آخرین عناوین اخبار » شهرستان اهر » صفحه نخست » مجلس » ویژه
کد خبر : 29582
پنجشنبه - ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۱
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس:

دستگاه‌های دولتی در روستاها مانع توسعه هستند/خیلی از مدیران دستگاه‌های دولتی راهشان هم به روستاها نمی‌افتد

دستگاه‌های دولتی در روستاها مانع توسعه هستند/خیلی از مدیران دستگاه‌های دولتی راهشان هم به روستاها نمی‌افتد

به گزارش اهرامروز به نقل از فارس، بیت‌الله عبداللهی امشب در همایش تبیین قانون و آئین‌نامه اجرای توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری استان آذربایجان‌شرقی بابیان اینکه بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب می‌گویید ۲ میلیارد اعتبار می‌آورید استان، مشکل ما از همان مرکز نشینان است، استاندار توانمندی در استان داریم، اجازه بدهیم استاندار تصمیم بگیرد و دستگاه‌های مرکزی تسهیل‌گر باشند.

وی افزود: تا امروز رقم‌های بیشتری هزینه کرده‌ایم اما نتیجه‌ای نگرفته‌ایم، تنها نتیجه‌اش کاهش جمعیت روستایی بوده است فقط زیرساخت‌های آب، برق و تلفن داده‌ایم اما هنوز هزاران مشکل در روستاها داریم.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: روستایی‌ها را باید توانمند کنیم، باید فکر روستاییان را توانمند کنیم، تا امروز که نتوانسته‌ایم روستاییان را توانمند کنیم، برنامه‌های آموزشی سوری داشته‌ایم اما فکری نداشته‌ایم و اصلاً در روستاها در مهارت‌آموزی موفق نبوده‌ایم.

وی بیان کرد: دستگاه‌های دولتی در روستاها مانع توسعه هستند، هیچ‌کسی نمی‌تواند کار تولیدی انجام بدهد، وام نمی‌خواهند، تغییر کاربری می‌خواهند اما کسی نیست که این کار را انجام بدهد حتی برای یک کار خدماتی ساده کسی مجوز نمی‌دهد.

عبداللهی ادامه داد: روستایی‌ها دروغ نمی‌گویند، حق با آنهاست، روستایی می‌گوید می‌خواهم در روستای خودم تولید کنم، می‌گویند باید بروی شهرک صنعتی، در حالی‌ که شهرک صنعتی مشکلات فراوانی دارد.

وی اضافه کرد: کاربری یکی از مشکلات اساسی روستاییان بوده و پس‌ از این مسئله دستگاه‌ها هستند، یکی از روستاییان «ورگهان» کار شیلات انجام می‌دهد اما مدیرعامل آب منطقه‌ای استان که هیچ‌وقت به روستاها نمی‌رود، می‌گوید آنجا نمی‌شود شیلات انجام داد، آب نیست در حالی‌ که آن روستایی سه سال است کار شیلات می‌کند و می‌گوید حمایت کنید اما کسی نیست و می‌گویند نمی‌شود و آب نیست.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: روستاییان و عشایر با چند دستگاه دولتی مشکل‌ دارند و مشکلشان حل نمی‌شود، بخش آب یکی از مشکلات استان بوده آیا با این وضعیت صنایع روستایی توسعه می‌یابد؟!

امروز در روستاها دامداران مرده‌اند

وی ادامه داد: امروز در روستاها دامداران مرده‌اند و با توجه به اینکه دامداران را از شهرهای کوچک بیرون کرده‌اند، از دامداری صنعتی خبری نیست و دامداران کوچک هم به‌نوعی مرده‌اند زیرا به بهانه اینکه سنتی هستند، آب و برق و گاز و تسهیلات و مجوز نمی‌دهیم و کسی کمک نمی‌کند و متولی ندارد.

عبداللهی بیان کرد: روستایی را از شهر بیرون کرده‌اند، می‌گوید به من آب نمی‌دهند، می‌گویند گاوهایت آب زیاد می‌خورند، به ما مربوط نیست، پس به چه کسی مربوط است، این‌ها مشکلاتی است که روستاییان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

مشکل ما جهادکشاورزی، منابع طبیعی، آب، بهداشت و درمان در روستاهاست

وی اضافه کرد: با این پول‌ها نمی‌توانیم کاری کنیم،مشکل ما جهادکشاورزی، منابع طبیعی، آب، بهداشت و درمان در روستاهاست.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی گفت: روستاها در خصوص بهداشت و درمان مشکل‌ دارند، در روستاها چیزی به نام بهداشت و درمان با حداقل امکانات داریم، با این وضعیت می‌خواهیم روستاها در کشور توسعه پیدا کنند؟

وی افزود: امروز بیمه کشاورزی تقریباً تیر خلاص خورده، یک روستایی وقتی می‌خواهد اموالش را بیمه کند، اگر انتظارش ۱۰ باشد شک نکینید که یک می‌گیرد، روستایی‌ می‌گوید کمک نمی‌کنند، با این وضعیت اگر می‌خواهیم به روستاییان کمک کنیم، نمی‌شود.

روستاییان هر روز  فقیرتر می‌شوند

عبداللهی تأکید کرد: روستاییان هر روز  فقیرتر می‌شوند، بخشی از روستاییان آذربایجان‌شرقی تحت پوشش کمیته امداد هستند، روستایی‌ها با یارانه زندگی می‌کنند.

