به گزارش اهرامروز، آیت الله جواد حاجی زاده در خطبه اول نماز جمعه ضمن دعوت به تقوای الهی اظهار داشت: معصومین(ع)، تمام پیشوایان دین، انبیاء، اولیاء و ائمه هدی(ع) مخصوصاً زهرای مرضیه، فاطمه اطهر(س) برای ما الگو و اسوه زندگی هستند. وقتی حضرت زهرا(ع) میخواهد بهترین زن را معرفی نماید، میفرماید: «بهترین خانم کسی است که نه او نا محرم را ببیند و نه نامحرم او را» که این نکته مهمی است و برادران عزیز مخصوصاً خواهران گرامی در رابطه با فرمایش زهرای مرضیه(ع) باید توجه نمایند، ما که به برکت ولایت و خون پاک شهدا صاحب نظام اسلامی هستیم، باید رفتارها و زندگیمان بر مبنای زندگی اهلبیت مخصوصاً زهرای مرضیه(ع) بوده باشد و خواهران عزیز راجع به حجاب و عفاف کوشا بوده باشند و برادران نیز در جمع خانواده توصیههای لازم را مطرح نموده و قضیه را جدی بگیرند که متأسفانه وضعیت مطلوبی از حجاب نداریم. ما الگوها و مطالب و آیات و روایات بسیار خوبی در دین خود داریم که متأسفانه از نظر عملی در رابطه با حجاب ضعفهای قابلتوجهی داریم که باید از این بزرگواران درس اخذ نماییم. حضرت زهرا(ع) یکی از اهل و افراد کساء و اهل مباهله و مشمول آیه تطهیر که از ادله عصمت است، بود و باید توجه نماییم که حضرت زهرا(ع) چقدر دارای فضیلت بود و در رابطه با عصمت ریحانه الرسول(س) از آیه تطهیر استفاده مینماییم و بهعنوان یادگار پیامبر، ام الائمه و کوثر قرآنی از آن بزرگوار یاد مینماییم.« إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ» (کوثر یعنی خیر کثیر). حضرت زهرا(س) شبیهترین انسان به پیامبر عظیمالشأن اسلام بود و بهقدری دارای جایگاه بود که وقتی وارد محضر پیامبر میشد، نبی مکرم اسلام از جایش بلند میشد و دستانش را میبوسید و جای خود را به حضرت زهرا(ع) میداد و هر وقت یاد بهشت میکرد، حضرت زهرا(ع) را استشمام مینمود. راجع به خرسندی و غضب حضرت زهرا(س) مطالب گوناگونی هست که در فرمایشی میفرماید: « فَاطِمَهُ بَضْعَهٌ مِنِّی مَنْ سَرَّهَا فَقَدْ سَرَّنِی وَ مَنْ سَاءَهَا فَقَدْ سَاءَنِی » فاطمه پاره تن من است، هر کس او را خوشحال کند مرا خوشحال کرده است و هر کس او را آزار دهد، مرا آزار داده است. البته این روایت با واژههای دیگری نیز نقل شده است. در رابطه زندگی حضرت زهرا(ع) باید گفت که زندگی آن بزرگوار دارای یک زندگی ساده و گلی بود و فقر و فقارت در ظاهر بر زندگی حضرت حاکم بود، اما در باطن این زندگی پر از صفا، صمیمیت، معنویت، عبادت و تقوا بود و بهعبارتدیگر یک خانه خدایی و ملکوتی در روی زمین بود که باید موردتوجه همه ما قرار گیرد. حضرت زهرا در رابطه با مسائل اقتصادی و خانوادگی بسیار اهل رعایت بود که البته در سابق این مسئله را خدمت شما عزیزان عرض کردهام روزی امیرالمؤمنین علی(ع) گرسنه بود وقتی وارد خانه شد، از حضرت زهرا(س) درخواست طعام نمود. زهرای مرضیه(ع) در جواب گفت: یا اباالحسن چند روزی است که غذایی نداریم( البته منظور از غذا نه آن غذاهای رایج در بین ما و جورباجور میباشد، بلکه تنها نان و خرما منظور است). علی (ع) فرمود که چرا تابهحال به من نگفتهای. حضرت زهرا(ع) این جمله را بیان نمود: « یا أباالحَسَن، إنّی لأَستَحیی مِن إلهی أن اُکَلِّفَ نَفسَکَ مالاتَقدِرُ عَلَیهِ» اى على! من خجالت میکشم تو را وادار به چیزی کنم که طاقت برآوردن آن را نداشته باشى. این همه در رابطه با بحثهای اقتصادی و اقتصاد و خانواده صحبت میکنیم، بیننا و بین ا.. اگر الگوی ما زندگی اهل بین(ع) و زهرای مرضیه(س) بوده باشد، باز هم این همه اسرافکاری خواهیم کرد و مردم و جوانان اعم از برادران و خواهران دچار مشکلات زندگی خواهند شد؟ هرگز چنین نخواهد شد. این همه مشکلات به خاطر این است که ما الگوها و اسوههای خود را گم کردهایم و هر کس هر طور که دلش میخواهد، زندگی میکند. ما این بزرگواران را هر از گاهی یاد میکنیم و الّا زندگی ما با زندگی اهلبیت(ع) و ائمه هدی(ع) بسیار متفاوت است و اگر هم مطابقت داشته باشد، بسیار کمرنگ است. انفاق و احسان حضرت زهرا بسیار قابلتوجه و این بزرگوار بسیار دلسوز بود. زهرای مرضیه، ریحانه الرسول(ع) با آسیاب دستی در خانه خود آرد تهیه میکرد و به فقیر و فقرای مدینه میفرستاد. عفاف و حجاب و عبادت جای گفتن و بحث دارد و دو سه مورد نیست که بتوانم در این وقت محدود برای شما بیان نمایم. نباید چنین فکر کنیم که حضرت زهرا(ع) شخصیتی بودند که ساکت نشست و دفاع نکرد. این بزرگوار فردی اهل سکوت نبود و از حق خود ولایت دفاع نمود و حتی مشکلاتی که زهرای اطهر(ع) با آنها روبرو شد، در راه ولایت اتفاق افتاد که من کلی عرض نموده و تصریحاً بیان نمینمایم. در زیارت حضرت زهرا(س)، ایشان را صدیقه شهیده خطاب میکنیم. پاره تن رسول ا.. الاعظم(ص) فردی شهیده بود و این شهادت چطور اتفاق افتاد؟ حضرت به خاطر دفاع از حق و حقیقت ولایت بین در و دیوار ماند. گاهی بعد از مسائل خلافت ولایت در تاریخ نقل شده و مرحوم شیخ عباس قمی(ره) نیز در بیت الاحزان آورده است، حضرت زهرا(ع) چهل شبانهروز برای تبیین حقایق و مسائل و بصیرت افزایی شروع کرد و دست حسن و حسین علیهمالسلام و حتی امیرالمؤمنین علی(ع) را میگرفت و به خانه مهاجرین و انصار میرفتند و مسائل را مطرح میکرد و میفرمود که از پدرم رسول ا..(ص) این فرمایشات را شنیدهام که بعد از من وظیفه شما چیست. حضرت زهرا(ع) هر گز ننشست و در مسائل سیاسی و حرکتهای اجتماعی فعالیت میکرد و مسائل را تبیین مینمود، اما انگارنهانگار مگر گوش شنوایی بود. آنچنان غفلت زده بودند، بعضیها میترسیدند و بعضیها تطمیع شده بودند و یا بعضیها در فاز دیگری بودند که در مقابل فرمایشات حضرت زهرا(س) متأثر نمیشدند. گریههای زهرای مرضیه(ع) هم سیاسی بود که بعد از ارتحال جانسوز نبوی به بیت الاحزان میآمد و شروع به گریه میکرد و فریاد مینمود و حرفهایش را میزد و نباید چنین تصور شود که حضرت زهرا(س) فقط به خاطر اینکه پدر خود را از دست داده بود، در بیت الاحزان گریه میکرد. نه خیر این گریه کردنها دارای مفهوم بود و نوعی اظهار تظلم بود که چقدر جفاها و ظلمها بر وی روا داشتهاند و میخواست با این کار مردم را روشن نماید. خطبههای حضرت در رابطه با فدک بسیار غرّا بود که با ضجّه خطبه فدکیه را قرائت نمود. خانم گاهی سکوت میکرد و گاهی در رفتار خود اظهار نفرت مینمود که همه اینها دارای مواردی هستند که من به این مقدار بسنده میکنم و دو جمله از نالههای سوزناک حضرت زهرا(ع) را عرض مینمایم که امیدوارم انشاءا.. در این روزها که در آستانه شهادت جانسوز و جانکاه زهرای مرضیه(س) قرارگرفتهایم، به زندگی درخشان و پر از درد و رنج زهرای مرضیه(ع) و رنجنامه آن حضرت رجوعی کرده باشیم تا ببینیم در تاریخ چه اتفاقاتی اتفاق افتاده است و این اتفاقات به خاطر چه بوده است و امروز یک نفر مرد و زن، جوان و دختر و پسر مسلمان پیرولایت و حضرت زهرا(س) چه کسی است.
