در پادکست رشدینو که به بحث هک رشد و اهمیت آن پرداخته میشود، مجید کثیری مدیرعامل اخبار رسمی، به مباحثی پیرامون روابط عمومی و روابط عمومی غیرمعمول پرداخته است.
مجید کثیری در شروع صحبتهای خود به عدم وجود آگاهی کافی از عبارت روابط عمومی اشاره کرد: «این روزها افراد با شنیدن عنوان روابط عمومی به یاد آگهی استخدامی میافتند. اما این برداشت از عبارت روابط عمومی کاملاً سطحی است و روابط عمومی مفهوم دیگری دارد. روابط عمومی همانند روابط بین فردی است.»
در ادامه کثیری در مورد ضرورت روابط عمومی افزود: «امروزه روابط عمومی در سطح بینالملل به یکی از ابزارهای مهم و پرکاربرد تبدیل شده است. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۶ رئیس جمهور آمریکا با استفاده از روابط عمومی توانست در انتخابات موفق شود. او شناخت خوبی بر رسانهها داشت و بر اثر روانی رسانهای شبکه های اجتماعی مسلط بود و این به موفقیت او کمک شایانی کرد.»
او در ادامه افزود: «براساس گزارشی که شخصا در نیوزویک مطالعه کردم، عربستان ماهانه ۳.۵ میلیون دلار در رسانههای آمریکایی و اروپایی هزینه میکند تا ایران را به عنوان کشوری تروریستی معرفی کند. از این نکته به راحتی میتوان به این نکته پی برد که روابط عمومی نقش مهمی در فعل و انفعالات بینالمللی دارد.»
در ادامه این گفتگو، کثیری و ثقهالاسلامی در مورد کاربرد روابط عمومی در استارتآپها به گفتگو پرداختند. کثیری پس از بررسی اکوسیستم استارتاپی و بحرانهایی که پشت سر گذاشته است، از عدم مدیریت بهینهی استارتآپها گفت: «متأسفانه رشد استارتاپها در ایران به درستی مدیریت نشد. این عدم مدیریت صحیح موجب شد تا افکار عمومی ذهنیتی منفی نسبت به استارتاپها پیدا کنند.»
کثیری در پاسخ به پرسشی مبنی بر استفاده از روابط عمومی در استارتآپها گفت: «متأسفانه هنگامی که صحبت از روابط عمومی است، فکرها به سمت رپورتاژ آگهی جهتیابی میشود. به این معنی که افراد صرفاً به دنبال انتشار خبر خود رسانهها هستند. اما در روابط عمومی این هدف را با استفاده از کمپین رسانهای انجام میگیرد. کمپین رسانهای از نظر محتوا بسیار متفاوت است. کمپین رسانهای نتایج حاصل از انتشار خبر را مورد بررسی قرار می دهد.»
علاقهمندان برای شنیدن کامل این پادکست میتوانند به آدرس shenoto.com/album/24082 مراجعه کنند و برای شنیدن بقیه قسمتهای این رادیو اینترنتی که در مورد هک رشد و بازاریابی دیجیتال به آدرس رشدینو مراجعه کنید.