به گزارش اهرامروز، رضا علیزاده نماینده مردم ورزقان و خاروانا در ادامه نشست علنی در توضیح گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص بررسی عملکرد دستگاه های مسئول در تامین و تخصیص نیازهای ارزی واحدهای صنعتی و تولیدی کشور، گفت: با قدردانی از توضیحات وزارت صمت و بانک مرکزی علیرغم اینکه قانع کننده نبود باید بگوییم بحث ناترازی ارز تاکنون باعث شده موضوع صادرات روز به روز کاهش یابد و برای واردات تقاضای بیشتری شود. این ناترازی هر روز بیشتر می شود و مراحل ثبت سفارش با ایرادات زیادی روبرو است.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نارضایتی تولیدکنندگان نشان می دهد سیاست های نادرست بانک مرکزی منتهی به این شده که امروز وارد کنندگان با دستور آقایان وادار می کنیم در سامانه نیما با نرخ دستوری ارز را تحویل سامانه دهند در نتیجه این گروه مجبور می شوند صادرات خود را از طریق کارت های اجاره ای انجام دهند.

وی خطاب به رئیس بانک مرکزی گفت: سیاست هایی که شما در بانک مرکزی در پیش گرفته اید درست نیست، شما جامعه را به سمت واردات سوق می دهید که همگی تلاش می کنند ارز دریافت کنند. از طرفی صادرکنندگان را وادار می کنید ارز خود را در سامانه دستوری در اختیار شما قرار دهند اما صادر کنندگان این را نمی پذیرند و با کارت های اجاره ای که می گیرند اقدام به انجام امور خود کرده و هیچ دلاری را به کشور وارد نمی کنند. آمار بدهید از زمانی که فولادی ها را وادار کرده اید دلار خود را به سامانه تحویل دهند چند درصد آن ها دلار خود را در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند؟

رئیس کمیسیون صنایع مجلس افزود: با این اقدام شاهد بروز خلافکارانی هستیم، در جزئیات گزارش آمده است که تعدادی افراد در صف واردات هستند تا ارز وارد کنند و به واسطه آن اقدام به واردات کالا نمایند؛ صادرات فولاد و محصولات فولادی به دلیل محدودیت های ارزی یعنی الزام صادرکننده به بازگرداندن ۱۰۰ درصد صادرات که این مسئله منجر شده صادرات با کاهش روبرو باشد و تاکنون هیچ مشکلی حل نشود. این کاهش در شمش فولاد، پیراهن های فولادی، کاهش ۴۰۰ میلیون دلاری نسبت به سال گذشته را داشته است.

وی ادامه داد: این کاهش صادرات تنها منجر به صدور کارت های تجاری شده که به واسطه آن واردات را افزایش دهند. این افزایش به ۸ درصد از لحاظ وزن و ۵٫۵ درصد به لحاظ ارزش با کاهش روبرو بوده است. به گزارش های ارسالی کمیسیون صنایع توجه کنید، اختلاف شدید ارز در بازار آزاد و نیمایی باعث کاهش صادرات در کشور شده است از طرفی رانت زیاد در حد صدها همت منجر به این شده که صادر کنندگان اقدام به کاهش صادرات کنند چرا ما باید سیاست هایی را اتخاذ کنیم که منجر به چنین اقداماتی شود. کدام عقل و منطقی پشت این مسئله است.

علیزاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر انگیزه صادرات کم شده و واردات رشد داشته است کم اظهاری در واردات را شاهد هستیم تمام این آمار و ارقام از واردات نشان می دهد که بانک مرکزی در این زمینه مثبت عمل نکرده است.