پایگاه اطلاع‌رسانی اهرامروز علی دایلاری اصل: ۷ مهرماه ۱۳۵۹ وقتی که دشمن بعثی به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتش‌نشانان منطقه و شهرهای اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند که در حین عملیات خاموش کردن آتش، مجدداً هواپیماهای دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه می‌کنند که منجر به شهادت تعداد زیادی از آتش‌نشانان می‌شود.

طرح تعیین روز آتش‌نشانی و ایمنی در سال ۱۳۷۹ توسط ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش‌نشانی کشور پیشنهاد و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تائید شد. این روز با هدف ترویج ایمنی و پیشگیری از حوادث در سطح کشور هم چنین یادآوری حماسه آفرینی‌ها و از خود گذشتگی‌های آتش‌نشانان میهن اسلامی در عرصه دفاع مقدس نامگذاری شده است. ایجاد زمینه‌های مناسب برای آموزش همگانی مردم در جهت پیشگیری از بروز حوادث مختلف و حفاظت از سرمایه‌های ملی نیز از دیگر اهداف نامگذاری این روز است.

هر ساله به مناسبت روز آتش‌نشانی و ایمنی؛ مراسماتی نه در خور شان آتش‌نشانان در شهرهای آذربایجان شرقی از جمله شهر اهر برگزار می‌شود، در این روز به‌خصوص هرساله وعده‌هایی از جنس انتخاباتی در رابطه با حل مشکلات آتش‌نشانان و تامین تجهیزات برای ایستگاه‌های آتش‌نشانی اهر داده می‌شود؛ به راستی کدامین وعده محقق شد!

در همین راستا به بررسی برخی وعده‌های مطرح شده از سوی مسؤولین در ۵ سال گذشته می‌پردازیم:

اکبر فلاح، شهردار وقت اهر (۷ مهرماه ۱۳۹۴) از ایجاد ایستگاه شماره ۳ آتش‌نشانی در شهرستان اهر خبر داد و گفت: اقداماتی در خصوص اضافه شدن دستگاه آتش‌نشانی و احداث ایستگاه جدید برای ارائه خدمات بیشتر انجام شده که اطلاع‌رسانی خواهد شد.

حسین نورش، رئیس وقت آتش‌نشانی شماره ۲ اهر (۷ مهرماه ۱۳۹۴)؛ برخی عملیات انجام‌شده توسط آتش‌نشانان اهری را قابل‌توجه دانست و گفت: آتش‌نشانان فعال و فداکار ایستگاه‌های ۱ و ۲ باوجود کمبود امکاناتی مانند نردبان‌های بلند ۵۰ متری و بالاتر در ساختمان‌های ۱۲ طبقه و بیشتر با طناب عملیات صعود و نجات و اطفاء حریق را انجام می‌دهند که کار قابل‌توجه و فداکارانه‌ای هست.

زمستان ۱۳۹۵–  فرماندار وقت اهر: پیشنهاد تامین نردبان هیدرولیک برای آتش‌نشانی اهر

سید محمدعابدی، فرماندار وقت شهرستان اهر (۱۰ اسفندماه ۱۳۹۵) گفت: به خوبی آگاه هستیم که در شهر اهر ساختمان‌هایی تا ۱۷ طبقه احداث شده‌اند و در آتش‌نشانی حداکثر ارتفاع نردبان‌ها تا ۸ متر است و برای ارتفاع‌های بیشتر از ۸ متر نیاز به پلکان آتش‌نشانی یا همانطور که اشاره کردید نردبان هیدرولیک است. البته بهتر است از سرسره‌های آتش‌نشانی استفاده شود زیرا افرادی که ترسیده‌اند شاید توانایی استفاده از پلکان را نداشته باشند و سرسره راحت‌تر باشد.

فرماندار وقت اهر با بیان اینکه البته تهیه این موارد نیازمند داشتن بودجه کافی است زیرا تهیه این نردبان ها میلیارد ها هزینه در بر دارد که به عهده شهرداری است، افزود: متاسفانه شهرداری اهر دارای بودجه بسیار محدودی است و تخصیص اعتبار برای خرید نردبان یا سرسره با وضعیت فعلی امکان‌پذیر نیست؛ برای این منظور از طرف فرمانداری پیشنهادی به استان ارسال شد تا شهرهای استان را گروه بندی کرده و در مرکز هر گروه حداقل یک نردبان هیدرولیک یا سرسره قرار داده شود تا در صورت نیاز از مرکز گروه به شهر مورد نظر اعزام شود که هنوز جوابی برای آن دریافت نکرده‌ایم.

