تعهد دینی و انقلابی در کنار تلاشهای علمی از مؤلفههای پیشرفت کشور است

به گزارش خبرنگار اهرامروز، آیت الله جواد حاجی زاده در خطبه اول نماز جمعه ضمن دعوت به تقوای الهی با اشاره به خطبه ۱۵۱ نهجالبلاغه بیان نمود: حضرت علی(ع) در آخرین بخش این خطبه میفرماید: « وَ لاتُدْخِلُوا بُطُونَکُمْ لُعَقَ الْحَرامِ، فَاِنَّکُمْ بِعَیْنِ مَنْ حَرَّمَ عَلَیْکُمُ الْمَعْصِیَهَ، وَ سَهَّلَ لَکُمْ سَبیلَ الطّاعَهِ. لقمههای حرام وارد شکمهای خود نکنید، (انسان باید از حلال استرزاق نماید) زیرا در برابر مراقبت خداوندى هستید (یعنی در جلو چشم پروردگار و منظر الهی قرار گرفتهاید) خدایی که گناه را بر شما حرام کرده، و راه بندگى را بر شما آسان نموده است. انسان نباید در محضر پروردگار متعال گناه نماید و یا مرتکب حرامیگردد مخصوصاً راجع به خوردوخوراک و مسائل تغذیهای حرام که دارای آثار منفی زیادی در انسان میباشد و در دین ما اینها جدی تلقی شدهاند.
وی ضمن تبریک و تهنیت سالروز ولادت پرمیمنت ریحانه الرسول زهرای بتول(ع) و فرزند برومند این بزرگوار حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اعلیاللهمقامه و روز زن که بهعنوان روز تکریم و تجلیل از مقام مادر نامگذاری گردیده است، خاطرنشان کرد: امیدوارم انشاءالله پروردگار متعال به همهمان توفیق بندگی و تأسی از خاندان پاک رسالت و امامت مخصوصاً ام الائمه، زهرای مرضیه(ع) عنایت فرماید. عزیزان نظام جمهوری اسلامی نعمت بس بزرگی است که به ما عظمت بخشیده است که از جمله به این روزها و مناسبتهای مهم میتوان اشاره نمود که اگر دقت کنیم خواهیم دید که در نظام ستمشاهی و طاغوت روز زن چه روزی بود و چهکارهایی در این روز انجام میشد و در نظام جمهوری اسلامی چه روزی است و به چه نحوی خواهران گرامی و مادران بزرگوار تکریم میشوند. اگر کسی دل بیدار داشته و قضاوت منصفانه نماید، میبیند که نگرشها در این دو نظام چقدر با هم تفاوت دارند. امروز شاهد هستید که نظامهای لیبرالیسم، لیبرال سرمایهداری به چه نحوی از بانوان با نظر خودشان تمجید و تحسین میکنند. خانمی که در غرب و کشورهای اروپایی بهعنوان ملعبه و کالا در دست مردان هوسران قرار گرفتهاند و کرامت و والایی به نام انسان ندارند. اما در جمهوری اسلامی روز زن در میلاد پرمیمنت اسوه مردان و زنان، زهرای مرضیه(س) قرار گرفته و ارزشی را که یک خانم از نگاه دینی و قرآنی و عترت دارد، به دست آورده است. من به علت کمی فرصت نمیتوانم بیشتر به این موضوع بپردازم و قطعاً برادران و خواهران به آمارهای وحشتناکی که در مورد اهانت به زنان از دنیا ارائه میشوند، آگاهی دارند و من با این تعبیر خواستم از روی این مطلب بگذرم که آمارهای وحشتناکی در رابطه با مسائل زنان و اهانت به آنها در جهان غرب مطرح است و الحمدلله در نظام جمهوری اسلامی بسیاری از مسائل را بر خود هموار نموده است گرچه ما هم دارای مشکلاتی هستیم. حضرت زهرا(ع) در تمامی عرصههای زندگی بهعنوان کوثر قرآن مطرح بوده، طوری که در طلیعه خطبه سوره مبارکه کوثر را خدمت شما عزیزان قرائت نمودم. زهرای اطهر(س) الگوی زندگی است و من در اینجا به چند مورد اشاره مینمایم. این بزرگوار در اجرای دستورات الهی و فرمان پروردگار متعال بهترین کمک برای امیرالمؤمنین علی(ع) بود و اگر ما بخواهیم سبک زندگی خود را سبک زندگی علوی و فاطمی قرار دهیم، باید برادران برای خواهران و خواهران برای برادران در جهت اجرای دستورات و فرامین الهی کمک نمایند و در جهت نماز، روزه، مسائل مالی، خمس، زکات، مسئله عفاف، حجاب، تربیت و مسائل فرهنگی باید یکدیگر را پشتیبانی نموده و یاری کنند. رسولالله الاعظم(ص) از امیرالمؤمنین علی(ع) سؤال فرمود: علی جان فاطمه را چگونه همسری یافتی؟ زمانی که حضرت فاطمه زهرا(س) تازه به منزل علی(ع) رفته بود. علی(ع) در جواب رسولالله الاعظم(ص) عرض کرد: یا رسولالله «نِعمَ العَونُ عَلی طاعَهِ اللهِ» بهترین یاور و کمک برای اطاعت و عبودیت پروردگار. زندگیها باید اینطور بوده باشد و خانم باید کمک نماید تا آقا بتواند اطاعت کرده و دستورات الهی را اجرا کند. حضرت زهرا(س) توانست در یک خانه گلی و ساده و محقر ظاهری فرزندان بزرگ مانند حسن و حسین و زینب و امکلثوم تربیت نماید. طمطراقات زندگی در تربیت فرزند مؤثر نیست و انسان میتواند در یک خانه محدود فرزندان با تربیتی و بهتری تحویل جامعه نموده و حق مادری را ادا کند. بعضی از مادران حق مادری را ادا کردهاند و بهشت زیر پای این مادران است و در ادای حق مادری زهرای مرضیه(س) بهترین اسوه و الگو برای خانمها و بانوان عزیز میباشد. بعضی از خانمها که توفیق خدمت در درون خانه را دارند که اصطلاحاً خانهدار نامیده میشوند من میخواهم این نکته را به خانمهای خانهدار یادآور شوم، احیاناً زمانی در ذهنشان این مسئله خطور ننماید که عقب ماندهاند و این خانهداری را خلاف شأن تلقی کنند، این خود یک توفیق است که کار خانم در درون خانه بوده باشد و اختلاط و رفتن به بیرون و برخوردش با نامحرم کم بوده باشد، این خود توفیق بزرگی است و بانوان خانهدار باید شکر نمایند و مسرور بوده باشند، همچنان که زهرای مرضیه(ع) مسرور و خوشحال بود. البته گاهی حضرت زهرا(س) به خاطر دفاع از حق در بیرون از خانه نیز حضور مییافت و در مسجد نبوی خطبه ایراد میفرمود. اینها نه تنها هیچ مانعی ندارد بلکه دارای ضرورت هم میباشد که امروز میبینیم بانوان در صحنههای سیاسی و اجتماعی حضور دارند که این مسئله هیچگونه منافاتی با خانهداری ندارد. عزیزان اگر ما عوامل طلاق را که امروز متأسفانه در جامعه افزایش یافته و وحشتناک و تهدیدکننده خانوادههاست، بررسی نماییم، شاید یکی از علل طلاق حضور بیرویه و بیشازحد خانمها در خارج از چارچوب خانوادههاست البته غیر از موارد ضروری. این یکی از علتهاست و شاید علل گوناگون و مختلفی دارد. من به سیره و گفتار حضرت زهرا(س) اشاره میکنم که وقتی رسولالله الاعظم(ص) بین امیرالمؤمنین علی(ع) و زهرای مرضیه(س) تقسیمکار نمود، امیرالمؤمنین(ع) را به کارهای بیرون و فاطمه زهرا(س) به کارهای درون خانه و خانهداری مکلف فرمود. وقتی حضرت زهرا(ع) شنید رسول گرامی اسلام مسئولیت کارهای درون خانه را به وی محول فرموده است، بسیار خوشحال شد و این جمله را مطرح نمود: :«والله اعلم ما ادخلنی السرور» خدا میداند که من چقدر خوشحال شدم و چقدر شادی وارد قلب من شد. فرهنگ فاطمی و علوی و سبک زندگی دینی و اسلامی این است. راجع به فرهنگ فاطمی بحث زیاد است که من به این مقدار بسنده میکنم. مقدمات تَکوُّن حضرت زهرا(س) با دیگر انسانها فرق دارد آنهم در خانهای که در آن خانه رسولالله الاعظم(ص) و حضرت خدیجه(س) دارای زندگی معصومانه بودند اما به خاطر کار بزرگ و اتفاق بزرگی که در آینده قرار بود اتفاق بیفتد و تأثیراتی