مدیر مجتمع مس سونگون مطرح کرد؛

سونگون یکی از راهبردی‌ترین ذخایر معدنی کشور و موتور توسعه شمال‌غرب ایران است

سونگون یکی از راهبردی‌ترین ذخایر معدنی کشور و موتور توسعه شمال‌غرب ایران است

به گزارش اهرامروز، اصغر باقریان مدیر مجتمع مس سونگون در نشست تخصصی سه‌جانبه میان دانشگاه تبریز، اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان شرقی و مجتمع مس سونگون ضمن خیرمقدم به حاضران، به معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این مجتمع معدنی پرداخت و اظهار کرد: معدن مس سونگون در ۱۳۰ کیلومتری شمال تبریز و ۳۰ کیلومتری شهرستان ورزقان، در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و بر اساس آخرین ارزیابی‌های زمین‌شناسی، بیش از یک میلیارد تن ذخیره قابل برداشت با عیار متوسط ۰.۵۸ درصد مس در این معدن شناسایی شده است.

وی با اشاره به زیرساخت‌های تولیدی این مجتمع افزود: خط تولید مجتمع مس سونگون شامل معدن مس سونگون، کارخانه‌های تغلیظ یک و دو و کارخانه مولیبدن است که نقش مهمی در زنجیره تولید و فرآوری مس کشور ایفا می‌کنند.

مدیر مجتمع مس سونگون، این معدن را یکی از بزرگ‌ترین ذخایر مس ایران و خاورمیانه دانست و تصریح کرد: سونگون به دلیل ذخایر عظیم معدنی، ظرفیت بالای تولید، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، توسعه صنایع پایین‌دستی و ایجاد اشتغال گسترده، به یکی از منابع راهبردی اقتصاد و صنعت کشور تبدیل شده است.

باقریان خاطرنشان کرد: این مجتمع علاوه بر تأمین بخشی از نیاز صنایع داخلی، سهم قابل توجهی در توسعه صادرات غیرنفتی، ارزآوری و رونق اقتصادی منطقه شمال‌غرب کشور دارد و توسعه زیرساخت‌های صنعتی و اجتماعی در منطقه ورزقان نیز از دستاوردهای مهم فعالیت این مجموعه به شمار می‌رود.

دانشگاه، صنعت و محیط‌زیست باید برای توسعه پایدار در کنار هم قرار گیرند

محمدحسین حسن‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان شرقی، هم در نشست مشترک دانشگاه تبریز و مجتمع مس سونگون با تأکید بر اهمیت هم‌افزایی میان صنعت، دانشگاه و محیط‌زیست، اظهار کرد: ظرفیت‌های موجود در این سه حوزه می‌تواند زمینه‌ساز اجرای طرح‌های بزرگ و اثرگذار در استان باشد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان شرقی با تأکید بر ضرورت تقویت تعاملات میان این مجموعه‌ها گفت: شاید این نشست می‌بایست زودتر از این برگزار می‌شد. با این حال، خوشبختانه امروز زمینه گفت‌وگو و هم‌افزایی میان طرفین فراهم شده است.

وی با اشاره به موضوع آزمایشگاه مرند افزود: این پروژه بدون برخورداری از مطالعات کارشناسی کافی آغاز شده و در شرایط فعلی هر دو طرف، یعنی دانشگاه تبریز و شرکت ملی صنایع مس ایران، متحمل هزینه‌هایی شده‌اند. با این حال، رویکرد تعاملی مدیران دو مجموعه مانع از ورود موضوع به مسیرهای حقوقی و قضایی شده است.

حسن‌زاده ابراز امیدواری کرد با همکاری و همفکری طرفین، راهکار مناسبی برای تعیین تکلیف این موضوع، از جمله جابه‌جایی یا تغییر کاربری آزمایشگاه، اتخاذ شود.

وی در پایان تأکید کرد: دانشگاه تبریز آمادگی دارد در کنار مجموعه مس و محیط زیست، در تمامی مراحل زنجیره ارزش و فرآیندهای تولید نقش‌آفرینی کرده و با ارائه ظرفیت‌های علمی و پژوهشی، به توسعه پایدار منطقه کمک کند.