بیت‌الله عبدالهی، نماینده سابق مردم اهر و هریس در مجلس دهم (۲۴ خردادماه ۱۳۹۷)؛ با اظهار تأسف از کمبود امکانات و درآمدهای شهرداری ها و خصوصاً نبود امکانات و تجهیزات ناوگان اتش نشانی شهرستان اهر افزود: علاوه بر کمبود درآمد شهرداری شهرستان اهر از کمبود امکانات و تجهیزات سازمان آتش نشانی نیز رنج می برد ولی با آن همه تلاشگران خدوم آتش نشانی این شهرستان در تمام مواقع سرصحنه حوادث و وقایع حضور چشمگیری داشته و این باعث افتخار می باشد.

زاهد محمودی، فرماندار سابق اهر؛ امکانات و تجهیزات سازمان آتش‌نشانی این شهرستان را در مقابل حجم کاری این سازمان در دو شهر اهر و هوراند ناکافی دانست و گفت: با تمام قول‌ها و وعده‌های مدیریت بحران استان در خصوص تجهیز ایمنی شهرستان اهر تاکنون به جایی نرسیدیم و امیدواریم  این مشکل ریشه‌ای حل شود.

صمد علی‌اکبرزاده اهری، رئیس وقت شورای اسلامی شهر اهر و نایب‌رئیس فعلی شورا (۷ مهرماه ۱۳۹۶) با بیان اینکه از مشکلاتی که در بین کارکنان آتش‌نشانی و شهرداری اهر وجود اطلاع داریم ولی برای رفع مشکلات موجود می‌بایست کمی‌صبر داشته باشیم، گفت: متأسفانه آتش‌نشانی اهر از امکانات مناسب برخوردار نیست و در واقع آتش‌نشانی این شهرستان به‌اندازه شهرهای کوچک نیز امکانات و تجهیزات لازم را ندارد امید به‌حق دارم که با همکاری همدیگر کمبودهای ناشی از امکانات را برطرف کنیم.

مهر ۱۳۹۶ – سرپرست وقت شهرداری: واحد آتش‌نشانی اهر به سازمان ارتقاء یافت

مصطفی اکبری، سرپرست شهرداری اهر (۷ مهرماه ۱۳۹۶) با تأکید بر اینکه در حال حاضر در سطح شهرستان اهر دو ایستگاه آتش‌نشانی داریم، گفت: اخیراً واحد آتش‌نشانی اهر به سازمان ارتقاءیافته و چارت سازمانی‌اش ابلاغ‌شده که از این پس فعالیت‌های خود را زیر نظر سازمان ادامه خواهند داد البته که این واحد به سازمان ارتقاءیافته ولی از نظر نیروی انسانی و امکانات کمبودهایی دارد.

وی اظهار داشت: در تدوین لایحه بودجه سال ۹۶ و با تصمیم اعضای شورای شهر اهر سعی می‌کنیم تا برخی نواقصات و کمبودهای آتش‌نشانی را از نظر امکانات، ماشین‌آلات و تجهیزات تأمین کنیم تا خدمات این سازمان به‌تبع تأمین نیازها مطلوب‌تر باشد.

سرپرست شهرداری اهر در پایان با اشاره به اینکه نزدیک به شش نفر نیروی انسانی در دوران سرپرستی به آتش‌نشانی اهر اضافه کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: اساسنامه سازمان آتش‌نشانی به‌تازگی ابلاغ‌شده و در نظر داریم که بعد از تعطیلات طی جلسه‌ای رئیس، مدیرعامل و هیئت‌مدیره را مشخص می‌شود و از طرفی برای سازمان آتش‌نشانی اهر بودجه مستقل اختصاص خواهد یافت.

زاهد محمودی، فرماندار شهرستان اهر (۲۱ دی‌ماه ۱۳۹۶) با اشاره به اینکه امکانات و تجهیزات ایمنی سازمان آتش‌نشانی اهر در حد و شأن مردم شهرستان اهر نیست، گفت: گستره فعالیت و خدمات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی اهر علاوه بر این شهرستان حتی به شهرستان هوراند نیز خدمات ارائه می‌دهد اما امکاناتی که در حد خدمات آتش‌نشانی باشد وجود ندارد.

