به گزارش خبرنگار اهرامروز، اسماعیل عطازاده در هفتمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر با اشاره به اینکه با تلاش قضات دستگاه قضایی بالغ‌بر ۱۰۰۰ پرونده تخلفاتی در زمینه آب رسیدگی و منجر به صدور رأی شده است، اظهار کرد: خوشبختانه همه در خصوص منابع آبی شهرستان اهر آگاهی لازم را دارند و می‌توان گفت که مدیریت منابع آب هم مسئولین و هم مردم می‌توانند نقشی ایفاء کنند چراکه الآن بیش از گذشته لازم است تا مردم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

وی افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی در سال جاری و پیش‌بینی‌های سال آتی مقرر شده بود تا از توسعه باغات در حاشیه رودخانه‌ها، سواحل و پایاب سد ستارخان جلوگیری شود و ضمن این‌که می‌بایست از کشت محصولات کشاورزی پرمصرف نیز ممانعت شود.

مدیر امور آب شهرستان اهر بابیان اینکه از سال‌های اخیر خشک‌سالی را تجربه کرده‌ایم و امسال خشک‌سالی در اهر به شدیدترین وضع رسیده است، گفت: هر بار که احساس می‌کردیم نیاز است تا کشاورزان از کشت محصولات پرمصرف آب پرهیز کنند با صدور اطلاعیه‌های مشترک این امر را به کشاورزان اطلاع می‌دادیم این در حالی است که گاهاً هزینه و زحمت و منابع آبی که برای محصول کشاورزی می‌شود متناسب با بهره‌وری با آن نیست.

عطازاده اضافه کرد: مشکل ما فقط امروز نیست که بگوییم منابع آب شهرستان اهر کم است و باید تدابیر لازم اتخاذ گردد بلکه مشکلات اساسی ما به سال‌های دور باز می‌گردد به‌طوری که مردم اراضی کشاورزی را به باغات تغییر دادند و ما نتوانستیم به لحاظ شرایط سیاسی و اجتماعی و محدودیت‌ها از این امر جلوگیری کنیم الآن نیز حدود یک هزار و ۵۳۰ هکتار باغ مازاد در شهرستان اهر داریم این باغات بسیار بیشتر از آنچه در طراحی پایاب سد ستارخان قید شده بود است.

وی با تأکید بر این‌که وظیفه همکاران ما پاسداشت از منابع آب است و بایستی به فعالیت‌های ما یک‌طرفه قضات نشود، گفت: در زمینه مصرف آب و مدیریت منابع آبی بیشتر به فرهنگ‌سازی و صرفه‌جویی نیاز مبرم دارد.

مدیر امور منابع آب شهرستان اهر تصریح کرد: با توجه به محدودیت شدید در بخش آب و جهت جلوگیری از تضییع حقوق کشاورزان دارای حق و حقوق قانونی به این ارقام راضی نیستیم و از همه مردم می‌خواهیم به خاطر رعایت حال نسل‌های آینده و جلوگیری از بحران آب به‌طور جدی در این زمینه با بخش آب همراه شده و از حفر چاه غیرمجاز و یا برداشت‌های غیرمجاز از آب به‌طور جدی خودداری نمایند چراکه ادامه این روند ما را به بحران بزرگ و غیرقابل برگشتی مواجه خواهد کرد.

وی ضمن درخواست از همه کشاورزان عزیز جهت توجه جدی به توصیه‌های فنی مدیرت جهاد کشاورزی شهرستان از همه کشاورزان زحمتکش تقاضا کرد تا از کاشت محصولات با نیاز آبی بالا بخصوص لوبیا و توسعه باغات به‌طور جدی خودداری نمایند که قطعاً سال در پیش رو با محدودیت‌های بسیار شدید در بخش آب روبرو هستیم.

عطازاده اعلام کرد: آنچه امروز و در شرایط جاری کمبود آب لازم و حیاتی بوده تغییر نگرش به نحوه مصرف و جهش در راستای ارتقای بهره‌وری آب و بالابردن راندمان آب است که تمام بخش‌های مصرف اعم از شرب و صنعت و کشاورزی متناسب با سهم تخصیص و درجه اهمیتشان باید در این راه همراهی نمایند. ارتقای مدیریت بهینه مصرف آب یک عزم همگانی می‌خواهد که متولیان بخش آب در شهرستان دست تمام عزیزانی که در این راه همراه باشند به گرمی می‌فشارد.

انتهای پیام/