به گزارش اهرامروز، توحید اخلاقی بابیان این مطلب، اظهار کرد: ساخت حدود ۱۲۰ هزار واحد مسکن مهر به استان آذربایجان شرقی ابلاغ شده بود که تا کنون بیش از ۱۰۵ هزار واحد مسکن مهر تحویل متقاضیان شده است.
اخلاقی با بیان اینکه ۶ هزار واحد تا پایان امسال به اتمام و بهرهبرداری میرسد اظهار داشت: تعدادی از پروژههای مسکن مهر به دلیل اختلاف تعاونیها با پیمانکاران نیمه تمام مانده است که به سرعت در حال حل و فصل مشکلات این تعاونیها هستیم و با حل و فصل این مشکلات اختتامیه ساخت مسکن مهر تا پایان امسال یا ابتدای سال ۹۷ در استان آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد.
اتصال بزرگراههای استان آذربایجان شرقی به شبکه بزرگراههای بین المللی
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با بیان اینکه پروژههای مختلفی در ۸ ماه نخست امسال در استان به بهرهبردای رسیده است گفت: بهرهبرداری از ۷۱ کیلومتر پروژه راه روستایی، احداث پروژههای عمومی و دولتی- احداث ساختمانهای خدمات روبنایی مسکن مهر، ساخت مدرسه، ساخت کلانتری و نیز احداث و افتتاح بیمارستان ۲۲۵ تختخوابی شهر “سراب” بخشی از اقدامات دولت در استان آذربایجان شرقی است.
وی در ادامه افزود: احداث شبکههای بزرگراهی و آزادراهی استان و اتصال آنها به شبکه راههای کریدوری کشور پروژههای مهم و متعددی در حال اجرا است که از جمله آنها می توان به تکمیل و احداث بزرگراههای” تبریز”-” بستانآباد”،” بستانآباد” –” سراب” – “نیر”،” مرند”-” جلفا”- “مرند”- “ایواوغلی” و “صوفیان”- ” شبستر” -” سلماس اشاره کرد.
اخلاقی با اشاره به اجرای پروژههای آزادراههای “تبریز”- ” مرند”- ” بازرگان”، ” مراغه”- “هشترود” و “تبریز” –”ارومیه” گفت: با بهرهبرداری از این پروژهها اتصال به شبکههای بینالمللی نیز عملی خواهد شد. و با بهرهبرداری از این مسیرها تاثیر زیادی در رونق اقتصادی، اشتغالزایی و شکوفایی و بهبود محیطهای کسب و کار استان و منطقه و سایر نقاط کشور خواهد داشت.
با راهاندازی خط راهآهن “تبریز”- “میانه” زمان مسافرت به نصف کاهش خواهد یافت
مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی در ادامه سخنان خود به بخش ریلی در استان اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین پروژههای ریلی راهآهن ” میانه”- ” تبریز” است که امیدواریم خط ” میانه”- ” بستانآباد” به طول ۱۳۲ کیلومتر تا پایان امسال به اتمام برسد.
اخلاقی اضافه کرد: ادامه این مسیر از ” بستانآباد” تا ” تبریز” در قطعات مختلف توسط پیمانکاران در حال ساخت است و هم اکنون از “بستانآباد” تا “باسمنج” عملیات زیرسازی و روسازی در حال انجام بوده و اگر در فصل زمستان پیش رو امکان ادامه عملیات اجرایی وجود داشته باشد در سه ماهه اول سال ۹۷ یک خط از این مسیر به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی با بیان اینکه تلاش میکنیم ایستگاههای راهآهن و همچنین ایستگاههای موقت در بستانآباد را زودتر به بهرهبرداری برسانیم تصریح کرد: با آمادهسازی زیرساختها برنامهریزی کردهایم که تا پایان تیرماه ۹۷ این خط برای جابجایی مسافر آماده شود.
اخلاقی با بیان اینکه با راهاندازی ایستگاه ” باسمنچ” مسافران تبریز تهران و بلعکس نیز امکان استفاده از خدمات مسافربری این خط را خواهند داشت گفت: پیشبینی کردهایم تا تکمیل خط راهآهن از ” بستانآباد” به تبریز مسافران را با اتوبوس به ایستگاه رسانده تا از این طریق امکان استفاده برای مسافران تبریز از خط راهآهن فراهم شود و با راهاندازی این خط میزان زمان سفر به تهران از تبریز به نصف کاهش خواهد یافت.
مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی همچنین به مسیرهای راهآهن به خارج از کشور در این استان اشاره کرد و گفت: از طریق راهآهن تبریز به ایستگاههای مرزی “رازی”، “جلفا” و به منطقه آزاد اقتصادی “ارس” خط ریلی داریم و کار توسعه، بهسازی و افزایش سرعت در این مسیرها در دستور کار قرار دارد.
اخلاقی به بحث قطار حومهای در استان اشاره کرد و گفت: قطار حومهای تبریز و آذرشهر به دلیل داشتن شهرهای میانراهی و مراکز دانشگاهی یکی از پروژههای مهم استان است که در حال بهرهبرداری بوده و همچنین مسیر تبریز- سهند نیز از دیگر برنامههای شرکت عمران شهر جدید سهند است که در حال مطالعه قرار دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی از مسیریابی برای توسعه خط راهآهن به کشور جمهوری آذربایجان خبرداد و گفت: در حال مسیریابی برای توسعه راهآهن بستانآباد – سراب و تبریز- اهر و از آنجا به مرز کشور جمهوری آذربایجان هستیم. و در عین توسعه مسیر راهآهن در امتداد نوار مرزی “جلفا” – “اصلاندوز” نیز در برنامه مطالعاتی شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور قرار دارد.
حمل و نقل ترکیبی در استان آذربایجان شرقی گسترش مییابد
اخلاقی ادامه داد: در برنامههای توسعهای حمل و نقل استان به دنبال حمل و نقل ترکیبی بوده و یکی از برنامههای اولویتدار در استان ارتقاء حمل و نقل ترکیبی است تا حمل و نقل ریلی را به جادهای و همچنین به فرودگاهها پیوند بزنیم و یا حتی اگر بتوانیم برای کارایی بهتر با احیا دریاچه ارومیه به بنادر اطراف دریاچه ارومیه برای ارائه خدمات بهتر به مردم اتصال کنیم که با این اقدام، کارآیی حمل و نقل ترکیبی ارتقا خواهد یافت.
انتهای پیام/