به گزارش خبرنگار اهرامروز، محمد اسدی در هفتمین جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان اهر اظهار کرد: با توجه به کاهش شدید بارندگی در سال جاری و ماه‌های اخیر همه مردم و مسئولین امر به این امر واقف‌اند که باید کاری اساسی در این مورد انجام داد.

وی بابیان اینکه روند رو به رشد خشک‌سالی‌های برای همگان محسوس شده است گفت: باید برخی روش‌های خود را حتی به‌صورت اجباری تغییر دهیم تا به اهداف موردنظرمان دست‌یابیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر با ذکر اینکه شهرستان اهر به لحاظ اقلیمی یک منطقه کوهستانی است و خشک‌سالی نباید به این صورت در آن اتفاق می‌افتاد عنوان کرد: متأسفانه برخی بی‌برنامگی‌ها و ناهماهنگی‌ها در سال‌های پربارش نیز سبب شده که اکنون پدیده خشک‌سالی در این منطقه نیز مشهودتر باشد.

اسدی با اشاره به تدوین کتابچه‌ای توسط کارشناسان پهنه این مدیریت در سال ۹۴ برای اصلاح الگوهای کشت گفت: کارشناسان پهنه با حضور در تمامی روستاها ظرفیت‌ها هر یک را استخراج و کتابی تدوین کردند ولی با توجه به کاهش شدید بارندگی‌ها و افت آب سد ستارخان مقر شد در این کتاب و در نهایت روش‌های کشت تجدیدنظر شده و دوباره منتشر گردد.

وی بابیان اینکه ما به دنبال محصولاتی هستیم که با کمترین آب بیشترین بازدهی را داشته باشند اظهار داشت: در همین راستا و باهدف کنترل و جلوگیری از هدر رفت آب در عرصه کشاورزی، اقدام به حمایت و تقویت گلخانه‌های شهرستان و افزایش تعداد آن‌ها از ۳ به ۶ مورد کرده و مجوز ۲ گلخانه دیگر نیز صادر شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر با ذکر این مورد که می‌توانیم مصرف آب در گلخانه‌ها را ۱۵ تا ۲۲ برابر کاهش دهیم گفت: ما باید به دنبال گیاهان و میوه‌هایی باشیم که ضمن کاهش مصرف آب و سازگاری با اقلیم، بازار فروش خوبی نیز داشته باشد به دنبال کشت نشایی یعنی کشت زیر پلاستیک و سربسته با حرارت زیاد هستیم که کشت آن‌ها یک ماه زودتر محصول داده و گرفتار خشک‌سالی نشود این موارد از اهداف میان‌مدت و بلندمدت این مجموعه هستند.

اسدی با درخواست از مسئولان مربوطه برای کنترل چرای دام‌ها در برخی مناطق برای حفظ پوشش گیاهی آن‌ها عنوان کرد: باید تمامی تلاش ما برای حفظ پوشش گیاهی منطقه باشد این امر بسیار ضروری است هر اداره، نهاد و ارگانی می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های خود در حفظ این منابع و حتی با بذرپاشی و ایجاد پوشش‌های گیاهی جدید در این امر تأثیرگذار باشد.

وی بابیان اینکه باید در حوزه‌های آبریز شهرستان به فکر آب خان داری باشیم یعنی فرصتی برای نفوذ به آب بدهیم نگذاریم رسوبات در پشت سد جمع شود ابراز داشت: انجام این امور هم نیازمند همت و هم اعتبار است که باید با کمک همدیگر این کارها را انجام دهیم متأسفانه کنتور حجمی یا هوشمند برای کنترل آب بهره‌بردار نداریم، هنوز در برخی جاها آبیاری به‌صورت سنتی انجام می‌شود، برق‌های فشارقوی از باغات برای جلوگیری از استفاده در چاه‌های عمیق حذف شوند، از کودهای ورمی کمپوست استفاده شود، از ایجاد باغات غیرمجاز در پایاب سد ستارخان جلوگیری شود، فعالیت‌های فرهنگی برای کشاورزان افزایش یابد، از شخم موازی با شیب با تشکیل تعاونی‌ها جلوگیری شود.

انتهای پیام/