به گزارش خبرنگار اهرامروز، آیت الله جواد حاجی زاده در خطبه اول نماز جمعه با توصیه بر تقوای الهی اظهار داشت: امیدوارم در تمام عرصههای زندگی، فردی اجتماعی، مسائل خانواده بخصوص مسائل سیاسی تقوا مدنظر بوده باشد و همه باید در جهت تهذیب نفس، پاکسازی و تطهیر دل تلاش نمائیم. حضرت امام(ره) میفرماید: کمی فکر کنید، دوراندیش باشید [یعنی تأمل نمائید، عاقبت نگر باشید] عواقب امور را بسنجید، عقبههای خطرناکی که دارید بیاد آورید [اینکه در مقابل انسان عقبهها و گردنههای خطرناکی وجود دارد] از فشار قبر، عالم برزخ، مشکلات و شدائدی که به دنبال آن است، غفلت نکنید، اقلاً جهنم را باور داشته باشید، اگر انسان واقعاً این عواقب، عقبات خطرناک را باور داشته باشد، روش خود را در زندگی عوض میکند. یعنی اگر کسی به مسائل قیامتی و جهنم و برزخ و فشار قبر باور داشته باشد، در زندگی خود تجدیدنظر کرده و با میزان حرکت مینماید. بعد حضرت امام میفرماید که اگر کسی پالایش نفس کرده و به اینها توجه نمود، قلم، قدم، زبان و تمام اعضاء و جوارح و تمام حرکاتش حسابشده خواهد بود. یعنی در اینصورت خواهد دانست که چه میگوید و چه میکند. انسان باید با توجه به اینکه قیامت را در پیش رو داریم، محاسبه نماید و در روز قیامت پاسخگو بوده باشد، مخصوصاً با توجه به اینکه در آستانه انتخابات قرار گرفتهایم، تمام گروهها و جریانات سیاسی باید حرکت منصفانه داشته باشند و طبق مقررات نظام جمهوری اسلامی حرکت نمایند و از مسائل افراطی و تفریطی جداً پرهیز کنند و با میزان حرکت نمایند و طوری نباشد که کسی فردا به مدیریت و ریاست برسد و بقیه در روز قیامت پاسخگو بوده باشند و بخاطر دنیای دیگران انسان نباید حرکت و اقدامی نماید که خود را جهنمی کند. باید با اعتدال و توازن و قانون با مسائل برخورد نمائیم و ببینیم که حضرت امام(ره) و همینطور مقام معظم رهبری دامت برکاته و دین ما اسلام چه میفرمایند که فردا کوچکترین لغزشها مورد مؤاخذه قرار خواهند گرفت.
وی در ادامه بحث مقامات انسانی خاطرنشان کرد: در خطب قبلی مسئله تزکیه تعریف گردید و نتایج آن خدمت عزیزان عرض شد و راههای تحصیل تزکیه یعنی شببیداری و نماز شب که دارای خواص و آثاری پرشماری است. سومین راه تحصیل تهذیب و خودسازی و تربیت و رشد عبارت از نماز اول وقت میباشد که توصیه گردیده که انسان رصد نماید و منتظر بماند که خدایناکرده اول وقت را به فوت ندهد که بهعنوان فضیلت یک بحث تکلیفی است. خداوند سبحان در آیه شریفه ۷۸ سوره مبارکه اسراء میفرماید: أَقِمِ الصَّلَاهَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّیْلِ در اینجا اوقات نماز بیان گردیده است، نماز را از زوال آفتاب تا نهایت تاریکى شب اقامه کن وَقُرْآنَ الْفَجْرِ منظور از قرآن فجر همان نماز صبح است إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کَانَ مَشْهُودًا نماز صبح مورد مشهود و شهادت ملائکههای روز و شب میباشد که فعلاً جزئیات تفسیری را بیان نمینمایم. در متون دینی مخصوصاً در روایات اسلامی راجع به اول وقت توصیه گردیده است که سیره مستمره رسول ا.. الاعظم(ص) و همینطور اهلالبیت (ع) بود که معمولاً در مساجد قبل از نماز حضور مییافتند و در