آخرین عناوین اخبار » پیشنهاد سردبیر » شهرستان ها » صفحه نخست » مجلس » ویژه
کد خبر : 45112
پنجشنبه - ۲۱ تیر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۳
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس:

با کاهش ورودی آب به سدها مواجه هستیم/ کارشناسان جهاد کشاورزی در روستاها حضور یابند

با کاهش ورودی آب به سدها مواجه هستیم/ کارشناسان جهاد کشاورزی در روستاها حضور یابند

به گزارش خبرنگار اهرامروز، بیت‌الله عبدالهی در جشن برداشت کلزا در مزرعه کشت و صنعت سهند سرای شهرستان هریس با اشاره به اینکه امنیت غذایی مردم به دست کشاورزان و جهاد کشاورزی تأمین می‌شود، اظهار داشت: جهاد کشاورزی یکی از دستگاه‌های تأثیرگذار در کشور بوده که هم با امنیت غذایی مردم و هم در بحث اشتغال و تولید سروکار دارد.

وی افزود: نباید انتظار داشته باشیم که زمین‌های زراعی ما افزایش می‌یابد بلکه آنچه که مهم است بهره‌وری هرچه بیشتر از اراضی زراعی و آب است و همه به‌خوبی می‌دانند ما در بحث آب مشکل‌داریم.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس بابیان اینکه علی‌رغم افزایش بارندگی‌ها در سال‌جاری ولی متأسفانه ورودی آب به سدهای اهر و هریس کاهش‌یافته است، گفت: بحران کم‌آبی در شرایط فعلی قابل‌لمس است اما در این میان لازم است تا در مصرف آب در بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب نهایت صرفه‌جویی را لحاظ کنیم.

عبدالهی اضافه کرد: بر اساس آمار رسمی دستگاه‌های ذی‌ربط، شهرستان هریس کم آب‌ترین شهرستان استان آذربایجان‌شرقی است و به بهانه اینکه هریس در حوزه آبریز دریاچه ارومیه قرار گرفته برای مردم این شهرستان محدودیت ایجاد می‌کنند در حالی که عمده سدسازی‌ها در بالادست دریاچه ارومیه احداث‌شده چرا باید محدودیت‌ها برای مردم هریس اعمال شود؟

دولت به ازای ایجاد محدودیت منابع آبی برای مردم هریس خدمات متناسبی ارائه دهد

وی با طرح سؤالی تحت عنوان اینکه دولت وقتی برای مردم هریس محدودیت ایجاد می‌کند در ازای آنچه خدماتی قرار است به مردم شهرستان هریس ارائه دهد؟ گفت: تا زمانی که مردم هریس در ازای محدودیت‌هایی که دولت ایجاد می‌کند خدمات مناسبی نگیرد پس چگونه مردم این شهرستان را از استفاده منابع آبی محروم می‌کند.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس بر لزوم حضور مستمر مدیران و کارشناسان جهاد کشاورزی در روستاها تأکید کرد، بیان داشت: در طول سال تنها چند ماه فرصت برای کشاورزی داریم به همین خاطر لازم است تا کارشناسان جهاد کشاورزی در جهت شناسایی مشکلات کشاورزان از نزدیک در روستاها حضور یابند، زمانی که کشاورزان مشکلات متعددی دارند پشت‌میزنشینی به صلاح نیست.

عبدالهی با تأکید بر اینکه کشاورزی تنها مختص ایران نیست و کشاورزی در کشور ما عمدتاً به روش سنتی است، گفت: در حال حاضر که با بحران کم‌آبی مواجه هستیم پیشنهاد می‌کنم تا از تجربیات کشورهایی که در بخش کشاورزی موفق هستند استفاده کنیم این مهم زمانی محقق می‌شود که کارشناسان جهاد کشاورزی جهت گذراندن دوره به این دست از کشورها اعزام شوند.

وی، عامل اصلی موفقیت کشاورزان کشورهای توسعه‌یافته را استفاده از علم و تکنولوژی در این بخش عنوان کرد، یادآور شد: کشور ایران از نظر کشاورزی و دام‌پروری ظرفیت‌های بالقوه‌ای اما به خاطر این‌که از آن علمی استفاده نمی‌کنیم کشاورزان به‌سختی امرارمعاش می‌کنند و کشاورزان ما زحمات زیادی می‌کشند ولی کمتر به سود می‌رسند.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس با ذکر اینکه ایجاد صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی و دامداری در شهرستان ضروری است، یادآور شد: متأسفانه در هریس حتی مرکزی برای جمع‌آوری شیر تولیدی دامداران وجود ندارد.

شهرستان‌های هریس و اهر مستعد برای سرمایه‌گذاری هستند

عبدالهی تصریح کرد: متأسفانه اخیراً عده‌ای را تحریک کرده‌اند که در نیروگاه سیکل ترکیبی شهرستان هریس، هریسی‌ها به‌کارگیری نمی‌کنند بنده بارها گفته‌ام و می‌گویم هر فرصت شغلی که در هریس ایجاد شود اولویت به‌کارگیری با بیکاران هریسی خواهد بود اما این‌که بیاییم و برای سرمایه‌گذار نه نیروگاه سیکل ترکیبی هر پروژه سرمایه‌گذاری دیگر مشکل ایجاد کنیم زیان آن بیشتر از منفعتش خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه شهرستان‌های هریس و اهر مستعد برای سرمایه‌گذاری هستند، گفت: شهرستان‌های هریس و اهر در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، دام‌پروری، صنعت، معدن ظرفیت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دارد اما وقتی سرمایه‌گذاری حاضر شد تا در این شهرستان‌ها سرمایه‌گذاری نباید انتظار داشته باشیم او در خدمت باشیم باشد لذا اگر می‌خواهیم پیشرفت و توسعه را لمس کنیم باید حامی سرمایه‌گذار باشیم.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس، افزود: با توجه به اینکه ایران جزو کشورهای وارد کننده دانه‌های روغنی است، شهرستان هریس استعداد لازم را جهت راه‌اندازی کارخانه دانه‌های روغنی را دارد و کشت و ترویج کلزا در شرایط کم‌آبی می‌تواند زمینه رشد بخش کشاورزی را فراهم سازد.

عبدالهی با اشاره به تدوین لایحه حفاظت از خاک در مجلس شورای اسلامی؛ گفت: برخی از نمایندگان معرض بودند که اکنون زمان طرح لایحه حفاظت از خاک نیست اما به نظر بنده این لایحه مهم بوده و جزو نیازهای کشور است چون ارزش حفاظت از خاک کمتر از آب نیست که آن سهل بگیریم.

وی با تأکید بر ایجاد تحول در بخش کشاورزی شهرستان هریس خاطرنشان کرد: شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده که اغلب فرزندان کشاورزان به ادامه شغل پدری که کشاورزی است رغبتی ندارد چون می‌بینند هر قدر زحمت می‌کشند اما نتیجه‌ای که بتواند در زندگی آن‌ها تحولاتی داشته باشند را نمی‌بینند بر همین اساس لازم است تا اقدامات انجام گیرد تا فرزندان کشاورزان به فعالیت در این بخش علاقه‌مند شوند.

انتهای پیام/