بسیاری از بازاریابان، جستجو درباره کلمات کلیدی را فعالیتی مشکل می‌دانند که نباید این‌گونه باشد. در این نوشته به بررسی چگونگی پیدا کردن کلمات کلیدی و استفاده از آن‌ها برای محتوای صحیح و بررسی تاثیرات هرکدام می‌پردازیم.

در بسیاری از کلاس‌های سئو افرادی که به عنوان مشاور سئو هستند جلسات آموزشی را با صحبت درباره کلمات کلیدی آغاز می‌کنند. وقتی بحث جستجوهای ارگانیک به وجود می‌آید کلمات کلیدی از پایه‌ای‌ترین قسمت‌های فعالیت سئو باید مورد توجه قرار گیرد. چه جستارهایی از جستجو مورد نظر ما است که در وب‌سایت ما برای نتایج جستجو ارائه شود؟ همه چیز در سئو به طور کامل به موضوعات اساسی و بنیادی مربوط می‌شود.

نکته مهم درباره تاثیر جستجو کلمات کلیدی این است که فعالیت‌های این موضوع برای همه، کار ساده و آسانی نیست و بسیاری از مارکترها در انجام آن دچار مشکل می‌شوند. در نوامبر سال 2016 میلادی کمپانی تحقیقاتی Ascend2 در مطالعات خود نشان داد که جستجو کلمات کلیدی یکی از تاکتیک‌های برتر خدمات سئو سایت بوده است اما بیش از 30 % افراد شرکت‌کننده در این تحقیق اعلام کرده‌اند که این موضوع برای آن‌ها مشکل و سخت بوده است.

اما اکثر سئوکاران معتقد هستند که جستجو کلمات کلیدی فعالیت سختی نیست در ضمن آسان هم نیست. کلمات کلیدی، کلمات و عباراتی هستند که مشتریان و خریداران برای پیدا کردن خدمات و یا سرویس ارائه‌شده توسط صاحبان سایت، آن‌ها را استفاده می‌کنند. اولین چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که ما باید خود را جای کاربران قرار داده و متوجه شویم در ذهن آن‌ها چه می‌گذرد.

ارتباط کلمات کلیدی با اشخاص

داده‌های اشخاص گاهی اوقات هر دو مورد اطلاعات دموگرافیک‌ها و سایکوگرافیک‌ها را شامل می‌شوند. این موردها تمام اطلاعات درباره جنسیت گرفته تا موقعیت جغرافیایی و تا فعالیت‌های فوق برنامه‌ایی را ارائه می‌دهد. برای ایجاد پرسنا به منظور شناسایی زوایای بهتر، باید با اشخاصی شروع کنید که از محصول و یا خدمات شما استفاده کرده‌اند. پس به بررسی این کاربران بپردازید.

لیست مشتریان خود را کامل کنید. عنوان‌ها، سن، کسب‌وکار و مکان‌های جغرافیایی مشتریان شما چگونه است‌؟  بعضی از داده‌ها در پرونده کاربران موجود است. برای مثال اگر شما کفش ورزشی به صورت آنلاین به فروش می‌رسانید شما آدرس و کدپستی آن‌ها دارید. با بررسی آن‌ها متوجه می‌شوید که کدام منطقه جغرافیایی برای شما سودمندتر است.

برای بررسی بهتر وضعیت کاربران و مشتریان توصیه می‌شود که داده‌های موجود در پلتفرم‌های شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی را بررسی و مقایسه کنید. اگر شما در موضوع سرویس‌ها و خدمات تجارتی و اقتصادی فعالیت می‌کنید پروفایل LinkedIn مشتریان خود را بررسی کنید. این شبکه‌های اجتماعی به طور عمومی هستند که اطلاعات غنی و ارزشمندی به ما ارائه می‌دهند. به وضعیت تحصیلاتی، کاری، تجربه‌های کسب شده آن‌ها توجه کنید.

با استفاده ابزار Facebook’s Audience Insights و وارد کردن لیست مشتریان خود در آن متوجه شوید که که فیس‌بوک چه داده‌ها و مشخصاتی درباره کاربران دارد.

وقتی برای اولین بار این اطلاعات درباره مشتریان خود را به دست می‌آورید می‌توانید خود را در جای آن‌ها قرار دهید و کلمات کلیدی مورد نظر آن‌ها را حدس و یا شناسایی کنید.