انتظار دخول وقت میماندند تا وقتی وارد شود و در اول وقت نماز خود را اقامه نمایند و هیچچیز را با اول وقت عوض نمیکردند. پیامبر اسلام به جناب بلال مؤذن با صفای پیامبر میفرمود: قُمْ یَا بِلَالُ فَأَرِحْنَا بِالصَّلَاهِ ای بلال بلند شو و ما را با اذان نماز راحت نما. باید نگرش ما نیز به اول وقت اینطور بوده باشد و اینکه همیشه از تربیت و تزکیه صحبت میکنیم، عزیزان، برادران و خواهران اینها بهخودیخود به دست نمیآید، اینها را باید از این راهها کسب نمود. رسول ا.. الاعظم(ص) میفرماید: هر کس نماز را از وقت خود به تأخیر بیندازد، به شفاعت من نخواهد رسید. بعد میفرماید: بهترین اعمال در نزد خدا نماز اول وقت است. اینکه نماز اول وقت گفته میشود، منظور تمام اوقات است که مـتأسفانه به علت بدسلیقگی و یا توفیق کمتر عدهای در بعضی از نمازها در اول وقت حضور دارند اما در بعضی از نمازها آنطور که باید، توجه نمینمایند که باید تلاش نمائیم تمام نمازها را در اول وقت اقامه کنیم بخصوص نماز صبح که سفارش شده است که انسان به مسجد برود و با جماعت در اول وقت نماز خود را اقامه نماید. امام صادق(ع) رئیس مذهب جعفری میفرماید: فضیلت اول وقت نسبت به آخر وقت مانند فضیلت آخرت به دنیاست، (مقایسه جالب و قابلتوجهی است) که اصلاً قابل مقایسه نیست. سیره پیامبر نیز چنین بود، از زمان پیامبر نقل شده است که : کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ لا یُؤْثِرُ عَلَى الصَّلَواتِ عِشاءً وَلا غَیْرَهُ پیامبر هیچ چیز را به نماز مقدم نمیداشت که منظور از عشاء در اینجا شام خوردن است وَکَانَ إذَا دَخَلَ وَقْتُهَا کَأَنَّهُ لا یَعْرِفُ اَهْلاًوَ لا حَمیماً و وقتی وقت نماز فرا می رسید گویا پیامبر اهل و عیال و دوستی نمیشناخت. از همسران پیامبر روایتی نقل شده است که گاهی پیش میآمد که با پیامبر صحبت میکردیم همینکه وقت نماز فرا میرسید، جهت اقامه نماز از ی جای خود چنان بلند میشد که گویا اصلاً ما را نمیشناخت. از امام صادق علیه آلاف تحیه والثناء روایتی نقل شده است که میفرماید: شیعیان ما را با نماز اول وقت امتحان نمائید. اینکه گاهی بینمازی رشد پیدا میکند، بخاطر این است که در سبک زندگی اسلامی این مسئله را دخیل نمیدانیم، باید افراد را با نماز و دین و دیانت و روزه و صداقت ارزیابی نمائیم که در این صورت رفتهرفته نماز هم رشد پیدا میکند اما متأسفانه آنچه توجه نمی شود، مسئله نماز است، نمازی که تمام دنیا و آخرت ماست، وقتی زندگی ما با این سبک اداره میشود، نباید امید داشته باشیم که ارزشهای اسلامی در جامعه رشد پیدا بکنند، باید بدانیم که انقلاب ما بخاطر ارزشهای اسلامی است، این نظام، یک نظام فرهنگی، اخلاقی، معنوی، دینی و اعتقادی است، این همه زحمات و سرمایهگذاری بخاطر این است که این ارزشها در جامعه تحقق یابند، انسان با نماز، نماز اول وقت، ارزشهای اسلامی، حفظ حریم دین و دانستن حلال و حرام تربیت پیدا میکند. خلاصه اینکه طبق روایات متعددی که داریم، تأخیر نماز از اول وقت موجب ضایع شدن نماز میگردد. در مورد مسئله قرائت قرآن که از راههای تهذیب است، نیز میخواستم مطالبی بیان نمایم که بعلت اتمام وقت خطبه به هفته آینده واگذار مینمایم.
