گفت‌و‌گوی تفصیلی با شهردار اهر:

۴ سال می‌شود حقوق شهرداری اهر در میدان دواب ضایع شده است/ شهرداری اهر را با ۳۰۰ میلیارد ریال بدهی تحویل گرفتم/ از مدیریت قبلی ۲۰ میلیارد چک برگشتی داشتیم/ دیوار سنگی فضیلت به پیمانکار واگذار شده بود که نباید این اتفاق می‌افتاد

۴ سال می‌شود حقوق شهرداری اهر در میدان دواب ضایع شده است/ شهرداری اهر را با ۳۰۰ میلیارد ریال بدهی تحویل گرفتم/ از مدیریت قبلی ۲۰ میلیارد چک برگشتی داشتیم/ دیوار سنگی فضیلت به پیمانکار واگذار شده بود که نباید این اتفاق می‌افتاد

پایگاه اطلاع‌رسانی اهرامروز علی دایلاری اصل: یک سال پیش در چنین روزهایی محمد سرقینی بعنوان سرپرست شهرداری اهر جانشین کمال امیدی شد که توسط شورای اسلامی شهر اهر کنار گذاشته شده بود.

بعد از گذشته یکسال و تثبیت محمد سرقینی بعنوان شهردار اهر به سراغ او رفتیم تا پاسخگوی پرسش‌های موجود درخصوص فعالیت‌های شهرداری اهر باشد. از گزارش پروژه ها و اقدامات عمرانی و مشکلات مالی و تاخیر در پرداخت حقوق پرسنل گرفته تا اختلافات و حواشی موجود در شورا.

البته شهردار اهر چندی است که در صفحه شخصی اینستاگرام‌اش از تخلفات شهردار قبلی اهر و تعرض‌کنندگان به بیت‌المال پرده برداشته است و تاکید کرده که شهردار سابق اهر در حدود ۲۰ میلیارد چک بلامحل کشیده و این چک‌های بلامحل موجب بی‌اعتباری شهرداری اهر شده است و از طرفی تاکید می‌کند؛ شهردار سابق ۳۰ فقره نامه بدون موضوع و سابقه در اختیار اوست و استفاده این نامه‌ها علیه شهرداری اهر در آینده‌ای نزدیک دور از انتظار نیست.

این مصاحبه بصورت مکتوب و مکاتبه‌ای انجام شده و شهردار محترم بجز یکی از پرسش‌های ما که مربوط می‌شد به ادعای کارشکنی برخی از اعضای شورا در مسیر فعالیت‌های شهرداری از جمله در جریان تصویب بودجه و سایر مصوبات شورا که در فضای مجازی و حتی در صفحه اینستاگرام شخصی شهردار نیز بازتاب داشته، به باقی پرسش‌های ما پاسخ داده‌اند که در ادامه می توانید این گفت‌و‌گوی خواندنی را ملاحظه بفرمایید.

*جناب سرقینی سال گذشته در چنین روزهایی حضرتعالی بعنوان سرپرست شهرداری و سپس بعنوان شهردار اهر انتخاب شدید. لطفا بفرمایید در یکسال گذشته عملکرد خودتان و مجموعه شهرداری اهر را چگونه ارزیابی می کنید؟

عملکرد مجموعه و کیفیت آن را مردم عزیز بهتر می‌دانند و همیشه گفته‌ام قضاوت با مردم است. ولی به‌نظر خودم نسبت به دو سال اول شورا که بنده از سال سوم مدیریت را به‌عهده گرفته‌ام به مراتب خیلی عملکرد خوبی داشته‌ایم و رضایت نسبی مردم را بعد از مدت‌ها به لطف خداوند متعال منان و حمایت اعضای محترم شورا و همکاران عزیزم کسب کرده‌ایم.

