آخرین عناوین اخبار » اجتماعی » سیاسی » شهرستان اهر » صفحه نخست
کد خبر : 12315
شنبه - ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴
رئیس دادگستری شهرستان اهر:

۶ نفر از مخلان نظم و امنیت در اهر دستگیر و روانه زندان شدند/ هیچ مرجعی نمی‌تواند بدون دستور مقام قضایی کسی را احضار و یا جلب کند

۶ نفر از مخلان نظم و امنیت در اهر دستگیر و روانه زندان شدند/ هیچ مرجعی نمی‌تواند بدون دستور مقام قضایی کسی را احضار و یا جلب کند

به گزارش خبرنگار اهرامروز، حجت‌الاسلام محمدعلی نظری در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه شهرستان اهر، اظهار داشت: مهم‌ترین عاملی که انسان مرتکب جرم و گناه می‌شود زندگی در غفلت و دوری از آموزه‌های دینی بوده و کسانی که دو دستی به مادیات دنیا وابستگی پیدا کرده‌اند هوشیار باشند که از اهل کرامت نخواهند بود و کسانی که دنیا را بسیار کوچک می شمرند این‌ها از اهل کرامت هستند، افرادی که وابسته این دنیا شده‌اند به‌نوعی از آخرت دوری جسته‌اند.

رئیس دادگستری شهرستان اهر افزود: امام علی(ع) می‌فرمایند هر کس هوای نفس خویش را مهار کند این افراد دارای کرامت هستند در واقع مهار نفس به این شکل است که زندگی، اموال، ناموس دیگران چشم طمع نداشته باشد در حالی نفس بسیار سرکش است و انسان را به سمت کارهای خلاف می‌کشد.

وی ملاک کرامت را دین‌داری عنوان کرد و ادامه داد: هر کسی که به توصیه‌های پروردگار متعال گوش دهد و رعایت حلال الهی، دوری از حرام‌ها و مهار نفس و به آخرت ایمان داشته باشد از خصوصیات انسان کریم است فرقی ندارد که زن یا مرد باشد.

حجت‌الاسلام نظری با اشاره به اینکه استفاده از آزادی‌های مشروع از حقوق شهروندی به شمار می‌رود، بیان داشت: فعالیت و حضور در عرصه‌های مختلف اعم از تفریحی و یا تجاری و غیره حق همه بوده و باید در چهارچوب قانون و با توجه شرع مقدس اسلام انجام گیرد از حقوق شهروندی است نه اینکه کسی تصمیم بگیرد عفت عمومی جامعه را جریحه‌دار کند به این اقدام آزادی مشروع نمی‌گویند بلکه آزادی نامشروع است.

رئیس دادگستری شهرستان اهر با ذکر اینکه هیچ‌کسی حق ندارد بدون دستور مقام قضایی کسی را به محلی احضار کرده و با جلب کند، گفت: حتی اگر مراجع نظامی و انتظامی بخواهند کسی را احضار کنند و از آن فرد توجیه یا اظهارات بگیرند باید حتماً با دستور مقام قضایی صورت گیرد و هیچ مرجعی نمی‌تواند احضار و یا جلب کند مگر به دستور مقام قضایی، حتی بعضاً برای برخی افراد پرونده‌هایی تشکیل می‌شود که به دلیل عدم اثبات و نبود اسناد بدون اینکه فرد متوجه شود پرونده وی بسته می‌شود.

وی تأکید کرد: حتی مقام قضایی بدون دلیل و مدرک نمی‌تواند کسی را احضار کرده و یا اظهارات وی را اخذ کند و زمانی می‌تواند فردی را احضار کند که دلیلی وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام نظری بابیان اینکه تمامی حقوق شهروندی در بازداشتگاه‌ها به‌طور کامل رعایت می‌شود، ابراز داشت: یکی از شاخص‌های حقوق شهروندی این است که اگر فردی، فردی دیگر را مورد ضرب و شتم قرار داد به‌اندازه‌ای که مرتکب جرم شده مجازات خواهد شد یعنی مجازات متناسب با جرم است.

رئیس دادگستری شهرستان اهر اضافه کرد: استفاده از خدمات عمومی و دولتی از حقوق شهروندی بوده به‌طور مثال فردی که به بیمارستان مراجعه کرده حق استفاده از امکانات آن را دارد و هر کسی که به بیمارستان مراجعه کرده حق اخلال در نظم عمومی را ندارد شاید سخن برخی‌ها این باشد که پرسنل در خدمات‌دهی تأخیر داشتند می‌توان از راه قانونی اقدام کرد و نیاز به قمه کشی و شکستن شیشه ندارد.

وی با تأکید بر اینکه افرادی نظم عمومی و آرامش مردم را سلب می‌کنند قطعاً مورد پیگرد قانونی قرارگرفته و برای مخلان نظم عمومی جامعه پرونده تشکیل می‌شود، بیان داشت: تعدادی از مخلان نظم عمومی که اخیراً در یکی از پارک‌های اهر اقدام به چاقوکشی کرده و باعث جراحت شده بودند همگام مراجعه به بیمارستان بار دیگر به نزاع پرداخته بودند این در حالی است که هر کس بخواهد نظم جامعه را مختل کند با برخورد شدید و قانونی دستگاه قضایی مواجه خواهد شد.

حجت‌الاسلام نظری از دستگیری ۶ نفر از مخلان نظم و امنیت عمومی شهر اهر خبر داد، خاطرنشان کرد: این افراد علاوه بر وارد کردن خسارت به بیمارستان به اتهام چهار جرم شامل شرکت در نزاع دسته‌جمعی، ایراد ضرب‌وجرح با چاقو، اخلال در نظم عمومی و تخریب اموال دولتی با صدور قرار تأمین کیفری هر شش نفر مخل نظم و امینت عمومی روانه زندان شده‌اند.

رئیس دادگستری شهرستان اهر در پایان خطاب به مختل‌کنندگان امنیت عمومی، اضافه کرد: هرکسی قصد اخلال در اماکن عمومی و خصوص داشته باشد و بخواهد در روند زندگی عادی مردم خللی ایجاد کند قطعاً با برخورد شدید قانون مواجه خواهند شد.