به گزارش خبرنگار اهرامروز، رسول خدابخش ظهر یک شنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر با انتقاد از دخالت‌ها در توزیع منابع آب سد ستارخان افزود: طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی؛ تا آذرماه بارندگی آن‌چنانی وجود ندارد و با توجه به کاهش چشمگیر منابع آب سد ستارخان احتمالاً در تأمین آب شرب با چالش جدی مواجه شویم.

فرماندار شهرستان اهر بابیان اینکه مصرف آب در شهرستان اهر ۲.۵ برابر استاندارد است، گفت: آب در سد ستارخان در حدود ۴ میلیون مترمکعب وجود دارد اما نهایتاً تا آبان‌ماه ذخایر منابع آب در شهرستان اهر داریم.

وی بر لزوم ارائه برنامه مدیریت منابع آب در بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعت از سوی ادارات ذی‌ربط تأکید کرد و گفت: ادارات امور آب، جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب و صمت باید برای مدیریت منابع آب برنامه داشته باشند، هرچند تابه‌حال برنامه‌ای ارائه نکرده‌اند این امر نشان‌گر آن است هنوز دغدغه کم‌آبی ندارند.

خدابخش با ذکر این‌که حتی یک لیتر منابع آب در سد ستارخان برای سال ۱۴۰۱ نداریم، یادآور شد: وضعیت منابع آب شهرستان اهر وخیم است و این شرایط با انتظار بارش رحمت الهی بهبود نمی‌یابد، سال گذشته که منتهی به سال آبی ۱۴۰۰ بود اگر ذخیره آب نبود امسال بحران کم‌آبی را در شهرستان اهر به صورت واضح مشاهده می‌کردیم.

فرماندار شهرستان اهر ادامه داد: فشارهای سیاسی و تصمیمات سیاسی در شکل‌گیری وضعیت وخیم منابع آب شهرستان اهر بی تأثیر نبود، چرا باید ادارات ذی‌ربط دیدگاه‌های کارشناسی را کنار گذاشته و به فشارهای سیاسی تَن دهند؟ پاسخ مردمی که چشم به منابع آب سد ستارخان دوخته‌اند را چه کسی می‌دهد.

استفاده از فاضلاب خام در برخی اراضی کشاورزی شهرستان اهر

وی با ابراز نگرانی از استفاده فاضلاب خام در برخی اراضی کشاورزی شهرستان اهر گفت: هرگونه سوءاستفاده از شرایط و آبیاری اراضی کشاورزی با آب فاضلاب را برنمی‌تابیم چراکه این اقدام مصداق بارز تهدید امنیت غذایی مردم است.

خدابخش بر ضرورت تعیین محل‌های ثانوی تأمین منابع آب شرب شهرستان اهر تأکید کرد و بیان کرد: به دلیل فرسودگی شبکه آبرسانی در خط انتقال آب از سد ستارخان به تصفیه‌خانه آب شرب اهر حدود ۴ درصد هدر می‌رود.

فرماندار شهرستان اهر از ممنوعیت توسعه باغات به جهت کم‌آبی در این شهرستان خبر داد و گفت: کمبود منابع آب اجازه توسعه باغات در شهرستان اهر را نمی‌دهد، البته حفظ وضعیت موجود بخش کشاورزی از هر حیث ضروری‌تر است. منطق رهاسازی ۱.۵ تا ۲ میلیون مترمکعب از سد ستارخان برای حق‌آبه برخی باغدارانی که تنها ۱۵۰ هزار مترمکعب است را نمی‌دانم در حالی که چنین اقدامی را عقل سلیم قبول نمی‌کند.

وی با تأکید بر اینکه اداره آب و فاضلاب ۱۰۰ فقره انشعاب غیرمجاز آب شرب در شهر اهر شناسایی کرده است، بیان داشت: انشعاب غیرمجاز مصداق بارز سرقت آب است، به طوری‌که اداره آب و فاضلاب در شهر اهر ۱۰۰ فقره انشعاب غیرمجاز شناسایی کرده است.

خدابخش با اشاره به این‌که استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز شهری اهر مطلقاً ممنوع است، تأکید کرد: شهرداری اهر برای حفظ فضای سبز شهری نمی‌تواند از آب شرب تصفیه شده استفاده کند، لذا باید شهرداری اهر برای تأمین آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز برنامه داشته باشد.

طرح تأمین آب شرب از سدهای معیشتی، چشمه‌ها و چاه‌ها در اولویت قرار گیرد

فرماندار شهرستان اهر از کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ها و ۱۲ درصد ورودی آب به سد ستارخان خبر داد و افزود: منابع آب سد ستارخان (آب قابل استفاده) نسبت به سال گذشته کاهش ۷۰ درصدی را نشان می‌دهد که در طول سال‌های گذشته بی‌سابقه است‌. همچنین با توجه به افزایش دمای هوا؛ تبخیر منابع آب سد ستارخان در سال‌جاری ۷ درصد افزایش داشته است.

وی همچنین از شناسایی ۱۲ انشعاب غیرمجاز سرقت آب در اراضی کشاورزی روستای دیزبین خبر داد و گفت: طی اجرای طرح مقابله با اضافه برداشت آب در پایاب سد ستارخان که به صورت پایلوت در اراضی کشاورزی روستای دیزبین اجرا شد، ۱۲ انشعاب غیرمجاز سرقت آب شناسایی شد. و طرح شناسایی برداشت‌های غیرمجاز آب در پایاب سد ستارخان ادامه خواهد داشت.

خدابخش بابیان این‌که طرح تأمین آب شرب از سدهای معیشتی، چشمه‌ها و چاه‌های در اولویت ادارات امور آب و آب و فاضلاب قرار گیرد، خاطرنشان کرد: عملکرد جزیره‌ای دستگاه‌های عضو شورای حفاظت از منابع آب؛ عامل وضعیت بحران کم‌آبی در شهرستان اهر است.