*لطفا بفرمایید در یکسال گذشته رویکرد مدیریتی شما با شهرداران قبل چه تفاوتی داشته و بیشتر توجه شما به کدام موضوعات و مشکلات شهرداری اهر معطوف بوده است؟

تمامی مدیران گذشته شهرداری به مراتب در نوع خودشان زحمت کشیدند و دغدغه این‌جانب و همه مدیران سابق و اسبق در حوزه‌های عمرانی، خدماتی و فرهنگی بوده است. ولی ما در کنار کارهای فرهنگی سعی کرده‌ایم بیشتر در حوزه عمرانی و خدماتی که مورد انتظار مردم است، قوی ظاهر شویم. در کنار این موارد بزرگ‌ترین مشکل شهرداری بدهی‌های انباشته شهرداری علی‌التخصیص به سازمان تامین اجتماعی می‌باشد و متاسفانه از مدیریت قبلی علاوه بر آن بدهی‌ها؛ نزدیک ۲۰ میلیارد ریالی چک برگشتی داشتیم که معاملات و شهرداری را کامل بهم زده بود که خوشبختانه توانستیم چک‌ها را پرداخت نماییم.

* بنظر حضرتعالی بزرگترین چالشی که شهرداری اهر با آن مواجه است چیست و چه برنامه و راهکاری برای مواجهه با این چالش دارید؟ برای نمونه مشکلات مالی و نبود درآمد کافی و معضل عدم پرداخت حقوق پرسنل همواره مطرح بوده است؟ آیا شما هم مشکل مالی را بزرگترین چالش شهرداری می دانید؟

از نظر بنده مهم‌ترین چالش شهرداری بدهی‌های کلان می‌باشد که شهرداری را با بدهی قریب به ۳۰۰ میلیارد ریال پارسال در تاریخ ۹۹/۷/۲۱ تحویل گرفته‌ام البته در نظر داریم انشاالله با تهاتر ملکی بدهی تامین اجتماعی را تسویه نماییم و منتظر تصویب لایحه‌ای هستیم که به شورای محترم تسلیم نموده‌ایم.

* گفته می شود شهرداری اهر با زمین فروشی بیشتر هزینه‌های خود را تامین می کند و این درحالی است که این زمین‌ها و املاک فقط برای این دوره نیست و باید آینده را هم درنظر داشت. آیا شما این خبر را تایید می‌کنید؟

شهرداری بر اساس بودجه مصوب اقدام می‌کند و در این خصوص خارج از بودجه اقدام نمی‌شود در قبال فروش املاکی که داشته‌ایم املاکی را هم توافق کرده‌ایم و حتی املاکی کشف و سند آنها را گرفته‌ایم که هیچ اطلاعاتی در شهرداری در خصوص وجود آنها نبود و اگر بودند تا حالا فروخته شده و به این زمان نمانده بودند در یک جمله بیشتر از املاکی که به فروش رسیده املاکی نیز به شهرداری رسیده است. که ارزش آنها به مراتب بیشتر است و برای آینده شهر و شهرداری خواهد بود.

*از سوی شما و برخی اعضای شورا درمورد کارشکنی یک یا چندنفر از اعضای شورا در مورد بودجه و مصوبات و سایر فعالیت‌های شورا و شهرداری‌ها بارها مطالبی مستقیم و غیرمستقیم مطرح شده و اخیرا حضرتعالی در صفحه ایسنتاگرام خود نیز به این موضوع اشاره کرده و حتی موضوع یک تقسیم‌نامه را نیز پیش کشیدید، لطفا در این زمینه شفاف پاسخ دهید که موضوع چیست و کدامیک از اعضای شورا سنگ اندازی می‌کنند؟

؟

* براساس برخی شنیده‌ها چندماه است که پرداخت حقوق پرسنل شهرداری به تعویق افتاده آیا این خبر را تایید می‌کنید؟

فقط ۶۰ درصد آخرین ماه (شهریورماه) را معوق دادیم و ۴۰ درصد آنها را پرداخت کرده‌ایم و هرگونه اخباری در این خصوص کذب محض است؛ لازم به توضیح است که پارسال آبان‌ماه ۹۸ حقوق مردادماه ۹۸ را تسویه نمودیم یعنی سه ماه حقوق معوقه داشتیم.

