به گزارش اهرامروز به نقل از تسنیم، عبدالرضا رحمانی فضلی عصر امروز در نشست ویژه ستاد بحران آذربایجان شرقی که با حضور رئیس‌جمهور در استانداری برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مردم آذربایجان شرقی به ویژه مردم آذرشهر و عجب‌شیر در از دست دادن عزیزانشان، با اشاره به اینکه همه دستگاه‌های اجرایی در این ایام با همدلی و همکاری در کوتاه‌ترین زمان خدمات امدادرسانی را به مردم داشتند، اظهار کرد: بعد از دستور رئیس‌جمهور در اولین روز معاون وزیر کشور به منطقه اعزام و وزیر نیرو هم از طرف دولت در منطقه حاضر شد.

وی با بیان اینکه هلال احمر، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، شهرداری‌ها، راه و شهرسازی تمام امکانات خود را در منطقه حاضر کرده و در کوتاه‌ترین زمان ساماندهی کردند، افزود: در سیل آذرشهر ۲۲ نفر فوت شدند که ۱۹ نفر شناسایی شده و در کل منطقه در حال جست‌وجو هستند، در سیل روستای چنار عجب‌شیر هم ۲۰ نفر بودند که یک نفر مفقودی باقی مانده است، در مجموع از ۴۲ مفقودی سیل آذرشهر و عجب‌شیر، ۴ نفر هنوز مفقود هستند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه دو سال قبل ۲۳ کیلومتر از مسیر رودخانه آذرشهر منتهی به دریاچه ارومیه لایروبی شده بود که موجب کاهش شدید خسارات شد، ادامه داد: با پیش‌بینی به موقع، روز ۲۳ فروردین اطلاعیه هشدار هواشناسی در سطح ملی صادر شد و ۲۴ و ۲۵ فروردین هم در منطقه این اطلاعیه به مردم به صورت گسترده اعلام شد که این اطلاع‌رسانی هم موجب کاهش شدید خسارات شد.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه با وجود همه زحمات دولت در پیشگیری از بحران و تلفات سیل، استان‌های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل و کردستان متحمل خسارت شدند، ابراز داشت: ستاد مدیریت بحران کشور برآورد را به دولت دادند و پرداخت اولیه صورت گرفت.

وی افزود: در اولین جلسه هیئت دولت با تصویب کامل جبران خسارات، به صورت جدی پیش می‌رویم.

وزیر کشور خسارات سنگین به باغات و مزارع را یادآور شد و گفت: برآوردها برای جبران ارائه شده که کمک بلاعوض، تملک سرمایه‌ای برای امکانات سرمایه‌ای، و تسهیلات با بهره ۴ درصد تنظیم شده و امیدواریم بخشی از خسارات جبران شود.

وی با اشاره به اینکه با پیام و دستور مقام معظم رهبری که در روحیه مردم اثر گذار بود و انگیزه برای نیروهای عمل کننده بود، افزود: آمدن رئیس‌جمهور موجب تسلی خاطر بود، ضمن اینکه باید قدردان این مردم برای صبر و شکیبایی و امدادرسانی‌شان باشیم.

رحمانی‌فضلی با تاکید بر اینکه از این حادثه متأثریم و باید از این به بعد ابعاد پیشگیری از بحران را گسترش دهیم، خاطر نشان کرد: اگر لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه نبود، امروز شاهد خسارات بسیار بالایی بودیم.

وی با اشاره به اینکه محیط کشور حادثه‌خیز است و باید خسارات جبران شود، تصریح کرد: اقدامات انجام شده برای تسلی خاطر بود و باید سرعت کار بیش‌ازپیش افزایش یابد.

انتهای پیام/