آخرین عناوین اخبار » اجتماعی » شهرستان اهر » صفحه نخست » ویژه
کد خبر : 6206
جمعه - 11 فروردین 1396 - 23:41
امام‌جمعه شهرستان اهر:

متأسفانه برخی افراد بی‌کفایت برای جوانان سایر کشورها ایجاد اشتغال می‌نمایند/ حضرت آقا مصرف کالاهای خارجی را حرام شرعی بیان فرمودند

متأسفانه برخی افراد بی‌کفایت برای جوانان سایر کشورها ایجاد اشتغال می‌نمایند/ حضرت آقا مصرف کالاهای خارجی را حرام شرعی بیان فرمودند

به گزارش خبرنگار اهرامروز، آیت ا.. جواد حاجی زاده در خطبه اول نماز جمعه ضمن توصیه بر تقوای الهی در تمامی مراحل و عرصه‌های گوناگون زندگی اظهار داشت: لازم است از عمر خود به نحو احسن بهره‌برداری کرده و بدانیم که عمر انسانی در حال گذر و فانی شدن است و خوشا به حال کسانی که از عمر کم و کوتاه انسانی بهره‌برداری درست می‌نمایند. امام هادی(ع) می‌فرماید: الدُّنیا سوقٌ رَبِحَ فیها قَومٌ و خَسِرَ آخَرُونَ دنیا مانند بازاری است که عده‌ای از این بازار سود می‌برند و مغبون نمی‌شوند و تجارت پرسودی می‌نمایند اما عده‌ای نیز از این بازار ضرر می‌کنند، لذا انسان  باید از عمر خود در این دنیای زودگذر بهره‌مند شده و برای آخرت خود بهره‌برداری نماید و توشه اخذ کند که بهترین توشه تقوای الهی و ایمان قوی و عمل صالح است. از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم به همه‌مان توفیق تقوا، علم، عمل، ایمان قوی و اعمال حسنه و شایسته را در طول عمرمان مخصوصاً الآن که در اوایل سال هستیم برای همیشه مرحمت فرماید.

وی در ادامه مقامات انسانی و جایگاه رفیع انسان افزود: در خطبه قبلی به مراحل تهذیب و خودسازی و تربیت پرداختیم و شش مورد از راه‌های تحصیل تهذیب به خدمت عزیزان تقدیم گردید و این هفته به طریق هفتم یعنی توسل به اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) و اوصیای الهی می‌پردازیم که این بحث در جوامع روایی بخش مهمی را برای خود اختصاص داده که وسیله نجات و باب نجات امت هستند طوری که درباره امام حسین(ع) و دیگر حضرات معصومین(ع) نقل گردیده است. خداوند متعال در آیه کریمه ۳۵ از سوره مبارکه مائده می‌فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ ای مؤمنین متقی شوید و از خدا بترسید وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَهَ برای تقرب به خدا دنبال وسیله باشید، به خدا توسل جوئید وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ  و در راه خدا جهاد نمائید لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ امید هست که رستگار شوید و به فلاحت نائل گردید. در این آیه شریفه بحث وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَهَ جست‌وجوی وسیله برای تقرب به پروردگار متعال مطرح هست. در روایتی از امیرالمؤمنین علی(ع) که در تفسیر نورالثقلین ذکر شده است، امیرالمؤمنین علی(ع) از رسول ا.. الاعظم نقل می‌نماید که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام می‌فرماید: الْأَئِمَّهُ مِنْ وُلْدِی امامان از وُلد من هستند فَمَن أَطَاعَهُمْ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ هر کس از اینها اطاعت نماید، از خدا اطاعت نموده است وَ مَنْ عَصَاهُمْ فَقَدْ عَصَی اللَّهَ هر کس از اینها سرپیچی نماید و سرکشی کرده و اطاعت نکند، از خدا سرپیچی کرده است یعنی فرمان اینها فرمان خدا و نهی اینها نهی الهی است، اینها که از خود چیزی ندارند و خود پیامبر نیز همینطور ما یَنطِقُ عَنِ الْهَوَى یعنی پیامبر از روی هوا و هوس چیزی نمی‌گفت و از روی وحی صحبت می‌نمود بعد می‌فرماید: وَ هُمُ الْعُرْوَهُ الْوُثْقَی امامان دستگیره‌های محکم پروردگار متعال هستند که انسان باید به اینها چنگ بزند و به اینها تمسک نماید که دستگیره‌های مطمئن و محکم هستند وَ هُمُ الْوَسِیلَهُ إِلَی اللَّهِ  و اینها وسیله تقرب به درگاه خداوند متعال هستند. خداوند