پایگاه اطلاع‌رسانی اهرامروز علی دایلاری اصل: با توجه به اتمام دوره پنجم شورای اسلامی شهر اهر و مطالبات شهروندان اهری از نیمه‌تمام ماندن پروژه‌های عمرانی شهرداری اهر گفت‌و‌گویی با محمد سرقینی شهردار اهر ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید؛

* باتوجه به مطالبه‌ی آسفالت‌ریزی خیابان‌ها و محلات؛ از شروع فصل کاری تا به امروز چه تعداد از کوچه‌ها و خیابان‌های شهر اهر آسفالت‌ریزی شده‌اند؟ با عنایت به وعده آسفالت‌ریزی ۲۲ هزار تُنی در سال‌جاری؛ تاکنون چه میزان از وعده شما محقق شده و دلیل توقف آسفالت‌ریزی‌ها چیست؟

سرقینی: از شروع آسفالت‌ریزی که از پنجم فروردین سال ۱۴۰۰ از خیابان امام خمینی استارت زده شد بالغ بر ۷۰۰۰ تن آسفالت‌ریزی در سطح شهر انجام یافته است و بنا داریم تاپایان فصل‌کاری به تعهدات خود و آسفالت‌ریزی ۲۲۰۰۰ تنی عمل نماییم و تعلل بخاطر مشکلات مالی شهرداری و پرداخت بدهی قیرهای خریداری شده در حدود ۳ میلیارد تومان بوده که اخیراً خوشبختانه با کمک و ورود فرماندار محترم و رئیس محترم دادگستری پرداخت نمودیم و عملیات را مجدداً از سر گرفته‌ایم.

* پروژه کمربندی غربی (کمربندی شهید حاج قاسم سلیمانی) در چه وضعیتی است و این پروژه چه زمانی تکمیل خواهد شد؟

سرقینی: پروژه کمربندی  شهر اهر که اخیراً بنام سردار دل‌ها  شهید قاسم سلیمانی مزین شده بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد در قسمتی از مسیر مشکل تملک داریم که در مرحله کارشناسی است و به‌زودی توافق نهایی انجام خواهد شد و در قسمتی از مسیر دیوار حایل سنگی و نیز کانال هدایت آب‌های سطحی درحال اجراست و قسمتی نیز جدول‌کاری می‌شود و پروژه فعال است و امید است تا پایان فصل کاری پروژه به بهره‌برداری برسد.

* اخیراً گلایه‌هایی از سوی کارکنان شهرداری اهر در رابطه با تأخیر در پرداخت حقوق به رسانه‌ها واصل می‌شود، لطفاً در این‌باره توضیح دهید؟

سرقینی: با توجه به جذب بی‌رویه نیرو در طی دوره‌های چهارم و سوم در شهرداری که عمدتاً هم بدون ضابطه و تخصص کافی جذب شده‌اند این مشکل همه ساله بوده طوری‌که بنده شهرداری را با سه ماه حقوق معوقه تحویل گرفته‌ام و امروز دهم تیرماه سال ۱۴۰۰ نصف یک ماه حقوق (خردادماه) را معوقه داریم که در اسرع وقت پرداخت خواهد شد و اولویت ما پرداخت حقوق پرسنل در کنار فعالیت‌های عمرانی و خدماتی و فرهنگی می‌باشد.

* بارها جنابعالی و رئیس شورای شهر گفته‌اید دارایی شهرداری اهر(زمین و ملک) در دوره مدیریت شما چند برابر افزایش یافته؛ می‌توانید توضیح بیشتری دهید؟

سرقینی: رئیس محترم شورای شهر آقای مهندس بابائی بارها گفته‌اند که قبل از مدیریت این‌جانب شهرداری فاقد یک برگ سند به اذعان مدیر وقت بوده و با شروع بکار اینجانب چند قطعه از املاک شهرداری در نقاط مختلف را احصاء نمودیم و برابر بودجه مصوب هزینه نمودیم املاکی را به شهرداری احصاء نمودیم که از عهده هر کسی بر نمی‌آمد ولی بنده و همکاران محترم خوشبختانه در این مورد موفق عمل نمودیم و برابر صلح‌نامه و توافقات با مالکین در سطح شهر در چایکنار شرقی و میدان شورا و شهرک و جاده ورزقان و …  بالغ‌بر دویست قطعه مصالحه نموده‌ایم که تعدادی به مرحله نهایی رسیده‌اند و تعدادی نیز پروسه قانونی خویش را طی می‌کنند که در صورت پیگیری‌های بعدی نتایج خوبی برای شهرداری خواهند داشت.