* اخیراً یک دیوار در محله فضیلت که به گفته شهرداری با هزینه ۶۰۰ میلیون تومان ساخته شده چند روز بعد از افتتاح فرو ریخت. بررسی‌های شما در این زمینه به کجا رسیده و آیا دلیل این حادثه و مقصرین آن مشخص شده اند؟

این مورد جهت تامین دلیل به کارشناسی ارجاع شده که نتایج متعاقباً به اطلاع عموم می‌رسد، البته این دیوار توسط شهرداری در جهت رفع خطر به پیمانکار واگذار شده بود که نباید این اتفاق می‌افتاد ولی در هر صورت خوشبختانه تلفات جانی نداشته و از این بابت خداوند منان را شاکریم؛ فقط یک نکته این‌که ماهم می‌توانستیم مثل بقیه در خصوص اجرای دیوار اقدام ننماییم ولی جلو آمدیم هرچند شکست خوردیم و این از مقتضیات پروژه‌های عمرانی است و املای نانوشته غلط ندارد.

*جناب سرقینی در این یکسال بزرگترین نقطعه قوت و ضعف خود را بعنوان شهردار اهر در چه می دانید؟

بزرگ‌ترین نقطه قوت خود را صراحت و رک‌گویی می‌دانم و از دروغ به شدت متنفرم و با مسئولین و همشهریان صریح و بی‌پرده سخن می‌گویم و از این بابت گاهاً ضرر هم می‌بینم ولی نهایتاً نتیجه خوبی دارد و نطقه ضعفم شاید همین باشد که به شدت در جهت منافع شهرداری و شهر واکنش نشان می‌دهم و فرقی هم نمی‌کند مخاطبم چه کسی باشد اگر بر خلاف منافع شهر سخن گویند اعتراض خواهم کرد که بعضی‌ها می‌گویند آدم تندی هستی …

* برخی از مخالفین شما می‌گویند، بعد از شهردار شدن شما تعداد از کارکنان مورد‌دار که کنار گذاشته شده بودند مجددا به سرکار بازگردانیده اید. نظرتان در مورد این گفته‌ها چیست؟

در دو هفته آخر خدمت شهردار سابق زمانی‌که عزل شده بود و علی‌رغم این‌که قانون که به صراحت می‌گوید شهردار از لحظه عزل باید محل خدمت را ترک کند و امورات به سرپرست محول گردد ولی چنین نشد و تعداد زیادی از کارکنان شهرداری اهر که تسویه حساب شده بود دعوت به‌کار شدند و ۲ نفر از طریق رای اداره کار در دوره این‌جانب به سر کار خود برگشتند که این دو نفر نیز تنها به دلیل این‌که از نظر آنها متنسب به این‌جانب بودند اخراج شده بودند و به خاطر بنده دعوت به‌کار نشدند؛ شهردار سابق می‌بایست از مورخه‌ی ۹۸/۷/۷ محل خدمت را ترک می‌کرد ولی متاسفانه تا ۹۸/۷/۲۱ در سر کار خود حضور داشت و طی این مدت خیلی‌ها را اذیت کرد.

* نظرتان در مورد این گفته آقای بابایی که عملکرد شورا در دو سال اول تقریبا هیچ بوده چیست؟ با توجه به اینکه خود حضرتعالی در آن مقطع معاون شهردار بودید، آیا این موضوع را قبول دارید؟

