به گزارش اهرامروز، شهرستان اهر مرکز منطقه ارسباران که سابقه فرمانداری آن همسان با کرج مرکز استان البرز است، محدوده‌ای بزرگ با پیشینه درخشان تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصاد‌ی که فعلاً جمعیت شهری آن دو برابر کل جمعیت شهرهای هریس، کلیبر، ورزقان ، خداآفرین و هوراند بوده، نشان از اهمیت و موقعیت خاص آن در سطح استان و منطقه دارد.

پرواضح است که برنامه‌ریزی برای رشد و توسعه این منطقه، توجه و عنایت ویژه  مسؤولان کشوری و استانی را می‌طلبد.

این شهرستان با وجود قابلیت‌های بالقوه در بخش کشاورزی، معدن،گردشگری و داشتن زمینه برای ایجاد صنایع تبدیلی فرآورده‌های لبنی،گوشتی و میوه متأسفانه نتوانسته آنها را بالفعل تبدیل کند.

از طرفی؛ عدم توسعه‌یافتگی لازم در حوزه شهری و روستایی در شهرستان و فراهم نبودن زمینه برای فعالیت در بخش‌های مختلف، بیکاری مفرط  برای قشر جوان، مهاجرت مغزها و سرخوردگی جوانان نخبه را فراهم کرده است.

هم اکنون در این شهرستان بیش از ۲۰ هزار نفر جوان بیکار و تحصیل‌کرده وجود دارد که نبود فرصت‌های لازم برای اشتغال آنها، باعث شده کارآمدی،ظرفیت و خلاقیت آنها با گذشت زمان دچار فرسایش شده  و فعالیت آنها به روزمرگی تبدیل شود.

این در حالی است که اکثر این جوانان مجبور شده‌اند به جهت فقدان فرصت‌های شغلی در منطقه، از شهر و دیار خود سفر کرده و با ترک خانواده، در دیار غربت و شهرهای مختلف به کارهای غیرتخصصی و حتی کارگری مشغول شده و گذران امور روزمره کنند.

اگر امروز مسؤولان شهرستان علنی اعلام می‌کنند که آمار طلاق در شهرستان افزایش یافته و جوانان دچار افسردگی و برخی مشکلات روحی و روانی شده‌اند، همه این‌ها نشان از نبود فرصت اشتغال  و درآمد لازم برای تشکیل خانواده و فرصت ازدواج و گذران زندگی است که این عوامل دست به دست هم داده‌اند و برخی مشکلات حاد اجتماعی را سبب شده‌اند که انتظار داریم مسؤولان ارشد شهرستان با تعامل و هم‌فکری و ارائه راهکارهای مناسب و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و نیمه دولتی همچنین حمایت از فعالان اقتصادی، زمینه را برای اشتغال جوانان و رشد و توسعه شهرستان فراهم کنند.

شهروندان اهری انتظار دارند، جناب محمودی به عنوان فرماندار جدید شهرستان، با بهره‌گیری از مشاوران امین و کاردان در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حوزه‌هایی از این دست، با اشرافیت به مشکلات و قابلیت‌های منطقه و انتخاب مدیران توانمند و ریسک‌پذیر با تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت در این خصوص، اقدامات اساسی خود را آغاز کند.

ناگفته پیداست که در این راستا، نماینده مردم اهر و هریس به جهت تجربیات اجرایی در سه دهه گذشته  و داشتن روحیه جهادی به کمک و همراهی فرماندار جدید آمده و دست در دست هم  پیگیر مطالبات شهرستان در زمینه‌های مختلف به خصوص حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری و تسریع در اجرای بزرگراه اهر – تبریز که یکی از موانع مهم توسعه شهرستان قلمداد می‌شود، باشند، چرا  که تا رسیدن فصل سرما و اتمام فصل کاری، مدت زمان محدودی مانده و قول‌های داده شده در خصوص بزرگراه تبریز _ اهر تا به امروز نقل محافل است و محکی بر راستی‌آزمایی قول مسؤولان منطقه!

نگارنده: حسن بالاگر