 * در انتخابات شورای اسلامی شهر اهر برخی از نامزدها از بی‌توجهی شهرداری اهر به مناطق حاشیه‌ای شهر سخن می‌گفتند، آیا جنابعالی به مناطق حاشیه‌ای شهر اهر توجهی نکرده‌اید؟

سرقینی: بیشترین کارکرد شهرداری در دوره مدیریت بنده در مناطق کم برخوردار شهر و حاشیه‌ها بوده است از جمله آسفالت‌ریزی کوچه‌ها و احداث پارک در انصار و شله‌بران و شهرک و اجرای کمربندی غربی و کمربندی جنوبی و چایکنار شرقی  و …

* متأسفانه در انتخابات اخیر تبلیغات نامزدها باعث خسارت به زیرساخت‌های شهر شد و فرماندار اهر از جنابعالی خواست تا از نامزدهایی که ضوابط تبلیغاتی را رعایت نکرده‌اند شکایت کنید، آیا شکایت‌ها نتیجه‌ای خواهد داشت؟ دلیل الزام پاکسازی تبلیغات انتخاباتی برای نامزدها چیست؟

سرقینی: قطعاً قانون جاری خواهد شد متأسفانه اکثر کاندیداهای محترم در این خصوص کم لطفی کردند و علی‌رغم اینکه مکانی برای نصب پوسترها و تراکت‌ها از طرف شهرداری آماده شده بود ولی با نصب پوسترها در میادین، تیرهای برق، جداول و حتی تابلوهای علائم شهری و راهنمایی موجب رنجش همشهریان و ایراد خسارت به اموال عمومی گردیدند.

* با انتخاب اعضای دوره ششم شورای اسلامی شهر اهر، برخی حرف و حدیث‌هایی از انتخاب شهردار جدید و معاونین شهردار به گوش می‌رسد آیا از منتخبان شورای شهر اهر برای ابقاء جنابعالی در کسوت شهردار صحبتی کرده‌اند؟

سرقینی: خیر بنده هیچ صحبتی با هیچ یک از بزرگواران نداشته‌ام.

* لطفاً توضیح دهید که شهرداری اهر از نظر مالی در چه شرایطی است؟ شهرداری اهر چه میزان بدهی دارد؟ تاکنون چه میزان از بدهی‌های شهرداری اهر پرداخت شده است؟

سرقینی: قبلاً هم عرض کردم شهرداری غیر از تامین اجتماعی کمتر از سه میلیارد تومان بدهی دارد و مقرر است تا پایان تیرماه بدهی‌های تأمین اجتماعی را تقسیط نماییم که به‌صورت ماهانه در عرض ۱۲ ماه آینده پرداخت گردد. درکنار این مطالباتی هم داریم که متعاقباً به اطلاع  همشهریان عزیز خواهد رسید. (این مطالبات بالغ‌بر پانصد میلیارد ریال می‌باشد)

* شهربازی اهر یکی از محل‌های تفریح کودکان و جوانان بود اما ۳ سالی که تعطیل شده؛ برای بازگشایی تنها شهربازی چه برنامه‌ای دارید؟ آیا امسال امکان بازگشایی شهربازی امکان‌پذیر خواهد بود؟

سرقینی: تعدادی از دستگاه‌های شهربازی در حال نوسازی هستند که به‌زودی مورد بهره‌برداری مجدد قرارخواهند گرفت.

* ارزیابی شما به عنوان مدیر اجرایی مصوبات شورا از عملکرد دوره پنجم شورای اسلامی شهر اهر چگونه است؟

سرقینی: شورای پنجم، بالاخص هیأت‌رئیسه سال سوم و چهارم را کارآمد دیدم که افراد پاک دست و دلسوز به شهر هستند و این‌جانب رضایت کامل از ایشان دارم  و ترکیب این دوره از شورا را  ایده‌آل و تخصصی‌تر دیدم.

