به گزارش خبرنگار اهرامروز، آیت الله جواد حاجی زاده در خطبه اول ضمن تأکید بر مسئله تقوا، اسراف را کفران نعمت و تضییع نعمات الهی دانست و افزود: پروردگار متعال تمام طیبات و نعمات زیبای خود را در اختیار بشر قرار داده، تا انسانها از آن بهرهمند گشته و شکرگزاری کرده و از اسراف و ریختوپاش پرهیز نمایند. در آیات الهی و همینطور در متون دینی راجع به مسئله اسراف آیات و روایات مختلفی مطرح هست: «إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ»(اعراف/۳۱) پروردگار متعال اسرافکاران را دوست نمیدارد. یا در آیه دیگری میفرماید: «إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کَانُوا إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ»(اسراء/۲۷) اهل تبذیر و ریختوپاش برادران شیطان هستند. پس عزیزان مسئله قناعت و صرفهجویی در جامعه جزء دین ما هستند که باید دقت نماییم، مخصوصاً در زمان حاضر و بهویژه در مسائل انرژی که باید بیشتر به این مسئله دقت نماییم و برق و گاز و آب را به هدر نداده و نعمات الهی را تضییع ننماییم بالأخص که با برودت هوا روبرو هستیم و طوری نباشد که مردم با مشکلاتی مانند قطعی برق و گاز و آب روبرو شوند یا بهعبارتدیگر باید خودمان را اهل قناعت و صرفهجویی قرار دهیم تا زندگی راحتی داشته باشیم و بدانیم که انسان میتواند از این بستر برای امورات دیگر زندگی خود بهرهمند گردد که بهعنوانمثال وقتی مردم توانستند در رابطه با حاملان انرژی صرفهجویی کنند، دولت میتواند با صادر کردن آنها ارزآوری برای مملکت داشته باشد و این درآمد را در ابعاد دیگر زندگی مردم بکار گیرد. امیدوارم انشاءالله به دین و دستورات اخلاقی که در دین ما همواره مورد تأکید رهبران دینی و حضرات اولیاء(ع) قرار گرفته است، عمل نموده و دفت نماییم.
وی به بحث عوامل و انگیزههای اطمینان و آرامش پرداخت و ادامه داد: در عین حالی که انسان و بشر امروز توانسته است امکانات بسیاری را برای زندگی خود فراهم کرده و آسایش و رفاه خود را تأمین نماید، منتهی همواره با مشکلات و استرس و اضطراب روبرو میباشد و به همین جهت نتوانسته است برای خودش یک زندگی راحت و آسوده ایجاد نماید و طبیعی است که ایجاد این آرامش و راحتی و آسودگی نیازمند عواملی است که باید به آنها توجه شود و بهترین نسخههای شفابخش در دین ما نهفته است که اگر دقت نماییم، میبینیم که تمام مسائل در دین ما مطرح هستند. از جمله عوامل اطمینان و انگیزههای آرامش، تقویت ایمان و استعانت از پروردگار متعال میباشد که انسان از خدا یاری جوید. همان آیه شریفهای که در طلیعه خطبه قرائت نمودم و ما هر روز چندین دفعه در نماز خودمان آن را تکرار میکنیم، «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ»(حمد/۵) پروردگارا تنها تو را میپرستیم و تنها از تو یارى میجوییم. امیرالمؤمنین علی(ع) ر ضمن نامه ۳۴ نهجالبلاغه خطاب به محمد بن ابی بکر میفرماید: «وَ أَکْثِرِ الِاسْتِعَانَهَ بِاللَّهِ یَکْفِکَ مَا أَهَمَّکَ» و از خدا فراوان یارى خواه که تو را در مشکلات کفایت میکند «وَ یُعِنْکَ عَلَى مَا یُنْزِلُ بِکَ، إِنْشَاءَ اللَّهُ» و در سختیهایی که بر تو فرود میآید یاریات میدهد. انشاء اللّه. اگر خداوند متعال بخواهد.. پس مسئله استعانت و