به گزارش اهرامروز، آیتالله جواد حاجیزاده در خطبه اول نماز جمعه این هفته شهرستان اهر ضمن توصیه به تقوای الهی بیان نمود: امیدوارم انشاءا.. پروردگار متعال به همهمان توفیق بندگی و تقوا در عرصههای مختلف مرحمت فرماید.
وی ادامه داد: همچنان که مسائل اعتقادی مهم هستند، هر لحظه باید در تقویت بنیههای اعتقادی تلاش نماییم و همینطور که احکام و فروع دین دارای اهمیت خاصی هستند، مسائل اخلاقی و تربیتی نیز دارای نقش بسزایی میباشند. لذا بخش عمدهای از دینمان راجع به بایدها و نبایدها و مسائل اخلاقی است که باید مباحث اخلاقی مخصوصاً آنهایی را که کاربردی هستند، مرور نماییم. از جمله مسائل کاربردی که قابل طرح در مجامع عمومی به نظر میرسد، بحثهای ادب و مسائل حیا و شرم هستند که در دین ما قرآن و عترت طاهره علیهمالسلام دارای جایگاه و اهمیت خاصی میباشند و مسئله ادب و حیا در متون دینی و روایات اسلامی دارای بازتاب خاصی است که امیرالمؤمنین علی (ع) میفرماید: « خَیرُ ما وَرِّثَ الاَباءُ الاَبْناءَ الاَدبُ» بهترین چیزی که پدران برای فرزندان به ارث میگذارند، ادب است. روایات دیگری هم داریم که مثلاً حیاء بهعنوان دین کامل آمده است، یعنی فردی که دارای حیا بوده باشد، دینش کامل خواهد بود. امام صادق(ع) میفرماید: «لا حَیاءَ لِمَنْ لا دینَ لَهُ» کسى که دین ندارد، حیا ندارد. این قبیل روایات در جوامع روایی متعدد و پرشمار هستند و اگر بخواهیم حیا را معنا نماییم، مترادف فارسی آن شرم است، مرحوم شیخ عباس قمی(ره) در سفینه البحار جلد ۲ صفحه ۵۰۶ میفرماید: حیا و احساس شرم یک صفت درونی و نفسانی است و انسان را چنین صفتی از کارها و رفتارهای ناشایست و قبیح باز میدارد و اجازه نمیدهد انسان کاری خلاف ادب انجام دهد. آنطور که عرض شد، راجع به ادب آیات متعدد در قرآن کریم داریم که من فقط یک نمونه را خدمت شما عزیزان قرائت مینمایم تا سپس به بحث بعدی برسیم. آیه شریفه ۲۵ از سوره مبارکه قصص راجع به جریان حضرت موسی علی نبینا و آله و علیهالسلام است که وقتی حضرت موسی به مدین میرسد، در اطراف چاه میبیند که چوپانان گوسفندان خود را سیراب میکنند و دو نفر خانم با وقار در کناری ایستادهاند. از آنها سؤال میکند که چرا اینجا ایستادهاید؟ جواب میدهند پدر ما پیر است و ما برای سیراب نمودن گوسفندانمان آمدهایم و صبر میکنیم بعد از اینکه مردم رفتند، آنها را برای آشامیدن لب آب میبریم. حضرت گوسفندان آنها را سیراب مینماید و آنها زودتر به خانه میرسند و جریان را برای حضرت شعیب(س) مطرح میکنند و یکی از آنها به سراغ حضرت موسی(ع) برمیگردد و آیه این مسئله را مطرح مینماید. خداوند سبحان در این آیه شریفه میفرماید: «فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِی عَلَى اسْتِحْیَاءٍ قَالَتْ إِنَّ أَبِی یَدْعُوکَ لِیَجْزِیَکَ أَجْرَ مَا سَقَیْتَ لَنَا فَلَمَّا جَاءَهُ وَقَصَّ عَلَیْهِ الْقَصَصَ قَالَ لَا تَخَفْ نَجَوْتَ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ» پس یکى از آن دو زن