آخرین عناوین اخبار » اجتماعی » شهرستان اهر » صفحه نخست » ویژه
کد خبر : 49318
شنبه - ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳
مدیر امور منابع آب اهر:

تجهیز چاه‌های آب به کنتورهای هوشمند از هدررفت منابع آبی جلوگیری می‌کند

تجهیز چاه‌های آب به کنتورهای هوشمند از هدررفت منابع آبی جلوگیری می‌کند

به گزارش خبرنگار اهرامروز، اسماعیل عطازاده در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر بابیان اینکه امسال از نظر منابع آبی شرایط بسیار سختی را پشت سر می‌گذاریم و علیرغم افزایش بارش‌ها به دلیل نوع بارش و بازه زمانی بارندگی نسبت به سال قبل آورد سد ستارخان کاهش داشته است اظهار داشت: وظیفه ما از نظر وظایف و اختیارات قانونی تحویل آب به نماینده آب‌بران و تعاونی‌ها است و قاعدتاً ورود به مشکلات داخل مزارع در حیطه تخصص و وظایف امور آب نیست. این وظیفه دستگاه‌های متولی است ما وظیفه‌داریم آب سد ستارخان را از طریق کانال ۸۰ کیلومتری به اتحادیه آب‌بران و نمایندگان آب‌بران تحویل دهیم.

وی افزود: رعایت انصاف و بیان حق خوب است اینکه بگوییم سوءمدیریت باعث ایجاد وضعیت فعلی شده بی‌انصافی است، و تا زمانی که همه مردم و کشاورزان به‌عنوان بهره‌برداران اصلی آب سد ستارخان به عمق اهمیت موضوع پی نبریم و در فرهنگ مصرف و الگوی کشت و  توسعه بی‌رویه باغات تجدیدنظر نکنیم قطعاً تبعات و لطمات جبران‌ناپذیری را در بخش آب متوجه خواهیم شد.

مدیر امور منابع آب شهرستان اهر ادامه داد: متأسفانه در مدیریت باغات قطره‌ای دخل و تصرف‌های بدون رعایت استانداردها صورت گرفته که غیرقابل‌انکار است برای مثال در اکثر باغات رعایت تعداد درختان کاشت شده بر مبنای تعاریف متخصصین بخش کشاورزی صورت نگرفته و در بسیاری از موارد با افزایش کاشت تعداد درختان و توسعه اراضی در خارج از محدوده تحت پوشش شبکه و دست‌کاری در شبکه توزیع آب در داخل مزارع موجب بروز مشکلات جدی برای سایر قطعات کشاورزی واقع در آن محدوده از شبکه گردیده است.

عطازاده گفت: ریاست دستگاه قضایی و دادستان با صدور دستورات قاطع و فرماندار به‌عنوان رئیس شورای حفاظت شهرستان با ارائه دیدگاه‌های مدبرانه و فرماندهی نیروی انتظامی و عوامل تحت امر و سربازان گمنام امام زمان (عج) در مدیریت و جلوگیری از برداشت غیرمجاز آب با امور آب شهرستان اهر همکاری بسیاری عالی و مثال‌زدنی داشته‌اند که بدون همکاری جدی این بزرگواران مدیریت این مقدار آب تا حال حاضر غیرممکن بود.

مدیر امور منابع آب شهرستان اهر تأکید کرد: در صورت تداوم وضعیت فعلی و عدم بارندگی‌ها، تأمین آب بخش کشاورزی برای سال ۹۸ را با اما و اگر مواجه می‌کند و قطعاً در این شرایط تأمین آب شرب اولویت اول خواهد بود.

عطازاده بر لزوم تجهیز چاه‌های آب به کنتورهای هوشمند جهت جلوگیری از هدررفت منابع آبی تأکید کرد و گفت: تجهیز چاه‌های آب به کنتورهای هوشمند علاوه بر اینکه میزان مصرف آب را در بخش کشاورزی مدیریت می‌کند بلکه در جلوگیری از هدررفت منابع آبی مؤثر خواهد بود.