آخرین عناوین اخبار » اجتماعی » سیاسی » شهرستان اهر » صفحه نخست » مذهبی » ویژه
کد خبر : 17531
شنبه - 18 شهریور 1396 - 15:36
امام جمعه اهر:

خطبه غدیر به عنوان یک میراث با اهمیت امروز در دست ماست

خطبه غدیر به عنوان یک میراث با اهمیت امروز در دست ماست

به گزارش خبرنگار اهرامروز، آیت الله جواد حاجی‌زاده در خطبه های نماز جمعه این هفته شهرستان اهر با بیان این که اینکه در دهه امامت و ولایت و آستانه عید سعید غدیر قرار گرفته‌ایم، خاطرنشان کرد: نکات مهمی در بازگشت رسول ا.. الاعظم(ص) از مکه معظمه  و حجه الوداع در سال دهم هجرت وجود داشت که از جمله این وقایع تاریخی می‌توان به ‌واقعه غدیر خم اشاره نمود که وقتی پیامبر گرامی اسلام به غدیر که منطقه‌ای بسیار مهم بود و حاجیان در آنجا از یکدیگر جدا می‌شدند و به‌سوی دیار خود می‌رفتند، رسید، از طرف پروردگار متعال برای مدیریت و رهبری مأموریت یافت و مورد ندا قرار گرفت که می‌فرمود: یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ( مانده/۶۷) اى پیامبر آنچه از جانب پروردگارت به‌سوی تو نازل شده ابلاغ کن و اگر نکنى پیامش را نرسانده‌ای و خدا تو را از گزند مردم نگاه می‌دارد آرى خدا گروه کافران را هدایت نمی‌کند. وقتی این امر از طرف پروردگار متعال ابلاغ گردید، رسول ا.. الاعظم دستور به توقف کاروانیان را صادر فرمودند و کسانی هم که آن منطقه را رد شده بودند، برگشتند و آنهایی هم که هنوز نرسیده بودند، رسیدند و پیامبر عظیم‌الشأن اسلام در جای مرتفعی(بعضی‌ها سنگ و بعضی‌ها عمدتاً جهاز شتران را نقل نموده‌اند) قرار گرفت و همان مأموریت را طی خطبه با اهمیت غدیر ابلاغ نمود که این خطبه به‌عنوان میراثی بسیار با اهمیت امروز در دست ماست که قطعاً برادران و خواهران همیشه مخصوصاً در ایام دهه امامت و ولایت توجه خاصی به این خطبه بسیار مهم رسول ا.. الاعظم(ص) خواهند نمود. نبی مکرم اسلام در ضمن قرائت خطبه به این نکته رسیدند و فرمودند: مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِی مَوْلاهُ حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) را بلند کرد و به مردم متشکل از جمعیت بسیار(۱۲۰ هزار نفر حاجی ثبت کرده‌اند) زیاد نشان داد و فرمود: هر کس که من مولای او هستم علی هم مولای اوست اللهمَّ والِ مَنْ والاهُ و عادِ مَنْ عاداهُ وَانْصُرْمَنْ نَصَرَهُ واخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ. خداوندا دوست بدار آن را که سرپرستی او را بپذیرد و دشمن بدار هر آن‌که او را دشمن بدارد و یاری کن یار او را؛ و تنها گذار آن را که او را تنها بگذارد. وقتی مسئله ولایت و وصایت حضرت علی(ع) از طرف رسول ا.. الاعظم(ص) مطرح گردید، آیه دیگری از طرف پروردگار متعال نازل شد که می‌فرماید: الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ امروز کسانى که کافر شده‌اند از کارشکنى در دین شما نومید گردیده‌اند پس از ایشان نترسید و از من بترسید الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ امروز دین شما را کامل نمودم وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا و راضی شدم که اسلام برای شما دین و شریعت بوده باشد(بخشی از آیه ۳ سوره مائده) حضرت در آخر خطبه فرمودند: حاضرین این ماجرا را به غائبین برسانند. پس بیعت نمودند و به امیرالمؤمنین علی(ع) تبریک گفتند و تا سه روز در منطقه حضور داشتند و مسئله به این صورت تمام شد. من در اینجا به‌عنوان تبرک چندین فراز و جملاتی از خطبه غدیریه را محضر شما عزیزان تقدیم می‌نمایم که انصافاً همه خطبه خواندنی است و وقتی انسان خطبه را قرائت می‌نماید و