وی در خصوص بحث استمهال وام روستاییان مناطق زلزله‌زده ارسباران گفت: براساس قانون برنامه بودجه ششم، گفته شده که سه سال استمهال کنند،جرایم بخشوده شود، ۱۵ نماینده امضا کرده‌اند که بانک مرکزی به سازمان برنامه‌ و بودجه ارجاع داد.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: روستاییان اهر، هریس و ورزقان نمی‌توانند وام بگیرند چون بانک‌ها یارانه‌شان را قطع کرده و مثل قوانین گذشته عمل می‌کنند، کسی زورش به آنها نمی‌رسد، وقتی با بانک هم‌صحبت می‌کنیم می‌گویند ورشکسته شده‌ایم.

خیلی از مدیران دستگاه‌های دولتی راهشان هم به روستاها نمی‌افتد

وی ادامه داد: باید اجازه دهیم بخش خصوصی کمک کند، خیلی از دستگاه‌های دولتی اجازه این کار را نمی‌دهند، دستگاه‌های دولتی مانع بزرگی هستند، خیلی از مدیران دستگاه‌های دولتی راهشان هم به روستاها نمی‌افتد، برخی از مدیران استان حتی برای معرفی رئیس شهرستان هم نمی‌آیند و ارتباطی با شهرستان ندارند.

عبداللهی بیان کرد: بخشی از پول دهیاری‌ها باید به اشتغال اختصاص داده شود، جدول‌کشی و خیابان‌کشی کار خوبی است اما بخشی را هم باید به اشتغال روستاییان اختصاص بدهیم.

بنیاد مسکن عامل مهاجرت در روستاهاست

وی ادامه داد: بنیاد مسکن عامل مهاجرت در روستاهاست، بسیاری از روستاها طرحشان تمام‌شده و به بهانه خروج از حریم روستاها اجازه ساخت‌وساز نمی‌دهند و در صورت ساخت، جریمه سنگین می‌کنند و فقط دم از قانون می‌زنند، حال  چگونه می‌خواهیم کمک کنیم.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی گفت: در یکی از روستاهای نزدیک اهر، منابع طبیعی می‌گوید حق ندارید یک قطره هم از آب رودخانه بردارید چراکه دریاچه ارومیه خشک‌ شده است، حق نداری گوسفندان را بچرانی در این منطقه، بنیاد مسکن می‌گوید حق ساخت خانه نداری، با این وضعیت روستاییان به کجا پناه ببرند؟!این‌ها مسائلی است که ملموس بوده و باید توجه شود.

کسی زورش به برق نمی‌رسد

وی افزود: ۴۰ سال از انقلاب می‌گذرد، هنوز تیرهای برق و مخابرات در وسط روستاها هستند و کسی زورش به برق نمی‌رسد، کسانی که در اداره برق نشسته‌اند بیشترین حقوق را می‌گیرند اما کم‌لطف هستند.

 امروز دنبال تجملات هستیم و این‌ها فکر ما را عوض می‌کنند

عبداللهی ادامه داد: هرقدر اتاق‌ها و خودروهای ما بزرگ‌تر و گران‌قیمت‌تر شد، از مردم دورتر شدیم، رئیس بانکی که در اتاق ۲۰۰ متری می‌نشیند، نمی‌تواند مشکل مردم را حل کند، امروز دنبال تجملات هستیم و این‌ها فکر ما را عوض می‌کنند.

وی اضافه کرد: در شهرستان هریس شعبه بانکی را به باجه تبدیل کرده‌اند اما اتاق مدیرعامل ۲۰۰ متر و مثل کاخ  شده است، با این وضعیت می‌خواهیم توسعه پیدا کنیم ؟!

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات بیمه قالی‌بافی بیان کرد: در مورد بیمه قالی‌بافی مشکل‌ داریم، اگر یک قالی‌باف تنها یک روز در خانه نباشد و دنبال کاری رفته باشد، همان روز بلافاصله بیمه او را قطع می‌کنند، روستاییان رسانه،سازمان و سمن ندارند و نمی‌توانند خواسته‌هایشان را بگویند.

ورزش روستایی فراموش‌شده است/سازمان میراث فرهنگی کارش شده تبریز ۲۰۱۸، حرف‌های بزرگی می‌زنند و هیچ نتیجه‌ای هم ندارد

وی ادامه داد: ورزش روستایی فراموش‌شده است، وقتی در مراسم  معرفی رئیس تربیت‌بدنی هریس، مدیرکل تربیت‌بدنی حضور ندارد و معاون رئیس اداره را انتخاب کرده، انتظار دارید ورزش روستایی چه سرنوشتی داشته باشد؟

عبداللهی با اشاره به مسئله گردشگری روستایی اضافه کرد: سازمان میراث فرهنگی کارش شده  تبریز ۲۰۱۸، حرف‌های بزرگی می‌زنند و هیچ نتیجه‌ای هم ندارد، مگر کسی سراغ آثار تاریخی و فرهنگی ما در روستاها می‌رود، روستاها اعتبار دولتی نمی‌خواهند، بستر بدهید خودشان کار کنند.

وی خاطرنشان کرد: چرا در تهران تمرکزگرایی می‌کنند، دولت باید دست استانداران را در مسائل اقتصادی آزاد بگذارد، در کارهای اقتصادی دولت اختیارات را به استانداران بسپارد.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی گفت: همه ما مقصریم، راه‌ها را اشتباه رفته‌ایم، همه دولت‌ها اشتباه کردند، حداقل اجازه بدهیم و به خود مردم میدان بدهیم، مشکل ما این است که دستگاه‌های دولتی راه توسعه را می‌پیمایند و تسهیل‌گر نیستند.

انتهای پیام/