هواوی یک فناوری جدید به نام «GPU Turbo» معرفی کرده است. این فناوری کارایی گرافیکی گوشیهای هوشمند این سازنده را افزایش میدهد. در این مطلب به بررسی نتایج این قابلیت پرداخته خواهد شد. احتمالاً شما نیز تاکنون درباره این قابلیت چیزهایی شنیدهاید، اما بهتر است برای شناخت بهتر آن، سراغ توضیحات رسمی هواوی برویم:
«GPU Turbo» قادر است از طریق بهینهسازی استفاده سیستم از منابع نرمافزاری و سختافزاری، کارایی را افزایش دهد. GPU Turbo از ماه آگوست ابتدا با گوشیهای سری HUAWEI Mate 10 و Huawei P20 کارایی پردازندههای گرافیکی گوشیهای هواوی را به سطح تازهای میرساند. با نصب قابلیت GPU Turbo، راندمان پردازنده گرافیکی تا 60 درصد و مصرف انرژی چیپست تا 30 درصد بهبود مییابد. از آنجایی که معمولاً پردازشهای گرافیکی سنگین باعث سرعت گرفتن مصرف شارژ باتری میشوند، مزایای این قابلیت بسیار چشمگیر و سودمند خواهد بود."
خوب پس میتوان به این موضوع رسید که GPU Turbo یک قابلیت نرمافزاری است. به همین دلیل انتظار میرود تمامی گوشیهای مجهز به چیپست Kirin 970 و Kirin 960 این قابلیت نرمافزاری را دریافت کنند. حتی میتوان امیدوار بود برخی گوشیهای میانرده نیز این قابلیت جالب را دریافت کنند. همچنین این موضوع در کنار بهینههای مختلف و پشتیبانی از نوع جدید سیستم فایل در EMUI، عزم بلند هواوی برای پشتیبانی طولانیمدت و قدرتمند از گوشیهای هواوی را نشان میدهد.
اما اگر درباره چگونگی عملکرد GPU Turbo کنجکاو هستید، باید در طراحی منحصر به فرد چیپستهای Kirin به دنبال آن باشید. از آنجایی که هواوی چیپ ستهای خود را توسط زیر مجموعه خود، یعنی HiSilicon، طراحی میکند، دست بازتری در دسترسی به اجزای سخت افزاری و بهینهسازی استفاده از آنها دارد. در حقیقت GPU Turbo یک لایه نرمافزاری اضافی است که میان سیستمعامل یا برنامههای خاص و رابطهای برنامه نویسی گرافیکی اندروید چون OpenGL و درایور قرار میگیرد.
در این مورد مشخص بهینهسازی که هواوی به آن دست پیدا کرده، مبتنی بر تکنیک رندر کردن موسوم به «Partial Rendering» است که در آن فقط قسمتهای تغییر یافته فریمها مجدداً رندر میشوند و نه کل فریم. اگر سادهتر بخواهیم بگوییم، در پردازشهای وابسته به پردازنده گرافیکی، این تمایل وجود دارد که تا حدی امکان تخمین و تکرار قسمتهایی از فریمها وجود داشته باشد. به همین دلیل در صورتی که بستر نرمافزاری لازم گنجانده شود و بازیها بتوانند با پردازنده گرافیکی تعامل ایده آل داشته باشند، این امکان وجود دارد که به پردازنده گرافیکی تفهیم شود کدام قسمت از رندرهای جدید تازه هستند و کدام قسمتها به رندر شدن مجدد نیاز ندارند. قسمتهایی که به رندر مجدد نیاز دارند، در حافظه گرافیکی در دسترس هستند که بازخوانی آنها ضمن صرفه جویی در زمان، در منابع نیز صرفه جویی میکند. برای نمونه اگر در یک صحنه از بازی کاراکتر شما حرکت نکند، تنها چیزی که به رندر شدن مجدد نیاز دارد، تغییرات علفها، جابجایی شاخهها و آسمان است.