کلمات کلیدی و چرخه خرید

هیچ‌گاه فقط روی عبارات و کلمات کلیدی خاص تمرکز نکنید و حتما چرخه خرید را در فعالیت‌های خود در نظر بگیرید. در ابتدا شاید سوالات و خواسته‌های کاربر کلی باشد اما هرچه کاربر پیش می‌رود خواسته و جستجوها تخصصی‌تر خواهد شد. بیایید مثال کفش ورزشی را بررسی کنیم. زمانی که مقایسه برای خرید آغاز می‌شود جستارهای ممکن این موردها است:

  • کفش ورزشی برای بانوان
  • بهترین کفش ورزشی برای خانم‌ها
  • کفش ورزشی با رنگ به خصوص و دلخواه

در این جا کاربر متوجه می‌شود که چه انتخاب‌هایی در پیش روی او است. هرچه کاربر به پیش می‌رود و با برندها و گزینه‌ها آشنا می‌شود جستجوها خاص‌تر می‌شود و عبارات ویژه‌ایی به کار می‌رود مانند:

  • کفش ورزشی خانم‌ها برای مسافت‌های طولانی
  • کفش‌های ورزشی آسیکس (Asics) و نیو بلنس (New Balance)
  • کفش ورزشی آسیکس مدل کایانو
  • مقایسه کفش‌های ورزشی آسیکس

حالا کاربر در حالت مقایسه‌ایی قرار گرفته است و برندهای مختلف را بررسی می‌کند و در این بررسی‌ها است که انتخاب خود را انجام می‌دهد. پس از بررسی و مقایسه کاربر انتخاب خود را انجام می‌دهد:

  • کفش ورزشی زنانه آسیکس مدل GT-1000 4

حالا کاربر در مرحله خرید قرار دارد و کفش مورد نظر خود را انتخاب کرده است. مدل و رنگ خاص را انتخاب کرده است. حالا شما کلمات کلیدی خاص را شناسایی کرده و توانسته‌اید چرخه خرید را مورد تحلیل قرار دهید. حالا می‌توانید جستجوهای ارگانیک کاربر را جذب و تبدیل کنید.

پیدا کردن کلمات کلیدی

اما شما چگونه باید کلمات کلیدی مناسب هر بخش از چرخه خرید را انتخاب کنید؟ خود را در جای کاربر و خریدار قرار دهید و از مرحله اول مانند مثال بالا شروع به جستجو کنید. چه سوالاتی در ذهن شما قرار دارد سعی کنید براساس این سوالات، پاسخها و کلمات کلیدی مطابق را حدس بزنید.

کمپانی گوگل پیشنهادهای خوبی برای این مرحله شما دارد. برای مثال استفاده از ابزار Keyword Tool Dominator به شما کمک می‌کند که جستارهای مرتبط با ترم‌های گوناگون جستجو مانند کفش ورزشی زنانه را مشاهده و استفاده کنید.

براساس پیشنهادهای این ابزار کاربردی می‌توان این سوالات درباره جستار مورد نظر را مطرح کرد:

  • کجا می‌توانم کفش ورزشی خرید کنم؟
  • بهترین کفش‌های ورزشی چه برندهایی هستند؟
  • کفش مناسب زانو و پای من چیست؟
  • کدام کفش ورزشی قوزک پا را به بهترین شکل پوشش‌دهی می‌کند؟
  • کدام کفش ورزشی قوس پا را به بهترین شکل پوشش دهی می‌کند؟
  • از کدام کفش ورزشی برای پیاده‌روی هم می‌توانم استفاده کنم؟

در حال حاضر ابزارهای گوناگونی برای شناسایی کلمات کلیدی وجود دارد که هر کاربر بر اساس نوع نیاز می‌تواند از آن‌ها استفاده کند و لیست کلمات کلیدی را تهیه کند. کلمات کلیدی را انتخاب کنید که بهترین نرخ تبدیل را در حساب جستجوهای شما دارند. هم چنین این کلمات کلیدی را در جستجوهای ارگانیک هم بهینه‌سازی کنید.