درحالیکه به آزرم گام برمیداشت نزد وى آمد [و] گفت پدرم تو را مىطلبد تا تو را به پاداش آب دادن [گوسفندان] براى ما مزد دهد و چون [موسى] نزد او آمد و سرگذشت [خود] را بر او حکایت کرد [وى] گفت مترس که از گروه ستمگران نجات یافتى. باور کنید چقدر مطالب در اینجا هست منتهی چون بحثهای بعدی مطرح است من نمیتوانم بیشتر توضیح بدهم. در همین قسمت اول آیه دریایی از مطالب راجع به وقار و عفت و حجاب نهفته است. در مباحث تفسیری باید این آیه را تعقیب و پیگیری نمود. این یک مورد است که میبینید قرآن میفرماید: خانم آمد عَلَى اسْتِحْیَاءٍ با حیا و شرم. با کمی دقت میبینیم واقعیت این است که در جامعه ما در بعضی از مسائل قید و قیود کم شده است، به خاطر اینکه امروز به خاطر این است که ارتباطات مردم اعم از بحث رسانهها و سایر انواع ارتباطات با یکدیگر بیشتر شده است که اگر از اینها استفاده بهینه شود و اخلاق رعایت گردد، بسیار خوب و بهتر هستند، منتهی باید کمی کنترل شوند تا خدایناکرده انسان با مشکلات روبرو نشود. موارد دیگری نیز در قرآن راجع به واژه استحیاء داریم که فعلاً فرصتی برای بیان آنها نیست. منتهی در قرآن علاوه بر واژههای حیا و استحیاء از دیگر آیات قرآنی همینطور ادب و حیا و شرم استفاده میگردد. اگر مطالب را کمی دستهبندی و بستهبندی کنم، باید اینطور عرض نمایم که انسان باید در محضر پروردگار متعال ادب و حیا از خود نشان دهد که در این رابطه نیز باز آیات متعددی در قرآن وجود دارد که من یکی دو نمونه را خدمت شما عزیزان تقدیم مینمایم. پروردگار متعال میفرماید: « أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَى»(علق/۱۴) آیا انسان نمیداند که خدا او را میبیند. این آیه فوقالعاده مهم است و بنده الهی باید از اینکه در محضر پروردگار متعال است، حیا کند، عالم محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنید. انسان باید از این جهت که در محضر خداوند متعال دچار معصیت شود، حیا و شرم نماید و خجالت بکشد. باز میفرماید: « وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَهِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ »(توبه/۱۰۵) پیامبر به اینها بگو [هر کارى میخواهید] بکنید که بهزودی خدا و پیامبر او و مؤمنان در کردار شما خواهند نگریست و بهزودی بهسوی داناى نهان و آشکار باز گردانیده میشوید پس شما را به آنچه انجام میدادید آگاه خواهد کرد. این آیه تفسیر روایی شده است که منظور از مؤمنین اولیای الهی و ائمه هدی علیهمالسلام هستند. عزیزان، برادران و خواهران گرامی هر عملی که انجام میدهیم، به محضر حجت زمان حضرت بقیه ا.. الاعظم(عج) عرضه میگردد. این آیه را زمانی که راجع به عرض الاعمال صحبت میکردم، بهطور مفصل توضیح دادم که همین آیه جنبه بازدارندگی دارد و اگر انسان بداند که هر عملش اعم از ریزودرشت مورد نظاره خداوند متعال، پیامبر(ص) و ائمه هدی علیهمالسلام میباشد، از انجام بعضی از اعمال حیا و شرم میکند و خجالت میکشد. تمام انسانها بهسوی پروردگار متعال