به گزارش خبرنگار اهرامروز، محمد اسدی در جلسه بررسی روند مطالعه و کنترل بیماری لکه سیاه سیب شهرستان اهر که با حضور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور برگزار شد، اظهار داشت: تا هفت سال گذشته سه مرحله در باغات سموم پاشی انجام می‌گرفت ولی متأسفانه اکنون به دلیل افزایش دمای هوا مراحل سم‌پاشی باغات به هفت مرحله افزایش‌یافته و این افزایش سم‌پاشی‌ها بر اساس نظر کارشناسان صورت می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر با اشاره به اینکه تغییرات شرایط جوی و بالا رفتن هزینه‌ها موجب نارضایتی کشاورزان شده است، افزود: افزایش مراحل سموم پاشی باغات علاوه بر افزایش هزینه‌ها بلکه باعث نارضایتی کشاورزان و باغداران نیز شده است.

وی عدم دسترسی باغداران به سموم مورد تأیید و مجاز را از دیگر مشکلات کشاورزان در زمینه حفظ نباتات عنوان کرد و گفت: با توجه به وجود برخی سموم مجاز در شهرستان اهر، گاهاً برخی از کشاورزان سموم مورد نیاز خود را از دیگر شهرستان‌ها تأمین می‌کنند ولی در مجموع سموم موجود در این شهرستان جوابگوی کشاورزان نیست.

اسدی اضافه کرد: متأسفانه به‌جای سموم حذف‌شده تاکنون سمومی برای تأمین نیازهای کشاورزان معرفی نشده در حالی که مهم مردم تلاش می‌کنند تا از محصولات سالم که امنیت غذایی دارد را خریداری کنند که به همین منوال کشاورزان از سموم داخلی استفاده می‌کنند که متأسفانه نتیجه مطلوبی را نمی‌گیرند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر بابیان اینکه بالا بودن قیمت سموم وارداتی و استفاده در باغات توسط کشاورزان از دلایل افزایش هزینه‌ها در کشاورزی است، تأکید کرد: سموم تولید داخلی که شرایط ایجاب می‌کند تا برخی مناطق زودتر به سموم دسترسی یابند محقق نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در شهرستان اهر ۱۵ فروشگاه سموم وجود دارد، بیان داشت: در حال حاضر شهرستان اهر دارای ۱۵ فروشگاه سموم فروشی بوده و همه این فروشگاه‌ها دارای مجوز هستند و بر تمامی این فروشگاه‌ها نظارت مستمر صورت می‌گیرد.