به گزارش خبرنگار اهرامروز، حجت‌الاسلام محمدعلی نظری در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان اهر با تبریک هفته وحدت و بسیج اظهار داشت: بسیاری از دستاوردهای کشورمان مدیون بسیج بوده و امروز می‌توان گفت ملت ایران همه بسیجی هستند به‌طوری‌که تفکر بسیجی و انقلابی تابه‌حال تمامی نقشه‌های پلید و توطئه‌های دشمنان نظام جمهوری اسلامی را خنثی کرده است.

وی با اشاره به اینکه مردم در راهپیمایی یوم‌الله ۱۳ آبان امسال پاسخ کوبنده‌ای به تهدیدهای رئیس‌جمهور آمریکا دادند، افزود: آمریکایی‌ها فکر می‌کردند با اعمال تحریم‌های اقتصادی ملت ایران یک‌باره زمین‌گر می‌شوند اما دیدیم که این‌گونه نشد و مردم ما جانانه در برابر تحریم‌های ظالمانه ایستادند.

رئیس دادگستری شهرستان اهر با ذکر اینکه نزاع فردی و دسته‌جمعی در ردیف اول جرائم ده‌گانه شهرستان اهر قرارگرفته است، گفت: پیشگیری از جرائم نزاع فردی و دسته‌جمعی ازنظر فرهنگی و اجتماعی بسیار مهم است و اصلاً نزاع زیبنده شهر و استان ما نیست.

نظری ادامه داد: متأسفانه در شهرستان اهر برخی جرائم جدیدی همانند کلاه‌برداری‌های فضای مجازی اتفاق می‌افتد این در حالی است که اخیراً طی تماس با یک خانواده اهری گفته بودند شما در مسابقه برنده‌شده‌اید و از این طریق شماره‌حساب و رمز را از وی گرفته بودند به‌طوری‌که تنها در این پرونده ۲۳ میلیون تومان کلاه‌برداری صورت گرفته است امیدوارم مردم اهر با هوشیاری از این روش‌ها مانع از رسیدن سارقان به اهدافشان شوند.

وی تصریح کرد: در بحث کلاه‌برداری‌های اینترنتی علی‌رغم تلاش پلیس فتا، اما شناسایی سارقان کمی سخت و زمان‌بر است لذا تأکیدداریم مردم در این موارد به توصیه‌های پلیس توجه کرده و اجازه سوءاستفاده به سارقان ندهند.

رئیس دادگستری شهرستان اهر بابیان اینکه طی سال‌های گذشته توهین و اهانت در ردیف نخست جرائم ده‌گانه شهرستان اهر بود، گفت: شایسته و زیبنده مردم اهر نیست که رسانه‌ها بگویند فلان جرم در اهر در ردیف اول قرارگرفته لذا از دستگاه‌ها علی‌الخصوص دانشگاه‌ها و متولیان فرهنگ می‌خواهیم تا در این زمینه برنامه‌های مختلفی را در نظرگیرند.

نظری با اشاره به نزاع دسته‌جمعی سال گذشته در چای کنار و انعکاس آن در فضای مجازی افزود: متأسفانه سال گذشته نزاع دسته‌جمعی که در چای کنار شهر اهر رخ داد و فیلم آن به فضای مجازی رسید بسیار ناراحت‌کننده بود، اگر دعوایی رخ‌داده دستگاه قضایی می‌تواند به آن رسیدگی کند لازم نیست همه برای خود قاضی باشند و درملأعام حکم خودساخته را اجرا کنند با این رفتار نظم جامعه مختل می‌شود.

وی بر لزوم حضور پررنگ نیروی انتظامی در محل‌های پرتردد و محتمل برای وقوع جرم و جرم خیز تأکید کرد و یادآور شد: حضور مأموران نیروی انتظامی در محلات جرم خیز و محل‌های محتمل وقوع جرم بازدارنده است چراکه خلاف‌کاران و مخلان نظم عمومی جامعه از شنیدن نام نیروی انتظامی و مأموران سبزپوش باید هراسان باشند.

