به گزارش خبرنگار اهرامروز، محمدحسین صومی در اولین جلسه استانی بررسی روند اجرای طرح «شهید حاج قاسم سلیمانی» در شهرستان اهر و آذربایجان شرقی گفت: در اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در آذربایجان شرقی نیازی به آمارسازی نداریم؛ بلکه باید همت کنیم تا ریشه کرونا را در استان با این طرح و مشارکت بسیج و سپاه بخشکانیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از توزیع ۱۰۰ هزار کیت تشخیصی سریع ویروس کرونا در سطح استان خبر داد، افزود: در مرحله نخست ۱۰۰۰ کیت تشخیصی سریع کرونا به شهرستان اهر جهت استفاده از در اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی تعلق می‌گیرد و به طور میانگین روزانه ۴۵۰۰ کیت تشخیصی سریع کرونا برای استان سهمیه تعلق گرفته است.
وی با اشاره به این‌که گروه‌های پُر خطر از جمله افراد بالای ۶۵ سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای در آذربایجان شرقی حداقل تا ۴ ماه از حضور در اجتماعات خودداری کنند بیان کرد: تاکنون نزدیک به ۷۰ هزار نفر از جمعیت آذربایجان شرقی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۵ درصد از مجموع مبتلایان کرونایی در استان جان‌باخته‌اند.
صومی؛ شناسایی بیماران کرونایی و اطرافیان، قرنطینه خانگی و معکوس، درمان خانگی و تامین نیازهای بیماران کرونایی و سالمندان از محورهای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی ذکر کرد، گفت: در حدود ۳۰۰۰ تیم مراقبتی با حضور مراقبین سلامت و بهورزان در راستای اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در آذربایجان شرقی تشکیل شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر این‌که استان آذربایجان شرقی در وضعیت «نارنجی» کرونایی است، گفت: تنها ۵ شهرستان در وضعیت زرد قرار داشته و مابقی شهرستان‌ها از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت نارنجی قرار دارند و آذربایجان شرقی از لحاظ بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها در رتبه‌بندی وزارت بهداشت در رتبه ۱۹ کشور قرار دارد.

 

بسیج و سپاه در جبهه تضمین سلامتی مردم با کرونا مقابله می‌کنند

الیاس گل‌محمدزاده معاون هماهنگ‌کننده سپاه عاشورا در ادامه این جلسه گفت: یکی از محورهای طرح «شهید حاج قاسم سلیمانی» این است که بیماران کرونایی در منزل تحت درمان قرار گرفته و حدالامکان از مراجعه به بیمارستان جلوگیری شود و در این راستا تیم‌های درمانی در شهرستان‌ها تشکیل شده است.
وی افزود: نیروهای تیم‌های درمانی قبل از حضور در منازل بیماران کرونایی به طور کامل آموزش دیده‌اند و مسئول فنی این تیم‌ها از سیستم بهداشت و درمان است.
معاون هماهنگ‌کننده سپاه عاشورا بابیان این‌که طرح «شهید حاج قاسم سلیمانی» با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی تبریز و سپاه عاشورا در آذربایجان شرقی اجرا می‌شود؛ اظهار کرد: نیروهای بسیج در مقابله با ویروس کرونا همپای کادر درمان و پای‌کار است.
گل‌محمدزاده اضافه کرد: بسیجیان در بحث مقابله با کرونا و قطع زنجیره انسانی به جهت خدمات‌رسانی به مردم درگیر با ویروس کرونا در جبهه سلامت به دفاع خواهند پرداخت و خریدهای خانه بیماران کرونایی تا درمان و رعایت اصولی قرنطینه بر عهده بسیجیان خواهد بود.
وی تصریح کرد: از زمان اجرای طرح «شهید حاج قاسم سلیمانی» در مدت ۱۰ روز؛ خریدهای ارزاق و دارو منازل ۴۲ نفر از بیماران کرونایی توسط بسیجیان اهری تامین و تحویل شده است تا برای انجام خریدهای خانه از منزل خارج نشود و قرنطینه را نقض نکند.

 

تشکیل ۶۵ تیم درمانی و مراقبتی در اجرای طرح «شهید حاج قاسم سلیمانی»

رسول خدابخش، فرماندار شهرستان اهر در اولین جلسه استانی بررسی روند اجرای طرح «شهید حاج قاسم سلیمانی» در شهرستان اهر و آذربایجان شرقی اظهار کرد: فرمانده سپاه اهر و مدیر شبکه بهداشت و درمان شخصاً پیگیر اجرای طرح «شهید حاج قاسم سلیمانی» هستند و بسیاری از اقدامات را انجام داده‌اند و شاید در این طرح خروجی کاهش بار مراجعات به بیمارستان اهر باشد ولی ستاد مقابله با کرونا در شهرستان اهر از ماه‌ها قبل پیگیر این موضوع بود.
فرماندار شهرستان اهر افزود: ۳ اکیپ در قالب درمان خانگی بیماران کرونایی در قالب طرح «شهید حاج قاسم سلیمانی» تشکیل شده و تیم پزشکی و درمانی؛ درمان بیماران را در منزل به جهت کاهش بار مراجعات به بیمارستان اهر با جدیت شروع شده و ۶۲ تیم مراقبتی مشتکل از بسیجیان و کادر درمان در اهر تشکیل شده است.
وی گفت: از ارزیابی عملکرد شهرستان‌ها در اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی استقبال می‌کنیم و بسیار علاقه‌مندیم تا عملکرد و چالش‌ها مشخص شود و بتوانیم این نواقص را برطرف کنیم.
خدابخش از بلوک‌بندی شهر اهر به ۸ منطقه در راستای اجرای طرح «شهید حاج قاسم سلیمانی» خبر داد.