داود ایزدخواه در گفت‌وگو با خبرنگار اهرامروز، با تبریک هفته تأمین اجتماعی، اظهار کرد: بیست و پنجم تیرماه به‌عنوان روز تأمین اجتماعی نام‌گذاری شده و در این هفته می‌بایستی از اهمیت و عملکرد این سازمان سخن گفت به‌طوری خوشبختانه تاکنون به‌تمامی وظایف و تعهداتی که بر عهده‌داریم به‌خوبی به آن‌ها عمل کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه امسال به مناسبت هفته تأمین اجتماعی یکسری خدمات جدید در سیستم این سازمان به جهت تسریع در امور مردم اضافه‌شده است، افزود: این خدمات جدید به‌منظور کاهش مراجعه حضوری کارفرمایان، بیمه‌شدگان و خانواده‌های آن‌هاست تا اینکه مردم نیازی به مراجعه حضوری نداشته باشند تا وقت خود را تلف کنند به‌طوری‌که تمامی ابلاغ‌ها و امورات اداری از طریق سیستم اتوماسیون یا فضای مجازی انجام می‌گیرد.

ایزدخواه در ادامه از اجرای طرح ساختار نوین خدمات در آذربایجان شرقی و برای اولین در کشور خبر داد، گفت: تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی ابداع‌کننده این طرح بوده و برای اولین بار در کشور در شش شهرستان استان من‌جمله شهرستان اهر اجرا می‌شود، این طرح هم‌زمان با آغاز هفته تأمین اجتماعی اجرا می‌شود و زمانی که مراجعین برای انجام امور در شعبه تأمین اجتماعی صرف می‌کردند به یک‌دهم و حداقل زمان کاهش‌یافته است و دیگر صف‌های طویل مردم که این سازمان وجود ندارد.

رئیس شعبه تأمین اجتماعی شهرستان اهر اضافه کرد: همچنین با اصلاح سیستم اداری و آموزش انجام تمامی امورات به کارکنان تأمین اجتماعی اهر گامی ارزشمند در راستای تکریم ارباب‌رجوع و ارائه خدمات به مردم بوده و دیگر امکان موکول کردن رسیدگی به امور مردم به‌روزهای دیگر در صورت نبود کارمند مورد نظر وجود ندارد و کسانی که از روستاهای تابعه به شعبه مراجعه می‌کنند در کمترین فرصت به درخواست آن‌ها رسیدگی می‌کنیم.

افزایش تعداد دندان‌پزشکان در درمانگاه تأمین اجتماعی شهرستان اهر

وی در ادامه با ذکر اینکه تعداد دندان‌پزشک درمانگاه تأمین اجتماعی شهرستان اهر از یک پزشک به دو پزشک افزایش‌یافته است، گفت: درمانگاه تأمین اجتماعی شهرستان اهر پیش از این تنها یک دندان‌پزشک داشت ولی اکنون به دو نفر افزایش‌یافته و علاوه بر این در این درمانگاه پزشک کودکان نیز از هفته تأمین اجتماعی آغاز به کار کرده و ارائه خدمات می‌دهد.

ایزدخواه بابیان اینکه سیستم نوبت‌گیری تلفنی جهت بهره‌مندی از خدمات درمانی درمانگاه تأمین اجتماعی اهر راه‌اندازی شده است، افزود: مراجعین درمانگاه تأمین اجتماعی اهر می‌توانند بدون مراجعه حضوری با شماره‌گیری ۴۴۲۴۰۴۲۳ و ۴۴۲۴۰۴۲۲ نوبت خود را در سیستم ثبت کنند و این سیستم زمان و ساعت حضور بیمار را در درمانگاه مشخص می‌کند و دیگر به اتلاف ساعت‌ها زمان نیازی ندارد.

رئیس شعبه تأمین اجتماعی شهرستان اهر با ذکر اینکه تأمین اجتماعی شهرستان اهر نزدیک به ۲۲ هزار نفر بیمه‌شده اصلی دارد، اضافه کرد: تأمین اجتماعی شهرستان اهر به ۲۲ هزار بیمه اصلی، ۳۵۰۰ مستمری‌بگیر اعم از بازنشسته، ازکارافتاده و بازمانده، ۳۰۰ نفر بیکاری بگیر و در مجموع با احتساب عائله تحت تکفل حساب کنیم تأمین اجتماعی این شهرستان به نزدیک به ۶۰ هزار نفر بیمه‌شده خدمات ارائه می‌کند.