که باید بوده باشد، رسولالله الاعظم(ص) مأموریت یافت چهل روز از حضرت خدیجه(ع) فاصله گیرد و روزها را روزه بگیرد تا صلب رسولالله الاعظم(ص) برای ایجاد زهرای مرضیه(س) آماده شود. بعد از اتمام چهل روز جناب جبرئیل(ع) به پیامبر خبر میدهد که مأموریت تمام شده و قرار است که امشب به خانه حضرت خدیجه(ع) بروی. حضرت همان شب از مائده بهشتی پیامبر اسلام استفاده مینماید و از همانها حضرت زهرا(س) تشکیل مییابد و در بطن مادر خود مُتَکَوِّن میگردد. این را من اجمالاً بهعنوان مقدمه عرض کردم تا نتیجهگیری مهمی کرده باشم و آنهمان بحث اول خطبه است که امیرالمؤمنین علی(ع) فرمود: « لقمههای حرام وارد شکمهای خود نکنید» عزیزان و خانوادههای بزرگوار برادران و خواهران گرامی آیا میدانید که خوراک دارای چقدر تأثیرات در نطفه انسان میباشد؟ چقدر در کودکانی که به وجود میآیند، تأثیر دارد؟ اگر خوراک و لقمهها حلال بوده باشند، فرزندان طیبوطاهر و مفید و بیآزار خواهند بود اما خدایناکرده اگر حرام بوده باشد، واویلا خواهد بود. قرآن شریف میفرماید: « فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ»(عبس/۲۴) انسان باید به خوراک خود بنگرد و دقت و به حلال و حرام بودنش دقت نماید. ما مسلمان بوده و دارای چارچوب هستیم و حلالها و حرامها مشخص هستند. وقتی امیرالمؤمنین(ع) میشنود که نمایندهاش عثمان بن حنیف به یک میهمانی که نباید میرفت، رفته است و فقیران در آن میهمانی حضور نداشته و فقط ثروتمندان دعوت شده بودهاند، نامهای خطاب به وی مینویسد و میفرماید: من فکر نمیکردم که نمایندهام در چنین میهمانیهایی شرکت نماید. ای عثمان بن حنیف دقت کن که آنچه بر دهان میگذاری و میل میکنی، حرام است یا حلال؟ آنچه را که دارای شبهه است از دهانت بیرون کن و به دور انداز. یعنی اینطور نیست که انسان از حلال و حرام پر کند، ما دارای معیارها و شاخصهایی هستیم. دیدید که امام حسین(ع) را در دشت پربلای نینوا و کربلا تکهتکه کردند و با مظلومیت به شهادت رساندند. امام حسین(ع) سخنرانی میکند، گوش نمیکنند و هیاهو به پا میکنند تا سخنان حضرت را نشوند، حضرت میفرماید: شما حق دارید که سخنان حسین بن علی را نشنوید به خاطر اینکه شکم خود را از حرام پر کردهاید. این تأثیر حرام است که یک نفر شکم خود را از آن پر کند. برادران عزیز و خواهران گرامی از حرام بپرهیزید که در نسل شما تأثیرات منفی و بدی خواهد گذاشت و به خاطر اینکه زهرای مرضیه و ام الائمه ای به دنیا بیاید پیامبر با این مقدمات رفتار میکند تا حضرت زهرا تنها زن معصومه عالم بوده باشد.
حاجیزاده در خطبه دوم نماز جمعه مسئله شکرگزاری را بسیار مهم عنوان کرد و ادامه داد: انسان باید شکرگزار نعمات الهی بوده باشد که از جمله مصادیق شکرگزاری که در روایات اسلامی به آن اشارهشده است، پرهیز از گناه و معصیت میباشد و اگر کسی گناه ننماید، خود این عمل شکرگزاری است. امام صادق(ع) میفرماید: « شُکْرُ النِّعْمَهِ اجْتِنَابُ الْمَحَارِمِ» شکرگزاری نعمت اجتناب از حرامهاست. یا امیرالمؤمنین علی(ع) میفرماید: «شُکْرُ کُلِّ نِعمهٍ اَلوَرَعُ عَمّا حَرَّمَ الله» شکر هر نعمتی در این است که انسان آنچه خدا بر او حرام کرده از آن دوری نماید. این روایت را مرحوم علامه مجلسی(ره) در جلد ۷۱ صفحه ۴۲ بحارالانوار آورده است که اینها نمونه هستند و روایات دیگری در این زمینه ذکر شده است.