زهرای اطهر(ع) خطاب به رسول ا..(ص) عرض میکند:
قَلَّ صَبْرِی وَ بانَ عَنّیِ عَزائِی
صبرم کاسته شد و مصیبتم آشکار شد
بَعْدَ فَقْدِی لِخاتَمِ الانْبِیاءِ
بعد از آنکه پدرم رسول ا.. را از دست دادم
عَیْن یا عَیْنُ اُسْکُبِی الدَّمْعَ سَحّاً
خطاب به چشمان مبارکش میفرماید: ای چشمایم اشکهایت را سرازیر کن
وَیْکِ لا تَبْخَلِی بِفَیْض الدِّماءِ
وای بر تو ای چشم بخل نکن اگر اشکهایت تمام شده است، خون جاری کن (این حاکی از مصائبی است که بر زهرای مرضیه گشته است.)
یا رَسُولَ الالهِ یا خِیَرَهَ اللَّهِ
وَ کَهْفَ الْاَیْتامِ وَ الضُّعَفاء
ای پیامبر خدا، ای برگزیده خدا، ای پناه ایتام و ضعفاء.
توجه کنید که رسول ا.. الاعظم(ص) چگونه مأوا و ملجأ و پناهگاه فقرا بوده است.
در اینجا چند بیتی را رد میشود و میرسم به جایی که میفرماید
لَوْ تَریَ الْمَنْبَرَ الَّذِی کُنْتَ تَعْلُوهُ
عَلاهُ الضَّلامُ بَعْدَ الضِیاءِ
ای رسول ا.. ایکاش آن منبری که تو به آن صعود میکردی و خطبه میخواندی و صحبت مینمودی( یا منبر حکومتی) بعد از تو چطور شده است
بر روی آن منبر ظلمت نشسته است بعد از آن که از آن منبر نور تلألو میکرد.
حضرت زهرا(س) میرسد به جایی که میفرماید:
یا إلهی عَجِّلْ وَفاتِی سَرِیعا
پروردگارا مرگ مرا زودتر برسان ( تا بمیرم و از اهل این زمان که نتوانستند هم پیامبر و هم علی و فاطمه را درک بکنند، راحت شوم)
فَلَقَدْ تَنَغَّصَتِ الْحَیاهُ یا مَوْلائی
پروردگارا زندگی و حیات برای زهرای مرضیه مکدر و تیره گشته است و طاقتم تمام شده است.
این بخشی از درد دلهای حضرت زهرا(س) است و امیدوارم انشاءا.. این بزرگوار که برای ما برکت و اسوه و الگو برای ماست، برای همهمان مورد تبعیت و اطاعت قرار گیرد.
