به گزارش خبرنگار اهرامروز، کمال امید در نخستین نشست خبری شورای اسلامی شهر و شهردار اهر حضور در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه را فرصتی مغتنم خواند، اظهار کرد: شهرداری مجموعه‌ای است که خدمات بسیار و وظایف بیشتری نسبت به سایر دستگاه‌ها و مجموعه‌ها دارد و به‌نوعی هم می‌توان گفت بیشتر شرح وظایف اغلب دستگاه‌های دولتی در وظایف شهرداری‌ها خلاصه می‌شود.

وی در ادامه بابیان اینکه فعالیت اصحاب رسانه و خبرنگاران اهر با توجه به این‌که من در اغلب شهرها خدمت کرده‌ام و فعالیتی همچون فعالیت رسانه‌های این شهرستان ندیده‌ام، گفت: البته معتقدم که اصحاب رسانه نیز باید عملکردها نقد کنند و این نقدها منصفانه باشد و همچنین به نظر بنده نباید نقدهای رسانه‌ها موجب دلسردی مسئولان در انجام وظایف باشد و اکنون‌که از قبول مسئولیتم در شهرداری اهر ۲۷ روز سپری می‌شود در جهت حل مشکلات به یاری رسانه‌ها نیز نیازمندم.

سرپرست شهرداری اهر با ابراز گلایه از این‌که شهرداری اهر زمان به یاد می‌افتد که در شهرستان نیاز به تأمین هزینه‌ها باشد، ابراز داشت: متأسفانه شهرداری اهر در موقعیتی است که زمان برگزاری برنامه‌ها و کمبود منابع مالی آن‌وقت به فکر شهرداری اهر می‌افتند ولی زمانی که تشویق و یا تجلیل باشد شهرداری به یاد نمی‌افتد در این میان درخواستی که داریم این است سایر دستگاه‌ها نیز به وظیفه‌ای که دارند به آن وظیفه‌ها عمل کنند.

امید چارت سازمانی مصوب شهرداری اهر را حدود ۱۸۲ نفر اعلام کرد، بیان داشت: با این‌که چارت سازمانی مصوب شهرداری اهر ۱۸۲ نفر اعلام‌شده ولی حال حاضر شهرداری نزدیک به ۵۰۰ نفر نیروی انسانی دارد ما نیز منکر نیستیم که این نیروها زحماتی نمی‌کشند اما اغلب نیروها گزینش نشده و فاقد تحصیلات لازم در شهرداری اهر است که هرکدام از آن‌ها به‌جایی وصل است که هرلحظه شیرازه شهرداری را به لرزه در می‌آوردند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری اهر ماهانه نزدیک به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان حقوق، مزایا و حق بیمه برای پرسنل پرداخت می‌کند، تأکید کرد: متأسفانه ورود نیروهای گزینش نشده باعث شده تا کارمندان رسمی و پیشکسوت شهرداری که مراحل قانونی استخدام را طی کرده‌اند با حداقل‌ترین حق و حقوق ایفای وظیفه می‌کنند و از طرفی هم شهرستان باوجود رکود حاکم و نبود درآمد تأمین حقوق کارکنان بسی کار دشوار است.

سرپرست شهرداری اهر ضمن قدردانی از تلاش‌ها و زحمات شوراها و شهرداران قبلی اهر، افزود: باوجود این‌همه مشکلات مالی و نبود درآمد از گذشته بدهی‌هایی نیز به مدیریت جدید تحمیل‌شده است و در این طول ۲۷ روز هر کسی را که دیده‌ایم از شهرداری طلبکار و چک‌های برگشتی در بانک‌ها مانده‌اند همین امر نیز شهرداری اهر را با چالش روبرو کرده است ولی با این حال به آینده خوش‌بین هستیم.

امید از اعمال تخفیف در پرداخت عوارضات به مناسبت دهه مبارک فجر خبر داد، گفت: البته تخفیف در پرداخت عوارض باوجود مشکلات متعدد مالی شهرداری اهر حق مسلم کسی نیست ولی نمی‌توان وضعیت مالی مردم را نیز نادیده گرفت به‌طوری که مردم عوارض را پرداخت نمی‌کنند تا در ایامی همچون دهه فجر از تخفیف برخوردار شوند  این در حالی است که پرداخت عوارض نه‌تنها به رفع مشکلات مالی شهرداری کمک می‌کند بلکه با مشارکت مردم می‌توان حقوق کارکنان زحمت‌کش را نیز تأمین کرد.