رفتنی هستند و روزی بازخواست خواهند شد و تمام اعمالی که انجام دادهاند، پیش رویشان قرار خواهد گرفت. همینطور حیا و ادب در محضر پیامبر نیز بسیار مهم است، پیامبر یک انسان عادی نبود و انسان نباید در محضر پیامبر علاوه بر بعضی خلافها حتی با صدای بلند صحبت نماید. خداوند سبحان میفرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ کَجَهْرِ بَعْضِکُمْ لِبَعْضٍ أَنْ تَحْبَطَ أَعْمَالُکُمْ وَأَنْتُمْ لَا تَشْعُرُونَ» (حجرات/۲) این آیه بسیار مهم است که میفرماید: اى کسانى که ایمان آوردهاید صدایتان را در محضر پیامبر بلند نکنید و همچنان که بعضى از شما با بعضى دیگر بلند سخن میگویید با او به صداى بلند سخن نگویید مبادا بىآنکه بدانید کردههایتان تباه شود. یعنی در محضر پیامبر با صدای بلند سخن گفتن موجب حبط عمل میباشد. ادب با پیامبر، ادب با پیامبران و ادب با اولیای الهی که ایکاش فرصتی بود تا راجع به آداب زیارت صحبت میکردم تا میدانستیم وقتی به حرم اهلبیت علیهمالسلام مشرف میشویم، چگونه باید زیارت کنیم. همانگونه که اهلبیت زیارت میکردند و یا عالمان دینی زیارت میکنند. آداب زیارت باید حفظ شود. مرحوم علامه طباطبایی(ره) از مفاخر استان خودمان در تفسیر بسیار شریف و عظیم قرآنی المیزان، بحثی بسیار حیاتی و مهم تحت عنوان الأدبُ مَعَ الله یعنی ادب به خدا و پیامبر و اولیای الهی نشان دادن، ایراد نموده است که قابلتوجه میباشد و انشاءا.. عزیزان آن بحث را که در تکمیل این بحث بسیار جالب است، دنبال کنند. حیا از فرشتگان و ملائکه الهی، که ما باید در اعمال خود تجدیدنظر نماییم و دقت کنیم که در محضر چه کسی قرارگرفتهایم. راجع به این مسئله نیز آیات متعدد در قرآن کریم موجود است که من یک آیه را فقط بهعنوان نمونه قرائت مینمایم. خداوند سبحان میفرماید: « وَإِنَّ عَلَیْکُمْ لَحَافِظِینَ * کِرَامًا کَاتِبِینَ»(انفطار/۱۰ و ۱۱) و قطعاً بر شما نگهبانانى [گماشته شده]اند * [فرشتگان] بزرگوارى که نویسندگان [اعمال شما] هستند. طبیعی است اگر انسان بداند که مراقبهایی در چپ و راست اعمال او را کنترل میکنند، قطعاً در اعمالش تجدیدنظر مینماید و از بعضی از کارها حیا و شرم میکند. وقتی به بعضی از روایات دقت میکنیم، اسلام خالی و عریان و عاری تعبیر شده است که باید بدانیم لباس اسلام عبارت از حیا میباشد و این حیاست که پوشش میدهد. در بعضی از روایات داریم که: «اَحسَنُ مَلابِس الدِّینِ اَلحَیاءُ» نیکوترین لباس دین حیا است. و این حیاست که انسان باید در زندگی خود از آن در موارد گوناگون و متعدد استفاده نماید. انسان باید در گفتار از خود حیا نشان دهد و شرم داشته باشد و هر آن حرفی را که بر زبانش میآید، جاری ننماید. قرآن شریف میفرماید: « وَقُلْ لِعِبَادِی یَقُولُوا الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ»(اسراء/۵۳) ای پیامبر به بندگان من بگو آنچه را که احسن و زیباست، بگویند. حرف رکیک هرگز بر زبان مؤمن و مسلمان جاری نشود. آیا جامعه اسلامی این است؟ آیا سبک زندگی اسلامی که حضرت آقا مطرح میفرمایند، این است؟ بعضی افراد طرز حرف زدن خود را بلد نیستند.! بلی آنها که تربیت ندیدهاند، طرز حرف زدن خود را بلد نخواهند بود. انسان باید در خوراک خود حیا نشان دهد، قرآن میفرماید: «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ»(عبس/۲۴) پس انسان باید به خوراک خود بنگرد. یعنی باید در حلال و حرام و منبع تهیه غذای خود دقت نماید. آیا مسلمان گوشت خوک میخورد؟ آیا مسلمان شراب مینوشد؟ آیا مسلمان از مال حرام استفاده مینماید؟ انسان باید در مقابل پروردگار متعال حیا کند. تازه مسئله پرخوری بسیار مهم است که قرآن کریم میفرماید: «َکُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا»(اعراف/۳۱) و بخورید و بیاشامید ولى زیادهروی نکنید. انسان تا خواست کمی اضافه میل نماید، باید این آیه را به یاد آورد و از خدا حیا کند. اسرافکار، یعنی آنکه مسرف است، برادر شیطان است، در قرآن از مبذّرین بهعنوان برادران شیطان تعبیر شده است. در حالی که مسلمان هستیم، آب را بیخودی هدر میدهیم و یا گاز و برق را بیهوده مصرف میکنیم، انسان باید شرم و حیاء نماید. حیا در پوشش و لباس باید مدنظر بوده باشد، مسلمان دارای لباس در شأن اسلام است، بعضی از لباسها در شأن مسلمان چه برادر و چه خواهر نیست. بعضی از لباسها بسیار زننده هستند و انسان از دیدن آنها خجالت میکشد. خداوند سبحان در سوره مبارکه نور هم خطاب به برادران و هم خطاب به خواهران آیات حجاب(آیات ۳۰ و ۳۱) را مطرح میفرماید و در این آیات میرسد بهجایی که میفرماید: «وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ …..» باید خانمها روسری و چادر خود را طوری بر سر کنند تا زینتهایشان در معرض دید نامحرم قرار نگیرد. لباس خاص و نحوه پوشش بهصورت متعدد بیان شده است که من فقط اشاره میکنم. در رابطه با حیا در خانواده باید بدانیم امروز چقدر در مسائل خانواده دارای مشکل هستیم. آماری که در رابطه با طلاق داریم، واقعاً شکننده و نگرانکننده است. این آسیب ها ما را تهدید میکنند. اگر حیا و شرم آنطور که در مورد خانوادهها مطرح است، رعایت شود، من فکر نمیکنم اینقدر در رابطه با طلاق مشکل داشته باشیم. در هفته گذشته که راجع به حضرت زهرا(س) صحبت میکردم، عرض کردم فرمایش زهرای مرضیه این است: « یا أباالحَسَن، إنّی لأَستَحیی مِن إلهی أن اُکَلِّفَ نَفسَکَ مالاتَقدِرُ عَلَیهِ» اى ابوالحسن! من از خدایم شرم میکنم که ترا به چیزی که قدرت برآن نداری، تکلیف نمایم. داستانش را مفصل عرض کردم که حضرت گرسنه بود و از زهرای مرضیه درخواست طعام نمود. فاطمه(س) عرض کرد نه، سوگند به خدایی که پدرم را به مقام نبوت گرامی داشت و تو را به مقام وصایت اکرام نمود، چیزی از غذا در نزد من نیست و دو روز است غذا نداریم که اگر غذا وجود داشت تو را بر خودم و پسرانم حسن(ع) و حسین(ع) مقدم میکردم. علی (ع) فرمود: ای فاطمه چرا به من خبر ندادی تا غذایی برای شما تهیه کنم؟ ریحانه الرسول در جواب علی(ع) فرمایش بالا را خطاب به امیرالمؤمنین علی(ع) بیان نمود. انسان باید از خودش خجالت بکشد. عزیزان میدانید که انسان دارای چه جایگاه والایی است، انسان خلیفه الله است، بعضی حرکات سبک، خلاف نباید از انسان سر بزند. در روایت داریم: «غایه الادب هو ان یستحی الانسان من نفسه» نهایت ادب این است که انسان از خودش خجالت بکشد. یا حیا از مردم که باز روایتی از امیرالمؤمنین علی(ع) ذکر شده است که میفرماید: «شر الاشرار من لا یستحیی من الناس و لا یخاف الله سبحانه» بدترین اشرار کسی است از مردم حیا نکند یعنی در مقابل چشم مردم گناه کند و بیادبی نماید و فردی که در بیرون نمیتواند خود را حفظ نماید، در نهان چه کارها که خواهد کرد و لا یخاف الله سبحانه و از خدا نیز نترسد. در این خطبه به این مقدار بسنده کردم و در آینده اگر فرصتی فراهم شود، بقیه بحث را تقدیم محضر عزیزان خواهم کرد. در موارد خاصی هم حیا وجود ندارد یعنی لازم نیست که انشاءالله محضر عزیزان تقدیم خواهد شد.
حاجیزاده در خطبه دوم نماز جمعه مسئله حقالناس را بسیار مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) میفرماید: « إذا أرادَ أَحَدُکُم أَن یُستَجابَ لَهُ فَلیُطَیِّب کَسبَهُ و َلیَخرُج مِن مَظالِمِ النّاسِ ، وَ إِنَّ اللّهَ لا یَرفَعُ إِلَیهِ دُعاء عَبدٍ وَفى بَطنِهِ حَرامٌ أَو عِندَهُ مَظلَمَهٌ لأِحَدٍ مِن خَلقِهِ» اگر میخواهید خدا دعایتان را مستجاب نماید، باید کسب خود را حلال کنید و حق مردم را بپردازید. دعاى هیچ بندهاى که مال حرام در شکمش باشد یا حق کسى بر گردنش باشد، مستجاب نمیگردد. امیدوارم انشاءالله هم حقوق الله، نماز، روزه، زکات، خمس، انفاقات و بقیه بحثهای مربوط به حقوق الهی و هم حقالناس رعایت شود.
خطیب نماز جمعه شهرستان اهر ضمن تسلیت و تعزیت سالروز وفات فاطمه کلابیه حضرت امالبنین(س) (۶۴ ه ق) مادر باوفای حضرت ابوالفضل العباس(ع) و گرامیداشت روز تکریم مادران و همسران شهدا تصریح کرد: به خانوادههای معظم شهدا، مادران و همسران شهدای بزرگوار در جهت اینکه عزیزان خود را در راه اسلام و اعتلای کلمه توحید از دست دادند، عرض ادب میکنیم. حضرت امالبنین(س) بسیار ارزشمند بود که متأسفانه به علت ضیق وقت آنطور که باید نمیتوانم در رابطه با این بانوی گرامی اسلامی صحبت نمایم. ایشان بهقدری دارای ارزش بودند که عقیل برادر امیرالمؤمنین علی(ع) بعد از زهرای مرضیه (س) وی را برای حضرت انتخاب نمود. این خانم به خاطر شرافتی که داشت، چهار پسر خود را در رکاب امام حسین(ع) روانه کربلا نمود و هر چهار فرزندش یعنی ابالفضل العباس(س) و سه برادرش به شهادت رسیدند. این بزرگوار بهقدری مؤدب بود که وقتی کاروان به مدینه بازگشت، اولین سؤالی که نمود، در رابطه با امام حسین(ع) بود و جویای فرزندان خود نشد. حضرت امالبنین(س) شخصیتی بودند که حضرت زینب(س) وقتی به مدینه آمد، برای عرض تسلیت به خدمت خانم رسید. در رابطه با این بانوی بزرگوار هر چقدر بگوییم، باز کم گفتهایم و چقدر مطالبی که بزرگان و علماء در این باره فرمودهاند که من به این مقدار بسنده مینمایم.