سبحان در سوره مبارکه اعراف آیه ۱۸۰ می‌فرماید: وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا و نامهاى نیکو به خدا اختصاص دارد پس او را با آنها بخوانید. در تفسیر این آیه امام صادق(ع) رئیس مذهب جعفری می‌فرماید: نَحنُ وَاللهِ الأسماءُ الحُسنی به خدا قسم ما اهل بیت اسماء حسنای خدا هستیم. اهل‌بیت(ع) کلمات وجودی مقدس پروردگار متعال هستند نَحنُ وَاللهِ الوَسیلَه فِی القُرآن قسم به خدا ما همان وسیله‌ای هستیم که در قرآن می‌فرماید: وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَهَ. در ذیل آیه شریفه‌ای که قرائت گردید، داریم که پیامبر اسلام می‌فرماید: وَ نَحنُ وَسائِل الله  ما وسیله‌های تقرب به خدا هستیم و همین‌طور امام صادق(ع) فرمود: نَحنُ وَاللهِ الأسماءُ الحُسنی الَّتی لا یَقبَلُ اللهُ مِنَ العِبادِ عَمَلاً الاّ بِمَعرفَتِنا می‌فرماید: قسم به خدا ما اسمای حسنای الهی هستیم که خداوند از بندگانش عملی را قبول نمی‌کند مگر اینکه به ما معرفت پیدا کنند و ما را بشناسند. پس می‌بینید که برای تهذیب و تربیت یک کانال مطمئن وجود دارد که توسط به اهل‌بیت عصمت و طهارت می‌باشد.  زیارات اهل‌بیت(ع) مخصوصاً زیارت جامعه کبیره که میراث فرهنگی امام هادی(ع) است، مملو از این بحث است که من جمله‌ای از آن را به‌عنوان تبرک قرائت می‌نمایم: بِکُمْ فَتَحَ اللَّهُ وَ بِکُمْ یَخْتِمُ اللَّه که اگر این را در یک جمله معنا نمائیم یعنی پابرجایی دنیا بر اهل‌بیت(ع) استوار است و اگر اهل‌بیت نباشد، دوامی نخواهد داشت وَ بِکُمْ یُنَزِّلُ اللَّهُ الْغَیْثَ خداوند به‌واسطه شما باران را نازل می‌فرماید وَ بِکُمْ یُمْسِکُ السَّمَاءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلاَّ بِإِذْنِهِ‏ و به‌واسطه‌ شماست که خداوند آسمان را حفظ نموده تا بر زمین نیفتند؛ مگر به اذن و اراده‌ او وَ بِکُمْ یُنَفِّسُ الْهَمَّ وَ یَکْشِفُ الضُّرَّ  و به‌وسیله شما خداوند غصه‌ها و ضررها را برطرف می‌کند. در روایت دیگری امام صادق(ع) می‌فرماید: الأوصیاءُ هُم أبوابُ الله عزَّ وَ جَلَّ  اوصیای الهی و اهل‌بیت(ع) درهای الهی هستند الّتی یُؤتی مِنها درهایی که از طریق آنها می‌توان به قرب الهی دست‌یافت یعنی انسان تنها از راه ولایت باید وارد شود و الا راه‌های دیگر انسان را به خدا نمی‌رسانند بلکه به‌سوی شیطان سوق می‌دهند وَ لَولاهُم ما عُرِفَ الله عزَّ وَ جَلَّ  اگر اهل‌بیت(ع)  نبودند خدای عزّ و جلّ شناخته نمی‌شد وَ بِهِم إحتَجَّ الله تَبارَکَ وَ تَعالی عَلی خَلقِهِ پروردگار متعال به‌وسیله اهل‌بیت با مردم اتمام‌حجت نموده است، اهل‌بیتی که انسان‌های کامل و قبله‌گاه مردم هستند و مردم با تأسی از این بزرگواران خود را کامل نمایند. (این روایت را مرحوم ثقّه الاسلام کلینی(ره) در اصول کافی کتاب الحجّته باب الائمه نقل نموده است). در روایتی دیگر امام محمدباقر(ع) می‌فرماید: بِنا عُبِدَاللهُ با ما خداوند متعال عبادت می‌شود یعنی اگر اهل‌بیت(ع) وجود نداشتند، عبادتی در کار نبود وَ بِنَا عُرِفَ اللَّهُ و به‌وسیله ما خداوند متعال شناخته می‌شود وَ بِنا وُحِّدَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالی و به‌وسیله ما وحدانیت خدا بر مردم مشخص می‌گردد یعنی مردم از شرک پاک می‌شوند  وَ مُحَمَّد صَلَّی الله عَلَیه وآله حِجابُ الله و پیامبر نیز حجاب خداست که منظور از حجاب واسطه بین خالق و مخلوق است ( اهل‌بیت نیز همینطور هستند). اینها واسطه فیض و باب الی ا.. هستند که امیدوارم انشاءا.. این راهکارها و طرق که در جهت تهذیب و تربیت در این خطبه و خطب قبلی عرض شد، مورد توجه قرار گیرد که هر یک از اینها مؤثر و مهم هستند و باید از همه اینها استفاده نمائیم تا تربیت شویم چرا که انسان برای تربیت و کمال و خدا گونه شدن خلق گردیده است و مراد از خلقت انسان معرفت ا.. و شناخت پروردگار متعال می‌باشد.