توکل به پروردگار متعال و ارتباط با خداوند سبحان عامل آرامش است که در انسان ایجاد مینماید. «أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»(رعد/۲۸) آگاه باش که با یاد خدا دلها آرامش مییابد. و خوشا به حال کسانی که روح و قلب خود را قلب مطمئنّه نمایند. «یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ»(فجر/۲۷) یعنی اطمینان و آرامش پیدا بکند، آرامش معنوی که در آن صورت زندگی لذیذ و شیرینتر خواهد شد. پس یکی از عوامل آرامش استعانت از خداوند متعال است که من بهعنوان نمونه عرض مینمایم و در این مورد آیات و روایات پرشماری وجود دارد. دومین عامل دعا و نیایش است. مسئله دعا و اینکه انسان خدا را ندا کرده و با خدای خود ارتباط برقرار نماید، مهم بوده و دعا جایگاه خاصی در دین ما دارد و این جایگاه موجب اطمینان و آرامش میگردد که آیات و روایات متعدد و پرشماری راجع به دعا مطرح میباشد. میفرماید: «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ»(غافر/۶۰) مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم. یعنی دعا نوعی ارتباط و مایه آرامش بندگان الهی و سیره انبیاء و اولیای الهی است. اینهمه دعاهایی را که در کتب ادعیه ملاحظه مینماییم، همگی اظهار بندگی و مسئلتها و مطالبی است که حضرات اولیاء و انبیاء دارند و با واژهها و کلمات بسیار زیبا از خداوند متعال خواستهاند و نجوا کردهاند و دست نیاز به محضر الهی دراز نمودهاند که ما امروز آن دعاها را قرائت کرده و از آنها بهرهمند میشویم که دعاهای صحیفه سجادیه در ردیف این ادعیه هستند و دیگر دعاهایی که عزیزان مستحضر هستند. در قران شریف آیات پرشماری هستند که در قالب دعا آمدهاند و عدهای نیز توفیق جمعآوری آنها را دارند. «رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَهً وَفِی الْآخِرَهِ حَسَنَهً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ»(بقره/۲۰۱) پروردگارا در این دنیا به ما نیکى و در آخرت نیز نیکى عطا کن و ما را از عذاب آتش دور نگهدار. دعا سلاح مؤمن و سلاح پیامبران و انبیای الهی است که رسولالله الاعظم(ص) میفرماید: «عَلَیْکُمْ بِسِلاحِ الاَنْبِیاء» به سلاح پیامبران ملتزم شوید « فَقیلَ: وَ ما سِلاحُ الاَنْبِیاءِ؟» سؤال گردید که یا رسولالله سلاح پیامبران چیست؟ «قالَ: أَلدُّعاءُ» فرمود که دعاست. مرحوم ثقه الاسلام کلینی(ره) این روایت را در اصول کافی نقل نموده است. دعا ارزش و بهای بندگان الهی است که در بحثهای دعا این مسئله گفته شده است و بارها خدمت عزیزان عرض گردیده است. خداوند سبحان میفرماید: «قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ»(فرقان/۷۷) ای پیامبر بگو اگر دعاى شما نباشد پروردگارم هیچ اعتنایى به شما نمیکند. یعنی انسان با دعا و تضرع و مسئلت در محضر الهی عزت مییابد. البته دعا دارای شرایط و آدابی میباشد و یادم هست که در حدود یک سال در خطب نماز جمعه راجع به دعا صحبت نمودهام و فعلاً فرصتی برای اشاره مجدد نداریم. البته گاهی دعا با موانعی روبرو میگردد یا بهعبارتدیگر وقتی انسان دعا میکند، مستجاب نمیگردد که این خود یک بحث طولانی است. از جمله موانع اجابت معصیت است که معصیت و گناه باعث میشود تا دعای انسان به اجابت نرسد که امیرالمؤمنین