* همان‌طور که مستحضرید ساخت‌وسازهای غیرمجاز توسعه اصولی شهر اهر را از ریل خارج می‌کند و جلوه زشتی به شهر می‌دهد، لطفاً بفرمایید در طول ۲ سال گذشته برای مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ آیا ساخت‌وسازهایی بوده که اجازه ادامه فعالیت به آن‌ها ندهید؟

سرقینی: ساخت و سازهای غیرمجاز مشکل اصلی در حوزه شهرسازی و معماری است که پلیس ساختمان شهرداری به‌صورت دو شیفت طی ۲۴ ساعت فعالیت دارد مشکلاتی در مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز داریم که اخیراً  جلسه‌ای تشکیل و تصمیماتی  متخذ که امیدوارم امورات تسهیل و مرتفع گردد و ساخت و سازها اصولی و فنی با نظارت مهندسین محترم دارای صلاحیت انجام گیرد.

* برای آینده شغلی‌تان چه برنامه‌ای دارید؟ آیا در صورت انتخاب شهردار جدید دوره ششم شورای شهر اهر؛ در شهرداری اهر خواهید ماند یا اهر را تَرک می‌کنید؟

سرقینی: بنده کارمند شهرداری اهر می‌باشم و در هر کسوتی باشم برای همشهریان و کشورم مفید خواهم بود و دست خودم نیست که اهر را ترک کنم یا نکنم و هر آنچه خدا خواست همان  می‌شود.

* آیا در طول دوران مدیریت جنابعالی اعضای شورای شهر اهر از شما خواسته‌ی غیرقانونی داشته‌اند یا خیر؟

سرقینی: خیر به هیچ وجه، تنها دلیلی که اینجانب با اعضای محترم تفاهم داشتم و هیچ مشکلی در طول خدمتم با اعضای محترم بوجود نیامد این صفت ایشان بود که خوشبختانه هیچ خواسته غیرقانونی از بنده نداشته‌اند و مقید به قانون و مقررات بوده و هستند.

* دلیل عدم تصویب توافق شهرداری اهر با شرکت تعاونی چوبداران اهر (میدان دوآب) از سوی شورای اسلامی شهر اهر چه بود؟

سرقینی: با شرکت تعاونی چوبداران بعد از گذشت بیش از چهار سال تضییع حقوق با ورود فرماندار محترم آقای خدابخش توافقی با شهرداری حاصل شده که مراحل نهایی  را طی می‌نماید و مشکلی از این بابت نیست‌.

* اعضای دوره‌های چهارم و پنجم شورای اسلامی شهر اهر همواره از تأمین درآمد پایدار برای شهرداری اهر وعده‌هایی داده بودند که ظاهراً محقق نشده است، آیا علاوه بر میدان دوآب؛ پیشنهادی برای درآمد پایدار شهرداری اهر دارید؟

سرقینی: بحث درآمد پایدار شهرداری‌ها از مباحثی است که معمولاً هر کدام  از اعضای شورا در ادوار مختلف علی‌الخصوص در زمان تبلیغات انتخاباتی به آن می‌پردازند  عوارضات قانونی شهرداری‌ها اعم از نوسازی و حق پیشه و عوارض پسماند و …  از جمله منابع درآمدی شهرداری‌ها می‌باشد و معمولاً سرمایه‌گذاری در شهرداری اهر به‌منظور تامین درآمد پایدار با شکست مواجه شده است مثلاً سرمایه‌گذاری در کارخانه کمپوست و آپارتمان‌های دیزلیش و نیز میدان تره‌بار جدید که نه تنها هیچ سودی برای شهرداری نداشته بلکه موجب تضییع حقوق و ضررهای مالی هنگفتی نیز گردیده است البته اخیراً با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مذاکراتی داشته‌ایم تا مشترکاً با شهرداری در اهر در احداث  (مجتمع تجاری، خدماتی، فرهنگی) سرمایه‌گذاری نمایند که درمرحله تهیه نقشه و مجوزهای لازم است. شایان ذکر است کشتارگاه و ترمینال نه تنها هیچ سودی برای شهرداری ندارند و منابع درآمدی نیستند بلکه ماهانه هزینه‌های زیادی نیز برای شهرداری تحمیل می‌کنند که نیاز به اقدامات جدی جهت بهره‌وری به سیستم می‌باشند‌.