آیت ا.. حاجی‌زاده در خطبه دوم نماز جمعه با اشاره به فرمایشی از امام هادی(ع) خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه انسان همیشه در غفلت است و باید تذکراتی انجام گیرد تا از خواب‌های غفلت برای تحصیل ایمان قوی و اعمال صالحه بیدار شود و این بزرگوار برای اینکه مرگ و سفر آخرتی را برای ما یادآوری نماید، می‌فرماید: اُذْکُرْ مَصْرَعَکَ بَینَ یدَیْ اَهْلِکَ ای انسان آن حالتی را که در پیش روی اهل‌وعیال خود بر روی زمین افتاده‏ای به یاد آور یعنی در حال احتضار و رحلت و خداحافظی از دنیا هستی وَلا طَبِیبَ یمْنَعُکَ درحالی‌که هیچ طبیبی نمی‌تواند ترا از مرگ نجات دهد وَلا حَبِیبَ ینْفَعُکَ و هیچ دوستی در آن حال نمی‌تواند برایت سود و نفعی برساند، باید بدانیم که دوست انسان ایمان و عمل صالح انسان است که همیشه با انسان قرین است. پس مسئله مرگ و تفکر در رابطه با موت بسیار مهم است و خدای ناکرده طوری نباشد که عبرت گیری ما زودگذر و صوری و زودگذر بوده باشد.

خطیب نماز جمعه شهرستان اهر ضمن تبریک و تهنیت فرارسیدن حلول ماه رجب‌المرجب افزود: الحمدلله ماه‌های زیبای الهی و ماه‌های تهذیب و تربیت شروع ‌شده‌اند و بهترین کار نگهداری پاس و حرمت این ماه‌هاست و بهترین عمل ترک حرام است که باید تلاش نمائیم گناهی انجام نداده و واجبات را ترک ننمائیم که اگر کسی چنین مراقبتی نماید، بهترین عمل را در ماه رجب و شعبان و رمضان المبارک انجام داده است، منتهی دیگر فضائل نیز اعم از ذکر و أستغفرالله و أسئله التّوبه باید ورد زبان بوده باشند و بر استغفار فوق‌العاده تأکید گردیده است و روزه رجب‌المرجب ولو یک روز هم بوده باشد، نجات‌بخش است. روایتی را تبرکاً خدمت عزیزان عرض می‌نمایم که رسول ا.. الاعظم(ص) می‌فرماید: رَجَبٌ شَهْرُ الِاسْتِغْفَارِ لِأُمَّتِی  رجب، ماه استغفار برای امت من است أَکْثِرُوا فِیهِ مِنَ الِاسْتِغْفَارِ در این ماه بسیار طلب آمرزش نمائید فَإِنَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ که خداوند متعال آمرزنده و مهربان است. پروردگار متعال تمام گناهان را می‌بخشد یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا. اسْتَکْثِرُوا فِی رَجَبٍ مِنْ قَوْلِ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ  ذکر أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ  در این ما بسیار بگویید وَ سَلُوا اللَّهَ الْإِقَالَهَ وَ التَّوْبَه اقاله نمائید و از خدا توبه مسئلت کنید(منظور اقاله اخلاقی است و عبارت از این است که خداوندا حق‌داری که توبه من گناهکار را قبول نفرمائی اما بزرگواری و لطف نموده و از گناهانم درگذر) وَ سَلُوا اللَّهَ الْإِقَالَهَ وَ التَّوْبَه فِیمَا مَضَى وَ الْعِصْمَهَ فِیمَا بَقِیَ مِنْ آجَالِکُم‏ هر قدر عمر دارید از