به گزارش خبرنگار اهرامروز، مرتضی فریان در هفتمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر بابیان اینکه حجم مخزن سد ستارخان شهرستان اهر ۱۳۰ میلیون مترمکعب است، اظهار کرد: در کمینه‌ترین موقعیت باید در مخزن سد ستارخان ۴۰ میلیون مترمکعب آب داشته باشیم.

وی ادامه داد: در طراحی سد ستارخان شهرستان اهر می‌بایست سالانه حدود میزان آب ورودی و خروجی ۹۰ میلیون مترمکعب بوده باشد ولی بعد از ۸ سال دیدم که این اعداد و ارقام محقق نمی‌شود و آن زمان به کارفرمایی شرکت آب منطقه‌ای و مجری‌گری دانشگاه تهران مطالعات جامع خشک‌سالی انجام گرفت و در سال ۸۵ بروز خشک‌سالی در شهرستان اهر به‌طور مصوب اعلام شد.

رئیس اداره بهره‌برداری و نگهداری از سد ستارخان با اشاره به اینکه سال ۸۵ به شرکت آب منطقه‌ای اعلام کردیم که باید خشک‌سالی را در محدوده سد ستارخان قبول کنید، گفت: به‌نوعی از سال ۸۵ تاکنون عملاً ما با ۴۹ میلیون مترمکعب مدیریت می‌کنیم که تمامی برنامه‌ریزی‌ها نیز بر این اساس صورت می‌گیرد.

فریان بیان کرد: مجموع آوردهای سد ستارخان شهرستان اهر در طول دو سال گذشته به ترتیب ۳۹ میلیون و ۳۵ میلیون مترمکعب بوده و پیش‌یابی که امسال نشان می‌دهد که وضعیت سال آینده مشابه سال گذشته خواهد بود و می‌توان گفت سه سال پیاپی با زیر ۴۰ میلیون مترمکعب آب مدیریت می‌کنیم یعنی این میزان آب توان مدیریتی را از ما می‌گیرد.

وی با تأکید بر این‌که زنگ خطر کم‌آبی در حوزه آبریز سد ستارخان و مسیر رودخانه اهر چایی در طول ۱۵۰ کیلومتر شامل بخش‌هایی از شهرستان ورزقان و اهر به صدا درآمده است، گفت: نهادهای سیاست‌گذار و مصرف‌کنندگان آب بیش از پیش به مدیریت منابع آبی و صرفه‌جویی در مصرف این نعمت خدادادی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

رئیس اداره بهره‌برداری و نگهداری از سد ستارخان با ذکر اینکه در طول ۱۲۸ روز گذشته ۱۰۸ میلی‌متر بارندگی در شهرستان اهر داشته‌ایم که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۹ درصدی دارد، اظهار داشت: از پاییز سال جاری به‌طور متوسط هر روز یک سانتی‌متر به ارتفاع آب سد ستارخان اضافه می‌شود.

فریان ادامه داد: امسال مجموع ورودی آب به سد ستارخان شهرستان اهر ۸ میلیون مترمکعب بوده ولی در سال گذشته تا به امروز ۹ میلیون مترمکعب ورودی آب به سد داشتیم و این نشان می‌دهد که میزان آب ورودی به سد ستارخان نسبت به سال گذشته ۵ درصد کاهش‌یافته است.

وی با اشاره به اینکه امسال آب شرب موجود در سد ستارخان ۳ میلیون مترمکعب است، گفت: در حال که سال گذشته میزان آب شرب موجود در سد ستارخان شهرستان اهر نزدیک به ۱۴ میلیون مترمکعب بود که در واقع مقدار آب قابل شرب در سد ستارخان کاهش ۷۶ درصدی نسبت به سال گذشته دارد.

رئیس اداره بهره‌برداری و نگهداری از سد ستارخان یادآور شد: امسال پیش‌بینی کرده بودیم تا ۲۰ میلیون مترمکعب به بخش کشاورزی، ۸ میلیون و ۱۲۰ هزار مترمکعب به بخش شرب، ۴ میلیون مترمکعب به بخش صنعت، ۴ میلیون مترمکعب تبخیر و ۲ میلیون مترمکعب به بخش محیط‌زیست تخصیص آب داشته باشیم ولی در مقایسه با ۱۲۸ روز گذشته می‌بینیم که تنها ۷۸ درصد پیش‌بینی‌ها تحقق‌یافته است.

انتهای پیام/