به گزارش خبرنگار اهرامروز، سرهنگ یونس منفرد در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: چهارشنبه آخر سال ریشه در سنت‌های ایرانی دارد اما متأسفانه چهارشنبه‌سوری همانند سال‌های برگزار نمی‌شود ولی در این سال‌ها چهارشنبه‌سوری به کابوس زندگی مردم تبدیل شده و شاهد انواع حوادث ناگوار بر اثر بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری برخی جوانان هستیم.

وی با اشاره به اینکه حفظ سنت‌های دیرینه چهارشنبه‌سوری یا همان چهارشنبه آخر سال نیازمند فرهنگ‌سازی است، افزود: فرهنگ‌سازی در این زمینه علاوه بر این‌که یکی از وظیفه‌های ادارات و نهادهای فرهنگی بوده و از طرفی نیز وظیفه رسانه‌ها است.

فرمانده انتظامی شهرستان اهر ادامه داد: دغدغه اصلی نیروی انتظامی تأمین امنیت مردم در چهارشنبه آخر سال بوده و در این راستا پلیس در کنار سایر ارگان‌های امدادی از قبیل اورژانس، هلال‌احمر، آتش‌نشانی قرار می‌گیرد تا حادثه‌ای برای شهروندان رخ ندهد، متأسفانه رفتارهای ناهمگون برخی جوانان و نوجوانان در چهارشنبه‌سوری موجب پیش آمدن برخی حوادث جانی می‌شود و نیاز داریم تا خانواده‌ها پلیس را در این خصوص یاری کنند.

پلیس به‌هیچ‌وجه مخالف شادی مردم در چهارشنبه آخر سال نیست

سرهنگ منفرد بابیان اینکه پلیس به‌هیچ‌وجه مخالف شادی مردم در چهارشنبه آخر سال نیست و ما وظیفه اصلی داریم تا مختل‌کنندگان نظم عمومی برخورد کنیم، گفت: برخی‌ها به چه قیمت حاضر هستند شادی کنند، سلب آرامش مردم را نمی‌توان شادی نامید و سهل‌انگاری عده‌ای از جوانان باعث وقوع حوادث تلخ و ناگوار برای خانواده‌ها می‌شود و از طرفی خواستار برگزاری مراسم آیین سنتی چهارشنبه‌سوری در چهارچوب قوانین هستیم.

وی با تأکید بر اینکه آیین سنتی چهارشنبه‌سوری بایستی به‌صورت خانواده‌ای و محله محور باشد، اضافه کرد: خانواده‌ها ضمن این‌که به‌صورت خانواده‌ای در این آیین سنتی حضور می‌یابند بایستی به کمپین نه به مواد محترقه بپیوندند.

این مقام انتظامی بیان داشت: پلیس با شرکت‌کنندگان در آیین چهارشنبه‌سوری کاری ندارد و بلکه هدف با مختل‌کنندگان و اجتماعات مخرب برخورد می‌کند و در کنار هر یک از خودروهای آتش‌نشانی اهر یک نفر نیروی پلیس عهده‌دار مأموریت‌ها خواهد بود.

سرهنگ منفرد در ادامه یکی دیگر از اولویت‌های پلیس را در روزهای پایانی سال برخورد با تهیه و توزیع‌کنندگان مواد محترقه عنوان کرد و اظهار داشت: عده‌ای با تهیه و توزیع مواد محترقه غیرمجاز و خطرآفرین در بین جوانان توزیع می‌کنند و در این راستا کشفیات قابل‌توجهی چون ۹۶ هزار عدد مواد محترقه غیرمجاز به ارزش ۵۰ میلیون تومان در شهرستان اهر کشف و امحاء شد.

حوادث ترقه بیشتر متوجه گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ است

فرمانده انتظامی شهرستان اهر با اشاره به اینکه گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال از اقشار جوانان بیشترین صدمات و حوادث را در چهارشنبه آخر سال متحمل می‌شوند، اظهار کرد: والدین در تهیه وسایل آتش‌بازی بی‌خطر حتماً فرزندان خود را همراهی کنند و ناظر رفتار فرزندان باشند و واقعیت این است که ترقه بی‌خطر وجود ندارد در استفاده از مواد محترقه دست و چشم بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرد.

وی بابیان اینکه اگر چهارشنبه‌سوری به‌صورت خانواده محور و محله محور باشد پلیس کنار آن‌هاست، بیان کرد: اگر خدای‌ناکرده این روز حادثه‌ای رخ داد مردم با شماره ۱۱۰ تماس حاصل کنند تا عوامل امدادی در صحنه حضور یابند.

این مقام انتظامی با اشاره به رعایت نکات ایمنی در چهارشنبه آخر سال، اظهار داشت: در شادی‌ها فرزندان دلبندمان را همراهی کنیم تا همیشه نظاره‌گر گل خنده‌هایشان باشیم، قطع عضو ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر است، با احتیاط و رعایت نکات ایمنی زندگی را برای خود و دیگران تلخ نکنیم، از نگهداری مواد محترقه دست‌ساز و خطرناک توسط فرزندان خودداری کرده و نظارت بر موضوع را والدین جدی بگیرند.