خدا بخواهید که شما را از گناه و معصیت بازدارد سُمِّیَ شَهرُ رجَبٍ شَهرَ اللّهِ الأصَبَّ به ماه رجب شَهرَ اللّهِ الأصَبَّ می گویند اما چرا الأصَبَّ گفته می شود لأنّ الرحمَهَ على اُمَّتِی تُصَبُّ صبّا فیهِ بخاطر اینکه در این ماه رحمت الهی همچنان بر حال بندگان ریزش می‌نماید و خوشا به حال کسانی که می‌توانند سهمی از این رحمت‌ها را دریافت نمایند  ویقالُ الأصَمُّ لأ نّهُ نُهِیَ فیهِ عن قِتالِ المُشرکینَ  اصمّ گفته شده بخاطر اینکه پروردگار متعال در این ماه قتل و قتال و جنگ نهی فرموده است وهُو مِن الشُّهورِ الحُرُمِ و این ماه، از ماه‌های حرام بوده پاس و حرمت آن لازم است. مخصوصاً که لیله الرغائب گذشت و امروز یوم الرغائب می‌باشد و باید بدانیم همچنان که شب‌های قدر و رغائب مهم هستند، روزهایشان نیز دارای اهمیت می‌باشند و در این شب‌ها و روزها، آرزوها قبول و دعاها مستجاب می‌گردند و آنهائی که دست گدایی به محضر خداوند متعال دراز کرده‌اند و تضرع می‌نمایند، از رحمت الهی بهره‌مند می‌گردند.

امام‌جمعه اهر ضمن تسلیت سالروز شهادت امام علی النقی الهادی علیه آلاف التحیه والثنا ادامه داد: این بزرگوار در سوم رجب سال ۲۵۴ هجری قمری توسط معتمد عباسی به تحریک معتزّ مسموم گردیده و به شهادت نائل گشت. از پروردگار متعال مسئلت می نمائیم به ما توفیق تأسی از خاندان پاک رسالت و امامت مخصوصاً امام هادی(ع) را مرحمت فرماید. زندگی‌نامه این بزرگوار مفصل است که دارای مبارزات پنهان بودند که از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی را یکی از وقایع مهم و بزرگ تاریخ ایران اسلامی برشمرد و تصریح کرد: در این روز اتفاق بزرگی رخ داده است و آن عبارت از شرکت مردم در رفراندوم و همه‌پرسی نظام اسلامی است که مردم به نظام اسلامی رأی دادند و با آرای موافق ۲/۹۸ درصدی خود خط بطلان بر روی حکومت‌های طاغوتی کشیدند که حضرت امام قدس ا.. نفسه الزکیه پیامی دلنشین و مهم صادر نمودند و فرمودند: صبحگاه ۱۲ فروردین که روزِ نخستینِ حکومت ا.. است، ( شما حساب بکنید و ببینید که چقدر طاغوت‌ها در این مملکت حکمرانی کرده‌اند و چقدر ظلم‌ها و اجحافاتی در حق این ملت روا داشته‌اند) از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ما است. ( من در سالهای قبل نیز عرض کرده‌ام متأسفانه ۱۲ فروردین بخاطر اینکه با تعطیلات نوروزی مصادف گردیده، آنطور که باید، حقش ادا نمی‌گردد) ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند، روزی که کنگره‏های قصر ۲۵۰۰ سال حکومت طاغوتی فرو ریخت و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خدا است، به‏جای آن نشست. در این روز بود که مردم شریف و مؤمن سرنوشت خود را رقم زدند و توصیه من این است که روز باید برجسته‌سازی شود و تحت‌الشعاع قرار نگیرد.

