به گزارش خبرنگار اهرامروز، معبود عباس‌زاده در بازدید خبرنگاران و اصحاب رسانه از طرح‌های توسعه‌ای مجتمع مس سونگون با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: رئیس‌جمهور در سفر استانی از مجتمع مس سونگون بازدیدی داشتند و در این سفر، یکسری مطالبات در راستای تولید و اشتغال از سوی ریاست‌جمهوری به شرکت مس ابلاغ شد.

🔹 وی از اجرا و نهایی شدن مصوبات سفر ریاست‌جمهوری به مجتمع مس سونگون خبر داد و گفت: با عنایت هیأت‌مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران، همکاران و متخصصان در مجتمع مس سونگون؛ اکثر مصوبات سفر ریاست‌جمهوری مربوط به مس سونگون نهایی و اجرایی شده است.

🔹 مدیر مجتمع مس سونگون همچنین در خبری خوش به مردم منطقه‌ی ارسباران و آذربایجان‌شرقی از تصویب استقلال مس آذربایجان توسط هیأت‌مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران خبر داد و افزود: در روزهای آینده استقلال و بازطراحی ساختار شرکت مس آذربایجان اجرایی می‌شود.

🔹 عباس‌زاده بابیان این‌که مصوبات سفر ریاست‌جمهوری به مجتمع مس سونگون زمینه سرمایه‌گذاری ۱۳۷ هزار میلیارد تومانی را در شهرستان ورزقان و سونگون فراهم می‌کند، یادآور شد: با سرمایه‌گذاری ۱۳۷۰۰۰ میلیارد تومانی در شهرستان ورزقان صنایع وابسته به صنعت مس و زنجیره ارزش مس تکمیل می‌شود.

🔹 وی با ذکر این‌که قرارداد احداث بزرگترین کارخانه تولید کنسانتره مس کشور در شهرستان ورزقان با شرکت های خارجی منعقد شده است، بیان کرد: در حال حاضر کارخانه تولید کنسانتره مس که توسط شرکت خارجی احداث می‌شود پیشرفت فیزیکی ۱۱ درصدی دارد با تکمیل این کارخانه؛ ظرفیت تولید کنسانتره مس در مجتمع مس سونگون به ۴۵۰ هزار تُن می‌رسد که ۱.۵ برابر تولید از تاریخ تشکیل سونگون است.

🔹 مدیر مجتمع مس سونگون، تولید ۲۰۰ هزار تُن کاتد مس در فاز نخست با سرمایه‌گذاری ۵۶۰ میلیون یورو با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی‌ و فاز ۳ مجتمع مس سونگون با ۵۲۶ میلیون یورو سرمایه‌گذاری را از دیگر طرح‌های توسعه‌ای صنایع مس در شهرستان ورزقان عنوان کرد و گفت: کمپ ورزشی با سرمایه‌گذاری ۱۶۰۰ میلیارد تومان با ۵ درصد پیشرفت فیزیکی، تصفیه‌خانه فاضلاب ورزقان، آب‌رسانی به روستاهای محروم ورزقان با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد تومانی و احداث بزرگراه ورزقان به نوردوز با سرمایه‌گذاری ۵۰۰۰ میلیارد تومانی از جمله مهم‌ترین خدمات اجتماعی مجتمع مس سونگون در شهرستان ورزقان هستند.

🔹 عباس‌زاده، طرح‌های توسعه‌ای مجتمع مس سونگون را جزو پروژه‌های پیشران ملی عنوان کرد و گفت: یکی از اصلی‌ترین اهداف شرکت ملی صنایع مس ایران تولید سالانه ۱ میلیون تُن کاتد مس در کشور بوده و از این میزان ۴۰۰ هزار تُن سهم با صادرات ۴ میلیارد دلاری مجتمع مس سونگون خواهد بود که فاز نخست تولید کاتد مس در سونگون را برای سوم خردادماه سال‌جاری برنامه‌ریزی کرده‌ایم.