این دقیقاً همان کاری است که قابلیت GPU Turbo انجام میدهد. در واقع قابلیت یاد شده یک کانال ارتباطی استاندارد را برای بازیها و توسعهدهندگان فراهم میکند تا آن اطلاعات پیش از رندر شدن هر فریم در اختیار پردازنده گرافیکی بگذارند. پس از آن پردازنده گرافیکی با انجام محاسبات خود، از رندر کردن بخشهای غیر ضروری صرف نظر میکند و در نتیجه آن منابع موجود، کمتر مورد استفاده قرار میگیرند؛ تا اینجای کار راندمان بالا میرود.
پیش از اینکه سراغ اعداد و ارقام برویم، ضروری است یادآور شویم که بهبود کارایی جادویی GPU Turbo، به تلاش توسعهدهندگان هم وابسته است و باید برنامههای خود را به منظور بهرهمندی از مزایای آن بهینهسازی کنند. همچنین ضروری است آنها از دستورالعملها ورابطهای برنامهنویسی (API) جدید در رندرینگ بهره بگیرند.
اگر بخواهیم واقعبینانهتر نگاه کنیم، قابلیت GPU Turbo بیشتر گیمرها را هدف میگیرد اما مهمتر از همه، این توسعه دهندگان هستند که باید این فناوری جدید را در بازیهای خود پیاده سازی کنند. خوشبختانه هواوی نظر بسیاری از استودیوهای بازی سازی را جلب کرده است تا فناوری GPU Turbo را به خدمت بگیرند. با این حال اگر هم بازیها قادر به بهرهگیری از این قابلیت نباشند، هیچ مشکلی ایجاد نمیکند و در پس زمینه منتظر بازی یا برنامه سازگار با آن میماند. در زمان معرفی فقط دو بازی PUBG Mobile PlayerUnknown's Battlegrounds و Mobile Legends: Bang Bang از این قابلیت پشتیبانی میکردند، به همین خاطر برای بررسی تاثیر کارایی قابلیت GPU Turbo نیز از این دو بازی استفاده شده است.
بهبود کارایی و بهرهوری
از آنجایی که تا اینجا به اندازه کافی در مورد کلیات GPU Turbo صحبت کردیم، بهتر است یک راست سراغ جمع بندی یافتهها برویم.
بر خلاف تصور غلط رایج، فناوری GPU Turbo هواوی لزوماً بیشینه نرخ فریمدهی را افزایش نمیدهد. آنچه که این قابلیت انجام میدهد، نرمتر کردن هرگونه نوسان و افت نرخ فریمدهی است و ما از تأثیر آن بر تجربه گیمینگ تحت تأثیر قرار گرفتیم. همچنین به عنوان یک مزیت دیگر، این قابلیت مصرف باتری را حین گیمینگ کاهش میدهد و به افزایش دوام باتری کمک میکند.
به منظور دستیابی به این جمعبندی، ضروری بود از یک روش مطمئن برای سنجش نرخ فریمدهی استفاده میشد که برای این کار از نرمافزار GameBench استفاده شده است.
بازی PUBG Mobile
برای بازی PUBG قابلیت HDR و جزئیات سطح بالا فعال و گزینه مربوط به تنظیم نرخ فریمدهی در صورت نوسان آن غیر فعال شده است تا بهتر بتوان به کمینه نرخ فریمدهی پی برد. در مورد Mobile Legend نیز جزئیات گرافیکی در بالاترین سطح ممکن تنظیم شده است. ما قبل و بعد از دریافت این آپدیت چندین بار هر بازی را به طور جداگانه اجرا کردیم. هر بار اجرای بازیها در شرایطی صورت گرفته که دمای گوشی از حالت بلااستفاده شروع شده است اما اجرای دوم درست پس از اجرای نخست بوده تا به خوبی شرایط واقعی را شبیهسازی کند. همچنین تلاش کردیم تا شرایط هر بار اجرای یک بازی، مشابه دیگر بازیها باشد.