مردم عزیز معمولاً عملکرد شهرداری را با کارهای عمرانی و خدماتی می‌سنجند، عده‌ای نیز از نظر فعالیت‌های فرهنگی نظر می‌دهند نظر رئیس محترم شورا طبیعتاً ماحصل نظر مردم عزیز بوده و هیچ‌کس در خصوص عملکرد شهرداری طی ۲ سال اول نظر مثبتی ندارد و از نظر بنده اگر این سخن رئیس محترم شورا بوده درست است و اما این‌که بنده آن زمان معاون شهردار بودم قبلاً عرض کرده بودم. متاسفانه شهردار وقت هیچ‌گونه نظری از بنده و دیگر همکاران و معاونین نمی‌پرسید در طی ۲ سال مدیریت وی، بنده یک‌بار در جلسات مرتبط حوزه کاری خود حضور پیدا نمی‌کردم و شهردار افراد غیرمرتبط را معرفی می‌نمود کما این‌که این‌جانب در دوره تصدی آقای اعیانی اختیارات کامل در حوزه عمرانی و شهرسازی داده بودند و عملکرد شهرداری در دوره وی مطلوب و قابل قبول بود، به‌عبارتی در زمان شهردار سابق نه تنها این‌جانب بلکه دیگر معاونین نیز عملاً هیچ‌کاره بودند و فقط عنوان را یدک می‌کشیدند؛ شما در نظر بگیرید طی ۲ سال مدیریت ایشان تنها دو مورد جلسه با معاونین و مدیران برگزار شد که آن هم بی‌نتیجه بود.

* در حال حاضر چه برنامه‌ها و پروژه‌های جدیدی در دست اجرا دارید و چه طرح و برنامه‌ای برای آینده دارید؟ برای نمونه درخصوص پروژه‌ها و طرح های زیربنایی چه برنامه‌هایی دارید؟

خوشبختانه طی امسال در هفته دولت و دفاع مقدس پروژه‌های مهمی از قبیل ۲ پارک محله‌ای، آسفالت ۸۰ کوچه و معبر، فاز اول کیچیک‌چای، میدان و خیابان نادرقوجا و … به بهره‌برداری رسیدند و پروژه‌های زیربنایی مهمی من‌جمله کمربند غربی و کمربندی حنوبی، چایکنار شرقی، باغلارآراسی، آسفالت معابر اصلی شهر، نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی، فاز ۲ پارک ولایت، فاز ۲ کیچیک‌چای، ساختمان ۴ طبقه شهرداری اهر و مناسب‌سازی فضاهای تبلیغاتی شهر و واگذاری فرهنگ‌سرای شهرداری به بخش خصوصی و پیاده‌رو طالقانی و سربازار و پارک بانوان و … علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دست اقدام می‌باشد و اکثراً هم پیشرفت فیزیکی خوبی دارند.

* شهردار سابق گفته بودند؛ رئیس وقت شورای شهر اهر (یعنی میرجلال موسوی) ۳ پرونده شکایتی علیه شهرداری اهر دارند، لطفاً این مورد بیشتر توضیح دهید؟

پرونده‌های مطروحه مربوط به نزدیکان رئیس سابق شورای شهر بود که یک مورد در میدان شورا را استرداد کرده‌اند و مورد دیگر در حال طی فرآیند قانونی است که در صورت نیاز نتیجه متعاقباً به عرض مردم عزیز می‌رسد.

*دلیل اختلاف بین شهرداری اهر و شرکت تعاونی چوبداران میدان دواب جاده مشگین‌شهر چیست؟ با توجه به اینکه در زمان مدیریت شهردار سابق گفته میشد توافق ۵۰-۵۰ در میدان دواب جاده مشگین‌شهر وجود دارد و این توافق در زمان مدیریت جنابعالی عملی نمی‌شود؛ آیا این موضوع صحت دارد؟

میدان دواب ۲۵ ساله شهرداری اهر قبل از میدان تره‌بار در پشت میدان تره بار شهرداری که دارای حقوق مکتسبه نسبت به میدان تره‌بار است فقط و فقط بخاطر حمایت از سرمایه‌گذار بخش خصوصی در سال ۹۵ تعطیل شد بدون این‌که تا اون‌موقع حتی کوچک‌ترین مشکلی داشته باشد و صرفاً در جهت حمایت از سرمایه‌گذار بخش خصوصی که در جاده کلیبر سرمایه‌گذاری کرده بود تعطیل شد؛ تا چوبداران به میدان جدید انتقال یابند ولی نه تنها چوبداران به جاده کلیبر نرفتند بلکه خود بدون مجوز در جاده مشگین‌شهر زمینی را تملک کردند.