خطیب نماز جمعه مسئله احساس مسئولیت را در تمام مسائل مخصوصاً در انتخاب سرنوشت مهم توصیف کرده و بیان نمود: در هفته گذشته نیز عرض نمودم که مردم در تمام مسائل کشور نقش دارند و تأثیرگذار هستند، چرا که جمهوری اسلامی با انتخابات ادامه می‌یابد و اموراتش پیگیری می‌شود که در یک جمله می‌توان گفت که تمام مسائل جمهوری اسلامی با انتخابات و آراء مردم انجام می‌گیرد و میزان رأی ملت است، پس تشخیص و حضور مخصوصاً در انتخاباتی که در پیش رو داریم،  بسیار مهم است. آنطور که از فرمایشات حضرت آقا مخصوصاً از سخنرانی نوروزی معظم له برمی‌آید، حضرت آقا به چند نکته عنایت داشتند که یکی از آنها بحث مشارکت و حضور حداکثری بود و این بدان معناست که همه آنهایی که حائز شرائط رأی‌دهی هستند، شرکت نمایند، نکته دیگر انتخابات سالم و معتبر بدون تنش و به دور از فتنه و توأم با رقابت جدی بود که قانون انتخابات باید رعایت گردد که البته این خود مستلزم بحث مفصلی است و من به بخشی از آن اشاره می‌نمایم و در آینده به بخش‌های دیگر آن خواهم پرداخت، نکته بعد انتخاب اصلح بود که باید بدانیم آنهائی که از شورای محترم نگهبان اخذ صلاحیت می‌نمایند، همگی محترم هستند، اما اینطور نیست که همه یکسان بوده باشند، اینها دارای تفاوت و نقاط قوتی نسبت به هم هستند که ملت باید در جهت انتخاب اصلح و شایسته‌تر از نظر دین و بصیرت و امانت‌داری و پاک دستی و مسائلی که حضرت آقا مطرح فرمودند،  تلاش نمایند و کارآمدی افراد را در رفع مشکلات مردم، نیازهای اجتماعی و فرهنگی، آسیب‌های اجتماعی پیش روی کشور، مسئله تورم، مسئله بیکاری در نظر بگیرند از طرف دیگر باید اقتصاد مقاومتی مخصوصاً تولید و اشتغال پیگیری شوند که این امر با انتخاب صحیح مردم میسر می‌گردد که باید متوجه باشیم هر رأی دارای اثر است.

آیت ا.. حاجی‌زاده مسئله تولید و مصرف کالاهای تولید داخل را بسیار مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: طوری که در هفته گذشته نیز اشاره شد، اگر دقت نمائید لحن فرمایشات حضرت آقا راجع به عدم واردات کالاهای خارجی به کشور انصافاً بسیار مهم بود، حضرت آقا مصرف کالاهای خارجی را حرام شرعی بیان فرمودند که این فرمایش شباهت زیادی به فتوای مرحوم میرزای شیرازی در مورد تحریم تنباکو داشت که می‌توان گفت از آن هم بالاتر بود، با ترتیب اثری که مردم به فتوای میرزای شیرازی دادند، استعمار کهن انگلیس برای همیشه از بین رفت، این فتوای مهم حضرت آقا نیز سیاسی، اقتصادی و مذهبی بود و باید مسئولین نظام، خدمتگزاران نظام جمهوری اسلامی این مسئله را جدی تلقی نمایند و اینکه حضرت آقا حرام شرعی فرمودند، این مسئله باید قانونی شده و از ورود اجناسی که مشابه داخلی دارند، جداً خودداری گردد و راه دیگر این است که مردم از خرید اجناس خارجی خودداری نمایند که در این صورت اجناس وارداتی روی دست واردکنندگان خواهد ماند و مسئله خودبه‌خود حل خواهد شد. در مملکتی که ما با مشکل بیکاری جوانان عزیزمان روبرو هستیم، متأسفانه افرادی که نمی‌دانم در چه فکری هستند، برای جوانان چینی و ترکیه‌ای و سایر ممالک تولید اشتغال می‌نمایند که در پشت تریبون نماز جمعه فقط  این را می‌توانم بیان نمایم که این افراد بی‌کفایت هستند. این فتوا و این فرمایشات و مسئله بسیار مهم هستند و باید فرهیختگان، پژوهشگران و مسئولین سیاسی و اقتصادی بر روی این حکم سیاسی اقتصادی مانور لازم را انجام دهند و این فرمایش را عملیاتی نمایند و اینطور نباشد که بعد از سخنرانی همه چیز تمام‌شده تلقی گردد، باید متوجه باشیم که اصل و بزنگاه اینجاست و اگر این نکته حل شود بقیه مسائل نیز حل خواهد شد. امیدوارم انشاءا.. مسئولین محترم به این فرمایشات دقت نمایند و به کسان دیگر و جاهای دیگر دل نبندند که می‌بینید آمریکائی‌ها عهدشکن هستند و هر روز و هر فصل و هر زمان یک نکته مثل مسائل موشکی را بهانه نموده و در فکر تحریم و کارشکنی هستند، اینها جمهوری اسلامی را ناقض حقوق بشر می‌نامند و درست است که تمام تحریم‌ها برخلاف برجام هستند، اما باید متوجه باشیم که به هیچ یک از سخنان اینها نمی‌توان اعتماد کرد و فقط باید مملکت خودمان را از درون مخصوصاً از نظر اقتصادی مستحکم نمائیم. اینها بی‌حیایی و گستاخی تا حدی رسانده‌اند که پژوهشگران صهیونیستی و عربی در قدس اشغالی تشکیل جلسه داده و راهکارهای سازش اعراب با اسرائیل را برای مقابله با ایران و داعش موردبحث قرار می‌دهند، همان داعشی که خود آن را به وجود آورده‌اند، باید متوجه باشیم که ما در چنین زمانی زندگی می‌کنیم، آیا سزاوار است که ما با اینها که عهدشکن و دشمن هستند، پیمان دوستی ببندیم؟ وَ الله العلی العظیم اینها برای یک‌لحظه و یک دقیقه هم آمادگی این را ندارند که ما دارای حیات و زندگی بوده باشیم. باید کشور را از درون با اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال قوی نمائیم  که سال‌هاست مقام معظم رهبری در این زمینه صحبت می‌فرمایند.