کلمات کلیدی در محتوا

در این مرحله هم اطلاعات درباره سوالات کاربران در اختیار ما است و هم کلمات کلیدی که با این سوالات مرتبط هستند را شناسایی کرده‌ایم در این مرحله باید کلمات کلیدی را به گونه‌ایی در سایت قرار دهیم تا پاسخگوی سوالات مطرح شده باشد. یعنی باید محتوای جدید را به بهترین شکل ایجاد کنیم.

به طور مثال سوالات درباره کفش ورزشی/ پیاده‌روی Combo را بررسی می‌کنیم. ما می‌توانیم یک پست بلاگ در قسمت بلاگ سایت درباره کفش ورزشی یادداشت کنیم این محصول مناسب پیاده‌روی و ورزش است. سپس می‌توانید از آن پست به صفحه محصول لینک بزنید تا کسانی که تصمیم به خرید گرفته‌اند محصول را خریداری کنند.

بررسی تاثیرگذاری کلمه کلیدی

بعد از انجام این فعالیت‌ها برای شناسایی و استفاده از کلمات کلیدی شاید علاقه‌مند باشید که میزان تاثیرگذاری این کلمات کلیدی را مورد بررسی قرار دهید و متوجه شوید که آیا در جستجوهای ارگانیک موثر است و یا خیر. این‌جا است که موضوع حساس می‌شود اما پیگیری دقیق و تحلیل کامل میزان تاثیرگذاری کلمات کلیدی کاری بسیار مشکل است.

در چند سال گذشته موتورهای جستجو بینگ و گوگل هر دو تصمیم گرفتند تا جستجوها را به صورت کد در آورند یعنی اینکه این داده‌ها و اطلاعات دیگر پلتفرم‌های تحلیلی مانند آنالیزگر گوگل منتقل نخواهد شد. استفاده از هر نوع داده‌ایی در گزارش تحلیلی گوگل به عنوان اندازه‌گیرنده و توسعه‌دهنده کلمات کلیدی دقیق نخواهد بود تا اینکه درصد بالایی از این کلمات کلیدی ارگانیک نمایش داده نشوند. در موضوع تحقیقی سایت ما به طور تقریبی 94 % از اطلاعات کلمات ارگانیک در ماه گذشته پنهان بوده است.

اطلاعات کنسول جستجوی گوگل هم می‌تواند در برخی حالات کمک‌کننده باشد چون دسته‌ای از جستارهای حقیقی که وب‌سایت شما برای پیدا کردن وب‌سایت شما استفاده کرده‌اند را ارائه می‌دهد. در کجاها رتبه‌بندی شده‌اید، نرخ کلیک و ... به شما ارائه خواهد شد.

دو نکته مهم و اساسی درباره اطلاعات کنسول جستجوی گوگل:

1_ اطلاعات جستجوی ارگانیک که در کنسول ارائه می‌شود تنها نمونه‌ای از همه داده‌ها و اطلاعات است و درصد دقیقی از میزان اطلاعات سنجش شده در حالت مقایسه نمونه وجود ندارد.

2_ اطلاعات در بازه زمانی مشخص جمع آوری شده است. اگر شما در چند ماه گذشته در یک دوره مشخص و برای یک ترم مشخص رتبه بالایی داشته‌اید حتما در زمان حال این‌گونه نخواهد بود.

پس باید چه کاری انجام دهیم؟ خبرگان سئو سایت پیشنهاد می‌دهند که فقط یک کلمه کلیدی و یا عبارت در هر صفحه استفاده شود تا تمرکز قوی روی عنوان هر صفحه ایجاد شود. هدف شما افزایش ترافیک ارگانیک است آیا این هدف بدست آمده است‌؟ آیا ترافیک‌ها باعث افزایش تبدیل‌ها شده است. اگر همه خواسته‌های شما برآورده شده یعنی اینکه شما روی ریل صحیح حرکت می‌کنید و کلمات کلیدی موثر هستند.

کلمات کلیدی نقش مهمی در کسب ترافیک ارگانیک و تبدیل‌ها دارند پس هوشیار باشید که زمان کافی را برای این فعالیت منظور کنید. اگر شما در اصفهان به دنبال یک گروه متخصص برای انجام امور دیجیتال مارکتینگ هستید ما به شما گروه سئو اصفهان را معرفی می‌نماییم.