* همواره اعضای شورای شهر اهر در امور اجرایی (من‌جمله تغییرات در بین کارکنان داخل مجموعه شهرداری اهر) البته پشت‌پرده دخالت کرده‌اند، آیا این مداخلات از سوی شوراها قانونی است و می‌توانند سفارش کنند کدام کارمند در چه پست و جایگاهی فعالیت کند؟

سرقینی: این ادعا حداقل در دوره مدیریتی اینجانب کذب بوده و همچنین اتفاقی نیفتاده است کما اینکه قانون‌گذار به هیچ عنوان به اعضای شورای اسلامی اجازه دخالت در امورات اجرایی و جابجایی پرسنل و …  را نداده است.

* اگر بخواهید با منتخبان دوره ششم شورای اسلامی شهر اهر سخن بگویید، چه خواهید گفت و چه توصیه‌هایی برای منتخبان دارید؟

سرقینی: برای ایشان آرزو توفیق روزافزون دارم و امیدوارم انتخاب ایشان برای شهر به‌عنوان اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر اهر مثمرثمر باشد طبیعتاً مردم بعد از مدتی از منتخبان خود کارنامه و عملکرد خواهند خواست و به‌عنوان فردی که  در امورات شورا و شهرداری تجربه کافی دارم برادرانه توصیه می‌کنم  صرفاً در خدمت مردم باشند و از انجام اعمال غیرقانونی و یا اموراتی که موجب نارضایتی عموم  می‌شود خودداری نمایند. شورای شهر جایگاه رفیعی دارد و این موقعیت می‌تواند سکوی پیشرفت  یک فرد در صورت اقدامات مثبت و برابر قانون باشد و خدای ناکرده  عکس آن نیز اتفاق بیفتد. شهرداری مجموعه پیچیده‌ای است که مدیر مجموعه باید در تمامی امورات سررشته داشته باشد اگر شهردار فردی موفق و پاکدست و قانون‌مدار باشد موجب ارتقای سازمان و خوشنامی شورا خواهد بود و اگر مدیر مجموعه فردی قانون گریز باشد طبیعتاً اتفاقات ناخوشایندی رخ خواهد داد. کما اینکه از نظر بنده شهردار در عین قانونمندی باید ریسک‌پذیر و جسور هم باشد و در ارتقای سیستم و کمک به همشهریان و رفع موارد مشکلات راه‌های قانونی را احصاء نماید از نظر حقیر این مورد نوعی تخصص است.

* انتظارات شهروندان اهری از شهرداری اهر را چگونه دیدید؟ آیا شهروندان تابه‌حال انتظارات غیرقابل تحققی از شهرداری اهر داشته‌اند؟

سرقینی: مردم اهر با فرهنگ و با تمدن کهن هستند و تابه‌حال هیچ وقت خواسته غیرمعقولی نداشته‌اند. البته انتظارات غیرقابل تحقق درهمه دوره از شهرداری‌ها بوده که عمدتاً در خصوص آسفالت‌ریزی محله‌های خاکی است که به دلیل عدم تامین منابع مالی یا احیاناً ردیف بودجه مشخص اجرایی نشده است ولی در حالت کلی هدف ما جلب رضایت مردم عزیز بوده است خوشبختانه تا حدی محقق شده است.