علی(ع) میفرماید: «الْمَعْصِیَهُ تَمْنَعُ الْإِجَابَهْ» گناه مانع از اجابت میشود. یعنی انسان اگر دعا نماید و از طرف دیگر مرتکب گناه گردد، دعایش مستجاب نمیشود. دیگر عامل عدم استجابت دعا خوردن مال حرام میباشد که گاهی مال، مال غصبی بوده و یا تصرف عدوانی صورت میگیرد و گاهی خمس و زکات مال پرداخت نمیگردد و حقوق الله ادا نمیشود و به حقوق فقراء و مستمندان بیتوجهی میگردد که اینها مانع استجابت دعا میباشند و رسولالله الاعظم(ص) میفرماید: « مَنْ أَکَلَ لُقْمَهَ حَرَامٍ لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلَاهٌ أَرْبَعِینَ لَیْلَهً» اگر کسی لقمه حرامی را بخورد، پروردگار متعال چهل شبانهروز عبادت و نماز وی را قبول نمینماید. بعد میفرماید: « وَ لَمْ تُسْتَجَبْ لَهُ دَعْوَهٌ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً» و چهل صبح نیز دعایش مستجاب نمیگردد. توجه کنید با اینکه دعای سحر مهم است «وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ»(ذاریات/۱۸) و در سحرگاهان از خدا طلب آمرزش میکردند. اما دعای سحر شخصی که لقمه حرام بخورد چهل سحر در درگاه خداوند سبحان اجابت نمیشود. مانع دیگر برای دعا « مَنَعُ اَلزَّکَاهَ» میباشد که شخصی زکات خود را پرداخت ننماید. زکات بسیار مهم میباشد و زارعین عزیز و کشاورزان گرامی باید طوری نمایند که در سر خرمن زکات خود را پرداخت نمایند و طوری نباشد که محصولات به انبار یا خانه حمل گردد که ممکن است وقتی کیسههای محصولات روی هم انباشته شدند، شیطان انسان را فریب بدهد که رد ننمودن زکات موجب میگردد که عبادت انسان مورد قبول واقع نگردد و آثار بد وضعی بر روی نسلی که بعداً به وجود میآید، خواهد داشت. رسولالله الاعظم(ص) میفرماید: «زَکّوا أَموالَکُم تُقبَل صَلاتَکُم» زکات مال خود را بپردازید تا نمازتان قبول گردد. یعنی ارتباط عجیبی بین زکات و نماز وجود دارد و هر جا که آیات نماز هست در جنب آن به زکات نیز اشاره شده است، « وَأَقِیمُوا الصَّلَاهَ وَآتُوا الزَّکَاهَ» و نماز را به پا دارید و زکات را بدهید. یعنی اگر کسی مال خود را تمیز نماید موجب خواهد شد که نماز و عبادتش نیز مورد قبول قرار گیرد. محور سوم در عوامل ایجاد آرامش و اطمینان در انسان قرائت قرآن است و خوشا به حال کسانی که با قرآن سروکار دارند که قرآن شفای صدور و قلوب میباشد و در فرمایشات امیرالمؤمنین علی(ع) در خطب نهجالبلاغه در این رابطه فرمایشات پراهمیتی نقل شده است که میفرماید دردهای خود را با قرآن شفا دهید یعنی قرآن شفای صدور و قلوب مؤمنین است. باید تا آنجا که میتوانیم قرآن بخوانیم که خداوند سبحان میفرماید: «فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» تا آنجا که میتوانید قرآن قرائت نمایید. ما چقدر وقت خود را صرف قرائت قرآن مینماییم؟ البته بعضیها توفیق این را دارند که با وقت بیشتری در خدمت قرآن بوده باشند و من با آنها کاری ندارم، اما بعضیها با آنکه وقت هم دارند، از قرآن محروم هستند و این بدان معناست که ما به این آیه عمل نمینماییم و مشکل ما همینجاست که به بسیاری از آیات عمل نکردهایم و اگر مسلمانان به آیه شریفه « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا»(آلعمران/۱۰۳) عمل میکردند، با مشکلات عدیدهای که امروز جهان اسلام با آنها دستبهگریبان است، روبرو نمیشدیم. امیرالمؤمنین علی(ع) میفرماید: «اَفضَلُ الذِّکرِ القُرآنُ» بهترین و برترین ذکر عبارت از قرآن است «بِهِ تُشرَحُ الصُّدورِ وَ تَستَنیرُ السَّرائِرِ» که بهوسیله آن سینهها گشوده و پوشیدهها روشن شود و انسانها آرامش پیدا میکنند و زندگی برایشان تنگ نمیگردد. در فرمایش دیگری میفرماید: «لا تستشفین بغیر القرآن فانه من کل داء شاف» دنبال شفایی به غیر قرآن نروید زیرا که قرآن شفای هر دردی است. یعنی در کسی که فردی قرآنی است، انگیزه آرامش پیدا میشود و زندگی برایش لذیذ و معنوی میگردد. در فرمایش دیگری میفرماید: «مَنْ أنِسَ بِتِلاوَهِ الْقُرْآنِ لَمْ تُوحِشْهُ مُفَارَقَهُ الإِخْوَانِ» هرکس با قرآن انس بگیرد، از جدایی دوستان وحشتی نخواهد داشت. روایتی از امام سجاد(ع) نیز فرمایشی نزدیک به این فرمایش مولیالموحدین علی(ع) داریم که میفرماید اگر در عالم همه چیز را به غیر از قرآن از دستم بگیرند، من ناراحت نمیشوم. و این روایت هم فرمایشی نظیر فرمایشی قبلی است که میفرماید: هرکس با قرائت قرآن انس بگیرد، جدایی برادران وی را ناراحت نمیکند چرا که اگر تنها هم بماند با قرآن انس دارد و همیشه با خدا سخن میگوید و با آیات الهی مأنوس است. برای همین سومین محور در ایجاد آرامش مخصوصاً در چنین زمانی که میبینید بااینهمه امکانات انسان دارای آرامش نیست، انس با قرآن است. این بحث ادامه دارد و ممکن است این بحث چندین خطبه را به خود اختصاص دهد و انشاءالله اگر توفیقی بوده باشد، در آینده محضر عزیزان عرض خواهم کرد.
حاجیزاده با بیان اینکه مسئله محبت و مودت به اهلبیت عصمت و طهارت سرمایه بسیار بزرگ و معنوی است، خاطرنشان کرد: بحمدلله ما از این سرمایه برخوردار هستیم و این حب الائمه دارای آثار و برکات میباشد.
وی به بیست و سوم ربیعالاول سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم (۲۰۱ هـ ق) اشاره نموده و اظهار داشت: آن روز که خانم وارد قم شد، با استقبال کمنظیری روبرو گردید، (گرچه به خاطر بیماری که داشت که نقلهای مختلفی شده است و بعضیها بر این عقیدهاند که خانم با سم مسموم گردید و حضرت وقتیکه در ساوه با آن مسئله روبرو گردید، به قم تشریففرما شدند و هفده روز در بستر بیماری ماندند و سپس از دنیا رفتند و بعضیها نیز هجمههایی نقل کردهاند و یا عوامل مختلفی که فعلاً فرصتی برای بیان آنها نیست) که حضرت معصومه(ع) دارای آثار و برکات بسیاری میباشد و قم بهعنوان حرم اهلبیت مطرح هست که هر امامی دارای حرمی میباشد و قم نیز حرم اهلبیت علیهمالسلام مرکز علم و اجتهاد و فقاهت میباشد که همه اینها از برکات این مکرمه جلیله میباشد. حضرت معصومه(ع) دارای فضایل بسیاری میباشند که فرصتی برای بیان آنها نیست. خانم راوی حدیث هستند مخصوصاً همین بحث محبت اهلبیت که آیه مودت را نیز در طلیعه خطبه قرائت نمودم که میفرماید: «قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَى«(شورا/۲۳) بگو به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نیستم مگر دوستى درباره اهلبیت(ع). روایتی که تحت عنوان فاطمیات مطرح است به جز دو نفر راوی، همگی خانم و با نام فاطمه هستند و این روایت را آن بزرگوار از