پرداختی‌های تأمین اجتماعی اهر در سال گذشته ۳۶ میلیارد و ۴۸۸ میلیون تومان است

ایزدخواه با اشاره به پرداختی‌های تأمین اجتماعی شهرستان اهر، تأکید کرد: سال گذشته تأمین اجتماعی اهر ۳۲ میلیارد و ۱۵۷ میلیون تومان مستمری، ۳ میلیارد و ۲۶۵ میلیون تومان مقرری بیکاری، ۸۱۲ میلیون تومان دستمزد ایام بیماری و بارداری، ۱۶۸ میلیون تومان کمک‌هزینه ازدواج و ۱۱۳ میلیون تومان هزینه کفن، دفن، پروتز و اورتز که مجموع این‌ها به ۳۶ میلیارد و ۴۸۸ میلیون تومان پرداختی داشته است.

رئیس شعبه تأمین اجتماعی شهرستان اهر ادامه داد: همچنین در طول سه‌ماهه اول سال جاری ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان مستمری، ۸۲۸ میلیون تومان مقرری بیمه بیکاری، ۲۰۸ میلیون تومان غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری، نزدیک به ۱۸ میلیون تومان کمک‌هزینه ازدواج و ۲۸ میلیون تومان هزینه کفن و دفن و در مجموع بیش از ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان پرداختی داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: اگر مجموع پرداختی‌های سه‌ماهه اول را به‌کل سال جاری ضرب کنیم پرداختی‌های امسال در مقایسه با سال گذشته افزایش سه یا چهار برابری خواهد داشت و با توجه به اینکه مقرری‌بگیران بیمه بیکاری رو به رشد بوده و افزایش مستمری‌بگیر و عدم اشتغال‌زایی که باعث کاهش جمعیت بیمه‌شده می‌شود به همین دلایل پرداختی‌ها بیش از اندازه افزایش‌یافته است.

ایزدخواه با تأکید بر اینکه کارفرمایان پرداخت بدهی‌های خود را به تأمین اجتماعی به‌هیچ‌وجه جدی نمی‌گیرند، گفت: کارفرمایانی که بدهی تأمین اجتماعی را در موعد مقرر پرداخت نکنند رقم قابل‌توجه جریمه دیرکرد تعلق می‌گیرد در حالی که عدم‌حمایت از تأمین اجتماعی بر کاهش اشتغال تأثیر می‌گذارد.

کارفرمایان ۴۰ میلیارد تومان به تأمین اجتماعی شهرستان اهر بدهکارند

رئیس شعبه تأمین اجتماعی شهرستان اهر بیان داشت: کارفرمایان برای اینکه جریمه دیرکرد پرداخت نکنند می‌توانند با حضور در شعبه اهر از نهایت مساعدت‌ها و تقسیط بندی‌ها بهره‌مند شوند، متأسفانه کارفرمایان شهرستان اهر نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار هستند.

وی با اشاره به اینکه طبق اختیاراتی که تأمین اجتماعی شهرستان اهر دارد می‌تواند بر اساس آن نسبت به پلمپ کارگاه‌های بدهکار اقدام کند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اهر شهرستانی محروم بوده و طبق اختیاراتمان می‌توانیم نسبت به پلمپ کارگاه‌هایی که به تأمین اجتماعی بدهکار هستند اقدام کنیم ولی این کار را نمی‌کنیم حتی در کارگاهی که یک نفر نیز مشغول به کار است راضی به بیکاری آن‌ها نیستیم.

ایزدخواه یادآور شد: متأسفانه برخی کارفرمایان این‌طور فکر می‌کنند که اگر مطالبات تأمین اجتماعی را پرداخت نکنند نمی‌توان کاری از پیش برد در حالی که تأمین اجتماعی ازنظر شرعی حق‌الناس بوده و پرداخت مطالبات این سازمان به هر عنوان ضروری است پس به‌جای اینکه کارفرمایان دیرکرد پرداخت کنند در سر موعد مقرر بدون جریمه حق بیمه کارکنان خود را پرداخت کنند.

انتهای پیام/