کمال امید، شهردار سابق اهر (۲۷ خردادماه ۱۳۹۷) بابیان این‌که ایستگاه‌های سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهر تجهیز می‌شود، گفت: ایستگاه‌های سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهر نیاز به تجهیز به امکانات و تجهیزاتی داشتند که انقریباً تجهیزاتی به ارزش ۳۵۰ میلیون تومانی خریداری‌شده و به‌زودی تجهیز می‌شود.

کمال امید، شهردار سابق اهر (۷ مهرماه ۱۳۹۷) با اشاره به اینکه اگر بخواهیم زمان حضور آتش‌نشانی را در حوادثی من‌جمله آتش‌سوزی در مناطق روستایی کاهش یابد می‌بایست هزینه کنیم و نیازهای آتش‌نشانی را تأمین نماییم، گفت: آتش‌نشانان اهری علی‌رغم کمبود امکانات و تجهیزات بروز بلااستثنا در اکثر مأموریت‌ها حضور یافته‌اند اما به دلیل کمبود امکانات و گستردگی حوزه فعالیت و نبود برخی تجهیزات بعضاً مانع از انجام برخی مأموریت‌ها می‌شود امیدوارم با تخصیص اعتبار از محل اعتبارات مدیریت بحران بتوانیم کم و کاستی‌های آتش‌نشانی را جبران کنیم.

میرجلال الدین موسوی، رئیس وقت شورای اسلامی شهر اهر (۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۷) از تدوین لایحه بودجه مستقل برای سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهر خبر داد و گفت: واحد آتش‌نشانی به لحاظ ارتقاء به سازمان، از سال ۹۸ بودجه مستقل خواهد داشت به طوری که در لایحه الحاقی اولین بودجه سازمان آتش‌نشانی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان پیشنهاد شده است.

ایستگاه شماره ۳ آتش‌نشانی قربانی اختلافات بین اعضای شورای شهر

بعد از گذشت سال‌ها؛ ۱۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ بود که ایستگاه شماره آتش‌نشانی اهر با حضور امام جمعه، فرماندار، اعضای شورای شهر، شهردار و سایر مسئولان شهرستانی کلنگ‌زنی شد، در همین حال ۲ تیرماه ۱۳۹۸ (یعنی ۱۴۱ روز بعد از کلنگ‌زنی ایستگاه شماره سه آتش‌نشانی اهر) راضیه عباسی معروفان سخنگوی وقت شورای اسلامی شهر اهر از عدم تایید مصوبه ایستگاه شماره سه آتش‌نشانی اهر خبر می‌دهد و می‌گوید: پروژه ایستگاه شماره ۳ آتش‌نشانی به دلیل عدم تصویب و رأی ندادن برخی از اعضای شورای (اختلافات داخلی شورای شهر اهر) متوقف شد.

زاهد محمودی، فرماندار سابق شهرستان اهر (۷ مهرماه ۱۳۹۸) با اشاره به نقش آتش‌نشانان در تامین ایمنی شهروندان گفت: این شهر نیاز مبرم به افزایش تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی دارد.

محمد سرقینی، شهردار اهر (۶ دی‌ماه ۱۳۹۸)؛ امکانات و تجهیزات امداد و نجات را از دیگر مشکلات شهرداری در ارائه خدمات برای شهر و روستاها اعلام کرد و گفت که مکاتباتی را با معاون عمرانی وزیر کشور در خصوص اخذ چند دستگاه ماشین‌آلات و تجهیزات آتش‌نشانی انجام داده‌ایم که با حمایت مسئولین استان و شهرستان پیگیری جدی انجام شده که امیدواریم منتج به نتیجه شود.

محمد سرقینی، شهردار اهر (۳۰ خردادماه ۱۳۹۹) گفت: تهیه این اقلام هزینه گزافی می‌خواهد و متأسفانه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به شهر اهر به خاطر جمعیت بالای صد هزار نفری‌اش خدماتی نمی‌دهد کما این‌که از چند سال قبل عملیات امداد و نجات خارج از محدوده شهرداری و روستاهای بخش مرکزی و فندقلو هم برخلاف قانون و خارج از وظایف به عهده شهرداری اهر است که هزینه بالایی برای شهرداری دارد. اینکه بگوییم برای آتش‌نشانی ادواتی مانند نردبان برای اطفا حریق ساختمان‌های بلندمرتبه تهیه می‌کنیم شعاری بیش نیست ولی بنا داریم در این خصوص از نماینده مردم شهرستان‌های اهر و هریس خواهش کنیم از طریق وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها پیگیری کند.