رسولالله الاعظم(ص) نقل کرده است که میفرماید: «أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَی حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِیداً» هر کس که به محبت اولاد پیامبر از دنیا برود، شهید از دنیا رفته است که البته روایت ادامه دارد که حاکی از اهمیت مودت و محبت میباشد و بر زیارت حضرت فاطمه معصومه(ع) بسیار تأکید شده است و امیدوارم انشاءالله پروردگار متعال در این دنیا همهمان را از زیارت اهلبیت عصمت و طهارت و حضرت معصومه و در آخرت از شفاعت این بزرگواران بهرهمند گرداند. انشاءالله
خطیب نماز جمعه شهرستان اهر با نگاه و توجهی به فرمایشات امام المسلمین، مقام معظم رهبری حضرت آیتاللهالعظمی امام خامنهای دامت برکاته تصریح کرد: حضرت آقا در چند مورد فرمایشاتی داشتند که در اینجا من به چند مورد اشاره مینمایم. هفته وحدت فرصت بزرگی است که شخصیتهای برجسته جهانی در ایران حضور یافته و در کنفرانس وحدت شرکت کرده و با ولی امر مسلمین دیدار مینمایند که در این دیدار مقام معظم رهبری مدظلهالعالی فرمایشات جالب و قیمی داشتند و فرمودند: « ثمره مقاومت دستیابى به پیروزى، اقتدار و پیشرفت است.» یعنی امروز ثمره مقاومت کردن چه در ایران و چه در جبهه مقاومت در منطقه همان پیروزی است که بحمدلله به دست آوردهایم. حضرت آقا سپس فرمودند: «رژیم صهیونیستى چندین سال پیش، بعد از ۳۳ روز، در مقابل حزبالله لبنان شکست خورد، دو سال بعد در مقابل فلسطینیها، تنها ۲۲ روز دوام آورد که این مدت در جنگ بعدى غزه، تبدیل به ۸ روز شد و هفته پیش در مقابل مقاومت فلسطین، بعد از ۲ روز، شکست را متحمل شد که همه این موارد نشاندهنده ضعف روزافزون رژیم صهیونیستى است.» الحمدلله میبینید که رفتهرفته قدرت رژیم صهیونیستی رو افول است و این ثمره مقاومت است که بحمدلله امروز اسرائیل و رژیم مجعول و نامشروع اسرائیل با آن روبروست و همینطور خود آمریکا نیز رو به افول است که آن روز مقام معظم رهبری حفظه الله در فرمایشات خود آن را بیان فرمودند. امروز با عنایت پروردگار متعال گنبد آهنین اسرائیل سستتر از تارعنکبوت میباشد و قدرت و هیمنه ای که آمریکا داشت و دنیا را با آن قدرت کذایی خود قبضه کرده بود، از بین رفته است و رو به افول میباشد و میبینید که آمریکا در تمام جنگها مخصوصاً جنگ منطقه با شکست روبرو گشته است و نتوانست به اهداف شوم خود با ایجاد القاعده و داعش رسیده و به طرحهایش جامه عمل بپوشاند. آمریکا با تحریم ایران و روبرو نمودن کشورمان با مشکلات دیگر با نتوانست به اهداف خود نائل گردد و با شکست روبرو شد، امروز ایرانی که در کنار مظلومان عالم هست، با یاوهگویی ترامپ روبرو شده است و میبینید که حضرت آقا دامت برکاته نیز فرمودند که اینها ملت ایران را بهعنوان ملت تروریست یاد میکنند که همه اینها نشان از زبونی دولت آمریکا و اسرائیل است که نمیتوانند با جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت مقابله نمایند و همواره با شکست روبرو میشوند. امروز دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و همینطور نوکران حلقه بگوش آمریکا و اسرائیل مانند آل سعود خود در رأس تروریستهای جهانی قرار دارند. درست است که اینها مبارزه با تروریسم را بر زبان میرانند، اما