وی ضمن تبریک و تهنیت مجدد ولادت زهرای مرضیه(س) افزود: در خطبه اول در این مورد مفصلاً مطالبی را تقدیم کردم و امیدوارم همهمان در عالم حشر مشمول شفاعت این بزرگوار بوده باشیم که اگر کوچکترین توجهی به ما نماید برای ما کافی است.
خطیب نماز جمعه شهرستان اهر ضمن اشاره به سالروز تأسیس کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: مساجد بیوت الله و سنگر هستند و ائمه محترم جماعات و هیئت امناء مساجد باید برنامههای مساجد را متنوع نمایند که این تنوع باعث خواهد شد همه مخصوصاً جوانان عزیز از این برنامهها بهرهمند شوند. این کانونها در کنار مساجد مهم هستند که باید با نظارت و دقت ظرفیت مساجد مورداستفاده قرار گیرند، پایگاههای مقاومت، حلقات صالحین، کانونهای فرهنگی از جمله ظرفیتهای مساجد ما هستند که اگر بهطور صحیح مدیریت شوند، در جمهوری اسلامی ظرفیتهای خوبی در مساجد برقرار است.
وی روز بزرگداشت سید جمالالدین اسدآبادى و سالروز درگذشت عالم مجاهد آیتالله سید ابوالقاسم کاشانی (۱۳۴۰ ه ش) و سالروز شهادت تعدادى از نمازگزاران توسط منافقان کوردل در انفجار بمب در مراسم نماز جمعه تهران (۱۳۶۳ ه.ش) را گرامیداشت و افزود: امیدواریم انشاءالله بتوانیم از رهروان واقعی شهدا و مردان الهی و مردان مجاهد و نستوه مانند سید جمالالدین اسدآبادى و آیتالله مجاهد سید ابوالقاسم کاشانی بوده باشیم.
امامجمعه شهرستان اهر به ۲۰ اسفند روز راهیان نور پرداخت و ادامه داد: مسئله راهیان نور از مسائل بسیار مهمی که در کشور ما اتفاق میافتد و از سال ۱۳۷۶ شروع گردیده است. عدهای از مردم کشورمان دوران دفاع مقدس را نتوانستهاند درک نمایند و لازم است با آثار شهدا آشنا شده و از مناطق عملیاتی بازدید کنند و از نزدیک در این مناطق حضور یابند و با فرهنگ ایثار و شهادت و فداکاری آشنا شوند که بزرگان مخصوصاً مقام معظم رهبری دامت برکاته اهتمام ویژهای راجع به راهیان نور دارند. راهیان نور که برای بازدید مناطق عملیاتی برنامهریزی میگردد و در شهر ما نیز در تمام سالها در قالب کاروانهای مختلف این اتفاق رخ داده است که تأثیرات عجیبی در روحیه افراد کاروان داشته و در آنها تحول ایجاد مینماید و موجب میگردد از دو آسیب مهم که ممکن است رخ دهد، جلوگیری شود که یکی بحث فراموشی دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت و دیگری تحریف دفاع مقدس میباشد. این رفتوآمدها در راهیان نور باعث میشود جامعه از این دو خطر محفوظ بماند.