بهار ۱۳۹۷–  شهردار وقت اهر: ایستگاه شماره ۳ آتش‌نشانی در عرض سه‌ماه احداث می‌شود

کمال امید، شهردار سابق اهر در آیین کلنگ‌زنی ایستگاه شماره ۳ آتش‌نشانی (۱۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۷) اظهار داشت: ایستگاه شماره ۳ آتش‌نشانی اهر در زمینی به مساحت ۵۰۰ مترمربع و در زیربنای ۳۰۰ مترمربع احداث می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار برای احداث ایستگاه شماره ۳ آتش‌نشانی اهر پیش‌بینی کرده‌ایم، افزود: بر اساس برنامه زمان‌بندی پیمانکار، قرار است تا این پروژه در عرض سه ماه احداث و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

شهردار اهر ادامه داد: منطقه چای‌کنار و اطراف از حیث خدمات آتش‌نشانی جزو مناطق کم‌برخوردار بود و در مواقع حوادث چون با ایستگاه‌های یک و دو فاصله دارد امدادرسانی به تاخیر صورت می‌گرفت و با تدابیر شورا و همکاران تصمیم به احداث ایستگاه شماره ۳ آتش‌نشانی گرفته شد.

امید، هدف از احداث ایستگاه شماره ۳ آتش‌نشانی را افزایش مناطق تحت پوشش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهر عنوان کرد و گفت: احداث ایستگاه شماره ۳ آتش‌نشانی اهر یکی از نیازهای ضروری بود.

آتش‌نشانی اهر تجهیزات و امکانات کافی برای اطفای حریق ساختمان‌های بلندمرتبه را ندارد

رحیم صادقیه اهری، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: ایستگاه‌های آتش‌نشانی اهر با حداقل‌ترین تجهیزات و نیروی انسانی فعالیت می‌کند، این در حالی است که باید حداقل باید در هر شیفت ۱۰ نفر آماده‌باش باشند، ولی در هر شیفت ایستگاه شماره یک ۵ نفر و در ایستگاه شماره دو ۴ نفر نیرو داریم.

وی با اشاره به این‌که آتش‌نشانان اهری بعضاً به ماموریت اطفای حریق مراتع اعزام می‌شوند، ولی هیچ‌گونه تجهیزاتی برای اطفای حریق مراتع ندارند؛ افزود: بارها گفته‌ایم و می‌گوییم، آتش‌نشانی اهر هیچ‌گونه تجهیزاتی مرتبط با اطفای حریق مراتع و سایر حوزه‌های منابع طبیعی ندارد، این در حالی است که با ابتدایی‌ترین امکانات که عملاً بیل است به جنگ با آتش در مراتع می‌رویم.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهر ادامه داد: برای اطفای حریق مراتع طبیعی بایستی تجهیزاتی همچون آتش‌کوب و دَمَنده نداریم و خودروهای آب‌پاش سنگین هم این قابلیت را ندارند تا به کوه و ارتفاعات بروند.

صادقیه بابیان اینکه در ایستگاه‌های شماره ۱ و ۲ آتش‌نشانی جمعاً ۵ دستگاه ماشین‌آلات داریم که تنها ۲ دستگاه قابل استفاده از ماموریت‌هاست، گفت: سه دستگاه از خودروهای آتش‌نشانی اهر فرسوده هستند؛ بایستی در هر ایستگاه آتش‌نشانی یک دستگاه خودروی پیشرو، خودروی عملیاتی و تانکرهای پشتیبانی که ظرفیت گنجایش ۱۰ هزار لیتر آب را دارند، داشته باشیم تا بتوانیم در عملیات مجهز به جنگ با آتش برویم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه چند سالی است که شاهد تراکم‌فروشی و صدور مجوز ساخت و ساز ساختمان‌های بلندمرتبه در اهر هستیم، آیا در صورت آتش‌سوزی در آپارتمان‌ها، تجهیزات لازم برای اطفای حریق داریم یا خیر؟ گفت: مکرراً این موضوع را در جلسات ستاد مدیریت بحران گوش‌زد کرده‌ایم که در صورت آتش‌سوزی در ساختمان‌های بلندمرتبه امکانات و تجهیزات برای اطفای حریق نداریم.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهر تصریح کرد: متاسفانه در احداث ساختمان‌های بلندمرتبه و آپارتمان‌ها اصلاً به نکات ایمنی توجهی نکرده‌اند، البته می‌توانم بگویم ساکنین آپارتمان‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه بر روی مین نشسته‌اند و اطلاعی ندارند؛ برای اطفای حریق ساختمان‌های بالای ۴ طبقه درشهر اهر امکانات و تجهیزاتی نداریم.