مردم با رعایت جوانب، موقعیت سرقت را سارقان سلب کنند

سرهنگ منفرد اضافه کرد: در شلوغی‌های بازار شب عید مردم کیف‌های خود را به‌طوری حمل کنند تا امکان جیب‌بری و کیف‌قاپی را از سارقین سلب کنند و همچنین مغازه‌داران در این ایام نهایت دقت را داشته باشند که سارقین تحت عنوان خریدار وارد مغازه شده و با استفاده از فرصت شلوغی مغازه نسبت به سرقت اقدام می‌نمایند و نیاز داریم که مغازه‌دار از اقوام درجه‌یک جهت جلوگیری از هرگونه سرقت کمک گیرند.

فرمانده انتظامی شهرستان اهر با تأکید بر اینکه رانندگان وسایط نقلیه از قفل بودن خودروهای خود اطمینان حاصل کنند، افزود: باز بودن درب‌های خودرو سارقین را جهت سرقت تحریک می‌کند و شاید برای برخی همشهریان امکان خانه‌تکانی وجود نداشته باشد و همان فرد از کارگران بهره می‌جویند این افراد بایستی اقلام و اشیاء قیمتی را دور از دسترس آن‌ها قرار دهد تا زمینه سرقت از بین برود.

وی با ذکر اینکه در راستای پیشگیری از سرقت در روزهای شلوغ بازار گشت‌های محسوس و نامحسوس پلیس در نقاط پرتردد بازار و سطح شهر اهر را پوشش می‌دهند، تأکید کرد: تأمین امنیت و ناامن کردن فضا برای سارقین در مناطق پرتردد در اولویت پلیس قرار دارد و کنترل، شناسایی و مهار هدفمند مجرمان از دیگر برنامه‌های مهم نیروی انتظامی شهرستان اهر بوده و تعامل خوبی که بین پلیس و مقامات قضایی وجود دارد مقرر شده تا از اعطای مرخصی به سارقان حرفه‌ای و سابقه‌دار جلوگیری شود.

این مقام انتظامی بابیان اینکه کسانی که قصد پارک خودرو در محدوده بازار اهر جهت خرید کالاهای مورد نیاز را دارند ظرفیت خیابان‌های شهر اهر را در نظرگیرند، گفت: پارک دوبل در خیابان‌های پرتردد اهر و ایجاد سد معبر، مأموران پلیس راهور ملزم به اعمال قانون هستند و اگر خانواده‌ها قصد مسافرت خارج از شهر دارند حتماً توصیه‌های پلیس را جدی گرفته و قبل از سفر از وضعیت جوی اطلاع یابند و از طرفی عمده حوادث جاده‌ای بر اثر سرعت غیرمجاز بوده و توصیه می‌کنیم تا در حین مسافرت‌های خارج از شهری به‌سرعت توصیه‌شده توجه داشته باشند.

افزایش ۱۱۹۳ درصدی کشف مواد مخدر در شهرستان اهر

سرهنگ منفرد از افزایش ۱۱۹۳ درصدی کشف مواد مخدر طی سال جاری در مقایسه با سال گذشته در شهرستان اهر خبر داد، گفت: کشف مواد محترقه نیز در طول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۴۰ درصد افزایش‌یافته است.

فرمانده انتظامی شهرستان اهر با اشاره به اینکه وقوع سرقت در این شهرستان اهر طی سال جاری ۵ درصد کاهش داشته است، اظهار کرد: ۹۵ درصد سرقت‌های کشف‌شده در شهرستان اهر تا به امروز تحقق‌یافته است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار اهرامروز مبنی بر اینکه با توجه به پایان سال جاری نیروی انتظامی شهرستان اهر در راستای اقدام و عمل در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی چه اقداماتی داشته است؟ تصریح کرد: نیروی انتظامی ضمن اینکه در کاهش هزینه‌های جاری به اقتصاد مقاومتی تحقق بخشیده و کالاهای مورد نیاز از تولیدات داخلی استفاده می‌شود.

این مقام انتظامی مبارزه با قاچاق کالا و ارز را از دیگر اقدامات پلیس در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست، ادامه داد: در جهت مبارزه با قاچاق کالا و ارز کالاهای قاچاق من‌جمله سیگار و لوازم‌خانگی کشف و ضبط شده در راستای اقتصاد مقاومتی انجام شده و سعی کرده‌ایم تا کالاهای قاچاق وارد بازار نشود تا اینکه تولیدات داخلی متحمل زیان نشود و از طرفی افزایش تولیدات داخلی در کاهش بیکاری و رونق اقتصادی کشور نیز تأثیرگذار است.

فرمانده انتظامی شهرستان اهر ضمن قدردانی از شهروندان اهری به جهت توجه به توصیه های پلیس، یادآور شد: امسال سر و صدای انفجار مواد محترقه در سطح شهر اهر کمتر از سال های گذشته است و این امر تحقق نمی یافت مگر این که مردم مشارکت نمی کردند و این نشان گر فرهنگ مردم بوده و به طوری که در برخی مسائل اهری ها جزو اولین ها هستند امیدواریم مردم اهر این شهرستان را در چهارشنبه آخر سال به شهری عاری از مواد محترقه و صدای ترقه تبدیل کنند.

انتهای پیام/