به گزارش اهرامروز، پروژه ساخت بزرگراه اهر- مشگین‌شهر ابتدا از طرف استان اردبیل شروع شده بود، اما در سال ۹۷ با پیگیری‌های انجام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی قرار شد این پروژه از طرف حوزه استحفاظی آذربایجان ‌شرقی نیز اجرایی شود؛ چراکه ۳۵ کیلومتر از این بزرگراه در این استان قرار دارد، اما به دلیل وجود معارضان تاکنون پیشرفت قابل توجهی نداشته است.

جاده اهر- مشگین‌شهر از راه‌های ارتباطی پرتردد با چشم‌اندازهای زیبای گردشگری است که متأسفانه به دلیل کم‌عرض و غیراستاندارد بودن آن همه ساله شمار زیادی از هموطنان در تصادفات رانندگی این مسیر جان خود را از دست می‌دهند.

ضرورت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کندی عملیات اجرایی بزرگراه اهر- مشگین‌شهر عنوان می‌کند: توسعه و پیشرفت شهرستان‌های اهر و هریس حتی منطقه ارسباران به خصوص در حوزه گردشگری و اقتصاد در گرو تکمیل این بزرگراه و جاده‌های مواصلاتی است و باید در این ارتباط اقدام‌های اساسی صورت بگیرد.

بیت اله عبدالهی جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را در توسعه و رونق اقتصادی شهرستان اهر مهم برشمرده و تصریح می‌کند: بخشی از توسعه و پیشرفت این شهرستان از جمله ساخت این پروژه در گرو بخش خصوصی است که باید به این موضوع توجه ویژه شود.

رفع موارد حادثه‌ساز پروژه

فرماندار شهرستان اهر نیز با تأکید بر ضرورت تسریع در روند عملیات اجرایی بزرگراه اهر- مشگین‌شهر و تعریض جاده اهر- کلیبر، خاطرنشان می‌کند: تکمیل این بزرگراه برای توسعه و پیشرفت منطقه ارسباران و شهرستان اهر ضروری است.

ابوالفضل غنی‌زاده‌ می‌افزاید: باید از همه امکانات و ظرفیت‌های موجود در شهرستان برای اجرا و تکمیل طرح‌های راهسازی استفاده کنیم. وی با اشاره به فرا رسیدن فصول بارش، سرما و عدم تکمیل به موقع پروژه‌های راهسازی، بر ضرورت ارتقای سطح

ایمنی در محورهای مواصلاتی این شهرستان تأکید و تصریح می‌کند: رفع موارد حادثه‌ساز و ایمن‌سازی و به کارگیری علائم هشداردهنده در مسیرهای عملیات اجرایی این پروژه‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد.

تأکید استاندار آذربایجان شرقی

روند کند این پروژه سبب می‌شود استاندار جدید آذربایجان شرقی بازدید از آن را در اولویت کاری خود قرار داده و بر ضرورت اهتمام برای تسریع و تکمیل بزرگراه اهر- مشگین‌شهر با استفاده از اعتبارات موجود تأکید کند.

بهرام سرمست در سفر یک روزه کاری خود به شهرستان‌های اهر و هریس و بازدید از این بزرگراه اظهار می‌کند: هم‌افزایی برای تکمیل این طرح با توجه به نقش ارتباطی آن میان استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل اهمیت مضاعف دارد.

وی این نکته را نیز اضافه می‌کند که بزرگراه اهر- مشگین‌شهر در بخشی از شهرستان اهر واقع شده که دارای ظرفیت‌های گردشگری بالاست و به همین دلیل تکمیل این طرح راهسازی با به کارگیری همه امکانات اولویت دارد.

فتح‌زاده، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی نیز در این بازدید اعلام کرد ۵۰ میلیارد تومان از محل توازن به این طرح اختصاص یافته است. همچنین موسوی، مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز می‌گوید: بزرگراه اهر- مشگین‌شهر طرحی ملی، بین‌استانی و یکپارچه است که بودجه‌اش پیش‌تر متمرکز بود، اما اکنون استانی شده است.

استاندار اردبیل نیز در سفر به شهرستان مشگین‌شهر، از اتوبان مشگین‌شهر به اهر به عنوان یکی از طرح‌های مهم یاد کرده که ۱۶ کیلومتر آن در حال اجراست و اخیراً هم ۶۰ میلیارد تومان منابع مالی برای این پروژه تأمین شده است. سیدحامد عاملی ابراز امیدواری می‌کند در صورت شرایط مساعد جوی ۱۴ کیلومتر از این پروژه آسفالت‌ریزی می‌شود و مابقی نیز تا شهریور سال آینده تکمیل شده و به بهره‌برداری خواهد رسید.

ضرب‌الاجل دادستانی

تعلل در اجرای این پروژه سبب می‌شود دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز آذربایجان شرقی نیز مهر سال جاری به ماجرا ورود و مقرر کند ۵کیلومتر اول پروژه بزرگراه اهر – مشگین‌شهر تا یک ماه آینده باید به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری شود.

بابک محبوب علیلو در نشست بررسی موانع پروژه بزرگراه اهر- مشگین‌شهر، می‌افزاید: تحمیل هزینه‌های گزاف به بیت‌المال و محرومیت مردم از مزیت اجرای درست و دقیق پروژه‌های عمرانی نباید با سهل‌انگاری و تعلل‌های بی‌مورد به رویه تبدیل شود.

وی بر ضرورت توسعه متوازن شهرستان‌ها و بخش‌های مختلف استان تأکید و اظهار می‌کند: ضروری است از تمام ظرفیت‌های دستگاه‌های موجود در استان در راستای از میان برداشتن موانع این پروژه استفاده شود.

محبوب علیلو با اشاره به اینکه هر گونه تأخیر و تعلل غیرموجه در اجرای پروژه‌های عمرانی تضییع حقوق شهروندی است، به اهمیت و ضرورت تعیین تکلیف کمربندی شرقی اهر نیز اشاره کرده و با بیان اینکه این طرح در مدیریت بار ترافیکی شهر اهر بسیار مؤثر است، تصریح می‌کند: ساخت کمربندی شرقی اهر باید به هر طریقی در اولویت دستگاه‌های اجرایی مربوط قرار بگیرد.

وی ادامه می‌دهد: نبود کمربندی اهر و تردد به شهرستان‌های کلیبر، خداآفرین و هوراند و برخی از شهرستان‌های استان اردبیل از داخل شهر بسیار آسیب‌زاست از این رو بار ترافیکی مضاعفی به خیابان‌های شهر وارد شده و شهروندان را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌کند.