سید رضا تاج‌الدینی در گفت‌وگو با خبرنگار اهرامروز با تقدیر از مشارکت مردم منطقه در حفاظت از جنگل‌ها و مراتع و حضور آنان در طرح‌های منابع طبیعی  بیان نمود افزایش سطح جنگل‌ها و  جلوگیری از تعدی و تجاوز متخلفان به عرصه‌های منابع طبیعی بدون مشارکت اهالی مقدور نمی‌باشد و از این رو از مردم عزیز انتظار داریم ما  را در حفظ عرصه‌های طبیعی یاری کنند.

تاج‌الدینی افزود: حفظ عرصه‌های طبیعی به‌عنوان یک سرمایه بزرگ وظیفه‌ای همگانی است و همه افراد و نهادهای دولتی باید در کنار  اداره منابع طبیعی وارد عرصه همکاری و فعالیت شوند.

وی ضمن گرامیداشت فرارسیدن هفته منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: هفته منابع طبیعی همه‌ساله از ۱۵ لغایت ۲۱ اسفندماه با هدف ترویج فرهنگ منابع طبیعی و آبخیزداری و تبیین اهمیت آن بر اساس آموزه‌های دینی، گسترش سنت حسنه درختکاری و ضرورت مشارکت و حضور فعال اقشار مختلف مردم در حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی برگزار می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی  اظهار داشت: شعار امسال این هفته، همیار طبیعت باشیم تعیین‌شده است و برنامه‌های گرامیداشت این هفته نیز بر اساس روزشمار آن تدوین گردیده است.

جنگلدار شهرستان هوراند در ادامه و در تشریح عملکرد یک‌ساله اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان  نخست به وجود جنگل‌های بکر و دیدنی شهرستان اشاره کرد و گفت: هوراند ۱۱هزار هکتار اراضی جنگلی و ۷۰ هزار هکتار مرتع دارد که گونه‌های غالب جنگل‌های شهرستان بلوط، افراء، ون، سماق، فندوق و … بوده و از جمله‌ی اشجار جنگلی نادر می‌توان به سماق، ارس،سرخدار و بنه اشاره کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی هوراند در این بخش از سخنان گفت: بهره‌برداری از محصولات  فرعی جنگل و مرتع شهرستان در تأمین معیشت مردم منطقه نقشه اساسی دارد که از جمله آن  می‌توان به بهره‌برداری عرفی  از محصولات سماق، تمشک و فندوق و گیاهان داروئی مرتعی اشاره کرد.

تاج‌الدینی در تشریح عملکرد  اداره منابع طبیعی مهم‌ترین اقدام را استقلال اداره عنوان و اظهار کرد: مدت یک سال است که مردم منطقه برای پیگیری کارهای خود در حوزه منابع طبیعی دیگر مراجعتی به شهرستان اهر ندارد و این عمل باعث شده در وقت و هزینه‌های مردم شهرستان صرفه‌جویی زیادی صورت پذیرد.

این مسئول شهرستان با اعلام اینکه وظیفه اساسی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری  حفاظت از جنگل‌ها و مراتع  می‌باشد بیان داشت: در تمامی پلاک‌های شهرستان مقررات قانون ملی شدن اعمال شده و برای بیش از ۵۰ درصد اراضی ملی شهرستان سند مالکیت اخذ شده که ۷۰۰۰ هکتار از اخذ سند مربوط به سال ۹۵ می‌باشد.

تاج‌الدینی در گزارش خود به این موضوع هم اشاره نمود که حوزه آبخیز شکرلو چای هوراند از جمله‌ی حوزه‌های آبخیز پایلوت کشوری است که برای انجام طرح‌های مشارکتی در استان آذربایجان شرقی انتخاب گردیده است که تا کنون نیز در روستاهای این حوزه اقداماتی از قبیل  کشت نهال صنوبر، گل محمدی، سماق، برگزاری جشن برداشت سماق، کشت بذر قره یونجه، احداث بنچ مارک، نصب پنل و آبگرمکن خورشیدی، ممیزی مرتع ،تهیه برنامه تلویزیونی از قابلیت‌های حوزه و تشکیل جلسات شهرستانی و استانی انجام پذیرفته است.

انتهای پیام/