به گزارش خبرنگار اهرامروز، یکم مهرماه روز بازگشایی مدارس در شهرستان اهر بود که همزمان با سراسری کشور زنگ بازگشایی و آغاز سال تحصیلی ۹۶ – ۹۷ است که میتوان گفت پرکارترین روز کارکنان مجموعه آموزش و پرورش محسوب میشود در این راستا با جعفر شجاعی مدیر آموزش و پرورش اهر به گفتوگو نشستهایم که در ادامه مشروح این مصاحبه را میخوانید؛
اهرامروز: مدارس اهر بعد از سه ماه تعطیلی بازگشایی شد، امسال چه تعداد دانشآموز به کلاس درس رفتند؟
جعفر شجاعی: با عرض تبریک بازگشایی مدارس به همکاران عزیز، دانشآموزان و اولیای محترم، آموزش و پرورش مبحثی است که در آنجا اولیا، دانشآموز و معلم دستبهدست میدهند تا پروسه آموزش و پرورش تشکیل شود، امسال ۲۵ هزار و ۵۰۰ دانشآموز راهی ۵۸۰ کلاس درس در شهر و روستا در مدارس دولتی و غیردولتی شدند که بیش از ۱۳ هزار دانشآموز در مقطع ابتدایی، حدود ۶ هزار دانشآموز در مقطع متوسطه اول و حدود ۶ هزار دانشآموز در مقطع متوسطه دوره دوم داریم.
اهرامروز: امسال چه تعداد کلاس اولی در شهرستان اهر به کلاس درس رفتند؟
جعفر شجاعی: حدود ۹ هزار نفر از دانشآموزان در مقاطع مختلف در طرح سنجش بینایی و شنوایی شرکت کردهاند که بخشی از این تعداد مربوط به مقاطع چهارم، هفتم و دهم است ولی بدون کسر دانشآموزان اول ابتدایی که سالها گذشته در این طرح شرکت نکرده بودند و امسال در طرح سنجش شرکت کردهاند حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر است که در مجموع آمار دقیق کلاس اولیها در شهرستان اهر در سال تحصیلی ۹۶ – ۹۷ حدود ۲۵۰۰ دانشآموز است.
اهرامروز: با توجه به آمار دانشآموزان حدوداً از نظر جنسیتی چه تعداد از دانشآموزان پسر و چه تعداد دختر هستند؟
جعفر شجاعی: تعداد دانشآموزان دختر و پسر فاصله کمی از همدیگر دارند و در واقع دانشآموزان دختر بیشتر از دانشآموزان دختر هستند و از طرفی در مقطع ابتدایی معلمان زن بیش از دو برابر آقایان هستند.
اهرامروز: میانگین سن خدمتی معلمان در منطقه اهر چگونه است میتوانید بگویید؟
جعفر شجاعی: میانگین سن خدمتی معلمان ۲۵٫۵ بوده یعنی معلمان اهری معلمانی با تجربه، فرهیخته و اکثریت در مناطق روستایی و محروم را طی کردهاند، مثلاً در شهرستانهای همجوار همچون هوراند، کلیبر، ورزقان، هریس، خاروانا و نهایتاً به خدمت در مدارس اهر منتقل شدهاند و اگر بر حسب درصد بگوییم معلمان اهری نسبت به معلمان سایر شهرستانها پیرتر هستند و به جرات میتوان گفت که انگیزه تحصیل در این سنین خدمتی پایینتر است و بیشتر به دنبال معاونت و مدیریت هستند.
اهرامروز: اخیراً اعلام کرده بودید که امسال ۵۰۰ دانشآموز نسبت به سال گذشته در شهرستان اهر افزایشیافته آیا این افزایش چالشهایی هم از لحاظ امکاناتی و فضای آموزشی به دنبال دارد یا خیر؟
جعفر شجاعی: از نظر فضای آموزشی اغلب مدارس شهرستان اهر در جریان زلزله سال ۹۱ شهرستانهای منطقه ارسباران تخریبشده بودند اما اکنون در سطح روستاها مدارس ۳۵ روستای این شهرستان بهصورت کانکسی بوده و در شهر اهر ۱۰ مدرسه نیازمند بازسازی است و ضروری است که برای خارج شدن مدارس از حالت دو شیفته، مدارس تخریبی اهر بازسازی شوند در حالی که آموزش طبق نظر کارشناسان در شیفت صبح اتفاق میافتد و ضرورت دارد که ما با توجه به این مسئله به فکر جذب خیرین و اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس باشیم تا مدارسی که نیاز به بازسازی دارند در راستای تک شیفته شدن مدارس، را بازسازی کنیم.
از نظر تجهیزات، کمترین چالش آموزش و پرورش شهرستان اهر در خصوص افزایش جمعیت دانشآموزان همان صندلی است که شاید تأمین ۵۰۰ صندلی برای برخی سازمانها زیاد هم مهم نباشد ولی برای آموزش و پرورش با وضعیت اقتصادی کنونی بزرگترین مسئله به شمار میرود و یکی از کمبودهای مدارس اهر در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی است و اغلب امکانات بروز ندارند و اکثر مدارس شهرستان اهر از هوشمندسازی بهرهمند نیستند یعنی در واقع از این امکانات محروم هستند.
اهرامروز: اصلیترین مشکل و دغدغه معلمان را در چه حوزهای میبینید؟
جعفر شجاعی: دغدغههای معلمان حرمت و مقام معلم در جامعه حفظ شود و ارزشی که در گذشته جامعه برای مقام معلم قائل بود متأسفانه افول کرده است، در جامعه و مسئولین کشورهایی که مترقی هستند به آن نتیجه رسیدهاند که معلمان حرف اول را میزنند و در همان کشورها حقوق پزشکان و سایر شاغلین بر اساس حقوق معلمان تعیین میشود یعنی بعد از رتبهبندی اول به پرداخت حقوق مکفی معلمان و سپس به سایر شاغلان رسیدگی میکنند کشورهای همچون ژاپن، اتریش، آلبانی، آلمان و سایر کشورهای مترقی، ترقی و پیشرفت را از آموزش و پرورش شروع میکنند و اگر در کشورمان بخواهیم که جامعه مترقی داشته باشیم و پیشرفتهایی حاصل شود باید بیش از پیش به معلمان و آموزش و پرورش بها دهیم و به مشکلات آنها رسیدگی کنیم.
امیدوارم دولتمردان و مسئولین به این نتیجه برسند و به شغل معلمی بها دهند و سختی کاری که شغل معلمی دارد که شاید سختی کار در معدن جسمی باشد و از انجام شغلهای شاق حساب شود ولی معلمان با روح و جان دانشآموزان سر و کار دارند که شاید معدن کار حاضر شود صبح تا شب با بیل و کلنگ کار کند اما راضی به سر و کله زدن با ۳۰ یا ۴۰ دانشآموز نباشد ولی معلمان با ۳۰ دانشآموز که کار میکنند در واقع با ۳۰ نوع سلیقه مختلف سر و کار دارند و پاسخ به هر سلیقه در جای سخت و انرژی بر است و از طرفی معلمان با این وضعیت درآمدی که دارند بهنوعی کار جهادی انجام میدهند و لازم است که دولت در خصوص حقوق معلمان کمی بیشتر توجه کند.
سخن آخر:
جعفر شجاعی: از اولیاء، خیرین و مسئولانی که تاکنون آموزش و پرورش را تنها نگذاشته و از آن حمایت کردهاند قدردانی میکنم و انتظاری که دارم این است که با توجه به وضعیت محدود مالی آموزش و پرورش، خیرین و مسئولین حمایتهای خود را دریغ نکنند.