به گزارش اهرامروز، علی طوماری در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه قوانین و مقررات ملی ساختمان در نحوه اجرا با مشکلات متعددی مواجه است، اظهار داشت: هر قانونی حاوی مزایا و معایبی است که در حین کار مشخص و قابلیت اصلاح پذیری و بازنگری پیدا می کند و قانون مقررات ملی ساختمان نیز از این امر مستثنی نیست.

وی بابیان اینکه هدف اصلی هر قانونی باید در راستای منافع ملی باشد، گفت: هر اصلاح و تغییری در قانون باید برای ارتقای وضعیت ساخت‌وساز و تأمین منافع ملی باشد و در غیر این صورت تغییر آن فایده‌ای نداشته و باعث سردرگمی بیشتر می شود.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی آذربایجان شرقی در ادامه افزود: اکنون ساخت‌وساز کشور درگیر دو مشکل، مجری ذی‌صلاح و عدم نظارت دقیق است و متأسفانه عدم حضور این دو موضوع باعث ایجاد منافع شخصی، ثروت اندوزی و تخریب صنعت ساخت و ساز شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه کیفیت ساخت‌وساز در کشور به یک مطالبه عمومی مبدل نشده است و در حال حاضر هیچ خریداری از سازنده یا مالک سؤالی در مورد کیفیت نمی‌پرسد زیرا برای اکثریت شهروندان این موضوع به‌صورت مطالبه شکل نگرفته و در حال حاضر اکثر شهروندان از مالک و سازنده سؤالاتی در مورد نما و ظواهر بنا خریداری شده دارند اما هیچ‌گاه در مورد کیفیت و فونداسیون دچار چالش نمی‌شوند.

طوماری خاطرنشان کرد: در حال حاضر  فعالیت و کارکرد مطلوب مهندسان حرفه‌مند به واسطه ساخت‌وسازهای افراد غیرمتخصص زیر سؤال می‌رود و برخی با مشاهده عدم اجرای صحیح قوانین و مقررات ملی در ساخت‌وسازها احساس می‌کنند فساد وارد فعالیت مهندسان شده است درحالی‌که باید به این عده گفت اکثر مهندسان حرفه‌ای فعالیت‌های حرفه‌ای دارند و به‌طور نسبی ساخت‌وسازهای پر چالش نتیجه فعالیت ها و اقدامات سازندگان غیررسمی و غیرحرفه‌ای است.

وی با بیان اینکه نظارت‌های دقیقی باید در مورد ساخت‌وساز اعمال شود، تصریح کرد: نظارت به‌عنوان عامل پیشگیری می‌تواند در بهبود وضعیت ساخت‌وساز، موفقیت‌آمیز تلقی شود؛ از آنجایی که مهندسان ناظر تا حدودی می‌توانند در توقف پروژه‌ها مؤثر باشند، اعمال امر نظارت در زمان و مکان مناسب می‌تواند از هدر رفت سرمایه‌های مالی و معنوی جلوگیری  کند، در حالت کلی توقف یک پروژه به‌جز هدر رفت سرمایه باعث سردرگمی کارگران و شاغلان پروژه می‌شود.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی آذربایجان شرقی اظهار داشت: اگرچه نظارت‌های مستمر از سوی بازرسان سازمان نظام مهندسی استان ها شکل می‌گیرد اما این امر باید دقیق‌تر و متناوب‌تر اعمال شود.

وی در مورد وضعیت اجرای قوانین و مقررات ملی ساختمان در استان آذربایجان شرقی نیز گفت: در چند سال اخیر اتفاقات خوبی در بهبود وضعیت ساخت‌وساز استان شکل‌گرفته است؛ اما به نظر می‌رسد تا نقطه ایده‌آل فاصله داشته باشیم.

طوماری در پایان تأکید کرد: ساخت‌وساز یک پرسه حساس، دقیق و در ارتباط باجان و مال شهروندان است بنابراین هر اغماض در این قضیه غیرقابل‌بخشش بوده و برای رسیدن به وضعیت ایده‌آل باید تمامی ارگان‌ها با سازمان نظام‌مهندسی همکاری تنگاتنگی داشته باشند.