عمدهترین تروریستها خود اینها هستند که میبینید به خاطر منافعی که آمریکا از عربستان دارد، چقدر بر جنایات آل سعود سرپوش میگذارد. جنایتی که آل سعود در استانبول انجام دادند و جنایتی که در یمن و بحرین و دیگر جاها مرتکب میشوند، به خاطر این است که جیب سعودیها را خالی کنند و به تعبیر ترامپ دیوانه شیر اینها را بهعنوان گاو شیرده بدوشند که حضرت آقا نیز آن روز در فرمایشات خود فرمودند، آمریکائیها به خاطر این مسائل جنایات آل سعود را نادیده میگیرند که الحمدلله هیچگونه ابهتی نیز برایشان باقی نمانده است و میبینید که نخستوزیر اسرائیل یا بن سلمان در سفرهای خود با مانع روبرو میشوند و آزادیخواهان جهان نسبت به سفر این جنایتکاران تاریخ به کشورشان عکسالعمل نشان میدهند و اعتراض مینمایند که این دلیلی بر زبونی و شکست اینهاست. البته مقام معظم رهبری دامت برکاته طرحهای جالب و فرمایشات دیگری نیز در آن جمع راجع به راههای وحدت داشتند که متأسفانه فرصتی برای بیان تبیین این فرمایشات نداریم.
امامجمعه شهرستان اهر پیام مقام معظم رهبری به هنرمندان و سریال سازان را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: البته حضرت آقا در دیداری که قبلاً با این عزیزان داشتند، فرمایشات به صورت پیام ارسال گردید و به اطلاع هنرمندان و سریال سازان رسید که در آنجا به اهمیت هنر پرداخت کرده بودند و سپس به اینکه هنرمند چه کارهایی را میتواند در این عرصه انجام دهد، اشاره فرمودند که من یک عبارت آن را محضر عزیزان عرض مینمایم که فرمودند: «جایگاه فیلم و سریال در این میان بسیار برجسته است.در سریالها به مسائل ملّى بپردازید، از شهداى عزیز، از دفاع مقدّس، از انقلاب، از سبک زندگى اسلامى، از انگیزههای ایمانیِ ملّت و مظاهر آن، از ایستادگیشان در برابر ابر جنایتکاران و مفسدان عالم، از راهپیمایى اربعین و… بگویید.» یعنی این موضوعات را مطرح نمایید که اینها حاکی از عظمت ملت ایران و ایثارگری و استقامت ایران میباشند.
وی با بیان اینکه ما در طول چهل سال دستاوردهای بسیاری را به دست آوردهایم، یادآور شد: هر کس مثل خطیبان جمعه و سخنرانان و عالمان دینی که صاحب تریبون هستند و یا هنرمندان و فرهنگیان و آنان که در نظام اسلامی نقشی دارند، باید دستاوردهای چهلساله انقلاب اسلامی را تبیین نمایند تا مردم شاکر نعمت بزرگ نظام اسلامی بوده باشند که دشمن در حال سیاه نمایی است و میخواهند مردم را در رابطه با جمهوری اسلامی ناامید بکنند. سؤال اینجاست که در جمهوری اسلامی چه کارها که نکردهایم و به چه دستاوردهایی که دست نیافتهایم؟ در قبل از انقلاب چه داشتیم و اکنون چه ها داریم؟ الحمدلله اکنون دارای عزت و عظمت و معنویت و دنیا هستیم و قبل از انقلاب دنیا را هم نداشتیم. اینها باید گفته شوند، گرچه کمبودهایی نیز داریم اما الحمدلله دستاوردهای بیشتری را کسب کردهایم که این دستاوردها دشمن را عصبانی و نگران کرده است که حضرت آقا مدظلهالعالی اخیراً ساخت ناوشکن سهند و زیردریایی فاتح و غدیر را مورد تحسین قرار دادند و این دستاوردهای بزرگ رونمایی شدند که الحمدلله شاهد هستید که در زمینه ساخت هواپیمای جنگی و موشک و سایر فنآوریهای پیشرفته دیگر گامهای بزرگی را برداشتهایم و به مرحله خودکفایی رسیدهایم.