در آن تأمل می‌کند، متوجه می‌شود که این خطبه دارای محورهای بسیار مهم و عجیبی در رابطه با حمد و ثنای الهی و ذکر فرمان الهی و اعلام رسمی امامت و ولایت دوازده امام و معرفی امیرالمؤمنین علی(ع) به مردم و تأکید بر مسئله امامت و دوستی با اهل‌بیت و دشمنی با دشمنان اهل‌بیت و مسئله مهدویت و وجود نازنین بقیه ا.. الاعظم(عج) و آمادگی مردم برای بیعت با امیرالمؤمنین علی(ع) و بیان حلال‌ها و حرام‌ها و واجبات و کارشکنی منافقان است. این منافقان می‌خواستند جلسه را برهم زنند که این روند منافقان در تمام زمان‌ها ادامه دارد. اینها محورهایی هستند که در خطبه غدیریه موج می‌زنند و صراحتاً مطرح شده‌اند. در قسمت دیگری می‌فرماید: مَعاشِرَالنّاسِ، ای گروه مردم إِنَّهُ آخِرُ مَقامٍ أَقُومُهُ فی هذا الْمَشْهَدِ، این آخرین جایگاه است که من در خدمت شما هستم  فَاسْمَعوا گوش بکنید وَ أَطیعوا و اطاعت نمایید وَانْقادوا لا َمْرِالله رَبِّکُمْ، به امر الهی منقاد و مطیع شوید فَإِنَّ الله عَزَّوَجَلَّ هُوَ مَوْلاکُمْ وَإِلاهُکُمْ، پروردگار متعال مولا و خدای شماست ثُمَّ مِنْ دونِهِ رَسولُهُ وَنَبِیُهُ از این به بعد مولای شما بعد از پروردگار متعال پیامبر خداست الُمخاطِبُ لَکُمْ، همان پیامبری که با شما صحبت می‌کند ثُمَّ مِنْ بَعْدی عَلی وَلِیُّکُمْ وَ إِمامُکُمْ بِأَمْرِالله رَبِّکُمْ، به امر خدا بعد از من علی امام و ولیّ شماست ثُمَّ الْإِمامَهُ فی ذُرِّیَّتی مِنْ وُلْدِهِ  بعد از این به امامت اهل‌بیت اشاره می‌شود یعنی بعد از علی امامت با ذریّه من است از صُلب و وُلد علی. من فکر نمی‌کنم از این صریح‌تر چیزی بوده باشد إِلی یَوْمٍ تَلْقَوْنَ الله وَرَسولَهُ تا روزی که با خدا و پیامبر خدا ملاقات نمایید. بعد می‌فرماید: وَ هُوَ الْإِمامُ الْمُبینُ علی امام مبین است الَّذی ذَکَرَهُ الله فی سُورَهِ یس آن علی که پروردگار متعال در سوره مبارکه یس از وی یاد نموده است وَ کُلَّ شَیءٍ أَحْصَیْناهُ فی إِمامٍ مُبینٍ  و ما دانش هر چیز را در امام مبین شمرده‌ایم و قرار داده‌ایم( منظور از امام تفسیر روایی به امیرالمؤمنین علی(ع) شده است) مَعاشِرَالنَّاسِ، لاتَضِلُّوا عَنْهُ ای گروه مردم و مسلمانان از علی روی برنگردانید و بیراهه نروید وَلاتَنْفِرُوا مِنْهُ و از علی جدا نشوید وَلاتَسْتَنْکِفُوا عَنْ وِلایَتِهِ و از ولایت علی خود را جدا نکنید فَهُوَالَّذی یَهدی إِلَی الْحَقِّ وَیَعْمَلُ بِهِ علی است که به حق هدایت می‌نماید و به حق عمل می‌کند  وَیُزْهِقُ الْباطِلَ و از بین برنده باطل است  وَیَنْهی عَنْهُ و نهی‌کننده از باطل است وَلاتَأْخُذُهُ فِی الله لَوْمَهُ لائِمٍ و در راه خدا  نکوهش هیچ سرزنش کننده‌ای در علی تأثیر ندارد( انسان باید این‌چنین غیرت دینی داشته باشد) أَوَّلُ مَنْ آمَنَ بِالله وَ رَسُولِهِ اولین فردی است که به خدا و پیامبر خدا ایمان آورده است لَمْ یَسْبِقْهُ إِلَی الْایمانِ بی أَحَدٌ  هیچکس در ایمان آوردن به من از علی سبقت نگرفته است  وَالَّذی فَدی رَسُولَ الله بِنَفْسِهِ آن کسی که خود را فدای پیامبر نمود(در لیله المبیت وقتی کفار قریش می‌خواستند پیامبر را از بین ببرند، آنکه در رختخواب پیامبر خوابید و جانش را به خطر انداخت، علی(ع)  بود). خطبه ادامه دارد و من به‌عنوان تبرک و تیمن چندجمله‌ای از آن را خدمت شما عزیزان عرض نمودم. جَعَلَ الله مِنَ المُتَمَسِّکینَ بِوِلاَیَهِ علی بن ابی طالب أمیرِالمُؤمِنینَ عَلَیهِ السَّلاَم. امیدوارم انشاءا.. شیعه راستین آقا امیرالمؤمنین علی(ع) بوده باشیم و شیعه بودن خود را در رفتار و کردار و گفتار و عمل خود نشان بدهیم.