به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اهرامروز، دکتر فرزاد رحمانی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با تبریک چهل و پنجمین سالگرد تاسیس اورژانس پیش بیمارستانی به کارشناسان فوریت‌های پزشکی شهرستان‌های اهر و هوراند اظهار داشت: یکی از برنامه‌هایی که به دنبال آن در شهرستان اهر هستیم، راه‌اندازی پایگاه شماره ۳ اورژانس شهری اهر است که جزو برنامه‌های توسعه‌ای در برنامه پنج ساله ششم توسعه است.

وی از راه‌اندازی پایگاه فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ در روستای ورگهان شهرستان اهر خبر داد، افزود: پایگاه فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ در روستای ورگهان جزو برنامه چهارم توسعه بود که از آن زمان به صورت بلاتکلیف مانده بود، از این‌رو راه‌اندازی پایگاه شماره ۳ شهری اهر و روستای ورگهان نهایتاً تا پایان سال‌جاری محقق می‌شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به کمبود نیروی انسانی در فوریت‌های پزشکی شهرستان‌های اهر و هوراند، گفت: همچنین در تلاش هستیم تا نیروی انسانی پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی شماره ۳ شهری اهر و روستای ورگهان که در سطح استان جذب نیرو خواهیم داشت را تامین کنیم.

رحمانی تصریح کرد: پایگاه فوریت‌های پزشکی روستای مجیدآباد شهرستان هوراند که به دلیل کمبود نیروی انسانی، گاهاً تعطیل می‌شود؛ با جذب نیروهای جدید شرکتی مشکل کمبود نیروی انسانی پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ شهری اهر و روستاهای ورگهان و مجیدآباد را تا پایان فصل پاییز و حداکثر زمستان حل می‌کنیم.

وی بابیان این‌که از ابتدای سال‌جاری، حدود ۸ نفر نیروی انسانی به فوریت‌های پزشکی شهرستان اهر تزریق کردیم، گفت: در مرکز فوریت‌های پزشکی شهرستان اهر از نیروهای طرحی نیز استفاده می‌کنیم و زمانی که این نیروها طرح‌هایشان را اتمام می‌کنند با کمبود نیرو مواجه می‌شویم البته در مجموع از نظر نیروی انسانی در فوریت‌های پزشکی شهرستان اهر کمبودهایی داریم و در جریان جذب نیروهای شرکتی که خواهیم داشت تامین نیروی انسانی فوریت‌های پزشکی اهر را نیز جزو برنامه قرارداده‌ایم.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز اضافه کرد: علی‌رغم تمامی مشکلات و کم و کاستی‌ها؛ وارد چهل و پنجمین سالگرد تاسیس اورژانس پیش بیمارستانی می‌شویم، در این راستا سعی کرده‌ایم تا با بهترین امکانات و کمترین زمان ممکن در خدمت مردم آذربایجان شرقی باشیم و در بررسی عملکرد اورژانس ۱۱۵ شهرستان‌ها از نظر زمان حضور بر سر صحنه‌ها؛ می‌توان بگویم عملکرد کارشناسان اورژانس فوریت‌های پزشکی شهرستان اهر بسیارعالی است.

رحمانی همچنین از اوج‌گیری مجدد شیوع ویروس کرونا در آذربایجان شرقی و شهرستان اهر خبر داد و گفت: متاسفانه شیوع ویروس کرونا نسبت به مردادماه، مجدداً گسترش یافته است با این وجود کارشناسان اورژانس پیش بیمارستانی شهرستان اهر و استان در خدمات‌رسانی به بیماران نهایت تلاش خود را به کار گرفته‌اند و حتی در شرایط کرونایی که تعدادی از کارشناسان فوریت‌های پزشکی به ویروس کرونا مبتلا شده بودند خوشبختانه با طی دوران بیماری؛ به فعالیت خود بازگشته‌اند.

وی با تاکید بر این‌که کارشناسان فوریت‌های پزشکی منطقه ارسباران با توجه به نزدیک بودن فصل زمستان و صعب‌العبور بودن مناطق، در ماموریت‌های زمستانی برای به بالین بیمار مشکلاتی زیادی را متحمل می‌شوند، خاطرنشان کرد: کارشناسان فوریت‌های پزشکی منطقه ارسباران و شهرستان‌هایی همچون هشترود و جنوب استان در فصل زمستان برای خدمات‌رسانی؛ انصافاً ایثارگری می‌کنند و از جان مایه می‌گذارند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برای پیشگیری از ضرب و شتم کارشناسان فوریت‌های پزشکی شهرستان‌ها چه راهکاری دارید؟ یادآور شد: از ابتدای سال‌جاری سه مورد از ضرب و شتم کارشناسان فوریت‌های پزشکی شهرستان‌ها گزارش داشتیم که یک مورد هم ضرب و شتم ۲ نفر از کارشناسان فوریت‌های پزشکی در اورژانس بیمارستان اهر بود، البته از نظر حقوقی نیز پیگیر هستیم و در بسیاری از پرونده‌ها از جمله ماجرای ضرب و شتم کارشناسان اورژانس تبریز دستور قضایی گرفتیم و ضارب به حبس محکوم شد.

رحمانی گفت: سعی‌مان بر این است تا بیشتر در فرهنگ‌سازی سرمایه‌گذاری کنیم، یعنی وقتی آمبولانس فوریت‌های پزشکی بر سر صحنه حادثه حاضر می‌شود ابتدا با تریاژ حادثه‌دیدگان، بیماران را به ترتیب اولویت شرایط به بیمارستان منتقل کند و در عین حال اقدامات اولیه را انجام می‌دهند؛ شاید از عدم اطلاع ضوابط فوریت‌های پزشکی هم باشد که گاهاً کارشناسان فوریت‌های پزشکی در حین انجام ماموریت مورد تهدید و ضرب و شتم قرار گرفته و یا اخلال در امر درمان هم صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که مزاحمت‌های تلفنی و ماموریت‌های کاذب برای فوریت‌های پزشکی، می‌تواند به جان انسانی ختم شود ابراز داشت: مزاحم تلفنی داشتیم که ۱۲۰۰ بار به فوریت‌های پزشکی ایجاد مزاحمت کرده بود؛ البته مزاحمت‌های تلفنی تمامی ندارد برای همین از دستگاه قضایی دستور قضایی جهت برخورد با فرد مزاحم اخذ می‌کنیم.