وی در رابطه با بحث تکریم مادران و همسران شهداء یادآور شد: عزیزان هیچوقت نباید شهداء را فراموش نماییم. خاطرات و وصایای این عزیزان بسیار مهم هستند و اگر شهداء فراموش شوند، هیچچیز نخواهیم داشت. به همین خاطر دائماً هم حضرت امام(ره) و هم مقام معظم رهبری دامت برکاته وصایا و مطالب شهداء توصیه میفرمایند و اخیراً نیز حضرت آقا مدظلهالعالی در دیدار با دستاندرکاران کنگره ۱۴۰۰۰ شهید کارگری که به محضر معظم له شرفیاب شده بودند، فرمودند: « کارگران در طول این سالها همواره با بصیرت و همت و تدین ایستادند و دست دشمن را رد کردند.» و نیز فرمودند شهدای کارگر ارزش مضاعفی دارند. حضرت آقا در تمام مقاطع شهداء را سفارش و توصیه نمودهاند و ما مخصوصاً جوانان عزیز نیز باید در یادوارههای شهداء شرکت نماییم و خاطرات و وصایا و مطالب این عزیزان را مرور نموده و از آنها بهرهمند شویم و زندگی خود را در این مسیر قرار دهیم که الحمدلله علاوه بر یادوارههای شهرستانی به حول و قوه الهی چنین سال است که یادواره شهدای منطقه ارسباران را بنا نهادهایم و هر سال در یکی از شهرهای منطقه این یادواره برگزار میگردد و امسال نیز در روز سهشنبه پانزدهم اسفندماه یادواره شهدای منطقه ارسباران در شهرستان هوراند با حضور مسئولین استانی و نماینده محترم ولیفقیه در استان آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد که امیدوارم انشاءالله آثار و برکات عدیدهای داشته باشد.
امامجمعه شهرستان اهر با اشاره به ۱۴ اسفند سالروز تأسیس کمیته امداد امام خمینى(ره) (۱۳۵۷ه.ش) و آغاز هفته احسان و نیکوکارى (۱۴ تا۲۰ اسفندماه) بیان نمود: عزیزان قطعاً مستحضر هستند که کمیته امداد دارای برکات بسیاری است و حضرت امام(ره) میدانست چه کاری انجام میدهد که از اوایل انقلاب کمیته امداد را تأسیس نمود تا به مستضعفین و محرومین رسیدگی کنند. کمیته امداد حضرت امام(ره) در تمام شهرها، روستاها و حتی خارج از کشور دارای خدمات ارزشمندی است که اولاً ما مخصوصاً خیرین و کسانی که دارای امکانات هستند، باید همیشه کمیته امداد را یاری نماییم که انصافاً مردم ما چنین هستند و وقتی هفته احسان و نیکوکاری فرا میرسد، شاهد هستیم که اجناس و کمکهای نقدی و غیر نقدی خود را مخصوصاً در شب عید تحویل چادرها و پایگاههای کمیته امداد مینمایند. لازم است ما اسباب خوشحالی افراد بیبضاعت در ایام عید فراهم آوریم. در ایام عید مسلمانان نباید رفتاری داشته باشند که بهجای شادی و خوشحالی، خانوادههایی با حزن و غصه روبرو شوند. در طلیعه خطبه آیه انفاق را خدمت عزیزان قرائت نمودم که میفرماید: «وَأَنْفِقُوا مِنْ مَا رَزَقْنَاکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ فَیَقُولَ رَبِّ لَوْلَا أَخَّرْتَنِی إِلَى أَجَلٍ قَرِیبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَکُنْ مِنَ الصَّالِحِینَ»(منافقون/۱۰) متأسفانه فرصتی برای ترجمه آیه نداریم. توصیه همیشگی حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری دامت برکاته است و حضرت امام(ره) جملهای دارند که فوقالعاده جالب است که میفرماید: «خدا نیاورد آن روزى را که سیاست مسئولان پشتکردن به محرومین و روآوردن به اغنیا شود» این انقلاب، انقلاب مستضعفین و محرومین است و اصلاً توجه به اغنیاء و روحیه اشرافی گری همانطور که حضرت آقا نیز اخیراً فرمودند، یک حرکت ارتجاعی و برگشت به عقب و عدول از اصول انقلاب است. امیدوارم انشاءالله مستضعفین و محرومین مخصوصاً در این ایام فراموش نشوند.