حاجیزاده در خطبه دوم نماز جمعه با تأکید بر اینکه انسان باید با ادلّه متقنه به توحید واقعی برسد، افزود: چون در مسائل اعتقادی تقلید نداریم، انسان باید تلاش نماید با آن ادلّهای که قرار داده شده است، توحید واقعی را پیدا نماید و با برهان و دلیل به خدا، صفات الهی و بقیه اصول مذهب و اصول دین برسد. به هر کجا که مینگریم، آیات و نشانههای الهی هستند. پروردگار عالم در همهجا حتی در ذرات عالم حضور و احاطه علمی و قیومی دارد. خداوند سبحان در سوره مبارکه آیات ۲۰ و ۲۱ هم آیات آفاقی و هم آیات انفسی را برای ما مطرح نموده و میفرماید: « وَفِی الْأَرْضِ آیَاتٌ لِلْمُوقِنِینَ * وَفِی أَنْفُسِکُمْ أَفَلَا تُبْصِرُونَ» و در روى زمین براى اهل یقین نشانههایی برای توحید است و همهجا پر از نشانههای خداست، اما تأمل و تفکر و تدبری میخواهد که انسان فکر نماید و درک نماید که غیر از قدرت الهی چیز دیگری نمیبیند. در وجود خود شما نیز آیات الهی هست،( هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی و نفس ناطقه) آیا این نشانههای الهی را نمیبینید؟ متأسفانه یکی از مسائلی که امروز در جامعه نسبت به آن ضعف وجود دارد، بحثهای توحید و مبدأ و معاد و بحثهای قیامتی است و درخواست من در اینجا از حضرات علمای بزرگوار و روحانیت این است که بحثهای مبدأ و معاد را در منابر بیشتر مطرح نمایند که اگر ما بتوانیم اعتقادات مردم را تقویت نماییم، همهچیز خواهیم داشت اما اگر در بحثهای اعتقادی ضعیف بوده باشیم، هیچچیز نخواهیم داشت و انسان باید خود را با دژ توحید محکم نماید که خداوند سبحان میفرماید: « فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ إِنِّی لَکُمْ مِنْهُ نَذِیرٌ مُبِینٌ»(۵۰/ذاریات) پس بهسوی خدا (توحید) فرار کنید که من شما را از طرف او بیم دهندهای آشکارم. یعنی اگر میخواهید نجات یابید بهسوی خدا و توحید فرار کنید. این آیه را یادم هست در چند سال قبل این آیه را بحث مینمودم، عرض نمودم، انسان از چه چیز فرار میکند؟ انسان از چیزهای وحشتناک و دهشتناک فرار میکند. میفرماید: فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ از اوضاعواحوال دنیا و مشکلاتی که برای انسان پیش میآید و رهزن توحید هستند، بهسوی پروردگار فرار کنید و به او پناه ببرید. بعد در آیه بعدی میفرماید: « وَلَا تَجْعَلُوا مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ إِنِّی لَکُمْ مِنْهُ نَذِیرٌ مُبِینٌ»(۵۱/ذاریات) و با خدا معبودى دیگر قرار مدهید که من از جانب او هشداردهندهای آشکارم. آیات بسیار مهمی هستند و امیدوارم انشاءا.. گوینده و شنوندگان عزیز و مستمعین کرام و شما بزرگواران مطالبی را که در این بخش خطبه عرض کردم، مورد عنایت و توجه قرار دهند.
خطیب نماز جمعه شهرستان اهر ضمن تقدیر و تشکر از حضور پرشور و حماسی مردم در سرتاسر کشور، استان مخصوصاً منطقه غیرت و رشادت ارسباران و شهرستان اهر در راهپیمایی یوم ا.. ۲۲ بهمن تصریح کرد: انصافاً اقشار مختلف مردم به نحو بسیار زیبایی در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور یافتند و آنچه را که حضرت آقا از آن بهعنوان راهپیمایی تماشایی تعبیر فرمودند، تحقق بخشیدند و بار دیگر دشمنان را زبون و خوار نمودند که مقام معظم رهبری دامت برکاته با پیامی قدردانی کردند و در این پیام فرمودند: « مردم زنده و پویا بودن انقلاب را به رخ دشمنان کشیدند». دشمنان چنین فکر میکردند که مردم از انقلاب خسته شدهاند، اما دیدند که چنین نیست و همچنان انقلاب پویا بوده و مردم با روحیه انقلابی در صحنه حضور دارند. البته در این پیام مطالب بسیاری وجود داشت که متأسفانه وقت کم است و من به یک مورد اشاره میکنم که مقام معظم رهبری حفظه ا.. فرمودند: « مسئولان کشور قدر این پدیدهى بىنظیر را بدانند.» که مردم تا این حد قدردان نظام اسلامی هستند و در صحنه اعم از راهپیمایی، مشکلات، فتنهها و انتخابات حضور دارند. مسئولینی که توفیق خدمتگزاری را یافتهاند و امروز کرسی نشین بوده و پشت میز نشستهاند، باید قدر این پدیده بینظیر و این حضور مردم را که در هیچ جای دنیا نظیر آن وجود ندارد، بدانند.