امام‌جمعه شهرستان اهر در پایان با اشاره به ۱۳ فروردین، روز طبیعت تصریح کرد: روز طبیعت، ایجاد فضای سبز و حراست از طبیعت مهم هستند و در متون دینی راجع به این موضوع دارای دستورالعمل‌های پرشماری هستیم و می‌توان گفت که زندگی بشر به محیط‌زیست مربوط است و منطقه ارسباران بااین‌همه جنگل و فضای سبز نشان از خلقت زیبایی خداوند متعال را دارد و در این منطقه از مواهب و نعمات زیبای خداوندی متنعم هستیم که باید شاکر این امانات الهی بوده باشیم و در حفظ اینها کوشا بوده باشیم و موانع آن را برطرف نمائیم و طوری نباشد که در روز طبیعت در مدت اقامت چندساعته به تخریب آن اقدام کرده باشیم و به خاطر عدم دقت تبدیل به ویرانه نمائیم. نکته دیگر در ایران اسلامی مانند سایر جاها به‌عنوان قرارداد مردم برای هواخوری به طبیعت می‌روند و ساعاتی را با خانواده در دامن طبیعت سپری می‌کنند و به تفریحات سالم می‌پردازند که این دارای هیچگونه مشکلی نیست اما از نظر اسلامی و متون دینی اگر کسی فکر بکند که روز سیزده فروردین نحس بوده و باید برای فرار از این نحسی به بیرون خانه رفت، این مسئله بدعت است و بدعت نیز حرام است، ما در دین خود چنین چیزی نداریم و این روز نحس نبوده و می توان نحوستی را که برای بعضی از روزها در بعضی از روایات ذکر شده، با صدقه از بین برد و اینطور نیست که اگر از خانه بیرون نرویم، خانه ویران شده و با آسیب‌هایی روبرو گردیم که اگر اینطور فکر کنیم، مرتکب گناه شده‌ایم و این بدعت و گناه کبیره است. اسلام مخالف شادی و تفریح نیست و هر چیزی جای خود را دارد اما انسان نباید شادی خود را با گناه آمیخته نماید که اگر این تفریح و شادی با گناه آمیخته گردد، نحس خواهد شد. هفته گذشته نیز فرمایش مولی‌الموحدین علی (ع) را عرض کردم ، هر آن روزی که در آن گناهی در محضر خداوند انجام نگیرد، آن روز عید است، فَهُوَ عیدٌ. پس انسان می‌تواند هر روز را برای خود نحس نماید یا برای خود عید قرار دهد. امیدوارم انشاءا.. این توصیه‌ها مورد توجه همه قرار گیرد که الحمدلله آنهائی که جمعه‌ای و مسجدی و اصحاب جمعه و جماعت هستند، واقف به مسئله می‌باشند اما توصیه می‌نمایم نکات مورد اشاره در خطب را مخصوصاٌ نکات مربوط به سیزده فروردین به گوش همه برسانید، بالاخص سیزده امسال که تقارن با سالروز شهادت امام هادی(ع)  دارد و باید حرمت اهل‌بیت(ع) محفوظ بماند. جزاکم ا.. خیراً جزا انشاءا..