صادقیه با ذکر این‌که اکثر آپارتمان‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه در شهر اهر از نظر پله خروج اضطراری و نکات اطفای حریق؛ استانداردهای لازم را ندارند، بیان داشت: بارها و بارها از نبود نردبان هیدرولیک و امکان آب‌رسانی به ساختمان‌های بالای ۴ طبقه به منظور اطفای حریق گلایه کرده‌ایم و خواسته‌ایم تا تامین شود؛ ولی تا به امروز وعده‌های خرید نردبان هیدرولیک و افزایش ایستگاه آتش‌نشانی محقق نشده است.

وی ابراز داشت: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهر حتی کپسول‌های تنفس مصنوعی هم ندارد تا هم آتش‌نشانان و هم در صورت نیاز به حادثه‌دیدگان در آتش‌سوزی استفاده کنند؛ البته این تجهیزات ابتدایی‌ترین است به طوری که برخی از آتش‌نشانان به دلیل نبود کپسول‌های اکسیژن در هنگام اطفای حریق و تنفس دود ناشی از آتش‌سوزی دچار مشکل تنفسی و ریوی شده‌اند.

تدفین ۸۰ جان‌بتخته کرونایی توسط آتش‌نشانان اهری

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهر با اشاره به نقش آتش‌نشانان در شرایط شیوع ویروس کرونا گفت: آتش‌نشانان از زمان شیوع ویروس کرونا پای کار بوده و هستند، به طوری از گندزدایی معابر و محلات تا تشیع و تدفین جان‌باختگان کرونایی در خط مقدم مبارزه با کرونا بوده‌اند، این در حالی است که ازاول شیوع ویروس کرونا تا به امروز بیش از ۸۰ فوتی ناشی از ابتلا به ویروس کرونا توسط آتش‌نشانان تشیع و تدفین شده‌اند و در جریان مبارزه با کرونا؛ از بستگان درجه یک آتش‌نشانان هم فوت کرده‌اند.

صادقیه از انجام بیش از ۵۰۰ ماموریت امداد و نجات و اطفای حریق در طول یک ساله گذشته توسط آتش‌نشانان ایستگاه‌های شماره یک و دو آتش‌نشانی اهر خبر داد و یادآور شد: از مجموع ماموریت‌های آتش‌نشانی در طول یک‌سال؛ ۲۰۰ ماموریت مربوط به اطفای حریق منازل مسکونی، واحدهای تجاری، خودرو، باغات، مراتع و انبار علوفه در روستاها بوده است.

وی خاطرنشان کرد: سایر ماموریت‌های آتش‌نشانی از قبیل امدادرسانی به حوادث رانندگی جاده‌ای، رهاسازی کاربران از خودرو، آسانسور و …، رفع آبگرفتگی و بسیاری از موارد دیگر از وظایف آتش‌نشانی محسوب می‌شود.

وعده‌های تجهیز آتش‌نشانی شهرداری اهر به امکانات و تجهیزات و تامین نردبان هیدرولیک از شورا به شورا و شهردار به شهردار در حال انتقال است، اما در صورت بروز حادثه در ساختمان‌های بلندمرتبه که آتش‌نشانی امکاناتی برای اطفای حرق ندارد را نمی‌توان گفت شورای شهر و شهرداری اهر با جان مردم بازی نمی‌کنند.

وقتی گفته می‌شود؛ آتش‌نشانی اهر امکان اطفای حریق ساختمان‌های بالای چهار طبقه را ندارد، نباید موضوع نظارت در ساخت و سازها فراموش کنیم، چراکه صادرکننده مجوز ساختمان‌های بلندمرتبه “شهرداری اهر” است، البته باید به رعایت نکات ایمنی آنها نیز توجه جدی داشته باشد.

البته طبق پیگیری‌های انجام شده و بر اساس استناد به عضو شورای اسلامی شهر اهر؛ اعضای شورای اسلامی شهر اهر علی‌رغم وعده‌های متعدد و آگاهی به کمبود تجهیزات و ماشین‌آلات آتش‌نشانی شهرداری و نیاز شهر به ایجاد ایستگاه شماره ۳ آتش‌نشانی، با ایجاد ایستگاه جدید آتش‌نشانی مخالفت کرده بودند ولی با این حال وعده‌های اعضای شورای شهر از بابت تامین نردبان هیدرولیک موضوع داغ است.

انتهای پیام/