وی ضمن تبریک و تهنیت فرارسیدن ۲۹ بهمن سالروز قیام مردم غیور تبریز به مناسبت چهلمین روز شهدای تظاهرات قم در ۱۹ دی سال ۱۳۵۶ خاطرنشان کرد: این قیام نیز حاکی از غیرت و پیشتازی آذربایجان است و تبریز و آذربایجان دارای دو قیام مهم است که یکی استبداد صغیر و شکست محمدعلی شاه در جریان مشروطیت است که البته اجازه ندادند آنطور که باید مشروطه تداوم یابد و عدهای روشنفکر وارد شدند و متأسفانه روحانیت را طرد کردند که منجر به کودتای انگلیسی رضاخان گردید و بار دیگر استبداد محکمتر از قبل حاکم گردید و پنجاه سال بر جامعه مسلط گردیدند و چه خیانتهایی که نکردند و چه ضربههایی که به اسلام نزدند که خود یک تاریخ است وقت کافی نیست که من به آن اشاره نمایم. قیام دیگر همین قیام ۲۹ بهمن سال ۱۳۵۶ بود که وقتی چهلمین روز شهدای قم فرارسید، بار دیگر تبریزیها قیام کردند و دین خود را نسبت به اسلام و نظام اسلامی و انقلاب ادا نمودند. شاید برای بعضی از جوانها جای سؤال بوده باشد که جرقه از کجا زده شد. قرار بود مجلسی در مسجد قزلّی برگزار گردد و رئیس وقت کلانتری بازار بنام سرگرد حقشناس مانع از برگزاری مجلس میشود و به خادم مسجد و خود مسجد اهانت مینماید و جوانی به نام شهید محمد تجلا در مقابل رئیس کلانتری میایستد و با آجر به رئیس کلانتری و مأمورین حمله میکند و در همین حال با آن روحیه انقلابی توسط مأمورین به شهادت میرسد و مردم جنازه خونین این بزرگوار را در سطح شهر میگردانند و همهجا به هم میریزد و قیام شروع میگردد و طبق آماری ساواک ۹ نفر شهید ۵۸۱ نفر دستگیر میشود و ۱۱۸ نفر نیز زخمی میگردند و اوضاعی که اتفاق میافتد، موجب میشود که این چهلمها در سرتاسر کشور تداوم یابد و انقلاب پیروز گردد. ببینید آذربایجان غیور در پیشرفت انقلاب چه سهمی دارد و بارها و بارها توفیق دیداری که هم با حضرت امام(ره) و هم با مقام معظم رهبری دامت برکاته داشتهاند، این بزرگواران از قیام تبریز یاد کردهاند، از این قیام بهموقع و هم بصیرتی که آذربایجانیها دارند، درست بهموقع حرکت کردند و اگر یکی دو روز دیر حرکت میکردند، ممکن بود این اتفاق و این حرکت پربرکتی که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد، اتفاق نمیافتاد. امیدوارم همیشه در دفاع از نظام و جمهوری اسلامی و خون پاک شهدای اسلام در صدر قرار بگیریم.
حاجیزاده با اشاره به حملات سنگین رژیم صهیونیستی به سوریه بیان نمود: اینها مراکز نظامی و غیرنظامی و تأسیسات را مورد هدف قرار دادند و جنایتهایی را مرتکب شدند. اما آفرین بر ارتش سوریه که جواب دندانشکن و بینظیری را در اسقاط جنگنده اف ۱۶ به اسرائیل دادند که این سرنگونی جنگنده مدرن اسرائیلی موجب بهت دنیا شد و مراحل جدیدی از ناامنی برای اسرائیل گشوده شد و انشاءا.. رفتهرفته جوابهای دندانشکن و مهمتر دیگری را تجربه کرده و ضربات سنگینتری را خواهد چشید. امروز صهیونیستها از نفوذ ایران در منطقه بشدت احساس خطر میکنند و اینکه الحمدلله تاکنون توانستهایم در تقویت نیروهای مقاومت کارهای بزرگتری را انجام دهیم و وحشیت و جنایات داعش را از منطقه و دنیا حذف نماییم، انشاءا.. خواهید دید به حول و فضل الهی با وحدت کشورهای اسلامی مخصوصاً منطقه و تقویت نیروهای مقاومت از این به بعد با الهام گیری از فرمایش مقام معظم رهبری مدظلهالعالی از اسرائیل در تاریخ فقط یک نام خواهد ماند. الحمدلله هر روز زبونتر از روز قبل میشوند و با شکستهای پیدرپی روبرو میگردند.