حاجیزاده در خطبه دوم نماز جمعه مسئله احسان و انفاق را یکی از نکات برجسته مورد توجه انبیاء و اولیاء و رسول ا.. الاعظم(ص) و صدیقه طاهره(س) بیان نمود و افزود: وقتی فرهنگ فاطمی را مورد بحث و بررسی و مطالعه قرار میدهیم، میبینیم از جمله مسائلی که دارای بازتاب بوده و برجسته میباشد، مسئله احسان و انفاق و رسیدگی به محرومین و ایتام است که صفحات متعدد و درخشانی از زندگی اهلبیت(ع) مخصوصاً حضرت زهرا(ع) را به خود اختصاص داده است که از جمله مسائل مورد علاقه حضرت زهرا(س) مسئله انفاق فی سبیل ا.. بود که حتی پیراهن خود را نیز در راه خدا انفاق نمود. این یکی از سیرههای مستمره بزرگان و اولیای الهی بود که الحمدلله در دین ما بحث انفاق دارای جایگاه خاصی است. ببینید در قرآن چقدر آیات احسان و انفاق بیان شده است و یکی از پر آیهترین موضوع قرآن همین انفاق و احسان میباشد.خداوند متعال در آیه شریفه ۱۰ از سوره مبارکه منافقون میفرماید: وَأَنْفِقُوا مِنْ مَا رَزَقْنَاکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ و از آنچه روزى شما گردانیدهایم انفاق کنید پیش از آنکه یکى از شما را مرگ فرا رسد، مبادا غرور موجب شود که از انفاق و احسان باز ماند، باید بدانیم آنچه که داریم، ملکیت مجازی و اعتباری است و ممکن است روز بعد همه اینها را از دست بدهیم، چقدر هستند پولدارانی که صبح روز بعد ورشکست شدهاند، مبادا غروری به انسان دست بدهد که وی را قارون صفت نماید، میفرماید: یَا أَیُّهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّکَ بِرَبِّکَ الْکَرِیمِ اى انسان چه چیز تو را درباره پروردگار بزرگوارت مغرور ساخته است. ما هرچه داریم از جانب خداست و اینطور نیست که انسان مغرور شود و همهچیز را از یاد ببرد جناب قابض الارواح بر روی سرش نازل شده است و میخواهد وی را قبض روح نماید فَیَقُولَ رَبِّ لَوْلَا أَخَّرْتَنِی إِلَى أَجَلٍ قَرِیبٍ میگوید کمی مهلت بده فَأَصَّدَّقَ وَأَکُنْ مِنَ الصَّالِحِینَ تا صدقه بدهم و از صلحاء گردم. آیا این فرصت را به انسان میدهند؟ هرگز! اِغتَنِمُوا الفُرَص فَاِنَّها تَمُرُّ مَرَّ السَّحاب فرصت غنیمت است و انسان باید آن را غنیمت شمارد، انسان وقتی از دنیا رفت، ماترک به ورثه منتقل میگردد مگر اینکه به ثلث آن وصیت کرده باشد که بحث دیگری است. و اگر وصیت به ثلث نداشته باشد، ماترک کلاً به وراث منتقل میگردد. لذا مسئله انفاق مهم است و یکی از خصوصیات برجسته زهرای مرضیه(ع) میباشد که باید همگی به آن توجه نمائیم و باید توجه نمائیم که خود اهلبیت(ع) مخصوصاً خانواده امیرالمؤمنین علی(ع) سختیها و گرسنگیها کشیدهاند و حتماً این استان را شنیدهاید که روزی امیرالمؤمنین گرسنه بود و گرسنگی طوری غلبه نمود که وارد منزل زهرای مرضیه(ع) شد و فرمود: فاطمه جان چیزی هست من سد جوع نمایم، خانم نگاهی سرش را زیر انداخت و فرمود: پسرعمو چند روزی است که فرزندانم حسن و حسین نیز گرسنه هستند و چیزی نداریم. حضرت سؤال فرمود که فاطمه جان چرا تاکنون نگفتهای؟ زهرای مرضیه(ع) فرمود واقعیت این است که خجالت میکشم شما را مکلف نمایم به چیزی که برایت ممکن نیست، از جمله نکاتی که امروز باید در رابطه با خانواده به آن توجه گردد، مصائب زهرای مرضیه(ع) بی از حد بود، اما تنها گریه کردن برای این بزرگوار کافی نیست، میفرماید: صُبَّتْ عَلَیَّ مَصَائِبُ لَوْ أَنَّهَا صُبَّتْ عَلَى الْأَیَّامِ صِرْنَ لَیَالِیَا مصیبتهایش زیاد است، حضرت زهرا الگوست، الگوی سبک زندگی اسلامی و دینی است، حضرت از خانه بیرون رفت و یکدرهم قرض نمود تا خرما و نانی تهیه نماید، درراه بازگشت جناب مقداد صحابی جلیلالقدر پیامبر نشسته و خیلی ناراحت سرش را به زیر انداخته است، سؤال فرمود که مقداد چرا اینجا نشستهای؟ عرض نمود یا امیرالمؤمنین چاره ندارم که به خانه بروم چون فرزندانم گرسنه هستند، حضرت آن یکدرهم را به مقداد داد و چون نمیتوانست به خانه برگردد، جهت نماز به مسجد رفت تا در نماز پیامبر(ص) شرکت نماید، پس از اتمام نماز حضرت پیامبر فرمود که یا علی میخواهم مهمان تو باشم،(خداوند هیچکس را شرمنده مهمان و اهل و عیال نفرماید) با هم آمدند و وارد خانه زهرای مرضیه گردیدند و دیدند که حضرت زهرا در محراب عبادت مشغول عبادت هست و در کنارش مائده و خوراک بهشتی نازل گردیده است، امیرالمؤمنین علی (ع) خوشحال گردید که در نزد رسول ا.. شرمنده نشدم و پس از اتمام نماز از حضرت فاطمه زهرا (س) سؤال نمود که یا فاطمه جان این غذاها از کجا آمده ما که چیزی نداشتیم، پیامبر فرمود: اینها همان یک درهم هستند که به مقداد دادی. پس عزیزان نباید نگران باشیم که جای احسان و انفاق مخصوصاً در شب عید خالی خواهد ماند. باید بدانیم خداوند متعال جای مالی را که صرف احسان و انفاق نمودهایم، پر میکند و ما بیخبریم.
وی به ۱۴ اسفند سالروز تأسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) و آغاز هفته احسان و نیکوکاری پرداخته و ادامه داد: باید در شب عید اغنیاء و ثروتمندان و متمولین کمیته امداد را یاری نمایند تا عزیزان خدمتگزار در کمیته امداد بتوانند به فقیر و فقراء رسیدگی نمایند. الحمدلله کمیته امداد دارای خدمات فوقالعادهای است و با توجه به وجود تعداد بسیاری از فقیر و فقراء در منطقه و شهر خودمان توصیه مینمایم در روزهای جمعآوری کمکهای مالی و جنسی مردم متدین و مؤمن شهرستان اهر دست این عزیزان را بگیرند و بدانند که اطعام طعام و احسان انسان را به مقامات والا میرساند و باید در تمام مسائل زندگی مخصوصاً در مسئله احسان و انفاق از زهرای مرضیه(ع) تأسی نمائیم و جا دارد از ملت عزیز ایران، استان خودمان مخصوصاً منطقه ارسباران بویژه اهر تقدیر و تشکر نمایم که انصافاً در ایام فاطمیه در محافل و مساجد و تجمعات مذهبی در مساجد و محافل مختلف و سخنرانیها و مرثیهسراییها شرکت مینمایند و ابراز مودت و محبت نسبت به خاندان پاک رسالت میکنند که انشاءا.. مورد قبول درگاه احدیت قرار گیرد و ذخیره عالم قبر و قیامت قرار دهد. انشاءا.. حضرت امام(ره) میفرماید: بالاترین عبادت، خدمت به محرومین است و بعد میفرماید: دولت واقعاً باید با تمام قدرت، آنطوری که علی علیهالسلام برای محرومین دل میسوزاند، این هم با تمام قدرت دل بسوزاند برای محرومین، مثل یک پدری که بچههایش اگر گرسنه بمانند، چطور با دل افسرده دنبال این میرود که آنها را سیر بکند، یک دولت تابع امیرالمؤمنین(ع) باید اینطور باشد. باید دولت ما تا حد امکان مانند حکومت علوی عمل نماید. در اینجا نکتهای را عرض