الان ۴ سال است که شهرداری و مردم از حقوق مسلم خود محروم است و داد و فریادهای ما هم راه به‌جایی نمی‌برد طبق قانون احداث و مدیریت میادین از وظایف شهرداری است و این تنها منبع درآمدی پایدار برای شهرداری اهر بود که به لطف بعضی‌ها از آن محروم شده است.

* آیا تفاوتی در بین توافق شهرداری اهر با میدان دواب جاده کلیبر و جاده مشگین‌شهر وجود دارد؟

توافقی که نهایی شده باشد با تعاونی انجام نشده است ولی توافق با سرمایه‌گذار بخش خصوصی در جاده کلیبر که در زمان مدیر سابق به‌صورت ۵۰ به ۵۰ شده بود را ما به ۵۱ درصد به‌نفع شهرداری و با مدیریت شهرداری به اضافه ۲ هکتار زمین اضافی اصلاح و بهبود بخشیدیم که مصوب هم شد ولی نتیجه‌ای نداشت.

البته میدان دواب شهرداری اهر پشت میدان تره‌بار شهرداری کاملاً مجهز و از نظر بهداشتی مورد تایید است و آماده بهره‌برداری مجدد می‌باشد منتهی بعضی دست‌های پشت پرده مانع از اجرای قانون می‌شود و باعث می‌شود حقوق مردم و شهرداری به جیب عده‌ای خاص برود.

به‌واسطه این بدرفتاری با اموال عمومی و درآمد بحق شهرداری، متاسفانه ماهانه بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان متضرر می‌شویم. علاوه بر آن بیشتر ترس ما این است که بزرگ‌ترین مرکز دام شمالغرب کشور رفته رفته با سوءمدیریت از بین برود و شبیه بازارهای هفتگی گردد.

در هر صورت مدیریت و حق با شهرداری است. سهامداران تعاونی، شرکت خود را با شهرداری مقایسه می‌کنند و بعضی‌ها هم آمار غلط به ایشان می‌دهند درصورتی‌که شهرداری متعلق به مردم است و تعاونی متعلق به چند نفر خاص!

میدان دواب متعلق به شهرداری اهر است و علی‌رغم نامه‌های پی‌در‌پی مسئولین استان متاسفانه هنوز نتیجه‌ای نداشته ولی شهرداری تا حق و حقوق مردم را نستاند پیگیر موضوع خواهد بود.

*سخن آخر؟

خوشبختانه تعامل خوبی با اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر و فرماندار معزز و روسای محترم ادارات و نهادهای دولتی و انقلابی داریم و جا دارد همین جا از ریاست و هیئت رئیسه و اعضای شورای اسلامی، فرماندار محترم، نماینده محترم شهرستان، ریاست محترم دادگستری و دادستان بزرگوار به خاطر تمامی حمایت‌های‌شان از شهرداری و شورای شهر اهر و تلاش‌های‌شان در جهت آسایش عمومی مردم عزیز تقدیر و تشکر نمایم.

همچنین جا دارد از معاون محترم عمرانی استانداری، مدیرکل محترم امور شهری و شوراها و همکاران زحمت‌کش شهرداری به خصوص کارگران عزیز تقدیر و تشکر نمایم.

این‌جانب بر خود وظیفه می‌دانم در جهت آبادانی شهر بنابه تکلیفی که بر گردن دارم تلاش نمایم و از این بابت هیچ منتی بر کسی نیست و از رسانه‌های محترم و منصف شهرستان به خاطر انعکاس تمام اخبار شهرداری و نقدهای متخصصین تقدیر و تشکر می‌نمایم؛ قطعاً این شهر آباد و آبادتر خواهد شد اگر همه دست در دست هم دهیم و به فکر منافع مردم عزیز باشیم.

شهرداری سازمانی متعلق به خود مردم است و هیچ نهاد و وزارتخانه‌ای در آن سهیم نمی‌باشد و سهامدار آن خود مردم شهرند اگر پر قدرت باشند به نفع شهر است و اگر ضعیف و بی‌بنیه باشد به ضرر شهر است.

انتهای پیام/