* با سازمان شدن آتش‌نشانی شهرداری اهر، برای تجهیز، سازماندهی و آموزش نیروها و احداث ایستگاه شماره ۳ آتش‌نشانی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

سرقینی: آتش‌نشانی شهرداری اهر با تلاش‌های همکاران و مدیرکل امورشهری و فرماندار و معاون محترم عمرانی استاندار خوشبختانه اخیراً به سازمان ارتقاء یافت و برابر مقررات صرفاً داخل درمحدوده شهری ملزم به ارائه خدمات است و امکانات سازمان از بابت ماشین‌آلات و نیروی انسانی مکفی است هرچند که بعضی ملزومات مانند نردبان و تشک نجات و ملزومات حفاظتی فردی اعم از ماسک و لباس از ضروریات سازمان آتش‌نشانی است منتهی در کنار این نقصان‌ها، سازمان آتش‌نشانی شهرداری اهر به روستاهای بخش مرکزی و فندقلو هم خدمات ارائه می‌دهد و علیرغم پیگیری‌ها و هزینه‌های گزاف خودروها اعم از نگهداری و استهلاک هیچ‌گونه حمایتی از  سوی بخشداری‌ها و اداره‌کل  روستایی استانداری، از سازمان  آتش‌نشانی نمی‌شود که از فرماندار محترم تقاضا دارم با توجه به مکاتباتی که با ایشان و مدیرکل محترم روستایی استانداری داشته‌ایم دراین خصوص مساعدت نمایند.

و اما هرگونه ادعایی از سوی اشخاص مبنی بر استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات آتش‌نشانی در آبیاری درختان و فضای سبز در دوره مدیریت این‌جانب کذب محض بوده و قطعاً با اشاعه دهنده این ادعا برخورد خواهد شد ولی قبل از بنده خودروهای امداد و نجات در خدمت فضای سبز بودند و ماهها بود خودروی آتش‌نشانی خراب و در پارکینگ تعمیرگاه خوابیده بود که بنده به ناوگان ملحقش کردم. حال بعضی‌ها ادعا می‌کنند نیروهای آتش‌نشانی جابجا می‌شوند باید بگویم فعلاً هیچ کس جابه‌جا نشده و هرگونه ادعایی مردود می‌باشد و اگر مقرر است اشخاصی جابه‌جا شوند از کارگران خدمات شهری و فضای سبز هستند و مستخدم آتش‌نشانی نیستند که به مدد سفارش اطرافیان و بدون ضابطه و فاقد مهارت به آتش‌نشانی ملحق شده‌اند که تشخیص محل خدمت بعدی آنها با مدیریت مجموعه است و در صورت صلاحدید حتما نفرات کاردان و منضبط جایگزین خواهند شد و متأسفانه اظهارات بعضی افراد از عدم اطلاع آنها ناشی می‌شود.

لازم به یادآوری است ایستگاه‌های آتش‌نشانی و ساختمان‌های آن محل استراحت افراد متمرد و بی‌انضباط و پاتوق افراد خاص و محل نگهداری شترمرغ و خروس نیست و اجازه نخواهم داد تا لحظه‌ای که در خدمت مردم عزیز هستم عده‌ای با ادعاهای نادرست و تشویش اذهان عمومی به نفع خود سوءاستفاده کنند کمااینکه بحث آتش‌سوزی کارخانه تولید تخته‌های سه‌لای در جاده ورزقان اولین اتفاق نیست و آخرین هم نخواهد بود و قبلاً هم در جاده مشگین‌شهر این اتفاق چندین بار افتاده بود ولی حواشی این شکلی نداشت.

 * و اما سخن آخر؟

سرقینی: فرصت را مغتنم شمرده و از اعتماد اعضای محترم شورای اسلامی شهر آقایان : بابایی، علی‌اکبرزاده، جعفری و سعادتی و همراهی آقای فتح‌زاده که فرصتی فراهم نمودند تا درخدمت مردم  عزیز و همشهریان فهیم دیار مادری خود باشم و نیز از حمایت  و پشتیبانی فرماندار محترم و رهنمودهای نماینده محترم ولی‌فقیه در شهرستان وهمکاری و پشتیبانی ریاست محترم  دادگستری و دادستان بزرگوار و همچنین رؤسای محترم ادارات  دولتی و نهادهای انقلابی شهرستان و فرماندهان محترم نیروی انتظامی و نظامی و اعضای محترم شورای تأمین و علی‌الخصوص مهر ومحبت و حمایت‌های مردم عزیز تقدیر و تشکر می‌نمایم.

قطعاً هر جا باشم قلبم برای اعتلای نام و آوازه کهن شهر اهر خواهد تپید.

انتهای پیام/