به گزارش خبرنگار اهرامروز، آیت‌الله جواد حاجی‌زاده نیز در آیین پلاک‌کوبی شجره طیبه آذربایجان شرقی که به‌صورت نمادین در روستای دایلار شهرستان اهر برگزار شد، کمک‌رسانی به نیازمندان و فقرا و ترویج زکات را بیش‌ازپیش مهم ارزیابی کرد، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین وظایف شورای زکات ترویج این سنت حسنه بوده و باید به‌گونه‌ای عمل کنیم تا مردم نسبت به ادای واجبات تشویق شوند.

وی با اشاره به اینکه ترویج و گسترش مسائل زکات شهرستان اهر را بیمه می‌کند، افزود: مسائل معنوی هرچند به چشم نمی‌آید ولی برای همگان و حتی منطقه یک برکت است و اگر خدای‌ناکرده زکات و انفاقی نباشد شاید مردم به لقمه نان محتاج می‌شوند و هر چه داریم از انفاقات و زکات‌هاست.

امام جمعه اهر ادامه داد: اهالی روستا و در واقع دایلاری ها همیشه در انجام کارهای خیرخواهانه ید طولا دارند، ادامه داد: برخی‌ها در انجام سنت‌های حسنه بدعت‌هایی می‌گذارند و تا آخر این بدعت‌های کذایی را ادامه می‌دهند ولی با بخشش بخشی از اموال توسط خیرین باقیات و صالحات را این برکات بهره‌مند می‌کنند.

حاجی‌زاده بابیان اینکه جمع‌آوری زکات واجب دارای شرایط خاصی است، گفت: برخی از دامداران که دام‌های خود را در اماکن نگهداری می‌کنند شاید شامل زکات واجب نباشند و اگر بخواهیم تنها با زکات واجب نیازهای فقیر و فقرا را تأمین کنیم قطعاً امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی اضافه کرد: امسال با وجود کاهش بارندگی‌ها وضعیت زراعت در شهرستان اهر نسبت به سایر شهرستان‌ها مطلوب است ولی از نظر حبوبات وضعیت مطلوبی نداریم و در منطقه‌ای که درختان آن جزو شجره طیبه هستند میوه‌های به‌دست‌آمده از این درختان برای نیازمندان همان مناطق استفاده شود.