مینمایم که حاوی پیامی است و مردم نیز دقت نمایند، عزیزان، برادران و خواهران بروید فکر کنید و تأمل نمائید در انتخاب دولت شایسته اسلامی دقت کنید و دولتی انتخاب نمائید که امام(ره) میگفت، دولتی انتخاب نمائید که مطابق با فرمایشات و رهنمودهای مقام معظم رهبری دامت برکاته بوده باشد، افرادی را انتخاب نمائید که فقر کشیده باشند و دارای زندگی مادون زندگی مردم متوسط جامعه بوده باشند. ماشینهای لوکس و ثروتهای آنچنانی و برو و بیایی که بعضی از افراد دارند، بعید بنظر میرسد که بتوانند خدمت شایستهای به محرومین انجام دهند. باید بدانیم که آحاد جامعه و تکتک مردم در انتخاب دولت اسلامی دارای نقشی مؤثر هستند و باید مواظب بوده باشیم و دقت نمائیم که چه کسانی حامی محرومان و مستضعفان بوده و کفر ستیز هستند و در مقابل استکبار جهانی و تمایلات غربی ایستادگی میکنند، این ملاک ماست. اگر انتخاب ما بر اساس این معیارها بوده باشد، محرومی نخواهد ماند.
خطیب نماز جمعه اهر در رابطه با تحقق اقتصاد مقاومتی به دولت کریمه و مسئولینی که توفیق خدمتگزاری در نظام اسلامی را دارند، توصیه نمود: تا آنجا که میتوانند از واردات کالاهای غیرضروری اکیداً خودداری نمایند، این توصیه حضرت آقاست، اجازه ندهند کالاهای غیرضروری دارای مشابه داخلی وارد مملکت بشود، باید بیکاری جوانان و رشد و شکوفایی مملکت را در نظر بگیرند و امکانات لازم را برای تولید کالاهای اساسی فراهم نمایند و نیز به مردم توصیه مینمایم که بارها و بارها این نکته را عرض کردهام، کالاهای داخلی را مخصوصاً در این روزهای پایانی سال و شب عید مصرف نمایند و معمول است که مردم در این روزها تغییراتی در زندگی خود میدهند که اگر هر فرد ایرانی از خرید کالاهای خارجی خودداری نماید و این را برای خود وظیفه بداند (که الحمدلله اکثر ملزومات زندگی در خود کشور تولید میشود و خرید جنس خارجی را برای خود تحریم نماید، اکثر مسائل کشور اعم از بیکاری و فقر و فقارت و رکود بازار و سایر مسائل خودبخود حل خواهند شد، نباید به خودمان اجازه دهیم که با خرید کالاهای تولید سایر کشورها موجب رشد آنها گردیم و بدانیم که اکثر اینها با ما دشمنی دارند. توصیه مینمایم خانوادههای معظم و بانوان عزیز همسران خود را به خرید و استفاده از کالاهای داخلی ترغیب و تشویق نمایند. سعی کنیم زندگی فاطمی و علی گونه داشته باشیم، نباید اینقدر وابسته به خارج بوده باشیم که علاوه بر جنس اسامی فرزندان خود را نیز از خارج وارد کنیم که متأسفانه بعضیها زندگی غربی به خود گرفتهاند در صورتی که خود را علوی و فاطمی مینامند، زندگی فاطمی و علوی با زندگی بعضیها خیلی فاصله دارد، حضرت آقا همیشه اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل را فریاد مینمایند و این کار یعنی تحریم کالاهای خارجی و عدم استفاده از این کالاها کمترین کاری است که همه میتوانند در راستای این فرمایش حضرت آقا انجام دهند.
امامجمعه اهر به ۱۵ اسفند روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی اشاره نموده و تصریح کرد: مسئله درختکاری و حفظ منابع طبیعی مهم بوده و در زندگی دارای نقش مهم و اساسی است و سعی نمائیم که منابع طبیعی را از بین نبریم که روایات متعددی در این زمینه داریم.
