به گزارش اهرامروز به نقل از مهر، رحیم شهرتی فر شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه آلودگی هوای تبریز باعث تعطیلی مدارس در دومین روز متوالی شد، افزود: روز یکشنبه در محدوده LEZ خودروهای دارای پلاک فرد و روز دوشنبه خودروهای دارای پلاک زوج تردد می ‌کنند.

وی سپس گفت: محدوده طرح LEZ از مسیر آبرسان شروع تا چایکنار و پل سرداران فاتح، آذربایجان و آزادی ادامه دارد.

شهرتی فر سپس ابراز داشت: آخرین رقم پلاک و یا همان رقم آخر بخش سه رقمی پلاک معیار زوج بودن یا فرد بودن پلاک خودرو است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی سپس ادامه داد: امیدوارم همه مردم این طرح را رعایت کنند. متاسفانه چند روز است پدیده وارونگی هوا در تبریز رخ داده و شاخص ‌های آلودگی هوا از حد اضطرار گذشته است.

لازم به توضیح است طرح LEZ در مناطقی که آلودگی هوا بالاست از ورود خودروهایی با آلایندگی بالا جلوگیری می شود  زیرا یک خودروی آلاینده حدود ۳۰ برابر یک خودروی استاندارد آلودگی تولید می کند ودر طرحLEZ به جای تردد خودرو با پلاک روز به تردد خودروهای بدون آلودگی و یا آلودگی بسیار پایین تاکید می شود.

بر اساس آخرین آمار مرکز سنجش کیفی هوا اداره کل حفاظت محیط زیست استان، شاخص کیفی هوای کلانشهر تبریز طبق میانگین ۲۴ ساعت گذشته، بر اساس پارامتر ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون در تاریخ ۲۵ آذرماه، برابر ۱۷۱ و  وضعیت هوا ناسالم برای تمامی گروه‌های جامعه است.

شاخص آلودگی هوا اگر زیر ۱۰۰ پی. اس. آی باشد سالم، بین ۱۰۰ و ۲۰۰ ناسالم، بین ۲۰۰ و ۳۰۰ وضعیت اضطرار و ۳۰۰ به بالا وضعیت بحرانی به شمار می ‌رود.