به گزارش خبرنگار اهرامروز، اردشیر سعدمحمدی در دیدار با کارکنان معدن مس مزرعه و بازدید از روند تولید کنسانتره مس در این معدن با اشاره به این‌که کارخانه و معدن آهک هیدراته اهر مراحل پایانی خود را طی می‌کند اظهار داشت: بهره‌برداری از کارخانه و معدن آهک هیدراته قطعاً تحولاتی را در شهرستان اهر در حوزه اقتصادی و اشتغال به وجود می‌آورد که یقیناً نتیجه آن را مردم لمس خواهند کرد.

وی در ادامه بر ضرورت آموزش کارکنان معدن مس مزرعه در راستای افزایش بهره‌وری و تولید این معدن تاکید کرد، افزود: مطالعات سد باطله معدن مس مزرعه را انجام و از طریق مناقصه طبق چهارچوب آیین‌نامه‌ای واگذار شود و از طرفی به مدیر مجتمع مس آذربایجان گفتم تا برای احداث تیکنر و سد باطله تصمیمات درستی اتخاذ کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از رایزنی جهت افزایش دستگاه‌های اکتشافاتی در شهرستان اهر خبر داد و گفت: خبرهای خوبی در رابطه با اکتشافات انجام شده در شهرستان اهر داریم و توانستیم مواد معدنی در این شهرستان شناسایی کنیم و از طرفی دیگر برای شناسایی میزان ذخایر معدنی مس نیاز به کار بیشتری است چراکه با راه‌اندازی معادن جدید در شهرستان اهر؛ رونقی در حوزه اشتغال ایجاد می‌کند.

سعدمحمدی با اشاره به این‌که اکتشافات جدید در معدن مس مزرعه را با جدیت دنبال می‌کنیم، ابراز داشت: با ذخایر اکتشافی در معدن مس مزرعه؛ می‌توانیم با شرایط جدیدی در کارخانه این معدن سرمایه‌گذاری کنیم تا رونق اقتصادی، درآمدی و اشتغال بیشتر را در شهرستان اهر شاهد باشیم.

وی با ذکر این‌که اقدامات مضاعف‌تری در رابطه با مسئولیت اجتماعی در منطقه انجام می‌دهیم تا مردم حضور مس را در این منطقه به راحتی حس کنند، یادآور شد: هفته گذشته با پیشنهاد نماینده مردم اهر و هریس و فرماندار شهرستان اهر؛ اعتبار ۱ میلیارد تومانی از بابت افزایش هزینه‌ها در مقابله با ویروس کرونا به بیمارستان باقرالعلوم اهر کمک مالی از سوی شرکت مس صورت گرفت؛ تا بتوان با این اعتبار بخشی از مشکلات را رفع کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تصریح کرد: واقعاً هدف تولید مس نیست؛ ذخایر مس نعمت خدادادی است که در مناطق مختلف کشور قرار گرفته و ابزاری برای ارتزاق مردم است و اگر فشاری در راستای تولید، راندمان و … وارد می‌شود در جهت تاثیرگذاری در رفاه اجتماعی و اقتصاد کشور و ارزآوری برای کشور است.

شرکت ملی صنایع مس ایران از طرح‌های اقتصاد مقاومتی در آذربایجان شرقی حمایت می‌کند

سعدمحمدی با تاکید بر این‌که تولید کنسانتره مس با هدف کمک به رونق اقتصادی کشور و ارزآوری دنبال می‌شود، گفت: معتقدم اگر بتوانیم اقتصادی عمل کنیم و سوددهی سیستم را تضمین کنیم؛ هم به اقتصاد ملی کشور و هم به مردم کمک می‌کنیم و می‌توانیم کمک کنیم، در حالی که اگر اقتصادی عمل نکنیم حقیقتاً نمی‌توانیم تاثیرگذار باشیم.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم در شهرستان‌های اهر و ورزقان تحولاتی به وجود آوریم نیاز به بازیابی و تقویت مالی داریم تا حرفی برای کمک به مردم داشته باشیم و این یک رابطه متقابل است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران همچنین از حمایت شرکت ملی صنایع مس ایران از طرح‌های اشتغال‌زای اقتصاد مقاومتی در آذربایجان شرقی خبر داد، بیان کرد: بخشی از منابع شرکت ملی صنایع مس ایران که در بانک کشاورزی است برای حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی و کارآفرینی در حوزه اقتصاد مقاومتی با بهره کم ۲ تا ۴ درصد پرداخت می‌کنیم تا بتوانیم نقش موثری در تحولات اقتصادی و اشتغال در منطقه داشته باشیم.

سعدمحمدی گفت: آن‌چه که می‌تواند در شهرستان اهر تاثیرگذار بوده و مردم را قانع کند؛ وسعت فنی عملیاتی اینجاست یعنی اگر بتوانیم سرعت طرح‌های اکتشافاتی را سرعت بخشیم، این در حالی است که با شناسایی ذخایر قطعی در معدن مس مزرعه قطعاً کارخانه تولید کنسانتره این معدن را از شکل سنتی به شکل مدرن و مجهز تغییر می‌دهیم، البته این تغییرات خواهد توانست در تحولات اقتصادی منطقه و کمک به مردم تاثیرگذار باشد.

وی در پاسخ به سوال نماینده مردم اهر و هریس افزود: اگر اکتشافات در معدن مس مزرعه به خوبی جواب دهد، طبق اعداد و ارقامی که دارم کارخانه‌ای با ورودی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال که امکان تولید حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تن کنسانتره مس در سال در معدن مس مزرعه احداث می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خاطرنشان کرد: اگر کارخانه جدید معدن مس مزرعه را با قیمت‌های امروز حساب کنیم به سرمایه‌گذاری حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز خواهد داشت و در صورت احداث و بهره‌برداری از این کارخانه چیزی در حدود سالانه ۱۵۰ میلیارد تومان گردش مالی خواهد داشت.

انتهای پیام/