نرم افزار CRM چیست؟
CRM مخفف (Customer Relationship Management) به معنای مدیریت ارتباط با مشتری بوده که از آن به عنوان یک استراتژی جامع در سازمانها یاد میشود. در واقع CRM به روشها و تکنیکهایی گفته میشود که سازمانها برای تحلیل رفتار بین خود و مشتریان با هدف بهبود ارتباط با آنها صورت میپذیرد. البته نرم افزار CRM بستری برای این استراتژی موفق سازمانی است که از دیگر قابلیتهای این نرم افزار تسریع و بهبود روند بازاریابی و فروش است که در نهایت منجر به افزایش فروش میشود میتوان اشاره کرد.
تاثیرنرم افزار CRM بر کسب و کار
به جرات میتوان گفت جامعترین نرم افزار سازمانی که قابلیتهای مختلفی را در خود جای داده، نرم افزار CRM است. افرادی که هنوز درباره سرمایهگذاری بر روی این نرم افزار جامع و کاربردی مردد هستند میتوانند در ادامه با چند نمونه از آمارهایی که سازمانها پس از پیادهسازی این استراتژی منتشر کردهاند آشنا شوند.
1) نرخ بازگشت سرمایه (ROI) به ازای هر 1 دلار هزینه، 8.71 دلار است. یعنی به ازای هر 1 دلاری که سرمایه گذاری میشود 8.71 دلار به کسب و کار باز میگردد.
2) دسترسی به اطلاعات و دسته بندی مشتریان 100% راحتتر از گذشته خواهد بود و برنامهریزی برای رفتار آنها در خریدهای بعدی بهتر از همیشه انجام خواهد شد.
3) نرم افزار CRM در کمترین حالت 50% و در بیشترین حالت 83% موجب افزایش فروش در سازمان میشود.
4) حفظ مشتریان وفادار و جذب سرنخهای جدید تا 56% افزایش یافته و میزان رضایتمندی مشتریان را 77% افزایش میدهد.
5) نرم افزار CRM با بهرهمندی از امکان BPMS (سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار)، تا 69% موجب تسریع فرآیندهای مختلف سازمانی میشود.
این تنها بخشی از تحولاتی است که نرم افزار CRM با حضور خود در سازمان ایجاد میکند. استراتژی CRM تکیه بر افزایش فروش، بهرهوری و خدمات پس از فروش دارد که این موارد دقیقا وجوه تمایز سازمانهای موفق و ناموفق است.
جهان بدون CRM
رانندهای را در نظر بگیرید که قصد سفر به شهری بسیار دورتر از محل سکونت خود را برای اولین بار دارد. این راننده برای رسیدن به مقصد خود نه نقشهای به همراه دارد و نه شخصی که به او بخواهد در پیمودن این مسیر کمک کند. نتیجه را بهتر است حدس بزنید. حال برای شرکتها و پیمودن مسیر موفقیت نیز چنین مثالی صدق میکند و CRM به عنوان اصلیترین ابزار برای طی کردن این مسیر منظور میشود، بدون نرم افزار CRM سازمانها دچار مشکلاتی همچون:
نبود امکانی جهت محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (ROI)
افزایش دوباره کاری و اتلاف وقت سازمان
عدم وجود ارتباطات درون سازمانی
افزایش هزینههای زائد سازمان
افزایش مشتریان ناراضی
کاهش مشتریان جدید
راهنمای خرید نرم افزار CRM
گاهی اوقات، سازمانها پس از خرید و راه اندازی نرم افزار ارتباط با مشتری (CRM) نمیتوانند از تمام امکانات آن بهرهمند شوند و این موضوع موجب میشود تا صاحبان کسب و کار خط بطلانی بر روی تمامی فلسفه نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری بکشند. دلیل اصلی بروز چنین معضلی عدم وجود دانش مورد نیاز برای استفاده از CRM در سازمان و یا عدم وجود قابلیتهای لازم نرم افزار خریداری شده است که اشخاص را با سردرگمی در استفاده از آن مواجه میکند.
نرم افزار پیام گستر افزون بر امکان استفاده از نسخه رایگان یا دمو (Demo) بخش بزرگی از تمرکز خود را بر روی پشتیبانی و آموزش کار با نرم افزار CRM کرده است و امکان آموزش رایگان مشتریان را به صورت وبینار (webinar) محیا کرده است. همچنین برگزاری کلاسهای آموزشی و دورههای مختلف به صورت حضوری و غیر حضوری (آنلاین) و همچنین پشتیبانی فعال یک پیام مشخصی برای کاربران دارد و آن هم این که «شرکتها در استفاده از نرم افزار CRM تنها نیستند». این امکانات دست به دست هم داد تا پیام گستر شعار «فناوری بر مدار مشتری» را برای خود برگزیند و به عنوان رهبر بازار CRM ایران شناخته شود.