آخرین عناوین اخبار » اجتماعی » شهرستان اهر » صفحه نخست
کد خبر : 43190
دوشنبه - ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۲
رئیس اداره بهره‌برداری سد ستارخان شهرستان اهر:

کاهش ۴۳ درصدی منابع آب موجود در سد ستارخان نسبت به سال گذشته

کاهش ۴۳ درصدی منابع آب موجود در سد ستارخان نسبت به سال گذشته

به گزارش خبرنگار اهرامروز، مرتضی فریان در چهارمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر اظهار داشت: با توجه به این‌که در سال آبی جاری بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد افزایش‌یافته ولی بارش‌هایی که می‌بایست به روان آب تبدیل و در پشت سد ستارخان ذخیره می‌شد ۲۰ درصد کاهش‌یافته است.

وی با اشاره به اینکه تبخیر آب سد ستارخان امسال به لحاظ خنک بودن هوا نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد کاهش‌یافته است، افزود: شاخص کل خروجی آب از سد ستارخان نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد کاهش دارد و دلیل اصلی آن صرفه‌جویی در بخش صنعت و تأخیر در رهاسازی آب از شبکه سد ستارخان بوده درحالی‌که سال گذشته در همین زمان آب از سد ستارخان رهاسازی شده بود.

رئیس اداره بهره‌برداری سد ستارخان شهرستان اهر ادامه داد: تنها ۹۹ روز از برنامه‌ریزی سال آبی باقی می‌ماند که در این مدت باقی‌مانده یک‌میلیون و ۶۳۰ هزار مترمکعب برای تبخیر و زهکشی بدنه، ۳۸۰ هزار مترمکعب برای مصارف محیط‌زیست، ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب برای بخش شرب، یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب برای مصارف بخش صنعت یعنی بیش از ۶ میلیون مترمکعب تا آغاز سال آبی نیاز به آب‌داریم.

فریان بابیان اینکه بر اساس منابع آب موجود در سد ستارخان تنها ۷۷ درصد مصارف آب باغات قطره‌ای تأمین می‌شود، گفت: برای سایر بخش‌های کشاورزی شهرستان اهر غیر از باغات قطره‌ای با وضع موجود ۳۲ درصد منابع موردنیاز قابل تأمین است و کشت بارانی شهرستان که حدود یک هزار و ۲۵۰ هکتار است امسال تصمیم بر این شد که کشت بارانی نداشته باشیم و تابه‌حال هم کشت بارانی نداشته‌ایم.

وی اضافه کرد: شاید اکنون مردم نیاز مبرمی به آب نداشته باشند اما بیشترین سؤال آن‌ها از مسئولان امر در خصوص سیاست اتخاذی جهت مدیریت منابع آب است و اطلاعیه‌های مشترکی که از سال گذشته صادرشده توانسته است تاکمی کم‌آبی را به اطلاع عموم مردم برساند.

رئیس اداره بهره‌برداری سد ستارخان شهرستان اهر با ذکر این‌که بخش شرب ۱۷ درصد و بخش صنعت ۵ درصد در مصارف منابع آبی نقش دارند، گفت: در حال حاضر بر اساس سیاست‌های شورای حفاظت از منابع آب اهر، بخش شرب ۲ درصد مازاد بر مصرف و بخش صنعت ۴ درصد صرفه‌جویی داشته است.

در پایان این جلسه مقرر شد تا آب بخش کشاورزی طبق برنامه زمان‌بندی رهاسازی شود و تأکید شد: کسانی که تاکنون هزینه حق آبه خود را پرداخت نکرده باشند آبی به آن‌ها تخصیص نمی‌یابد مگر این‌که در اسرع وقت هزینه حق آبه خود را پرداخت کنند.