وی روز درختکاری و هفته منابع طبیعی را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: در اسلام به مسئله درختکاری مخصوصاً درختان مثمر تأکید شده است که البته کشت بعضی از درختان در جاهایی که درختان میوه رشد نمینمایند، مشکلی ندارد و در جاهایی که با نظر کارشناسان وجود درختان جهت بهتر شدن محیطزیست و پاکی هوا ضروری است، باید در جهت ایجاد فضاهای سبز تلاش کنیم. هرگز نباید منابع طبیعی را تخریب نماییم و از مصرف بیرویه بپرهیزیم چرا که ما امانتدار هستیم و باید منابع طبیعی را برای نسلهای بعدی حفظ کنیم و به آیندگان تحویل دهیم.
حاجیزاده با اشاره به اینکه در اسلام به تفریحات سالم توجه شده است، اظهار داشت: حتی در فرمایشات امام موسی بن جعفر(ع) داریم که از تفریحات سالم به کار و عبادت خود کمک بگیرید. منتهی تفریح باید سالم بوده باشد نه تفریحاتی که با ضرر و خطر توأم بوده باشد. متأسفانه سالهاست که یک فرهنگ غلط را وارد مملکت ما کردهاند و همهجا را احاطه کرده است و آن بحث ترقهبازی میباشد. مسئله ترقهبازی بحثی است که بهمراتب با فرهنگ دینی فاصله دارد و ما باید با این مسئله مقداری جدیتر برخورد نماییم و والدین محترم و مربیان عزیز در رابطه با مشکلات جانی، خطر، آلودگی هوا و ضررهای اقتصادی این مسئله آگاهیهای لازم را به فرزندان بدهند و اگر عدهای نمیتوانند از این مسئله دست بردارند، بهتر است در حاشیه و خارج از شهر جایی را انتخاب نمایند و یکی دو ساعت خود را سرگرم نمایند تا آسیب و ضرری نداشته باشد. امیدوارم انشاءالله در این زمینه همه همکاری نمایند و صرفاً نیروی محترم انتظامی درگیر این مسئله نبوده باشد. باید همه دستبهدست هم دهیم و این بحث را که جان و زندگی عدهای را تهدید مینماید، ریشهکن کنیم.