امامجمعه شهرستان اهر ضمن تعزیت و تسلیت ایام فاطمیه یادآور شد: در خطبه قبل عرض ادبی به ساحت مقدس این بزرگوار گردید و من در ایام گذشته نیز در مجالس مختلف صحبت کردهام و علماء و مداحان عزیز مطالبی را بیان نمودهاند. عزیزان هر چیزی باید به اندازه بوده باشد وفیات و هم ولادتهای ما اگر حساب شده نبوده باشند، ممکن است بعضیها اوقات را فراموش بکنند. برای همین از قدیمالایام هم در ایام فاطمیه اول و هم در ایام فاطمیه دوم سه روز یعنی یک روز قبل از شهادت، روز شهادت و یک روز بعد از شهادت مردم ما عزادار میشوند و بیوت مراجع و بزرگان نیز چنین بوده است و برای همین عزیزان عنایت نمایند که در هفته پیش رو روزهای دوشنبه و سهشنبه و چهارشنبه ( مشهور و معروف به مهم بودن ایام فاطمیه دوم است) باید محافل و مجالسمان گرم و حاکی از عزاداریمان نسبت به شهادت زهرای مرضیه (س) بوده باشد و رعایت شئونات اخلاقی در ایام فاطمیه مدنظر قرار گیرد.
خطیب نماز جمعه شهرستان اهر فرمایشات مقام معظم رهبری را در دیدار دستاندرکاران کنگره شهدای استان سیستان و بلوچستان بسیار مهم دانسته و بیان نمود: حضرت آقا در این دیدار هم به اهمیت بزرگداشت شهدا اشاره نمودند و راجع به وحدت شیعه و سنی فرمودند که «شیعه و سنی در جمهوری اسلامی در دشوارترین میدانها کنار یکدیگرند» که واقعاً همینطور است و در مقاطع مختلف در زیر لوای اسلام و نظام جمهوری اسلامی ( که البته مذهب هر کس برای خودش محترم بوده و اقلیتهای دیگر نیز چنین هستند) در امنیت و رفاه زندگی میکنند و به آئین و مذاهب خود عمل میکنند و این وحدت بسیار مهم است و دین ما نیز دعوت به وحدت مینماید.
وی سالروز ارتحال فقیه مجاهد آیتاللهالعظمی حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی (۱۴۲۸ ه . ق) و شهادت حجهالاسلام والمسلمین سید عباس موسوى، دبیر کل حزبالله لبنان به دست صهیونیستها (۱۳۷۰ ه.ش) و شهادت چهل تن ازجمله حجهالاسلام والمسلمین شیخ فضلالله محلاتى (۱۳۶۴ ه.ش) را گرامیداشت و افزود: شهید حجهالاسلام والمسلمین شیخ فضلالله محلاتى به همراه چهل تن از همسنگران خود در حمله رژیم بعثی به هواپیمای مسافربری به درجه رفیع شهادت نائل آمدند که این روز بهعنوان روز روحانیت و دفاع مقدس نامگذاری گردیده است. در اینجا این نکته را میخواهم یادآور شوم که نقش روحانیت در دفاع مقدس بسیار مهم بود و حتی شهدای روحانیت و طلبه نسبت به اقشار دیگر از نظر تعداد زیاد است که این حاکی از این است که روحانیت از اول در جبههها حضور داشتهاند و زمانی که بنده توفیق حضور در جبهههای حق بر علیه باطل را داشتم، یادم هست رزمندگان قبل از عملیات بیتالمقدس و فتح خرمشهر و بعد از شکسته شدن حصر آبادان در خطوط مقدم بعضی از رزمندگان با بنده عکس میگرفتند تا در موقع مراجعت به شهر خود حضور روحانیت را به مردم نشان دهند. خوشبختانه روحانیت در تمام مشکلات جامعه در کنار محرومین و مستمندان و مردم قرار داشتهاند که البته اقشار دیگر نیز چنین بودهاند، منتهی روحانی بهعنوان مبلغ دین باید پیش از همه در میدان و در خط مقدم بوده باشد که اگر چنین نبوده باشد، روحانی نخواهد بود، همانطور که اهلبیت(ع) نیز چنین بودند.
وی با اشاره به سالروز شهادت مالکوم ایکس توسط نژادپرستان آمریکایی در حین سخنرانی (۱۹۶۵م) بیان نمود: این شهید بزرگوار از مبارزین و طرفداران سیاهپوستان آمریکاست که از حقوحقوق آنان دفاع نمود که حضرت آقا نیز از این شهید یادی کردند. از خداوند متعال مسئلت مینماییم تمام شهدا و آزادیخواهان را در اقصی نقاط عالم مخصوصاً شهدای خودمان را با شهدای کربلا محشور فرماید.