 

رئیس دادگستری شهرستان اهر با تأکید بر اینکه مردم گلایه و نارضایتی خود را از عدم پاسخگویی ادارات شهرستان اهر به دستگاه قضایی می‌آوردند، گفت: ادارات دولتی در هر شرایط باید پاسخگوی مردم باشند به‌طوری‌که امروز مردم اهر بیشتر از عدم پاسخگویی ادارات گلایه می‌کنند و حتی دستگاه قضایی وقتی از دستگاه‌ها استعلام انجام می‌دهد پاسخ شفافی نمی‌دهند با این روش نمی‌توان مشکلی از مشکلات مردم رفع کرد.

نظری اضافه کرد: متأسفانه بیشترین پرونده‌های نزاع فردی و دسته‌جمعی از روستاهاست و عمده اختلافات از مشخص نبودن حد و حدود املاک و زمین‌های روستائیان ناشی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد ابلاغ‌های قضایی شهرستان اهر از طریق سامانه خدمات الکترونیک ثنا به دست مردم می‌رسد، گفت: تحویل ابلاغ‌های قضایی به‌صورت حضوری درگذشته بیشتر برای مردم حاشیه‌ساز می‌شد و بعضاً مردم فکر می‌کردند چه اتفاقی افتاده اما با راه‌اندازی سامانه ثنا و تحویل ابلاغ قضایی از این طریق ضمن تسهیل در تحویل ابلاغ‌ها در حفظشان و آبروی مردم هم تأثیرگذار بوده است.

رئیس دادگستری شهرستان اهر تصریح کرد: الکترونیکی شدن خدمات دستگاه قضایی هم در پیشبرد امور این دستگاه و هم در امور مردم کارساز بوده به‌طوری‌که پرونده‌های وارده به دادگستری اهر درزمانی کمتر از ۲۰ روز رسیدگی و نتیجه مشخص می‌شود و حال می‌توان گفت شعب دادگستری اهر ازنظر پرونده‌ها به‌روزرسانی شده است.

نظری از رسیدگی و حل‌وفصل بیش از ۸ هزار پرونده طی یک سال در شورای حل اختلاف شهرستان اهر خبر داد و گفت: رسیدگی به ۸۰۰۰ فقره پرونده در شورای حل اختلاف مانع از اتلاف زمان ارباب‌رجوع می‌شود و از طرفی هم در کاهش مراجعات به دستگاه قضایی نیز کاسته شده است.

وی از تشکیل کمیته فضای مجازی تولید محتوا در ذیل شورای پیشگیری از جرائم در این شهرستان خبر داد و گفت: کمیته فضای مجازی تولید محتوا متشکل از دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل می‌شود.

رئیس دادگستری شهرستان اهر بابیان اینکه ساختمان جدید دادسرای شهرستان اهر به‌زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، یادآور شد: با بهره‌برداری از ساختمان جدید دادسرا بخشی از مشکلات مراجعه‌کنندگان مرتفع خواهد شد.

نظری با تأکید بر اینکه مسئولان از بیت‌المال حقوق می‌گیرند تا به مردم خدمت‌رسانی کنند، افزود: دستگاه‌ها نباید فقط به فکر منافع و کسب درآمد باشند درحالی‌که قانون وظایفی بر دوش مسئولان گذاشته تا در خدمت مردم باشند و با مسامحه‌کاری نمی‌توان به امورات رسیدگی کرد.

وی اضافه کرد: دادستان عمومی و انقلاب اهر دستور دارد تا هر مسئول دستگاهی که در انجام وظایف محوله کوتاهی کند علیه وی اعلام جرم کند چون کارکنان دولتی و مسئولان از بیت‌المال حقوق دریافت می‌کنند تا خدمتگزار مردم باشند.

گفتنی است؛ جلسه آتی شورای پیشگیری از جرائم شهرستان اهر با محوریت سد معبر و مشاغل مزاحم در دادگستری اهر برگزار می‌شود.

انتهای پیام/