حاجیزاده ضمن اشاره به ۲۲ اسفند روز بزرگداشت شهدا تصریح کرد: در این روز در سال ۱۳۵۸ حضرت امام خمینى(ره) فرمان تأسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی را صادر فرمودند و این بنیاد که امروز بهصورت ادغام شده تحت عنوان بنیاد شهید و امور ایثارگران خدمات ارزشمندی را تا حد ممکن به خانوادههای معظم شهدا و ایثارگران و جانبازان و آزادگان عزیز ارائه مینماید که البته در مقابل زحمات و فداکاری و ایثارگری شهدا و جانبازان و آزادگان این خدمات حق مطلب را ادا نمینماید. حضرت آقا فرمودند: «زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست» پس همواره باید این بحث یادوارههای شهدا و بازخوانی وصایا و خاطرههای شهدا باید ادامه یابد تا ما نیز بتوانیم راه آنها را ادامه دهیم. امروز اسوه و الگوی جوانان ما باید شهدا بوده باشند و درست است که شهدا زندهاند که آیهاش را در طلیعه خطبه قرائت نمودم «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ»(۱۶۹/آلعمران) شهدا نیازمند ما نیستند و این ما هستیم که نیازمند شهدا هستیم و ما باید این فرهنگ را حفظ نماییم و با آرمانهای پاک شهدا پیش برویم و آرزوهای این عزیزان را که احیاناً تحقق نیافتهاند، در جامعه تحقق بخشیم. دیوان و دفتر شهادت همچنان در کشور و دنیا و منطقه مفتوح است و میبینید که شهادت عزیزانی که بهعنوان شهدای مدافع حرم و عتبات مطرح هستند و یا شهدای اغتشاشات اخیر که در هر مقطع پیش میآید و عدهای از انسانهای جانبرکف سینه سپر کرده و با جانودل از نظام و جمهوری اسلامی دفاع مینمایند. حضرت آقا اخیراً نیز در منزل شهید محمدحسین حدادیان یکی از شهدای اغتشاشات تهران اخیر حضور یافتند. مقام معظم رهبری فرمودند: « خوشبختانه ما امروز جوانِ داراى عزم و همّت و بصیرت، از اوّل انقلاب بیشتر داریم.» جوانان ما چنین هستند و بصیرتشان بهمراتب از بصیرت جوانان اول انقلاب بیشتر است. عزیزان چنین فکر نکنید که شهادت نصیب هر کسی میشود، واقعاً خداوند متعال شهدا را گلچین مینماید. وقتی پدر شهید حدادیان با حضرت آقا صحبت مینماید، از جمله صحبتهای پدر شهید که واقعاً تکاندهنده است، این بود: من یک سال حسابوکتاب و خمس و سال مالی خود را کمی به تأخیر انداخته بودم، روزی که بر سر سفره مشغول صرف غذا بودیم، شهید حدادیان این جمله را بیان نمود: پدر جان لقمهای که ما میخوریم، حرام است، چرا که حسابوکتاب آن را پرداخت نکردهای. میبینید چه فرزندانی در جامعه تربیت شدهاند. فرزند پدر را به خاطر عدم پرداخت حسابوکتاب نصیحت میکند و شهادت نصیب چنین فرزند پاک و مؤمنی میشود. این چنین انسانهایی میتوانند از نظام و اسلام دفاع کنند و کسانی که نطفه آنها با لقمههای حرام بسته شده است، نظام و اسلام و خون شهدا و ناموس را درک نخواهند کرد. در این لحظه من برای شما صحبت مینمایم در حدود بیستوپنج میلیون جوان در مملکت داریم که این خود ظرفیت بزرگی است و اگر در مسائل تربیتی اینها دقت شود، میدانید چه اتفاقی در کشور رخ میدهد؟ الحمدلله اکثر جوانان ما خوب و مؤمن و انقلابی هستند که باید دقت شود و حضرت آقا نیز به این جوانان دلبستهاند و میدانند که این جوانان پاک و وفادار هستند و این جوانان هستند که کارهای بزرگی را انجام داده و یا میتوانند انجام دهند.
