آخرین عناوین اخبار » اجتماعی » سیاسی » شهرستان اهر » صفحه نخست » فرهنگ و هنر » ویژه
کد خبر : 41349
شنبه - ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۷
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس:

آموزش و پرورش در طول ۴۰ سال گذشته مورد غفلت واقع‌شده است

به گزارش خبرنگار اهرامروز، بیت‌الله عبدالهی در سومین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز و مدرسه یار شهرستان اهر که در سالن پیامبر اعظم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، اظهار داشت: معلمان برخی روستا که در مدارس کانکس تدریس می‌کنند سرما و گرما را تحمل می‌کنند و درخواستی که از وزیر و معاونین وزارت آموزش و پرورش داریم این است که به معلمان مدارس کانکسی شهرستان اهر حداقل تشویق کنید.

وی از اندک بودن سرانه دانش‌آموزی نواحی آموزش و پرورش مناطق اهر، هریس و خواجه انتقاد کرد و افزود: اخیراً سرانه‌ای برای مدارس مناطق اهر، هریس و خواجه تخصیص یافت اما بسیار کمتر از آن چیزی بود که انتظار داشتیم، به خاطر این‌که مشارکت مردمی در اهر و هریس کم است و می‌طلبد تا وزارت آموزش و پرورش برای رفع مشکلات مالی از نظر سرانه توجه ویژه‌ای داشته باشد.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس تأکید کرد: به دلیل این‌که درآمد مردم در شهرستان‌های اهر و هریس و بخش خواجه کم است نمی‌توانند در تأمین هزینه‌های مدارس مشارکت قابل‌توجهی داشته باشد که اگر میزان مشارکت مردمی را در این نواحی با سایر مناطق حساب کنیم ضرب‌در صفر است.

عبدالهی با ذکر این‌که مدارس شهرستان‌های اهر و هریس در پرداخت قبوض آب، برق، گاز و تلفن مصیبت‌زده می‌شدند، گفت: خوشبختانه با مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی بر رایگان بودن خدمات آب، برق، گاز می‌تواند بسیاری از مشکلات را مرتفع کند، قبول داریم که دولت با کمبود منابع مالی مواجه است اما انتظار داریم که دولت نگاه جامعی به مناطق محروم داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه نیروهای متخصص بیش از افراد عادی در توسعه و پیشرفت کشور نقش دارند، تصریح کرد: نیروی انسانی که می‌تواند در توسعه و پیشرفت کشور نقشی مؤثر ایفاء کند از آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها تربیت‌یافته و وارد جامعه می‌شود به‌طوری‌که اگر هدف توسعه و پیشرفت کشور در تمامی حوزه‌هاست لازم است تا در آموزش و پرورش بیش از این‌ها سرمایه‌گذاری شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ادامه داد: متأسفانه در طول ۴۰ سال گذشته آموزش و پرورش بیش از سایر وزارتخانه‌ها مورد غفلت واقع‌شده است، روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز تأکید کردند که به آموزش و پرورش توجه خوبی شده ولی باید قبول کنیم تا به حال آن‌طور که در شان آموزش و پرورش باشد به آن توجه نشده است.

عبدالهی بابیان اینکه اگر تاکنون به معیشت معلمان و وضعیت فضاهای آموزشی توجه ویژه‌ای می‌شد شاید وضعیت کشور بسیار بهتر از شرایط فعلی می‌شد، گفت: هر بار خواستند حقوق معلمان را افزایش دهند برخی‌ها گفتند هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند و کادر آموزش و پرورش زیاد است به همین خاطر کم‌توجهی کرده‌اند در حالی که اگر به معیشت معلمان و فضای آموزشی توجه می‌کردند شرایط شاید خیلی بهتر از گذشته بود.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس تصریح کرد: متأسفانه در کشور بیشتر انگیزه برای اخذ مدرک تحصیلی است، به‌طوری‌که جوانان مردم مدرک تحصیلی گرفته‌اند اما برای آن‌ها این مدرک تحصیلی نمی‌تواند اشتغال‌زایی کند و حتی مدرک‌گرایی توقعات را چنان بالابرده که تمایلی به کار و تلاش نداشته باشند این مهم نیز برای کشور ضعف بزرگی محسوب می‌شود که غیرقابل‌انکار است.

وی، سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش را نوعی سرمایه‌گذاری برای پیشرفت و توسعه کشور عنوان کرد و گفت: شاید کسی توان مشارکت در تأمین نیازهای آموزش و پرورش نباشد اما می‌تواند با شناسایی و معرفی افراد خیر و توانمند دین خود را به دستگاه تعلیم و تربیت اداء کند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره به اینکه مردم و خیرین مطمئن باشند ریالی سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش به هدر نمی‌رود، خاطرنشان کرد: ارقام ریالی در مشارکت در توسعه کشور اصلاً مهم نیست لذا معتقدیم که کشور بدون مشارکت مردم توسعه نمی‌یابد این در حالی است که مشارکت خیرین در امور مدرسه‌سازی و تجهیز مدارس امید را در دل دانش‌آموزان زنده می‌کند.

عبدالهی، مدرسه‌سازی خیرین و تحصیل دانش‌آموزان در مدارس خیزساز را تأثیرگذار در تفکر نسل‌های آینده دانست، افزود: امروز که خیرین مدرسه می‌سازند و فرزندان در آن تحصیل می‌کنند یقیناً در تفکر نسل‌های آینده تأثیرگذار خواهد بود و دانش‌آموزان این را درک می‌کنند که کشور بزرگ مردانی داشت که از سرمایه مادی و اجتماعی خود برای توسعه و آبادانی کشور گذشتند.