برای شروع به سراغ عنوان محبوبتر یعنی PUBG رفتهایم. این بازی ذاتاً به منابع سختافزاری قوی وابسته بوده و میانگین نرخ فریمدهی کمی بیش از 30 فریم در ثانیه است. فراموش نکنید قفل فریمدهی در کار نیست و شاهد افزایش و کاهش نرخ آن در طول اجرای بازی هستیم که نشان میدهد خبری از قفل نرمافزاری این فاکتور نیست.
با مقایسه نتایج پایینی که مربوط به حالت پیش از GPU Turbo است، با نتایج بالایی که مربوط به زمان فعال بودن GPU Turbo میباشد، مشاهده میکنیم که بهبود نرخ فریمدهی محسوس نیست. با نگاهی به نمودار، به وضوح حداکثر نرخ فریمدهی تا 40 فریم در ثانیه در زمانی که هواپیما در حال پرواز بر روی نقشه بازی است، دیده میشود.
بازی Mobile Legends: Bang Bang
به بازی Mobile Legends: Bang Bang میرسیم که اینجا نیز شاهد بهبود تغییرات نرخ فریمدهی هستیم. با این حال از آنجایی که این عنوان به منابع سخت افزاری قوی نیاز ندارد، تغییرات نرخ فریم دهی کمتر است.
بررسی بهبود مصرف باتری
به تأثیر GPU Turbo بر مصرف باتری میرسیم، نمودارها نشان می دهد مصرف باتری هر دو بازی پیش از نصب GPU Turbo قدری بیشتر بوده است. با این حال باید در نظر داشت این اجراها کوتاه و شامل راهاندازی اولیه و وصل شدن به سرورهای بازی بودهاند.
علی رغم آنچه که گفته شد، هنوز هم شاهد بهبود مصرف باتری هستیم. با هدف پی بردن به تأثیر آن، در این بررسی برخی تستهای کنترل شده و همچنین گیمینگ در دنیای واقعی اجرا شده است. برای این کار از گوشی Huawei P20 استفاده شده است. لازم به ذکر است تلاش شده شرایط یکسانی شبیهسازی شود.
با هدف دست یابی به شرایط یکسان، شدت روشنایی نمایشگر هر دو گوشی بر روی 200 نیت قرار گرفته و حالت پرواز نیز فعال شده است. هر دو گوشی نیز به یک شبکه Wi-Fi مشترک وصل شدهاند. سپس بازی PUBG با حداکثر تنظیمات اجرا شده و مصرف باتری تحت نظر قرار گرفته است. هم زمان شرایطی برای اجرا مهیا شده تا بخشهایی از صحنه ثابت باشند و GPU Turbo بتواند تأثیر خود را نشان دهد.
برای بررسی دوام باتری، هر دو گوشی با باتری پُر شروع به کار کردهاند. گوشی که بر روی آن GPU Turbo نصب نشده، 4 ساعت دوام آورده اما گوشی مجهز به این قابلیت نیم ساعت، یعنی حدود 13 درصد بیشتر دوام آورده است. به وضوح بهبود مصرف باتری چشمگیر است. همچنین نباید فراموش کرد این قابلیت جدید در ابتدای راه خود است و در آینده و با پشتیبانی وسیعتر از سوی بازیها و برنامهها، میتواند به کسب نتایج بهتری بیانجامد.
جمعبندی پایانی
این بررسی اولیه نشان میدهد GPU Turbo مزایای قابل توجهی دارد و بسیار امیدوار کننده است و میتوان به آینده آن خوشبین بود. جالبتر اینکه به نظر می رسد به مرور قابلیت GPU Turbo به گوشیهای قدیمیتر نیز میآید و میتواند جان تازهای به آنها بدهد!