خطیب نماز جمعه شهرستان اهر ضمن تقدیر و تشکر از مسئولین نظام نسبت به اخذ موضع عزتمندانه در سفر وزیر امور خارجه فرانسه یادآور شد: وزیر امور خارجه فرانسه طوری آمده بود و طور دیگری رفت. اینها اهداف دیگری دارند و در رابطه با توان دفاعی و موشکی کشور و با هوای دیگری آمده بودند و آمریکائیها حرفهایی را به اینها دیکته کرده بودند، منتهی آفرین و احسنت به مسئولین نظام که مقتدرانه و عزتمندانه صحبت کردند و الحمدلله اینها نتوانستند از این سفر سوءاستفاده کرده باشند. امروز جمهوری اسلامی ابرقدرتها را متزلزل کرده میبینید که اخیراً رزمایش مشترکی بین آمریکا و اسرائیل با هدف ارتقاء توانمندی نظامی در مقابل تهدیداتی که از جمهوری اسلامی احساس میکردند، انجام دادند. جمهوری اسلامی قدرتمند و مقتدر است و باید شاکر و قدردان این نعمت الهی بوده باشیم.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری راجع به مؤلفههای پیشرفت کشور بیان نمود: یکی از این مؤلفهها عبارت از تعهد دینی و انقلابی در کنار تلاشهای علمی است. دومین مؤلفه ثبات و ایستادگی در راه دین و انقلاب و مقاومت و سومی حضور جهادی در عرصههای گوناگون کشور که اگر مدیریت جهادی وجود نداشته باشد، کارهای کشور تقّ و لقّ خواهد شد و کاری را نخواهیم توانست انجام دهیم. مدیریت جهادی است که میتواند مشکلات کشور را در عرصههای مختلف حل نماید. چهارمین مؤلفه اهتمام جدی به آرمانهای دینی و الهی انقلاب است. عزیزان ما انقلاب کردهایم تا دین خود و ارزشهای اسلامی را حفظ نماییم که از جمله ارزشهای اسلامی مسئله حجاب و عفاف است که بسیار مهم میباشد و اصلاً اهمیت آن برای انسان قابلتصور نیست. مسئله حجاب یکی از ریشههای انقلاب ماست و زمانی که به حجاب اهانت گردید، مردم قیام نمودند و انقلاب پیش آمد. حضرت آقا اخیراً در صحبتهای خود در جمع مادحین و ذاکرین فرمودند: « میخواهند روی هویت مستقل زن مسلمان اثر بگذارند» ( البته بعضی اثرات کوچک در جامعه که حضرت آقا نیز اشاره داشتند، توسط چند نفر فریبخورده رؤیت میگردد) و میفرماید: « آنچه مرا حساس میکند، اینکه میبینید از دهان گروهی از خواص مسئله حجاب اجباری مطرح میشود» خدا اینها را هدایت نماید و اگر قابل هدایت نیستند، دهانشان را در هم بشکند هر کس در هر مقام و پستی که بوده باشد، چهل سال از انقلاب ما سپری گردیده است و خیلی کارها کردهاند و خیلی کارها میتوانند بکنند. شما امام حسین(ع) را در نظر بگیرید، حضرت با پیامبر اسلام چندان فاصلهای نداشتند. در آن زمان هم کارهای بسیاری انجام دادند و حالا هم میخواهند انجام بدهند. اما کور خواندند، با این آگاهی و بصیرتی که الحمدلله در مردم ما وجود دارد، نمیتوانند کاری انجام دهند. بعد فرمودند: « این معنایش این است که یک عدهای -انشاءالله نادانسته- همان خطی را دنبال میکنند که دشمن نتوانسته با آنهمه خرج آن را به نتیجه برساند. روزنامهنگار و روشنفکر و آخوند [هم] در آنها هستند.» آخوندهای کذایی، همانطور که آخوند درباری میگوییم، آخوندها و مفتیهای مفتخور سعودیها و آخوندهای درباری که در زمان ستمشاهی وجود داشتند و حالا هم وجود دارند. ما آخوند سکولار هم داریم. مقام معظم رهبری در ادامه فرمودند: « میگویند اینکه امام فرمودند «زنها باحجاب باشند»، همهی زنها را نگفتند!» ما نیز یادمان هست در اوایل انقلاب حضرت امام(ره) فرمودند که خانمها باید حجاب داشته باشند، اما امروز مفسرینی سر برآورنده اند و ادعا میکنند که امام همه زن ها را نگفتهاند. این تفسیر نابخردانه موجب ناراحتی حضرت آقا میشود و میفرمایند «حرف بیخود، ما آنوقت بودیم، ما خبر داریم. امام در مقابل یک منکر واضحی که بهوسیلهی پهلوی و دنبالههای پهلوی رایج شده بود مثل کوه، محکم ایستادند.» این عده در اوایل انقلاب نیز مخالف حجاب بودند اما حضرت امام مثل کوه ایستاد. اینها کسانی بودند که مخالف بحثهای ولایتفقیه و حجاب و عفاف و قصاص قرآنی میشدند که بعضیها اعدام شدند و بعضیهای دیگر نیز متواری گشتند. اما متأسفانه بعضیها نیز در کشور ماندهاند. « حالا آقا میگوید این گناه که از غیبت بزرگتر نیست، چرا شما برای غیبت کسی را تعقیب نمیکنید! انسان اینجا از