محمدحسین صومی در گفت‌وگو با خبرنگار اهرامروز؛ با اشاره به این‌که وضعیت شیوع ویروس کرونا در آذربایجان‌شرقی طی ۴ هفته گذشته نسبتاً پایدار است، اظهار داشت: در برخی شهرستان‌ها شواهدی از افزایش ابتلا به ویروس کرونا مشاهده می‌شود که با کنترل؛ از روند صعودی پیشگیری می‌کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ بیمار کرونایی جدید در آذربایجان‌شرقی شناسایی می‌شود و با مجموعه تلاش و همکاری فرمانداران و سپاه شهرستان‌ها ذیل طرح شهید حاج قاسم سلیمانی به موفقیت‌هایی در کنترل بیماری کرونا دست یافته‌ایم.

وی با ذکر این‌که به طور متوسط روزانه ۴ فوتی ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در آذربایجان‌شرقی داریم، گفت: خوشبختانه آمار جان‌باختگان کرونایی در سطح استان نسبت به ماه‌های قبل کاهش چشمگیری داشته است و در تلاشیم تا آمار جان‌باختگان و مبتلایان را در استان به صفر برسانیم.

صومی گفت: آمار بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌های آذربایجان‌شرقی به ۴۵۰ نفر کاهش یافته؛ امیدواریم مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تأکیداً استفاده از ماسک در محیط بیرون از خانه به روند نزولی شیوع ویروس کرونا در استان کمک کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز بابیان این‌که استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در تجمعات انتظار سیستم بهداشت و درمان از مردم آذربایجان‌شرقی است، یادآور شد: حتماً تقاضا داریم در این شرایط حساس افراد مبتلا و مشکوک به کرونا؛ قرنطینه و ایزولاسیون را رعایت کنند.

وی، اقدامات انجام یافته در کنترل اپیدمی بیماری کووید-۱۹ را در شهرستان اهر امیدوارکننده دانست، افزود: طبق بررسی‌های آماری؛ شیوع ویروس کرونا در شهرستان اهر از روند پایدار برخوردار است که نتیجه پیشگیری از روند صعودی کرونا در این شهرستان ناشی از اجرای مطلوب طرح شهید حاج قاسم سلیمانی از سوی فرماندار، سپاه ناحیه، شبکه بهداشت و درمان و سایر نهادهای ذی‌ربط است.

صومی در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر این‌که آیا تغییری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم آذربایجان‌شرقی به وجود آمده است؟ گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم آذربایجان‌شرقی حدود ۲۰ درصد نسبت به دی‌ماه کمتر شده است و جاهایی که ۹۰ درصد مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند به ۷۰ درصد کاهش یافته و از این‌رو از مردم خواهش می‌کنیم تا برای کنترل و مهار بیماری کرونا به رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایبند باشند.

خبر از: علی دایلاری اصل