محمد فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار اهرامروز، با اشاره به اقدامات انجمن حمایت بیماران کلیوی منطقه ارسباران اظهار داشت: این انجمن مسئولیت رسیدگی به مشکلات ۲۱۱ نفر بیماران کلیوی در شهرستان‌های اهر، هریس، ورزقان، کلیبر، هوراند و خداآفرین را دارد.

وی افزود: انجمن حمایت از بیماران کلیوی منطقه ارسباران با حمایت‌های خیرین و مردمی تا حدامکان می‌تواند به بیماران تحت پوشش از نظر تأمین هزینه‌های درمانی و دارویی کمک کند و منبع درآمد این انجمن عمدتاً از طریق مردم و خیرین تأمین می‌شود.

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی منطقه ارسباران ادامه داد: بیماری کلیوی؛ یک بیماری مزمن بوده که مبتلایان تا پایان عمر مجبور به تحمل آن هستند و در عین حال هزینه زیادی برای درمان می‌پردازند به طوری که برخی از خانواده‌ها در تأمین هزینه‌های درمان و دارو دچار چالش‌هایی می‌شوند.

فتحی بابیان این‌که این روزها بیماران کلیوی با مشکل تأمین دارو مواجه‌اند، گفت: تأمین داروهای مورد نیاز بیماران کلیوی با مشکلات زیادی مواجه هستند از این‌رو درخواست کرده‌ایم تا سهمیه دارویی بیماران کلیوی در شهرستان توزیع شود تا از مراجعه بیماران به مرکز استان جلوگیری شود.

وی تأکید کرد: قول‌های مساعدی در رابطه با تأمین داروی بیماران کلیوی منطقه ارسباران داده شده که امیدواریم با تحقق این وعده؛ چالش‌های تأمین دارو این بیماران خاص را برطرف کنیم.

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی منطقه ارسباران پیشنهاد داد: با توجه به‌ ناتوانی برخی از بیماران کلیوی در تأمین هزینه‌ها؛ خانواده‌های متوفیان کرونایی می‌توانند هزینه‌های ترحیم را به سمت امور خیر همچون تأمین هزینه‌های درمان بیماران کلیوی سوق دهند.

فتحی با ذکر این‌که تنها ماهانه ۵ میلیون ریال هزینه دارویی بیماران کلیوی است، ابراز داشت: اگر دیالیز بیماران کلیوی تحت پوشش دولت رایگان نمی‌بود؛ هزینه سالانه دارو، درمان و دیالیز بیماران کلیوی به بیش از ۹۰ میلیون تومان می‌رسید.

وی از ایجاد بخش دیالیز در بیمارستان باقرالعلوم اهر خبر داد، یادآور شد: بر اساس وعده مدیر شبکه بهداشت و درمان؛ بخش جدید دیالیز در بیمارستان باقرالعلوم اهر ایجاد می‌شود که با تکمیل و بهره‌برداری از این بخش روند دیالیز و درمان بیماران کلیوی تسهیل خواهد شد.

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی منطقه ارسباران با اشاره به انجام امور بیماران کلیوی در شرایط کرونایی گفت: امورات مربوط به بیماران کلیوی را از طریق تلفنی پیگیری می‌کنیم و کمک مالی انجمن حمایت از بیماران کلیوی و محلول ضدعفونی و ماسک بدون نیاز به حضور بیماران تحویل می‌شود.

فتحی در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر بر این‌که آیا از بیماران کلیوی و پیوند کلیه به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و یا احیاناً ابتلای آنها منجر به فوت شده است؟ گفت: متأسّفانه تاکنون ۲ نفر از بیماران کلیوی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان‌باخته‌اند و از ابتلای سایر بیماران کلیوی تحت پوشش آمار دقیقی در دست نداریم.

وی با تأکید بر این‌که برخی از بیماران کلیوی در تأمین هزینه‌های زندگی و پرداخت قبوض انشعابات توان مالی ندارند، تصریح کرد: بیمارانی که از پس مخارج زندگی برنیایند طبیعتاً با تأمین هزینه‌های درمان و دارو با چالش‌های متعددی مواجه‌اند از این‌رو ۲ خانواده متوفیان کرونایی با اختصاص هزینه‌های مراسمات ترحیم کمک حال بیماران کلیوی نیازمند شدند و این مهم می‌تواند به فرهنگی در جامعه ما تبدیل شود.

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی منطقه ارسباران خاطرنشان کرد: بیماران کلیوی قابل درمان قطعی نیستند اما حداقل می‌توانیم با تأمین هزینه‌ها و داروهای مورد نیاز؛ موجب شویم تا استرس مخارج زندگی به این بیماران خاص تحمیل شود و از طرفی اگر هر کارمند شاغل و بازنشسته ماهانه ۱۰۰۰ تومان به انجمن حمایت از بیماران کلیوی منطقه ارسباران اختصاص دهد عمده مشکلات بیماران کلیوی قابل حل است