آخرین عناوین اخبار » پیشنهاد سردبیر » شهرستان اهر » صفحه نخست
کد خبر : 39146
چهارشنبه - ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۱
رئیس اداره بهره‌برداری سد ستارخان:

مصرف آب شرب در اهر یک درصد افزایش یافت/ کاهش ۱۳ میلیون مترمکعبی آب در سد ستارخان

به گزارش خبرنگار اهرامروز، مرتضی فریان در اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر در سال جاری بابیان اینکه از آغاز سال آبی تا به امروز ۲۰۸ میلی‌متر بارندگی در ایستگاه سد ستارخان ثبت کرده‌ایم، اظهار داشت: میزان بارندگی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴ درصد افزایش‌یافته، ایستگاه باران‌سنج متعددی در سطح شهرستان اهر داریم که شاید مقدار بارندگی متفاوت باشد ولی عموماً میزان بارندگی مثبت است.

رئیس اداره بهره‌برداری سد ستارخان افزود: شاخص آورد آب در پشت سد ستارخان علی‌رغم این‌که میزان بارندگی‌ها مثبت است اما در مقایسه با سال گذشته ۱۸ درصد با کاهش روبرو هستیم.

وی با اشاره به اینکه میزان آورد آب در پشت سد ستارخان در طول سال آبی ۲۱ میلیون مترمکعب است، گفت: در حالی که میزان آب ورودی به سد ستارخان در مدت مشابه سال گذشته ۲۶ میلیون مترمکعب بود که در مجموع تا به امروز با کاهش ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار مترمکعب آب در سد ستارخان مواجه هستیم.

فریان تصریح کرد: آب قابل استحصال که اکنون در سد ستارخان وجود دارد ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار مترمکعب است به‌طوری که در مدت مشابه سال گذشته ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب بود که در مقایسه کاهش ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعبی آب قابل استحصال را در سد ستارخان نشان می‌دهد.

رئیس اداره بهره‌برداری سد ستارخان اضافه کرد: تبخیر آب طبق نقشه‌های پیش‌یابی که انجام‌گرفته نشان می‌دهد که امسال با افزایش ۱٫۵ درجه سانتی‌گراد هوا مواجه می‌شویم و همین امر موجب شده تا ۱۳ درصد مازاد تبخیر آب در مقایسه با سال گذشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه میزان مصرف آب شرب در شهرستان اهر طی سال گذشته ۷ میلیون و ۳۱۰ هزار مترمکعب بود، گفت: امسال میزان مصرفی آب شرب به ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱ درصدی دارد پس بنا بر این طبق آمارها مصرف آب در اهر با افزایش روبرو شده که عموماً این افزایش در بخش شرب است.

فریان بیان داشت: امسال کل آبی که برای بخش کشاورزی تخصیص می‌یابد اگر با بارش‌های احتمالی حساب کنیم حدود ۱۳ میلیون مترمکعب است و از طرفی طبق پیش‌بینی‌ها برای بخش شرب نیز تا پایان مهرماه یعنی آغاز سال آبی جدید ۴ میلیون و ۵۳۰ هزار مترمکعب در نظر گرفته‌ایم.

انتهای پیام/