خطیب نماز جمعه شهرستان اهر ضمن مهم خواندن سخنرانی مقام معظم رهبری دامت برکاته در ۲۹ بهمن در دیدار با مردم آذربایجان، تصریح کرد: بخشی از این فرمایشات را در هفته گذشته محضر شما عزیزان عرض کردم و آنچه در این خطبه میخواهم خدمت شما بیان نمایم، عنوان پیشنهاد را دارد. بنده از پشت تریبون نماز جمعه پیشنهاد میکنم با توجه به اهمیتی که فرمایشات مقام معظم رهبری حفظه الله در جمع آذربایجانیها دارا میباشد که البته فرمایشات حضرت آقا همیشه مهم هستند، منتهی آنطور که کارشناسان اعلام نمودهاند، امسال این فرمایشات از مهمترین مطالبی است که مقام معظم رهبری مطرح فرمودهاند. به همین خاطر من پیشنهاد میکنم با محوریت نماینده محترم ولیفقیه در استان همایشی در جهت تبیین محورهای بیانات حضرت آقا در مرکز استان برگزار شود و نخبگان و فرهیختگان راجع به فرمایشات مقام معظم رهبری فکری کرده و این فرمایشات را هم در زمینه مسئله عدالت عملیاتی نمایند که ما حرفهای زیادی در بحثهای عدالت برای گفتن داریم. چرا در جمهوری اسلامی آنچه از بیتالمال توسط عدهای خارج میشود، به بیتالمال برنمیگردند یا کمتر برگشت میشوند و یا کاملاً مشخص نمیشوند. اینها باید بهطور شفاف اعلام شوند. در حوزه سیاسی راجع به وابستگی به بیگانه حرفهایی برای گفتن داریم و درست است که الحمدلله کشور ما مستقل است و وابستگی ندارد و شاید تمایلاتی هم ممکن است وجود داشته باشد که باید بدانیم وابستگی بسیار بد و زشت است و مردم نیز در این میان نقش دارند. باید مردم غیور و وفادار ایران اسلامی مخصوصاً منطقه خودمان به این نکته عنایت نمایند، اکثر مسئولین را مردم انتخاب میکنند و باید در زمانهای انتخابات دقت نمایند که چه کسی با غرب و سیاستهای آمریکا مقابله میکند و چه کسی تمایل به غرب و آمریکا دارد. باید بدانیم کسانی که اندک تمایلی در این زمینه دارند، نگرانکننده هستند. مردم باید در انتخابات ایفای نقش کنند. در حوزههای فرهنگی، گاهی مسائلی پیش میآید که مقام معظم رهبری در بعضی مقاطع بحث آتش به اختیار را مطرح فرمودند که مردم باید به خاطر حفظ و حراست از دین و انقلاب و اصول اسلام و نظام خود ورود نمایند تا دین و نظام جمهوری اسلامی حفظ شود. در حوزه اقتصاد نیز همینطور دارای مشکلاتی هستیم. در این حوزه چقدر باید گفته شود که نسخه شفابخش، اقتصاد مقاومتی است و لا غیر؟ عزیزان اگر اقتصاد مقاومتی تحقق یابد، مشکلات اقتصاد در این مملکت برطرف شدنی است، اما اگر اقتصاد مقاومتی تحقق نیابد، باز مشکلات عدیدهای خواهیم داشت که باید درباره اینها همایش استانی برگزار شود، صحبت و کنکاش گردد تا انشاءالله بتوانیم ما آذربایجانیها در مقابل این فرمایشات حضرت آقا که در جمع ما بیان نمودهاند، پیشتاز بوده باشیم که البته این همایش در تمام جاها لازم است اما آنکه به نظر بنده میرسد، چون این نکات را در جمع آذربایجانیها مطرح فرمودهاند، باید هم در استان و هم در شهرها در جهت تبیین فرمایشات مقام معظم رهبری کوشا بوده باشیم و تلاش کنیم.
امامجمعه شهرستان اهر پرداختن به تحولات اخیر سوریه به علت ضیق وقت به بعد موکول نمود.
خطیب نماز جمعه شهرستان اهر با اشاره به تلاش آمریکا برای تهدید جلوه دادن ایران اسلامی تصریح کرد: اینها تلاش میکنند در سازمان ملل بر علیه جمهوری اسلامی قطعنامه صادر کنند منتهی جمهوری اسلامی در مقابل شیاطین و ابرقدرتها محکم و استوار ایستاده و در زمانهای مختلف نشان دادهایم که با وجود نیروهای مقاومت چه در عراق، چه در سوریه و چه در یمن و سایر جاها ترامپ بیادب و دولت آمریکا که ملت ما را تروریست خطاب کرد، هر چقدر تلاش کنند، به تعبیر حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری حفظه الله «آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند».
انتهای پیام/