پداگوژى یا فرایند «فراگیرى- آموزش»، تعبیرى بسیار کهن است؛ از دوران باستان تا شکلگیرى مدارس اولیه و تا عصر حاضر که معناى بسیار وسیعترى یافته است.
همانطور که پیدا است، پداگوژى مفهومى کلى است که مىتواند در زمینههای متعددِ فردى و اجتماعى، کاربردى و پیش برنده باشد. با وجود این که این مفهوم بیشتر در حوزههاى آموزش کودکان و نوجوانان مطرح بوده و همیشه در طول زمان، معلمان را منظور نظر داشته است، اما در عین حال پتانسیلى جدى براى ایجاد روندهایى متفاوت است.
به طور مثال در هنر، و به طور خاص در هنرِ اجرا و تئاتر، از سویى به سایکودراما نزدیک مىشود و از سویى مىتواند با شکلدهىِ نوعى تئاتر تعاملى، با بهرهگیرى از امکانِ مشارکتِ مخاطب، جریانى پداگوژیک را به وجود آورَد. گرچه که اینها، تنها بخشى از امکانات پداگوژى است و این نگاه، میتواند در اشکال بسیار نامحدودى ظاهر شود و اثرگذار باشد.
در یک اجراى پداگوژیکِ تعاملى، مخاطب، تماشاگرِ صِرف نیست، و درست در همین نقطه، جریانى اینتراکتیو، مخاطب را به تداخل جدى در جریان نمایش وارد مىکند. پس در چنین اجرایى ما با تماشاگرى منفعل مواجه نخواهیم بود. شکل تعامل مخاطب البته به فراخور اهدافِ اثر، طبعاً در هر اجرا، متفاوت خواهد بود.
اجراى «لثههای پشت دندانهایت را آزار بده»، قرار است به زودی به کارگردانی محمد معیری و نویسندگی علی اشکاننژاد در سالن شانو روی صحنه برود. کارگردان در ادامه مسیر خود این بار متنی را انتخاب کرده با رویکرد «پِداگوژی»، اما در زمینهاى متفاوت و بسیار چالشبرانگیز.
پداگوژی را اگر به معنای روش آموزگاری یا فن و علم تعلیم تصور کنیم، کارگردان در این اثر، انگارهاى نوین برای آن در نظر گرفته است. او با خلق شرایطى عجیب و دشوار، سعی دارد مفاهیم عمیق فلسفی - روانکاوانه را با استفاده از مدیای تئاتر، آن هم در فضایی به شدت اگزیستنسیل، به تماشاگر عرضه کند.
تشکیک در گسترهى معناى لذت، سادومازوخیزم پنهان و آشکار، درک گستردهتر از مفهوم درد و نظایر اینها، در این پرفورمنس پداگوژیک، دستمایههایى جدى هستند.
در این روند ، مخاطب در نقاطى متفاوت از کار، نه تنها با اکنونِ خود، چه بسا با گذشته خود نیز، دست و پنجه نرم خواهد کرد. در طى این اجرا، تماشاگر، در هر جایگاه و نسبتى با خود و محیط، به مواجههاى تنگاتنگ و شاید تجربه نشده با درون خود خواهد رسید.
شایان ذکر است تک بازیگر این اثر خاطره حاتمی است و نکته دیگر این که علاقهمندان به حضور در این تئاتر در این اجرا هرگز بی کار نخواهند بود.