وی به ۱۸ اسفند روز بزرگداشت مرحوم سید جمالالدین اسدآبادی و سالروز تأسیس کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور پرداخت و بیان نمود: هر دو رخداد بسیار مهم هستند و باید کانونهای فرهنگی مساجد فعال گردند و وسائل و ملزومات لازم باید در اختیار جوانها گذاشته شود و نظارت گردد تا از نظر مسائل فرهنگی جوانان ما عقب نمانند و بهرهمند شوند. راجع به مرحوم سیدجمال الدین اسدآبادی حضرت آقا در رابطه با وحدت امت اسلامی فرمایشی دارند که قویترین سلاح در مقابل استکبار جهانی و سلطه گران عالم وحدت است، وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا که متأسفانه امت اسلامی خیلی وقت پیش این سلاح را به زمین گذاشتهاند که الحمدلله اخیراً به برکت نظام جمهوری اسلامی این سلاح برندهتر میشود. حضرت آقا میفرماید: شما میبینید برجستگان مبارزه با استعمار و استکبار، روی مسئله «وحدت امت اسلامی» تکیه مضاعف کردهاند. شما ببینید سیدجمالالدین اسدآبادی(رضوانالله تعالی علیه) معروف به افغانی و شاگرد او شیخ محمد عبده و دیگران و دیگران و از علمای شیعه مرحوم شرفالدین عاملی و بزرگان دیگری، چه تلاشی کردند برای اینکه در مقابله با استعمار نگذارند این وسیله راحتِ در دست استعمار، به یک حربه علیه دنیای اسلام تبدیل شود. توصیه میکنم که سیمای این بزرگواران را مطالعه نمائید و ببینید که چقدر زحماتی را متحمل شدهاند و همین الان که ما نظام جمهوری اسلامی را تصاحب کردهایم، دارای مقدمه طولانی است که الآن ما به این نقطه رسیدهایم.
حاجیزاده فرمایشات مقام معظم رهبری را در جمع ذاکران و مداحان فوقالعاده مهم توصیف کرده و خاطرنشان کرد: حضرت آقا در این جمع در مورد دقت به مسائل جعلی و توهمات مطالبی را بیان فرمودند و بر مدیحهسرایی درست تأکید نمودند که من در اینجا این فرمایشات را نقل به معنا مینمایم و یادآور شدند بر اینکه بعضیها که تصور میکنند که بعضی مسائل اعم از روضه و مداحی و مساجد را از سیاست جدا بکنند، فکر غلطی است و باید بدانیم که عدهای دنبال تشیع سکولار یا لندنی هستند. حضرت آقا توصیههای دیگری نیز داشتند که من بخاطر ضیق وقت از آنها صرفنظر مینمایم.
خطیب نماز جمعه به راهکارهای بعضی از تئوریسینهای آمریکائی در رابطه با مهار کردن نظام جمهوری اسلامی اشاره نموده و تصریح کرد: اینها چون نمیتوانند کاری از پیش ببرند و جمهوری اسلامی همینطور توفنده پیشرفت مینماید، در اتاقهای فکر خود، طرحهایی را برای جلوگیری از پیشرفت نظام جمهوری اسلامی برنامهریزی مینمایند تا از این طرق بتوانند موارد ایذائی در مقابل کشور ما ایجاد نمایند که کور خواندند و الحمدلله کشور ما به حول و قوه الهی و به کوری چشم دشمن پیش میرود.
امامجمعه اهر در پایان به همشهریان گرامی، فرهنگیان عزیز و مدیران محترم و معلمین بزرگوار تأکید کرد به فرزندان خود در خانه و مدرسه توصیه نمایند از ترقهبازی، این فرهنگ غلط و آزاردهنده و خطرناک که سالهاست موجب آزار مردم و خانوادهها شده است، خودداری نمایند تا بلکه از این فرهنگ غلط رهایی یابیم که همهساله موجب صدمات جانی هموطنان گرامی میگردد. البته ما با شادی و خوشحالی مردم در عید نوروز مخالف نیستیم اما خیلی بهتر است که این شادیها عاقلانه و وزین بوده باشد و موجب سلب آسایش مردم نگردد و حداقل توصیهای که مینمایم این است که از ادوات تفریحی مجاز ساخت داخل و بیخطر استفاده نمایند.