حاجیزاده ضمن بزرگداشت سالروز شهادت آیتالله سید حسن مدرس(ره) و روز مجلس بیان نمود: آیتالله مدرس به دست عمّال رضاخان لعنت الله علیه در سال ۱۳۱۶ در سن شصتوهفتسالگی به شهادت رسید. شهید مدرس یکی از پنج مجتهد طراز اول بود که ناظر مجلس دوم مشروطه بود و پنج دوره نماینده مجلس ملی شد، منتهی رضاخان به خاطر خصوصیاتی که این بزرگوار داشت، نمیتوانست ایشان را تحمل نماید. شهید مدرس شخصی نترس بود و در مقابل ظلم و بیگانه ایستادگی میکرد و اعتقاد راسخ به عدم جدایی دین از سیاست را داشت و همواره به مصالح ملت مسلمان فکر میکرد و سرانجام به شهادت رسید. امروز این بزرگوار برای ما الگوست و ما باید در انتخابات دقت نماییم تا افرادی همچون شهید مدرس را اگر یافت شوند، برای نمایندگی مجلس و مسئولیت انتخاب کنیم. امروز که دشمنان اسلام به دنبال نفوذ فرهنگی و اینکه مردم را از عرصه جهاد و مقاومت دور نمایند، هستند و ما باید بدانیم که چه کسانی را بری چه مسئولیتهایی انتخاب نماییم. امروز ما در مقابل دشمنان اسلام که میخواهند ما را در مضیقههای فرهنگی و اقتصادی قرار دهند، باید افراد قوی و نترس و مقاوم را انتخاب کنیم تا مشکلات کشور را حل کنند که در این میان بهطور خلاصه افرادی مانند آیتالله مدرس میباشند.
وی سالروز ارتحال شیخ مفید(ره) را گرامیداشت و گفت: اینکه میگوییم شیخ مفید و تمام میشود، چنین نیست. این بزرگوار که صاحب دویست مورد تألیفات هستند، از شاگردان برجسته شیخ صدوق(ره) بودند که دارای مسائل مهم بسیاری هستند و توقیع یا نامهای که از طرف بقیهالله الاعظم(عج) برای این بزرگوار هست. در رابطه با این بزرگوار چقدر مطالب وجود دارد.
وی به سالروز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی اشاره نمود و این روز را گرامیداشت.
خطیب نماز جمعه شهرستان اهر به دوازده آذر روز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اشاره نموده و اضافه کرد: در سال ۱۳۵۸ هجری شمسی ملت ایران بعدازآنکه قانون اساسی جمهوری اسلامی تدوین گردید، مردم با شرکت در انتخابات به این قانون رأی دادند و با رأی ۰۲/۹۸ درصد آرای مردم این قانون مصوب گردید. قانون اساسی جمهوری اسلامی یک قانون اساسی جامع و مدرن است که مخصوصاً میتوان به اصل مترقی ولایتفقیه اشاره نمود و از جمله امتیازات قانون اساسی کشورمان نسبت به قوانین دیگر کشورها بحث ولایتفقیه است که توانسته است تاکنون کشور را از خطرات حفظ نماید و اینکه حضرت امام(ره) فرمودند: «پشتیبان ولایتفقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد» میبینیم که در مورد این اصل مترقی دقت نمودند و عدهای نیز که چهرههای ملی بودند و بوئی از دین و دیانت نبرده بودند، مخالفت میکردند و در آن زمان سنگاندازی کردند اما الحمدلله در مقابل امام و امت امام نتوانستند دوام بیاورند و ملت به قانون اساسی رأی دادند و ما صاحب قانون اساسی پیشرفتهای شدیم که امیدوارم از آن محافظت نماییم و به این قانون عمل شود تا مملکتمان پیشرفت کند. انشاءالله