وی با تأکید بر اینکه بودجه سال گذشته شهرداری اهر ۳۵ میلیارد تومان بود که از این میزان تنها ۷۵ درصد تحقق‌یافته است، گفت: بودجه سال جاری شهرداری اهر که بر مبنای ۴۵ میلیارد تومان تنظیم‌شده بود متأسفانه اکنون‌که از امسال ۹ ماه سپری می‌شود تنها ۳۰ درصد بودجه سال جاری تحقق‌یافته است البته پیش‌بینی‌ها این بود که ۳۰ درصد در سه‌ماهه نخست تحقق یابد ولی وضعیت فعلی شهرداری اهر از لحاظ مالی اسف‌بار است.

سرپرست شهرداری اهر اضافه کرد: دولت نیز با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند به‌طوری که دولت از محل تجمیع عوارض و مالیات ارزش‌افزوده به شهرداری‌ها کمک مالی می‌کرد متأسفانه این کمک‌ها نیز کاهش‌یافته و وقتی هم علت دیرکرد یارانه را جویا می‌شویم پاسخ این می‌شود که دولت نتوانسته منابع یارانه نقدی مردم و حقوق کارمندان را تأمین کند به همین خاطر پرداخت یارانه شهرداری‌ها به تأخیر افتاده است.

امید با اشاره به اینکه شهرداری اهر سال گذشته تنها ۴۴۶ میلیون تومان درآمد جاری داشته است، ادامه داد: درآمد شهرداری اهر کم‌وبیش از میدان دوآب به دست می‌آمد ولی به دلیل سوءمدیریت یا سیاست‌های اتخاذ شده موجب شد تا همین منبع درآمد را نیز از دست بدهیم و اگر درآمد آبان ماه با احتساب طلب و سی ان جی حساب کنیم ۶۶۷ میلیون تومان درآمد داشته‌ایم و بر مبنای آن‌یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان حقوق پرداخت کرده‌ایم و مدیریت شهرداری اهر در شرایط فعلی به‌منزله مدیریت بحران است.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر تأخیر در پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی شهرستان اهر از درآمد شهرداری، گفت: انشالله سعی می‌کنیم تا از این پس سهم نیم درصد کتابخانه‌های عمومی را از درآمد شهرداری اهر به‌موقع پرداخت کنیم.

سرپرست شهرداری اهر همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگاران در خصوص اینکه تاکنون قول‌های بسیاری در زمینه تبدیل عمارت شهرداری اهر به موزه داده‌شده‌اما عملاً تا بدین لحظه این امر محقق نشده آیا اعضای شورا و شهردار اهر در این خصوص تصمیمی دارند یا خیر؟ افزود: بنده و شورای شهر اهر بر این باور هستند که عمارت شهرداری اهر جوابگوی فعالیت پرسنل نیست ولی تصمیم داریم که این عمارت را به موزه شهرداری تبدیل کنیم نه اینکه به سازمان دیگری تحویل دهیم و شهرداری اهر بر آن مدیریت کند و از طرفی هم به کسانی که به این عمارت چشم تیز کرده‌اند اجازه تحقق اهدافشان را نمی‌دهیم.

امید بابیان اینکه دولت در ارائه برخی مساعدت‌ها به شهرهای بالای یک‌صد هزار نفر جمعیت به لحاظ شرایط قانونی ممانعت می‌کند، یادآور شد: قیر رایگان و برخی کمک‌هایی که از سوی دولت به شهرداری‌ها ارائه می‌شد دیگر به شهرهای بالای یک‌صد هزار نفر جمعیت ارائه نمی‌شود البته با افزایش ۵ هزار نفر در اهر هیچ اتفاق خاصی نیفتاده بلکه خواسته‌های مردم از شهرداری افزایش‌یافته است.

وی در پایان از آمادگی کامل شهرداری اهر در آستانه فصل زمستان خبر داد، خاطرنشان کرد: تمامی ماشین‌آلات با تعمیراتی که انجام‌شده برای برف‌روبی در فصل بارندگی آمادگی کاملی دارند و ستاد مدیریت بحران شهرداری اهر و همکاران در آستانه فصل زمستان آمادگی لازم رادارند.