عدم تشخیص رنج میبرد.» بله ممکن است گناهی مانند گناهی دیگر و از گناهان کبیره بوده باشد، منتهی امروز بحث حجاب جایگاه سیاسی و اجتماعی دارد و به خاطر همین استکبار دست بر روی آن گذاشته است و میخواهد جامعه ما را به زده و مردم را از عفاف و حجاب جدا نماید. علی ایحال حجاب وسیله مصونیت خانم بوده و محدودیت نیست و این را اثبات کردهایم که خانمها میتوانند با حفظ حجاب به جایگاههای بزرگی از نظر علمی و سیاسی و اجتماعی و خدمتگزاری نائل شوند. ما این الگوها را به دنیا نشان دادهایم و افتخار میکنیم که در کشور بانوان باحجابی داریم. ما به خانمهای باحجاب افتخار مینماییم و مفتخر هستیم به خانمهای باحجابی که از حجاب و ارزش خود دفاع مینمایند. اما متأسفانه در بعضی جاها بعضی حرکتها را پیش میآورند و در بعضی محافل و مجالس در شهرهای کلان و نیز در شهرهای کوچک نیز مسائلی پیش میآید که این حرکتها در زیّ جمهوری اسلامی نیست. متأسفانه بعضیها هم نه تنها کار درستی انجام نمیدهند، بلکه جوابگویی هم میکنند. اینها رقص کذایی دختران را در مقابل مردان بهعنوان هنر معرفی مینمایند. اما باید متوجه باشیم ما دو نوع هنر داریم: هنر حرام و هنر حلال. تا یکی از علماء در این مورد میخواهد حرفی بزند، اینطور عنوان میکنند که این آقا مخالف هنر است. اما نه خیر ما مخالف هنر نیستیم، هنر دارای تأثیرات بسیاری است، شما ببینید حضرت امام در رابطه با هنر دارای چقدر فرمایشاتی هستند، مقام معظم رهبری چقدر در مورد هنر صحبتها و بیانات دارند. اما اینکه دختران بدون حجاب در بین نامحرمها رقص نمایند و کسانی آن را هنر بنامند، این حرام است و اینکه برگردند و جواب بدهند که اینها زیر هشت سال هستند، این عذر بدتر از گناه است. این از همه چیز بدتر است. اجازه ندهید در جامعه این ارزشها از بین برود. یک روز این رقص را هشتسالهها انجام میدهند و روزی میرسد که میبینیم دو هشتساله ها مرتکب این حرام میگردند، آن وقت چهکار خواهیم کرد؟ اینها باید از مملکت جمعآوری شوند. به علماء اتهام نزنید، علماء مخالف هنر نیستند، علماء با حرام مخالف هستند. اینها باید بدانند تا زمانی که ما هستیم و تا زمانی که خون در رگهایمان در جریان است، به حول و قوه الهی اجازه نخواهیم داد که موفق شوند و حرام را در جامعه رایج نمایند. هر چیزی کارشناسی دارد و مراجع و در رأس آنها مقام معظم رهبری دامت برکاته کارشناس این قبیل مسائل هستند، حضرت آقا دلشان از این قبیل کارها خون شده است. مقام معظم رهبری به یک عده انسانهای احمق چقدر بگویند؟ چقدر تذکر بدهند؟ به یک عده که از درون با نظام و خون شهدا مخالف هستند، چقدر تذکر بدهند؟ یک طرف ماجرا نیز خود شما مردم هستید، مردم و مسئولین باید دقت نمایند و اجازه ندهند این قبیل کارهای مزخرف در جامعه انجام پذیرد. مردم باید مراقب بوده باشند، در بعضی جاها انسان اگر نمیتواند تأثیرگذاری داشته باشد، باید مجلس را ترک نماید. ما نمیتوانیم اجازه دهیم عدهای خون شهدا را زیر پا گذاشته و با نام هنر مرتکب فعل حرام شوند.
حاجیزاده افزود: همانطور که در هفته گذشته نیز تذکراً عرض نمودم و سخنران پیش از خطبه فرمانده محترم انتظامی شهرستان نیز تذکر دادند، خانوادههای محترم دقت نمایند تا خدایناکرده در آخر سال مسئله ترقه و آتشسوزی و لطمات جانی پیش نیاید و الحمدلله تذکرات تأثیر خوبی گذاشته و تا حد زیادی این قبیل کارها کمتر مشاهده میگردد. خدایناکرده طوری نباشد که در آخر سال شادی خود را تبدیل به غصه ننماییم.
وی در پایان مسئله مساعدت به فقرا را در شب عید مهم دانسته و از مردم خواست با مراجعه با چادرها و پایگاههای جمعآوری کمکهای مردمی کمیته امداد، آنها را در کمک به مستمندان و فقرا یاری نمایند.
انتهای پیام/