در دنیای مدیریت، چالشهای کاری موضوعی است که هیچ وقت تمامی ندارد. تا زمانی که یک بنگاه کسب و کار دایر است چالشهای مدیریتی نیز همانند عضوی از بدن به مدیر مجموعه چسبیده و جدا نشدنی است. هیچ تفاوتی ندارد که مدیرعامل یک شرکت چند نفره باشید یا چند هزار نفره، کسب و کار شما تولیدی باشد یا خدماتی، چالشها و بحرانها برای همه وجود دارد و تنها تفاوت در نوع و میزان حساسیت آنها است.
همیشه آینده و چشم انداز یک کسب و کار در بلندمدت یکی از دغدغههای اصلی مدیران است ولی در واقعیت اگر از مدیران بپرسید که چشم انداز و هدف شما برای دو یا پنج سال آینده چیست شاید کمتر از ده درصد آنان بتوانند جواب شفافی بدهند. اگر بپرسید روش آنالیز شما در هماهنگی بخشهای فعال در کسب و کارتان چیست و آیا تمام افراد و بخشها به صورت مرتبط و همسان با اهداف و استراتژیهای مجموعه رشد و پیشرفت میکنند، اندک باشند مدیرانی که تحلیل و آنالیز شفافی از ارتباط بین زیر ساختها و استراتژیها با کارمندان و مهارتهایشان را بتوانند در حال حاضر ارائه دهند.
قصه آنجا تلختر میشود که این بررسی و تحلیل نه فقط برای امروز که باید برای بازههای زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نیز وجود داشته باشد، در حالی که حتی برای حال حاضر هم فقدان این برنامهریزی و تحلیل در بسیاری از کسب و کارها دیده میشود.
جواب این سوال را اکثر افراد در کودکی شنیدهاند ولی شاید به سادگی از کنار آن گذشتهاند. داستان آلیس در سرزمین عجایب. آنجایی که آلیس از گربه پرسید «از کدام مسیر بروم؟» گربه در پاسخ گفت : «به کجا میخواهی بروی؟» آلیس گفت نمیدانم و جواب جالب گربه این بود که چه فرقی میکند از کدام مسیر بروی وقتی نمیدانی به کجا میخواهی بروی.
دقیقا نکته همینجا است که فارغ از هر شرایط و عوامل متغییر هدف و مقصد باید مشخص باشد. قطعا امرزوه کسب و کارها با بحرانها و چالشهای بیشماری روبرو هستند ولی تا زمانی که به کجا میخواهیم برسیم در یک کسب و کار مشخص نباشد نمیتوان برای مشکلات آن راه حلی پیدا کرد.
قدم بعدی پس از تعیین هدف، یافتن راهکار و نقشه راه است. در دنیای مدیریت کسب و کار و سازمان، روشهای متنوع و متفاوتی برای آنالیز ، تحلیل و توسعه کسب و کارها وجود دارد ولی الزاما تمامی راهکارها نمیتوانند گزینه مناسبی برای هر کسب و کاری باشند. انتخاب روش تحلیل و متدهای توسعه درست و کارآمد در مدیریت کسب و کار یکی از مهارتهای اصلی یک مدیر عامل حرفهای و موفق است که با توجه به تمامی عوامل موثر در کسب و کار، از استراتژیها تا روشهای اجرا، از منابع انسانی تا مهارتها و از ساختارها تا سیستمها باید بتواند بهترین راهکار تحلیل و توسعه را انتخاب و اجرا کند.
بی اغراق شاید یکی از کارآمدترین و کاملترین متدهای ارزیابی و تحلیل کارآمد بودن یک مجموعه سیستم ارزیابی هفت اس مکنزی است. مدل مدیریتی که هماهنگی و همترازی هفت عامل موثر درونی یک کسب و کار را جهت سازماندهی بررسی میکند . استراتژیهای شرکت در رسیدن به اهدافش، ساختارهای ارتباطی درون و برون سازمانی، سیستمهای مختلف و فرآیندهای آنها، منابع انسانی و مهارتهای آنها و نهایتا شیوه و سبک مدیریت هفت عاملی هستند که در متد مکنزی مورد تحلیل و سنجش قرار میگیرند.
در بسیاری از سازمانها یک یا چندین واحد وظایف خود را به درستی و طبق برنامه انجام میدهند ولی عدم انجام صحیح وظایف یا استراتژیها در یک یا چند بخش دیگر راندمان و بازده سازمان را تحت تاثیر قرار میدهد و سازمان با افت بازدهی و یا به طور کامل عدم کارایی مواجه میشود.
اینجا است که متد هفت اس مکنزی میتواند راهکار مورد نیاز مدیران و صاحبان کسب و کار باشد و با آنالیز و بررسی تمام بخشها، استراتژیها، سخت افزارها و نرم افزارها چشم اندازی درست از وضعیت فعلی سازمان ارائه دهد.
جالب اینجا است که کار به اینجا ختم نمیشود و با هدفگذاری در بازه زمانی مشخص برای آینده میتوان با استفاده از این متد پیشنیازها و توسعههای هر واحد را برای بازه زمانی مشخص شده جهت توسعه کسب و کار محاسبه و برنامه ریزی کرد.
امروزه تخصص و مهارت در استفاده از روشها و متدهای مدیریت و اجرای درست آنها بخش جدانشدنی از یک مدیدیرت موفق است و نمیتوان بدون مهارت و دانش بروز در استفاده از ابزارهای نرم افزاری و سخت افزاری مدیریت انتظار داشت که به کعبه آمال خود در سازمان یا کسب و کار خود برسیم.
مدرسه عالی کسب و کار ماهان به عنوان اولین برگزار کننده دورههای مدیریتی همچون MBA و DBA و دورههای جامع مدیریتی با ارائه گواهی نامه مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پنجمین دوره جامع مدیرعامل حرفهای را جهت ارتقا توانمندی مدیران عامل برگزار میکند.