آخرین عناوین اخبار » اجتماعی » سیاسی » شهرستان اهر » صفحه نخست
کد خبر : 36140
یکشنبه - ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸
استاد حقوق بین‌الملل:

ایران شکایت خود از انگلیس را تقدیم دیوان بین‌المللی دادگستری کند/ وقتی به سفارت انگلیسی‌ها تعرض شد آنان سفارت خود را تعطیل و دیپلمات‌های ایرانی را اخراج کردند

ایران شکایت خود از انگلیس را تقدیم دیوان بین‌المللی دادگستری کند/ وقتی به سفارت انگلیسی‌ها تعرض شد آنان سفارت خود را تعطیل و دیپلمات‌های ایرانی را اخراج کردند

به گزارش خبرنگار اهرامروز، مرتضی عبدی در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه بین‌الملل آناج با اشاره به تعرض عوامل فرقه شیرازی به سفارت ایران در لندن، اظهار داشت: بر اساس قوانین بین‌المللی مقامات و اماکن دیپلماتیک از مصونیت مطلق برخوردارند و این اماکن به هیچ‌وجه قابل تعرض نبوده و افراد مشمول این وضعیت، قابل تعرض و بازداشت نیستند.

وی ادامه داد: بحث مصونیت دیپلماتیک نه تنها در برگیرنده اقدامات دولت میزبان است بلکه به افراد خصوصی نیز تسری پیدا می‌کند به این معنا که اماکن دیپلماتیک در برابر اقدامات مامورین دولتی و افراد غیردیپلماتیک نیز مصونیت دارند.

دکترای تخصصی حقوق بین‌الملل عمومی با بیان اینکه موارد فوق‌الذکر در کنوانسیون ۱۹۶۱ و ۱۹۶۳ در روابط دیپلماتیک در وین تصویب شده است، خاطرنشان ساخت: به موجب حقوق بین الملل عرفی در کنوانسیون ۱۹۶۱ وین، دولت میزبان یعنی انگلیس موظف به تامین امنیت و تعدی ناپذیری اماکن و کارمندان دیپلماتیک بوده است.

وی تاکید کرد: دولت انگلیس باید به عنوان دولت میزبان امنیت کامل این اماکن و کارکنان ماموریت را تامین و تضمین می‌نمود و در این زمینه تفاوتی ندارد این تعرض توسط نیروهای دولت انگلیس صورت گیرد یا افرادی که به نحوی اعتراض به سیاست‌های دولت صاحب اماکن مورد تعرض دارند و این از مصونیت اماکن و مسئولیت دولت میزبان نمی‌کاهد.

این استاد دانشگاه حقوق بین‌الملل با اعلام اینکه تقارن سفر ولیعهد عربستان سعودی به انگلیس برای جذب کمک و همفکری در مورد نحوه دشمنی و مقابله با ایران در موقوع این حادثه بی‌تاثیر نیست، متذکر شد: به نظر می‌رسد سرویس‌های جاسوسی و اطلاعاتی انگلیس از قبل در جریان این امر بوده‌اند.

وی توضیح داد: فیلمی که از تعرض به سفارت در فضای مجازی منتشر شده و پخش مستقیم ورود و حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران به صورت همزمان در شبکه‌های ماهواره‌ای نشان از هماهنگی قبلی این اقدام مجرمانه بین‌المللی با انگلیس دارد.

عضو شورای عالی بسیج حقوقدانان آذربایجان‌شرقی تعلل ۳ ساعته نیروهای پلیس و امنیتی انگلیس در جمع‌آوری و دستگیری عوامل تعرض به سفارت ایران را با امکانات پلیس بریتانیا ناهمگون دانست و اذعان کرد: با در نظرگیری جمیع جهات، تعرض به سفارت ایران با هماهنگی، تبانی و طرح نقشه قبلی صورت گرفته است.

وی بیان داشت: دولت انگلیس در این زمینه تعهد داشته و آن را نقض کرده است که نتیجه این نقض تعهد بین‌الملل، برای آن دولت مسئولیت بین‌المللی خواهد داشت و در این باره موضوع به موجب کنوانسیون ۱۹۶۱ وین به دیوان بین‌اللملی دادگستری ارجاع داده می‌شود.

عبدی با بیان اینکه در حقوق بین‌الملل عرفی عمل متقابل به رسمیت شناخته شده است، یادآور شد: چند سال قبل به علت ورود عده‌ای به سفارت انگلیس در تهران، سخنگوی وزارت خارجه این کشور این اقدام را به شدت محکوم و از تعطیلی سفارت این کشور در ایران خبر داد و در ادامه نیز دیپلمات‌های ایرانی از خاک بریتانیا اخراج شدند.

وی افزود: همچنین دولت‌های آلمان، فرانسه، ایتالیا، هلند و اسپانیا سفیران خود را برای مشورت و به منظور اعلام همبستگی با دولت انگلیس از تهران فرا خواندند.

این کارشناس برجسته حقوق بین‌الملل در پاسخ به این سوال که ایران چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد، اعلام کرد: انتظار می‌رود دولت ایران در این مورد با تمام قوا از حقوق بین‌المللی خود دفاع نموده و علاوه بر اقدام متقابل دیپلماتیک و بازدارنده، بلافاصله با توسل به کنوانسیون ۱۹۶۱ شکایت خود را علیه انگلیس به دیوان بین‌المللی دادگستری تقدیم نماید.

وی گفت: اقداماتی نظیر عدم تحویل سوخت به هواپیمای وزیر امور خارجه ایران در آلمان، اقدامات توهین آمیز سامسونگ و مواضع ضعیف دولت در این باره از اعتبار و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران می‌کاهد و این شایسته نیست.

انتهای پیام/